IBPP1/443-1103/13/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1103/13/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 13 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 12 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku zapłaty na Konto Q w Systemie Q - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku zapłaty na Konto Q w Systemie Q.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 lutego 2014 r. znak: IBPP1/443-1103/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada firmowe konta bankowe, na które wpływają wpłaty od klientów. Wnioskodawca jest też użytkownikiem Systemu Q jako strona umowy z X S.A. System Q jest systemem pośredniczącym w płatnościach między kupującymi a sprzedającymi w serwisie Y. Wnioskodawca ma w Systemie Q Konto Q, tj. odrębne strony internetowe w ramach Serwisu Q, na których są udostępniane Użytkownikowi informacje dotyczące realizacji usług świadczonych w ramach Systemu Q. Działanie systemu polega na tym, że kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na Konto Q sprzedającego. W momencie otrzymania wpłaty na Konto Q sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzającą wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na Koncie Q, może go wysłać do klienta. Sprzedający następnie ma możliwość wypłaty zgromadzonych na Koncie Q wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Wypłaty z Konta Q można skonfigurować tak, aby były dokonywane automatycznie raz dziennie lub raz w tygodniu lub raz w miesiącu lub na żądanie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

1. Wnioskodawca, spółka jawna jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, z tytułu dokonywanej sprzedaży towarów od 2009 r.

2. Wnioskodawca, spółka jawna jest stroną sprzedającą towary w serwisie Y.

3. Środki zgromadzone na Koncie Q Wnioskodawcy przez cały czas pozostają do dyspozycji Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką datą powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku zapłaty na Konto Q w Systemie Q, która następuje zwykle przed wydaniem towaru - wpływu środków na Konto Q czy z datą wpłaty na rachunek firmowy w banku z Konta Q.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z 12 lutego 2014 r.), obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku zapłaty na Konto Q powstaje w momencie otrzymania środków na Konto Q, jeżeli otrzymanie środków na Konto Q następuje przed wydaniem towaru. Jeżeli otrzymanie środków na Konto Q następuje po wydaniu towaru, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie wydania towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotową interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2013 r., gdyż we wniosku z 13 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny.

Stosownie do ogólnej zasady wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Na mocy art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ww. przepis w sposób jednoznaczny wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania przez podatnika części zapłaty za sprzedany towar lub świadczoną usługę, przez co należy rozumieć moment postawienia tej zapłaty (np. w formie środków pieniężnych) do dyspozycji podatnika.

W świetle regulacji zawartych w art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, czynny zarejestrowany podatnik VAT będący stroną sprzedającą towary w systemie Y, posiada firmowe konta bankowe, na które wpływają wpłaty od klientów, jest też użytkownikiem Systemu Q jako strona umowy z X S.A. System Q jest systemem pośredniczącym w płatnościach między kupującymi a sprzedającymi w serwisie Y. Wnioskodawca ma w Systemie Q Konto Q, tj. odrębne strony internetowe w ramach Serwisu Q, na których są udostępniane Użytkownikowi informacje dotyczące realizacji usług świadczonych w ramach Systemu Q. Działanie systemu polega na tym, że kupujący po dokonaniu zakupu przelewa zapłatę za zakup ze swojego konta bankowego na Konto Q sprzedającego. W momencie otrzymania wpłaty na Konto Q sprzedający otrzymuje również e-mail z informacją potwierdzającą wpłatę od klienta. Już w tym momencie sprzedający wiedząc, że zapłata za towar jest na Koncie Q, może go wysłać do klienta. Sprzedający następnie ma możliwość wypłaty zgromadzonych na Koncie Q wpłat od klientów w postaci zbiorczego przelewu środków na swoje konto bankowe. Środki zgromadzone na Koncie Q Wnioskodawcy przez cały czas pozostają do dyspozycji Wnioskodawcy. Wypłaty z Konta Q można skonfigurować tak aby były dokonywane automatycznie raz dziennie, raz w tygodniu, raz w miesiącu lub na żądanie.

Odnosząc zatem przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy w przypadku dokonania przez klienta Wnioskodawcy wpłaty na Konto Q Wnioskodawcy przed wydaniem towaru powstaje na zasadzie określonej w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, tj. w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę zapłaty (momencie postawienia tej zapłaty do dyspozycji Wnioskodawcy) tj. w momencie wpływu środków na Konto Q, gdyż środki na tym koncie są cały czas do dyspozycji Wnioskodawcy i mogą być wypłacone na żądanie. Natomiast gdyby Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne na swoje Konto Q po wydaniu przez niego towaru wówczas obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wydania towaru.

Należy też mieć na uwadze przepis art. 19 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku obowiązku udokumentowania sprzedaży fakturą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl