IBPP1/443-1142/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1142/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2011 r. znak: IBPP1/443-1142/11/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Publiczna uczelnia wyższa realizuje projekt unijny w 100% finansowany ze środków unijnych (środków publicznych). Projekt kierowany jest do pracowników naukowych, doktorantów i studentów. Realizacja projektu jest podyktowana zdiagnozowanymi problemami dla rozwijania się innowacyjności w Polsce - kluczowym problemem jest transfer wiedzy do gospodarki.

Celem Projektu jest zwiększenie możliwości transferu wiedzy z Uczelni do gospodarki poprzez dostarczenie uczestnikom/czkom w formie szkoleń i indywidualnego doradztwa wiedzy niezbędnej w procesie powoływania i prowadzenia spółek typu spin-off/out, a w szczególności: podniesienia wiedzy nt. powoływania i funkcjonowania spółek spin off/out, zwiększenia świadomości różnych możliwości rozwoju kariery zawodowej studentów i naukowców, ze szczególnym zwróceniem uwagi na biznes naukowy, praktycznego przygotowania do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, promowania przedsiębiorczości akademickiej.

Wg Raportu nt. barier komercjalizacji wyników badań naukowych w dziedzinie life science jednym z podstawowych powodów jest niedostateczna wiedza społeczności akademickiej, która w większości nie orientuje się w możliwościach komercjalizacji i nie potrafi zainteresować przedsiębiorców efektami prowadzonych badań, co ma związek ze zbyt małą świadomością w tematach zarządzania własnością intelektualną. W związku z tym koniecznym jest wsparcie rozwoju przedsiębiorczości akademickiej (przedsiębiorstw typu spin off/out). Wśród barier wskazuje się ograniczenia kompetencyjne, w tym nieznajomość zasad prowadzenia firmy oraz brak wiadomości o możliwościach współpracy z biznesem.

Uczelnia realizująca projekt będzie rekrutować uczestników projektów wśród społeczności akademickiej: studentów, doktorantów i pracowników naukowych zatrudnionych w swojej i/iub w innych uczelniach w Polsce, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat komercjalizacji prowadzonych badań naukowych, zarządzania własnością intelektualną, współpracy uczelni z biznesem oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej działającej w branży naukowej którą się obecnie zajmują.

Wsparcie uczestników projektu jest realizowane w projekcie poprzez szkolenia i doradztwo.

Szkolenia zawarte w projekcie składają się z cyklu obejmującego tematykę:

* Zakładanie firm spin off/out;

* Tworzenie biznesplanu;

* Planowanie i zarządzanie finansowe;

* Zarządzanie projektami badawczymi na uczelni;

* Podstawy rachunkowości, marketingu, zamówień publicznych itp.;

* Administracja i zatrudnienie;

* Zarządzanie własnością intelektualną;

* Zarządzanie strategiczne.

W celu organizacji szkoleń uczelnia realizująca projekt ogłosi przetarg, do którego zamierza przystąpić firma Wnioskodawcy.

Świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi szkoleniowe będą usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotowe szkolenia będą stanowiły element kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W niektórych przypadkach po odbyciu tego szkolenia uczestnik rozpocznie działalność gospodarczą i stanie się przedsiębiorcą. Przedmiotowe szkolenia będą nauczaniem pozostającym w bezpośrednim odniesieniu do branży naukowej którą się zajmują oraz będzie to nauczanie mające na celu nabycie bądź rozszerzenie wiedzy na temat komercjalizacji badań naukowych które prowadzą, zarządzania własnością intelektualną współpracy uczelni z biznesem oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej działającej w branży naukowej którą się obecnie zajmują. Osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w wykonywaniu swojego zawodu. Studenci biorący udział w szkoleniach: w niektórych przypadkach otworzą działalność gospodarczą lub w niektórych przypadkach podejmą pracę na stanowisku na których będą mogli wykorzystać nabytą na szkoleniach wiedzę.

Przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - deklarację rejestracyjną VAT-R, w której dokonał rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, złożył w Urzędzie Skarbowym w dniu 21 września 2010 r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

O dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych ubiega się publiczna uczelnia wyższa, która występuje z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw.

Celem przedmiotowego projektu, realizowanego przez uczelnię, jest podniesienie wiedzy i umiejętności praktycznych pracowników naukowych, doktorantów i studentów w zakresie tworzenia i funkcjonowania przedsiębiorstw typu spin off/out w kluczowych branżach wskazanych przez RSI oraz świadomości w zakresie współpracy nauka-biznes, a także wzrost profesjonalizmu w działaniu pracowników naukowych, którzy założyli własne firmy.

Uczestnicy biorący udział w projekcie (pracownicy naukowi, doktoranci i studenci z terenu) otrzymują wsparcie w formie: szkoleń, doradztwa. Wsparcie to ma umożliwić uczestnikom projektu rozpoczęcie i prowadzenie przez nich działalności gospodarczej typu spin off/spin out.

Realizacja projektu jest podyktowana zdiagnozowanymi problemami dla rozwijania się innowacyjności w Polsce - kluczowym problemem jest transfer wiedzy do gospodarki. Wg Raportu nt. barier komercjalizacji wyników badań naukowych w dziedzinie life science, jednym z podstawowych powodów jest niedostateczna wiedza naukowców, którzy w większości nie orientują się w możliwościach komercjalizacji i nie potrafią zainteresować przedsiębiorców efektami prowadzonych badań, co ma związek ze zbyt małą świadomością w tematach zarządzania własnością intelektualną. W związku z tym koniecznym jest wsparcie rozwoju przedsiębiorczości akademickiej (przedsiębiorstw typu spin off/out). Wśród barier wskazuje się ograniczenia kompetencyjne, w tym nieznajomość zasad prowadzenia firmy oraz brak wiadomości o możliwościach współpracy z biznesem.

Realizacja projektu rozpoczyna się od tego, że uczelnia realizująca projekt rekrutuje uczestników projektu wśród pracowników naukowych, doktorantów i studentów ze swojej i/lub z innych uczelni w X, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę nt. komercjalizacji badań naukowych które prowadzą, zarządzania własnością intelektualną oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej działającej w branży naukowej.

Realizowany projekt podzielony jest na kolejne zadania - m.in.:

* Zadanie: szkolenia,

* Zadanie: doradztwo.

W celu realizacji zadania-szkolenia, uczelnia w procedurze przetargowej wybiera na wykonawcę szkoleń firmę Wnioskodawcy.

W dalszej kolejności realizowane są kolejne zadania: doradztwo, itd.

Firma Wnioskodawcy będzie wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych (wybranym w postępowaniu przetargowym). W celu zrealizowania usługi Wnioskodawca ustala harmonogram szkoleń z Zamawiającym oraz z trenerami Wnioskodawcy prowadzącymi poszczególne bloki szkoleniowe.

Po realizacji usługi szkoleniowej firma Wnioskodawcy wystawi uczelni realizującej projekt (Zamawiającemu) fakturę, która będzie zapłacona z pieniędzy publicznych - tj. ze środków unijnych przekazanych na realizację projektu przez Instytucję Pośredniczącą (Wojewódzki Urząd Pracy). Przedmiotowy projekt jest w 100% finansowany ze środków unijnych (środków publicznych).

Faktura wystawiona przez firmę Wnioskodawcy będzie stanowić dla Zleceniodawcy (uczelni realizującej projekt) dowód poniesienia wydatku przewidzianego na szkolenia w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi Zleceniodawca będzie płacić firmie Wnioskodawcy za wykonanie usługi szkoleniowej, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez firmę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT winien zastosować Wnioskodawca za realizację usługi szkoleniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować VAT zwolniony - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT;

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

3.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;

4.

czy są to usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją;

5.

czy są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Również zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i.) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem zwolnienie od podatku VAT dla świadczonych przez niego usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Publiczna uczelnia wyższa realizuje projekt unijny w 100% finansowany ze środków unijnych (środków publicznych). O dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych ubiega się publiczna uczelnia wyższa, która występuje z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw.

Celem przedmiotowego projektu, realizowanego przez uczelnię, jest podniesienie wiedzy i umiejętności praktycznych pracowników naukowych, doktorantów i studentów w zakresie tworzenia i funkcjonowania przedsiębiorstw typu spin off/out w kluczowych branżach wskazanych przez RSI oraz świadomości w zakresie współpracy nauka-biznes, a także wzrost profesjonalizmu w działaniu pracowników naukowych, którzy założyli własne firmy.

Uczestnicy biorący udział w projekcie (pracownicy naukowi, doktoranci i studenci z terenu małopolski) otrzymują wsparcie w formie m.in. szkoleń, doradztwa. Wsparcie to ma umożliwić uczestnikom projektu rozpoczęcie i prowadzenie przez nich działalności gospodarczej typu spin off/spin out.

Realizacja projektu rozpoczyna się od tego, że uczelnia realizująca projekt rekrutuje uczestników projektu wśród pracowników naukowych, doktorantów i studentów ze swojej i/lub z innych uczelni w Małopolsce, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę nt. komercjalizacji badań naukowych które prowadzą, zarządzania własnością intelektualną oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej działającej w branży naukowej.

Firma Wnioskodawcy będzie wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych (wybranym w postępowaniu przetargowym).

Po realizacji usługi szkoleniowej firma Wnioskodawcy wystawi uczelni realizującej projekt (Zamawiającemu) fakturę, która będzie zapłacona z pieniędzy publicznych - tj. ze środków unijnych przekazanych na realizację projektu przez Instytucję Pośredniczącą (Wojewódzki Urząd Pracy). Przedmiotowy projekt jest w 100% finansowany ze środków unijnych (środków publicznych).

Faktura wystawiona przez firmę Wnioskodawcy będzie stanowić dla Zleceniodawcy (uczelni realizującej projekt) dowód poniesienia wydatku przewidzianego na szkolenia w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi Zleceniodawca będzie płacić firmie Wnioskodawcy za wykonanie usługi szkoleniowej, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez firmę Wnioskodawcy.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż, jak wskazał Wnioskodawca, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, będą stanowiły element kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i będą finansowane w całości ze środków publicznych, gdyż szkolenia te są finansowane przez Zleceniodawcę, który pozyskał dofinansowanie 100% ze środków unijnych (środków publicznych).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie należy zastosować zwolnienie z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania usług doradztwa gdyż we wniosku ORD-IN nie sformułowano pytania, oraz nie przedstawiono wyczerpującego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w tym zakresie.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl