IBPP1/443-113/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-113/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytucja publiczna (np. urząd, ministerstwo) zamierza realizować projekt szkoleniowy dla swoich pracowników. Projekt będzie finansowany ze środków unijnych (środków publicznych). W związku z tym ogłosi przetarg na szkolenia zawarte w tym projekcie, dotyczące tematyki:

a.

obsługa trudnego klienta,

b.

praca w zespole,

c.

kreatywność i podejmowanie decyzji,

d.

sztuka prezentacji,

e.

radzenie sobie ze stresem,

f.

rozwiązywanie konfliktów,

g.

rozliczanie projektów POKL.

Usługa będzie obejmować przeprowadzenie szkoleń oraz zapewnienie uczestnikom noclegów, wyżywienia, transportu.

Trener, z którym Wnioskodawca podpisze umowę o współpracy na przeprowadzenie powyższego szkolenia prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Nie posiada on statutu nauczyciela, natomiast jest specjalistą-praktykiem w temacie szkolenia. Za wykonanie szkolenia o którym mowa wystawi firmie Wnioskodawcy fakturę VAT.

Do powyższego przetargu firma Wnioskodawcy przystąpi tworząc Konsorcjum z innym podmiotem - również działalnością gospodarczą. Firma Wnioskodawcy w tym Konsorcjum wystąpi jako lider i w przypadku realizacji usługi wystawi Zamawiającemu fakturę. Drugi Partner Konsorcjum wystawi fakturę na firmę Wnioskodawcy za cześć zamówienia, którą on zrealizuje (zgodnie z Umową Konsorcjum).

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że wszystkie szkolenia są organizowane na identycznych zasadach.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - deklarację rejestracyjną VAT-R, w której dokonał rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, złożył w Urzędzie Skarbowym w dniu 21 września 2010 r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Przedmiotowe szkolenia są szkoleniami "zamkniętymi", a więc zorganizowanymi dla określonej zamkniętej grupy uczestników, którymi są pracownicy instytucji publicznej.

Instytucja publiczna uznała, że ww. szkolenia są niezbędne do wykonywania przez beneficjentów ostatecznych (pracowników oraz pozostałych beneficjentów ostatecznych projektu) swojego zawodu. Dlatego też instytucja ta realizuje projekt, na który otrzymała dofinansowanie unijne i w ramach którego będą odbywać się wymienione szkolenia.

Firma Wnioskodawcy po zawarciu umowy z Zamawiającym w celu zrealizowania szkolenia: ustala termin i harmonogram szkolenia, zawiera umowę z trenerami którzy poprowadzą wykłady, wynajmuje miejsce przeprowadzenia szkolenia, organizuje catering podczas szkolenia, niezbędny sprzęt do prowadzenia zajęć itp., przygotowuje materiały szkoleniowe.

Podczas szkolenia pracownicy firmy Wnioskodawcy zajmują się obsługą organizacyjną szkolenia - wykonują czynności niezbędne do prawidłowego przebiegu szkolenia.

Na koniec szkolenia uczestnicy otrzymują zaświadczenia odbycia szkolenia, lub certyfikat - jeżeli na zakończenie szkolenia będzie przeprowadzony egzamin.

Po zakończeniu szkolenia pracownicy firmy Wnioskodawcy dokonują ewaluacji szkoleń głównie na postawie ankiet ewaluacyjnych oraz opinii uczestników.

W umowie na przedmiotową usługę szkoleniową dodatkowo zawarte są informacje o nałożonym na Wykonawcę obowiązku zorganizowania i zapewnienia uczestnikom szkolenia noclegów podczas szkolenia (w przypadku szkoleń trwających dłużej niż 1 dzień szkoleniowy) oraz cateringu podczas trwania pobytu szkoleniowego. W takim przypadku Wnioskodawca zawiera z hotelem umowę na zorganizowanie pobytu szkoleniowego, której przedmiotem jest zapewnienie przez hotel uczestnikom noclegów, wyżywienia podczas pobytu, w niektórych przypadkach transportu do i z miejsca szkolenia.

Koszty wynikające z umowy zawartej z hotelem stanowią składnik usługi Wnioskodawcy dla Zamawiającego i są zawarte w całościowej fakturze dla Zamawiającego za wykonanie kompleksowej usługi szkoleniowej, hotelarskiej i cateringowej wraz z przygotowaniem materiałów szkoleniowych.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie wymienione usługi dodatkowe (nocleg i wyżywienie uczestników, transport) wykonywane są w celu organizacji szkoleń i nie są usługą w rozumieniu metodologii obowiązującej w klasyfikacji statystycznej tj. PKWiU i należy je klasyfikować łącznie z usługą, której dotyczą.

Świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi będą usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotowe szkolenia będą stanowiły element kształcenia zawodowego. W niektórych przypadkach po odbyciu tego szkolenia uczestnik uzyska nowe stanowisko pracy. Przedmiotowe szkolenie będzie nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach innych niż Kodeks Pracy - pracodawca kierując pracowników na przedmiotowe szkolenia postępuje zgodnie z art. 94 pkt 6 Kodeksu Pracy, który mówi że "Pracodawca jest obowiązany w szczególności ułatwić pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych".

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Przedmiotowe szkolenia będą stanowiły element kształcenia zawodowego osób tego potrzebujących. W niektórych przypadkach wiedza uzyskana na szkoleniu pozwoli uczestnikowi uzyskać nowe stanowisko pracy u swojego pracodawcy. Przedmiotowe szkolenie będzie nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia te będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Przetarg ogłoszony przez instytucję publiczną będzie przeprowadzony w ramach realizowanego przez tę instytucję publiczną projektu unijnego dofinansowanego w 100% ze środków unijnych i będzie dotyczył szkoleń, których uczestnikami będą zarówno pracownicy tej instytucji jak i inni beneficjenci ostateczni tego projektu, nie będący pracownikami tej instytucji (np. instytucją publiczną jest urząd marszałkowski który realizuje projekt szkoleniowy finansowany ze środków unijnych dla swoich pracowników jak i pracowników podległych mu gmin i miast).

Instytucja publiczna uznała, że przedmiotowe szkolenia są niezbędne do wykonywania przez beneficjentów ostatecznych (pracowników oraz pozostałych beneficjentów ostatecznych) swojego zawodu. Dlatego też realizuje projekt na który otrzymała dofinansowanie unijne i w ramach którego będą odbywać się przedmiotowe szkolenia.

Osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w wykonywaniu swojego zawodu. W zależności od zajmowanego stanowiska - będą m.in.: przydzielane na samodzielne stanowiska, otrzymają nowe stanowisko, będą lepiej wykonywać swoją pracę, szkolenie wpłynie na zwiększenie kompetencji zawodowych uczestnika.

Będzie to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zgodnie z umową na rzecz klienta nocleg, wyżywienie i transport będą elementami kompleksowej usługi szkoleniowej. Będą to noclegi nabyte od hotelu wraz z wyżywieniem składającym się z: śniadanie, obiad, przerwy kawowe, kolacja, oraz będzie to transport zapewniony uczestnikom autokarem z miejsca pracy uczestników szkolenia do miejsca szkolenia i z powrotem. Powyższe elementy usługi szkoleniowej będą zapisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie wymienione usługi dodatkowe (nocleg i wyżywienie uczestników, transport) wykonywane są w celu organizacji szkoleń i nie są usługą w rozumieniu metodologii obowiązującej w klasyfikacji statystycznej tj. PKWiU i należy je klasyfikować łącznie z usługą, której dotyczą.

W umowie na rzecz Klienta będzie określone, że wynagrodzenie za usługę szkoleniową obejmuje również nocleg, wyżywienie i transport. W umowie będzie podana kwota, stanowiąca całkowite wynagrodzenie brutto firmy Wnioskodawcy za wykonanie usługi szkoleniowej obejmującej również ww. usługi dodatkowe. Będzie również pokazany schemat wyliczenia tego wynagrodzenia całkowitego, zależnego od ostatecznej liczby uczestników szkolenia. Będzie też wskazany koszt jednostkowy poszczególnych usług wchodzących w skład usługi, a wynagrodzenie ostateczne będzie iloczynem i sumą poszczególnych elementów, np.:

a.

koszt wynagrodzenia trenerów x ilość dni szkoleniowych,

b.

koszt sali szkoleniowej x ilość dni szkoleniowych,

c.

koszt noclegu na osobę x ilość uczestników x ilość noclegów,

d.

koszt wyżywienia na osobę x ilość uczestników x ilość noclegów,

e.

koszt kompletu materiałów szkoleniowych x ilość uczestników

Ostateczne wynagrodzenie będzie sumą: a+b+c+d+e, i na tę właśnie sumę zostanie wystawiona faktura za realizację usługi szkoleniowej.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę za usługę szkoleniową będzie zawierała jedną pozycję za świadczenie ww. usługi obejmującej również nocleg, wyżywienie, transport.

Zapewnienie usług dodatkowych, tj. noclegu, wyżywienia, transportu jest niezbędne do realizacji usługi głównej, tj. szkolenie nie mogłoby się odbyć, gdyby uczestnicy szkolenia dojechali we własnym zakresie oraz we własnym zakresie zarezerwowali nocleg i wyżywienie. W przypadku przedmiotowych szkoleń jest to ściśle ujęte w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wnioskodawca nadmienia również, że w sytuacji gdyby nie wstawił usług dodatkowych do usługi szkoleniowej, Zleceniodawca nie zgłosiłby na szkolenie swojego pracownika i tym samym szkolenie nie mogłoby się odbyć.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT winien zastosować Wnioskodawca za realizację ww. usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować VAT zwolniony - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ skoro instytucja publiczna realizuje projekt szkoleniowy dla swoich pracowników to należy przypuszczać, że takie szkolenia są pracownikom konieczne do wykonywania zawodu, a więc mieszczą się w definicji "kształcenia zawodowego" którego dotyczy ww. przepis.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, jak również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności prowadzić będzie dla pracowników instytucji publicznej szkolenia zawarte w projekcie finansowanym ze środków unijnych, dotyczące tematyki:

a.

obsługa trudnego klienta,

b.

praca w zespole,

c.

kreatywność i podejmowanie decyzji,

d.

sztuka prezentacji,

e.

radzenie sobie ze stresem,

f.

rozwiązywanie konfliktów,

g.

rozliczanie projektów POKL.

Usługa będzie obejmować przeprowadzenie szkoleń oraz zapewnienie uczestnikom noclegów, wyżywienia, transportu. Wszystkie szkolenia są organizowane na identycznych zasadach.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi będą usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach innych niż Kodeks Pracy - pracodawca kierując pracowników na przedmiotowe szkolenia postępuje zgodnie z art. 94 pkt 6 Kodeksu Pracy, który mówi że "Pracodawca jest obowiązany w szczególności ułatwić pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych".

Przedmiotowe szkolenia będą stanowiły element kształcenia zawodowego osób tego potrzebujących. W niektórych przypadkach wiedza uzyskana na szkoleniu pozwoli uczestnikowi uzyskać nowe stanowisko pracy u swojego pracodawcy. Przedmiotowe szkolenie będzie nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia te będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Przedmiotowe szkolenia są szkoleniami "zamkniętymi", a więc zorganizowanymi dla określonej zamkniętej grupy uczestników, którymi są pracownicy instytucji publicznej.

Instytucja publiczna uznała, że ww. szkolenia są niezbędne do wykonywania przez beneficjentów ostatecznych (pracowników oraz pozostałych beneficjentów ostatecznych projektu) swojego zawodu. Dlatego też instytucja ta realizuje projekt, na który otrzymała dofinansowanie unijne i w ramach którego będą odbywać się wymienione szkolenia.

Firma Wnioskodawcy po zawarciu umowy z Zamawiającym w celu zrealizowania szkolenia: ustala termin i harmonogram szkolenia, zawiera umowę z trenerami którzy poprowadzą wykłady, wynajmuje miejsce przeprowadzenia szkolenia, organizuje catering podczas szkolenia, niezbędny sprzęt do prowadzenia zajęć itp., przygotowuje materiały szkoleniowe. Podczas szkolenia pracownicy firmy Wnioskodawcy zajmują się obsługą organizacyjną szkolenia - wykonują czynności niezbędne do prawidłowego przebiegu szkolenia, a po jego zakończeniu dokonują ewaluacji szkoleń głównie na postawie ankiet ewaluacyjnych oraz opinii uczestników.

Szkolenie zakończy się otrzymaniem przez uczestników zaświadczenia odbycia szkolenia lub certyfikatu - jeżeli na zakończenie szkolenia będzie przeprowadzony egzamin.

Analizując przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Co prawda przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia będą nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też przedmiotowe usługi należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednak nie można przyjąć, aby zasady i formy przeprowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń zostały ściśle uregulowane jedynie we wskazanym przez Wnioskodawcę art. 94 pkt 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany w szczególności ułatwić pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W uregulowaniach wynikających z powołanego Kodeksu Pracy brak jest jednak konkretnego określenia zasad i form dotyczących prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Oznacza to, że nie zostanie spełniona przesłanka wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem nie zostanie spełniona również przesłanka wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Z wniosku wynika również, że szkolenia będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jedynie w przypadku, gdy przedmiotowe szkolenia będą finansowane w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, spełniona bowiem w tym przypadku będzie przesłanka wynikająca z tego przepisu umożliwiająca to zwolnienie.

Odnośnie natomiast świadczeń dodatkowych związanych z przedmiotowymi szkoleniami, takich jak nocleg, wyżywienie i transport będą one również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane, lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

W przypadku natomiast szkoleń finansowanych nie w całości lecz w co najmniej 70% ze środków publicznych Wnioskodawca będzie mógł skorzystać do dnia 5 kwietnia 2011 r. ze zwolnienia wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. usługi te objęte są zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ewentualne świadczenia dodatkowe takie jak np. noclegi, wyżywienie, transport, które są ściśle związane i niezbędne do wykonania usług szkoleniowych, a wręcz są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w co najmniej 70% ze środków publicznych, również będą zwolnione z opodatkowania.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż należy zastosować VAT zwolniony należało uznać za prawidłowe, jednakże częściowo na innej podstawie prawnej niż wskazana przez Wnioskodawcę, bowiem usługi w zakresie prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń objęte będą zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jedynie wówczas, gdy będą finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast w przypadku gdy usługi w zakresie prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, wówczas do dnia 5 kwietnia 2011 r. będą objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. usługi te objęte będą zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygniecia.

Nadmienia się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl