IBPP1/443-1139/11/AL - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych realizowanych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1139/11/AL Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych realizowanych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych jako jednostka objęta systemem oświaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2011 r. Nr IBPP1/443-610/11/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest działalnością gospodarczą prowadzoną przez jej właściciela.

Firma działa od 2002 r. na terenie całego kraju i jest opodatkowana na zasadach ogólnych. Wnioskodawca posiada od 2004 r. status niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego.

Wpis został dokonany na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Nadzór nad działalnością placówki sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania.

Informacja o powołaniu placówki została przekazana do właściwego urzędu skarbowego.

Placówka działa w oparciu o statut określający jej cele, zasady funkcjonowania, kierunki nauczania i zasady programowe realizacji szkoleń.

Główny zakres czynności wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej oraz, w jej ramach, niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego Wnioskodawcy to realizacja szkoleń, kursów, konferencji służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, kształceniu, wychowaniu, rozwijaniu swoich kompetencji, adresowanych głównie do osób dorosłych.

Wnioskodawca organizuje m.in. kursy księgowości, podatkowe, kursy dla specjalistów ds. kadr i płac, szkolenia komputerowe, kursy aktywizacji zawodowej, informatyczne, językowe, maszynopisania bezwzrokowego, szkolenia z dziedzin psychologicznych, techniki wywierania wpływu społecznego, metody pracy z mediami, szkolenia z rozliczania projektów unijnych, zarządzania projektami, technik sprzedaży, systemy ocen pracowniczych, kursy dla auditorów i pełnomocników ISO oraz HACCP, szkolenia dla młodzieży (kursy fotograficzne, językowe, kursy podnoszenia kompetencji społecznych, matematyczno - fizycznych), itp.

Wnioskodawca organizuje zarówno długie formy szkoleniowe - kursy (100, 200, 300 godzin), jak i krótkie szkolenia (1,2 lub 3-dniowe).

Oferowane szkolenia są realizowane we własnych salach szkoleniowych Wnioskodawcy oraz w wynajętych salach/ośrodkach szkoleniowych na terenie całego kraju.

Działalność oświatowa Wnioskodawcy - według obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" i polega głównie na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu:

a.

kursów w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216),

b.

tzw. szkoleń krótkich, tj. różnego rodzaju konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń zamkniętych itp.

Uczestnikami tych wszystkich form edukacyjnych są głównie zatrudnione osoby dorosłe, pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych (np. jednostek i zakładów budżetowych), przedsiębiorcy, kadra kierownicza, a także osoby niepracujące zgłaszające się z własnej inicjatywy bądź kierowane przez powiatowe urzędy pracy.

Niezależnie od tego Wnioskodawca realizuje także szkolenia w ramach wygranych projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego - dla osób dorosłych i młodzieży.

Te szkolenia są finansowane w 100% bądź w określonej procentowo relacji ze środków Unii Europejskiej, a więc publicznych.

Dotychczas cała działalność szkoleniowa Wnioskodawcy prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca 2010 r. PKWiU 80.42-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest działalnością gospodarczą prowadzoną przez jej właściciela.

Firma działa od 2002 r. na terenie całego kraju i jest opodatkowana na zasadach ogólnych. Wnioskodawca posiada od 2004 r. status niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego.

Wpis został dokonany na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Nadzór nad działalnością placówki sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania.

Informacja o powołaniu placówki została przekazana do właściwego urzędu skarbowego.

Placówka działa w oparciu o statut określający jej cele, zasady funkcjonowania, kierunki nauczania i zasady programowe realizacji szkoleń.

Główny zakres czynności wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej oraz, w jej ramach, niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego Wnioskodawcy, to realizacja szkoleń i kursów, służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, kształceniu, wychowaniu, rozwijaniu swoich kompetencji, adresowanych głównie do osób dorosłych.

Wszystkie szkolenia i kursy, których dotyczy pytanie realizowane będą w ramach placówki kształcenia ustawicznego (jako jednostka objęta systemem oświaty), której zasady działania reguluje statut.

Kursy i szkolenia realizowane w ramach placówki to (zgodnie z treścią statutu):

1.

(...),

(...),

142.

(...).

Uczestnikami tych wszystkich szkoleń i kursów będą głównie zatrudnione osoby dorosłe, pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych (np. jednostek i zakładów budżetowych), młodzież, przedsiębiorcy, kadra kierownicza, a także osoby niepracujące zgłaszające się z własnej inicjatywy bądź kierowane przez powiatowe urzędy pracy.

Dotychczas cała działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca 2010 r. PKWiU 80.42-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r.):

Czy w świetle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi szkoleniowe oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami powiązane w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0), które będą w przyszłości świadczone przez Wnioskodawcę w ramach jednostki objętej systemem oświaty (jako placówka oświatowa kształcenia ustawicznego) (wymienione w opisie zdarzenia przyszłego), podlegają od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) (placówka oświatowa) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r.) planowane świadczenie przez niego usług szkoleniowych w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0) w formie szkoleń i kursów ujętych w opisie zdarzenia przyszłego, w świetle nowych uregulowań ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. podlegają zwolnieniu od VAT bez względu na miejsce świadczenia usług, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) - jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

UZASADNIENIE

art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Wnioskodawca działa w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych kształcenia ustawicznego i praktycznego. Wpis został dokonany na podstawie przepisów o systemie oświaty stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. Placówka prowadzi działalność edukacyjną we własnych salach szkoleniowych oraz, w razie potrzeby, na terenie całego kraju (w wynajętych ośrodkach szkoleniowych).

Działalność placówki jest prowadzona w oparciu o statut, przyjęty do wiadomości i zaakceptowany przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta.

Nadzór nad działalnością placówki sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania.

Informacja o założeniu placówki oświatowej została przekazana do Urzędu Skarbowego.

Placówka składa okresowe sprawozdania do Systemu Informacji Oświatowej (SIO) w MEN.

Zdaniem Wnioskodawcy spełniony jest warunek realizacji usług przez jednostki objęte systemem oświaty, nawet w sytuacji gdy szkolenia będą realizowane poza główną siedzibą placówki.

Potwierdzenie tego stanu rzeczy daje opinia MEN z dnia 23 marca 2011 r. wyjaśniająca, iż (cyt.) "żaden przepis prawa nie określa, że placówka kształcenia ustawicznego nie może prowadzić kształcenia poza swoją siedzibą." Statut placówki określa jej cele, zasady funkcjonowania i finansowania, kierunki nauczania oraz zasady programowe realizacji szkoleń. Usługi wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej oraz, w jej ramach, placówki oświatowej Wnioskodawcy, to realizacja szkoleń i kursów, służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, kształceniu, wychowaniu, rozwijaniu swoich kompetencji, adresowanych głównie do osób dorosłych.

Wnioskodawca, prowadząc działalność edukacyjno-szkoleniową i spełniając kryteria placówki oświatowej kształcenia ustawicznego - w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 3 i pkt 17 ustawy o systemie oświaty, spełnia zatem przesłanki do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia".

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011 r. mocą art. 1 pkt 13 lit. e) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, został wprowadzony w życie przepis art. 43 ust. 17a, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

* są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie

* są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca działa od 2002 r., a od 2004 r. posiada status niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego.

Wnioskodawca działa w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych kształcenia ustawicznego i praktycznego. Wpis został dokonany na podstawie przepisów o systemie oświaty stosownie do art. 2 pkt 3a w związku z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

Placówka prowadzi działalność edukacyjną we własnych salach szkoleniowych oraz, w razie potrzeby, na terenie całego kraju (w wynajętych ośrodkach szkoleniowych).

Działalność placówki jest prowadzona w oparciu o statut, przyjęty do wiadomości i zaakceptowany przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta.

Nadzór nad działalnością placówki sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania.

Informacja o założeniu placówki oświatowej została przekazana do Urzędu Skarbowego.

Główny zakres czynności wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej oraz, w jej ramach, niepublicznej placówki oświatowej kształcenia ustawicznego i praktycznego Wnioskodawcy, to realizacja szkoleń i kursów, służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, kształceniu, wychowaniu, rozwijaniu swoich kompetencji.

Wszystkie szkolenia i kursy, których dotyczy wniosek realizowane będą w ramach placówki kształcenia ustawicznego (jako jednostka objęta systemem oświaty), której zasady działania reguluje statut.

Uczestnikami tych wszystkich szkoleń i kursów będą głównie zatrudnione osoby dorosłe, pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych (np. jednostek i zakładów budżetowych), młodzież, przedsiębiorcy, kadra kierownicza, a także osoby niepracujące zgłaszające się z własnej inicjatywy bądź kierowane przez powiatowe urzędy pracy.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle powyższego wszystkie usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, jak również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, o ile spełniają warunki wynikające z art. 43 ust. 17 i 17a ustawy o VAT, objęte są zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, że szkolenia i kursy realizowane są poza główną siedzibą placówki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl