IBPP1/443-1095/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1095/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu zobowiązanego do wystawienia faktur VAT dokumentujących wniesienie wkładu własnego w postaci pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu zobowiązanego do wystawienia faktur VAT dokumentujących wniesienie wkładu własnego w postaci pieniężnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-687/12/AL z dnia 24 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka otrzymała w 2012 r. dofinansowanie na realizację projektu szkoleniowego finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw". Działania 8.1 "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie". Priorytetu VIII "Regionalne kadry gospodarki". Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie śląskim (zwane dalej: Poddziałanie 8.1.1 PO KL). Projekt ma na celu, poprzez szkolenia, podniesienie kwalifikacji i dostosowanie umiejętności do potrzeb regionalnego rynku pracy pracowników zatrudnionych w mikro i małych firmach w województwie.... Należy zauważyć, że działania podejmowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), którego beneficjentami są firmy, dla których Wnioskodawca przeprowadza kursy, zmierzają do podnoszenia i rozwijania potencjału podmiotów działających w obszarach objętych wsparciem EFS.

Świadczone usługi szkoleniowe są kierowane i świadczone na rzecz określonej grupy zawodowej tj. pracowników branży ICT i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Spółka będąc stroną umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy będącym Instytucją Wdrażającą powyższe poddziałanie w województwie śląskim będzie realizować projekt dla pracowników mikro i małych przedsiębiorstw w województwie śląskim od września 2012 do sierpnia 2014 r. Dane przedsiębiorstwo, aby móc skierować na szkolenie swojego pracownika będzie musiało uprzednio podpisać umowę szkoleniową z Wnioskodawcą, w której zobowiąże się między innymi do wniesienia wkładu własnego w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie pieniężnej. Dofinansowanie projektu stanowi 80% (85% ze środków UE oraz 15% z budżetu państwa) kosztów kwalifikowanych projektu, pozostałe 20% wniesione będzie w postaci wkładu własnego - wynagrodzeń uczestników projektu, a w przypadku zbyt niskiego wynagrodzenia danego uczestnika - w postaci dopłaty pieniężnej wnoszonej przez przedsiębiorstwo zatrudniające danego uczestnika. W projekcie nie będą uczestniczyć (podnosić kwalifikacji) pracownicy Wnioskodawcy.

Dodatkowo, opisywany projekt standardowy (tekst jedn.: projekt nie będący projektem systemowym ani wyodrębnionym projektem współpracy międzynarodowej) jest przewidziany do realizacji w partnerstwie. Możliwość realizacji projektów w partnerstwie została określona w obowiązującym od 20 grudnia 2008 r. art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), który mówi, że w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej "projektem partnerskim", na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Partnerstwo oznacza wspólną realizację projektu przez beneficjenta i podmioty z sektora lub spoza sektora finansów publicznych określone bądź na podstawie ustawy oraz na podstawie zawartych pomiędzy partnerami umów i porozumień.

Wnioskodawca pełni funkcję Lidera Partnerstwa odpowiedzialnego za realizację następujących zadań określonych w Projekcie (Wnioskodawca nie będzie świadczyć bezpośrednio usług szkoleniowych):

a.

logistyka szkoleń (najem sal, zakwaterowanie trenerów, wyżywienie trenerów i uczestników, materiały szkoleniowe);

b.

zebranie wkładu prywatnego od firm uczestniczących w projekcie;

c.

zarządzenie projektem;

Partner jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:

a.

promocja i rekrutacja (za kup ogłoszeń rekrutacyjnych, druk plakatów i ulotek, zakup standów);

b.

merytoryczne prowadzenie szkoleń (zakup usług szkoleniowych: Rails dla początkujących. Rails warsztaty, Rails dla zaawansowanych oraz Unix dla początkujących, Unix warsztaty, Unix dla zaawansowanych).

Opis wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę:

Realizacja projektu obejmuje logistyczną organizację szkoleń w ilości 46 grup po 5 dni każda z zakresu języka programowania Ruby i systemu Unix oraz dostawę innych towarów i usług ściśle związanych z usługami szkoleniowymi w następującym zakresie:

* materiały szkoleniowe (łącznie z notatnikami, długopisami i zaświadczeniami) - uczestnicy w celu aktywnego uczestnictwa w szkoleniach muszą zostać wyposażeni w materiały szkoleniowe niezbędne w procesie kształcenia

* wynajem sali szkoleniowej, bez której organizacja szkolenia nie byłaby możliwa,

* najem noclegu dla trenera - w związku z wysoce specjalistyczną wiedzą niezbędną do prowadzenia ww. szkoleń konieczne jest nabywanie usług szkoleniowych od firm mających siedzibę poza woj. śląskim co wiąże się z koniecznością zapewnienia im noclegu na czas prowadzenia zajęć (szkolenia będą prowadzone w cyklach 5-dniowych),

* catering dla uczestników i trenerów - szkolenia będą trwały po 8 godzin dziennie co wiąże się z koniecznością zapewnienia szkolonym i szkolącym cateringu.

Dodatkowo w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na koszty pośrednie realizacji projektu takie jak: koszty obsługi księgowej, najem powierzchni biurowej wraz z mediami, opłaty telekomunikacyjne, materiały biurowe i eksploatacyjne oraz opłaty pocztowe i kurierskie. Wydatki te są elementem projektu, który zgodnie z regulacjami podddziałania 8.1.1 PO KL, jest pośrednio związany z celami projektu I służy realizacji projektu przez Wnioskodawcę (koszty dotyczą organizacji biura projektu oraz jego rozliczania).

Wnioskodawca aby móc zrealizować projekt będzie nabywać ww. towary i usługi od różnych wykonawców zewnętrznych, nie realizujących usług podstawowych tj. szkoleń.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy.

Szkolenia nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług czyli "usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane."

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1).

Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności Ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Ważnym elementem, za który odpowiedzialny jest Lider - Wnioskodawca jest również zebranie wkładu własnego od firm uczestniczących w projekcie. Wkład własny będzie wnoszony w postaci bezgotówkowej - wynagrodzenia uczestnika, lub gotówkowej, w przypadku niewystarczającej kwoty wynagrodzenia uczestnika na pokrycie wymaganego wkładu własnego. Projekt zakłada bowiem określoną kwotę wkładu własnego na jednego uczestnika, którą musi wnieść każda firma delegująca pracownika na szkolenie czy to w postaci bezgotówkowej czy gotówkowej. Nie sposób jest określić ile firm wniesie wkład w postaci gotówkowej i jak często będzie on wymagany (kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt razy w ciągu trwania projektu) ponieważ firmy uczestniczące w projekcie będą zgłaszać chęć udziału w projekcie w trakcie jego trwania. Wniesienie wkładu własnego w postaci gotówkowej możliwe będzie poprzez zapłatę za fakturę VAT wystawioną z podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Środki na realizację projektu w formie zaliczki są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby niniejszego projektu. Pierwsza transza zaliczki wpłynęła już na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Środki, przekazywane przez WUP trafiają wyłącznie na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca na podstawie umowy partnerskiej (zweryfikowanej i zaakceptowanej przez WUP) określającej wysokość poszczególnych transz przekazywanych środków przekazuje je Partnerowi. Po otrzymaniu pierwszej transzy zaliczki z WUP oraz po wniesieniu wymaganego umową z Partnerem zabezpieczenia przez Partnera (w formie weksla in blanco i deklaracji wekslowej).

Wnioskodawca przekazał część zaliczki otrzymanej z WUP na wyodrębniony rachunek bankowy Partnera prowadzony wyłącznie do obsługi płatności realizowanych przez Partnera w związku z realizowanym projektem:

* Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji powierzonych mu zadań w formie zaliczki. Zadania w projekcie podzielone zostały między Lidera i Partnera w ramach wzajemnych uzgodnień przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Następnie WUP zatwierdził uzgodniony podział zadań przedstawiony we wniosku o dofinansowanie i traktuje Lidera jako przekaźnik środków finansowych, które Lider powinien przekazać Partnerowi na realizację zadań będących w gestii Partnera, tj. w szczególności świadczenia usług szkoleniowych.

* Środki przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy. Odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera stanowią dochód budżetu państwa i podlegają zwrotowi.

* Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są przez Lidera (Wnioskodawcę) zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik nr 3 do umowy partnerskiej i zatwierdzonym przez WUP.

* Środki, w postaci zaliczki na realizację zadań, przekazywane są na podstawie wystawionej przez Partnera i przekazanej Liderowi noty księgowej.

Należy podkreślić, że Lidera i Partnera nie łączy żaden stosunek zleceń czy świadczenia usług. Zasady realizacji projektów partnerskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są precyzyjnie określone w dokumencie opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) (ostatnia aktualizacja dokumentu miała miejsce dnia 1 stycznia 2012 r.), pn.:"Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki", który z kolei bazuje na obowiązującym od 20 grudnia 2008 r. art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), w którym została określona możliwość realizacji projektów w partnerstwie.

Link do dokumentu "Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki": http://www.efs.gov.pl/ (...).

Nie istnieje publikator ww. dokumentu.

Konstrukcja partnerstwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest taka, że firmy, we wniosku o dofinansowanie razem prezentują WUP zakres usług, jakie każda z nich będzie świadczyć na rzecz uczestników szkoleń. Zakresy te nie pokrywają się, ani nie są przedmiotem wzajemnych zleceń ze strony Partnera czy Lidera. Wg zasad PO Kapitał Ludzki jest to wręcz niedozwolone. Lider jest tylko przekaźnikiem środków finansowych, jakie WUP gwarantuje Partnerowi na realizację jego zakresu projektu.

Środki w postaci wkładu własnego przedsiębiorstw, tj. w postaci wynagrodzeń uczestników szkolenia lub w formie pieniężnej (gotówkowej) wnoszonej przez przedsiębiorstwo zatrudniające danego uczestnika, będą:

a.

w przypadku wkładu w postaci wynagrodzeń przedstawiane w postaci tabelarycznej (zgodnie ze wzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy). W tym przypadku nie następuje fizyczny przepływ środków pieniężnych. Uczestnicy jedynie oświadczają o wysokości pobieranego wynagrodzenia za pracę, na podstawie, którego wyliczany jest wkład własny (zgodnie z wytycznymi PO KL) przedsiębiorstwa będącego Beneficjentem szkoleń. Oświadczenie to, w sytuacji gdy wysokość wynagrodzenia przekracza bądź jest równe wymaganemu wkładowi własnemu, jest wystarczające aby uznać, iż przedsiębiorstwo wniosło wymagany wkład własny do projektu (20% kosztu szkoleń pokrywa przedsiębiorstwo, a dotacja stanowi 80% kosztu szkoleń).

b.

w przypadku wkładu w postaci pieniężnej (gotówkowej) lub różnicy pomiędzy osiąganym wynagrodzeniem uczestników a wymaganym wkładem własnym, będą wpłacane przez Przedsiębiorstwa bezpośrednio na utworzony przez Wnioskodawcę rachunek bankowy (drugi, po rachunku zaliczkowym na Środki z WUP, wyodrębniony rachunek związany z realizacją projektu). Ze środków tych Wnioskodawca może dokonywać płatności wyłącznie za faktury dotyczące projektu (catering, materiały, najem sali szkoleniowej, etc) i pomniejszą one dofinansowanie otrzymane od WUP. Jednakże może zdarzyć się sytuacja, gdy wszyscy uczestnicy szkoleń będą zarabiać wystarczająco wysoko, że żadna firma nie będzie zmuszona do zapłaty pieniężnej z tytułu wkładu własnego, a jedynie oświadczenia o wysokości pobieranych wynagrodzeń przez uczestników szkoleń.

Dotychczas nie zawarto jeszcze żadnej umowy z firmami. Umowy z firmami ("nabywcami" usług szkoleniowych) będzie zawierał wyłącznie Lider (Wnioskodawca) działając w imieniu konsorcjum Lider-Partner.

Lider będzie zawierać z firmami "nabywcami" umowy szkoleniowe określające warunki uczestnictwa w organizowanych w ramach projektu szkoleniach. Zawierane umowy określają warunki przystąpienia firm i ich pracowników do projektu. Umowy stanowią, że Konsorcjum Lider-Partner prowadzi określone szkolenie w określonym terminie, a "nabywca" zobowiązuje się przystąpić do tego szkolenia i wnieść wymagany wkład własny

Partner z nikim nie zawiera umowy na przeprowadzenie usług szkoleniowych. Prowadzi on te szkolenia na podstawie wniosku o dofinansowanie zatwierdzonego przez WUP, umowy partnerskiej zawartej pomiędzy Liderem i Partnerem i harmonogramu podziału zadań w projekcie będącego załącznikiem do umowy partnerskiej, a dotację na realizację tych szkoleń otrzymuje on z WUP za pośrednictwem Lidera.

Z umów zawieranych przez Lidera w imieniu konsorcjum z firmami ("nabywcami usług") wynika, iż przedmiotem umowy jest zobowiązanie danej firmy do przystąpienia do projektu i delegowanie liczby x pracowników na szkolenie organizowane przez Konsorcjum Lider-Partner. W umowie podana jest nazwa i czas szkolenia oraz zasady ustalania terminu odbycia się szkolenia. Poniżej przedstawiono wyciąg z treści umowy:

Paragraf nr 1:

"1.Przedmiotem niniejszej Umowy jest w szczególności zobowiązanie Beneficjenta pomocy do wskazania i oddelegowania pracowników, spełniających warunki wskazane w § 1 ust. 2, do udziału szkoleniach ogólnych.

2.

Każde szkolenie trwa 5 dni/40 godzin dydaktycznych dla każdego uczestnika oddelegowanego przez Beneficjenta pomocy.

3.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną szkolenia z zakresu frameworku Ruby on Rails oraz systemu Unix:

* Ruby on Rails dla początkujących,

* Warsztaty tworzenia pełnej aplikacji w Ruby on Rails,

* Zaawansowane techniki Ruby on Rails

* Unix dla początkujących,

* Unix warsztaty,

* Unix dl zaawansowanych.

Terminy i miejsca realizacji poszczególnych szkoleń zgodne będą z harmonogramem szkoleń, który zostanie przedstawiony Beneficjentowi (chodzi o uczestników szkoleń) pomocy przez Konsorcjum najpóźniej na 5 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia.

Paragraf nr 2:

"4.Wartość usługi szkoleniowej otrzymywanej przez Beneficjenta pomocy na mocy niniejszej umowy wynosi 3.283,97 zł za osobę uczestniczącą w szkoleniu.

5.

W przypadku, gdy wynagrodzenie pracownika nie pokrywa wymaganego wkładu własnego w wynagrodzeniach (20% wartości usługi szkoleniowej, co stanowi 656,79 zł za 40 godzin pracy) Beneficjent pomocy zobowiązany jest do dokonania dopłaty różnicy pomiędzy osiąganym wynagrodzeniem przez pracownika osiąganym w ciągu 40 godzin pracy a wkładem własnym wymaganym do wniesienia na podstawie faktury VAT wystawionej przez Lidera po szkoleniu.

6.

Pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w związku z uczestnictwem 1 osoby w 1 szkoleniu wynosi: 2.627,18 zł.

7.

Wkład prywatny wnoszony w postaci wynagrodzeń uczestników na każde szkolenie wynosi: 656,79 zł."

Firmy chcąc uczestniczyć w organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleniach zobligowane są do podpisania umowy szkoleniowej określającej warunki uczestnictwa w projekcie szkoleniowym oraz oddelegowania uczestników projektu spełniających warunki określone w umowie. Nie jest to zatem standardowa umowa nabycia usług szkoleniowych, ale przystąpienia do szkolenia otwartego, które w danym terminie i miejscu Konsorcjum zdecydowało się zorganizować dla osób spełniających określone kryteria dopuszczające do udziału w nim, a które może być bezpłatne w sytuacji osiągania wystarczającego wynagrodzenia przez poszczególnych uczestników.

Wnioskodawca wraz z Partnerem nie ustalali kwestii odpowiedzialności wobec nabywców. Skoro umowę na przystąpienie do szkolenia z firmami podpisuje Lider w imieniu Konsorcjum, to będą miały tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego regulujące stosunki stron podpisujących umowę na przystąpienie do szkolenia.

Umowa z przystępującymi do szkolenia nie precyzuje kto świadczy usługę szkoleniową. Umowę zawiera Lider w imieniu Konsorcjum, a Konsorcjum ma określony podział zadań wynikający z Wniosku o dofinansowanie. Z tego podziału, którego Lider i Partner są zobowiązani przestrzegać względem WUP, wynika, że merytoryczną usługę szkoleniową świadczy Partner (przy czym może on korzystać ze swoich podwykonawców). Jednak konstrukcja partnerstwa w POKL przewiduje, że ani Lider nie może nabywać usług szkoleniowych od Partnera, ani nic odsprzedawać. Strony świadczą swój zakres usług wobec uczestników szkoleń według podziału określonego we wniosku o dofinansowanie, umowie i harmonogramie projektu. Partnerstwo w POKL przyjęło taką zasadę, że umowy z uczestnikami szkoleń podpisuje Lider w imieniu Konsorcjum, ale nie wynika z tego, że to Lider świadczy jakiekolwiek usługi merytorycznego prowadzenia szkoleń. Byłoby to sprzeczne z wnioskiem o dofinansowanie i umową partnerstwa oraz ww. regulacjami MRR, bo zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i podziałem zadań, to Partner jest odpowiedzialny za merytoryczną realizację szkoleń.

Rozszerzając tą myśl: Partnerstwo zostało ustanowione na rzecz realizacji Projektu Centrum nauki technologii wytwarzania oprogramowania w innowacyjnym języku RUBY, realizowanego w ramach Priorytetu VIII Działania 8.1 Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwanego dalej "Projektem", którego opis stanowi wniosek o dofinansowanie o numerze XXX. Partner jest współrealizującym w Projekcie, odpowiedzialnym za realizację konkretnych zadań określonych w Projekcie. Lider Partnerstwa i Partner wykonują samodzielnie przyjęte na siebie zadania. Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie partnerskiej (co ma odzwierciedlenie we wniosku o dofinansowanie), a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. Podział realizacji zadań został zatwierdzony przez WUP i Wnioskodawca nie może od niego odbiegać. Stroną świadczącą usługę szkoleniową (merytoryczną) jest Partner. Wnioskodawca nie nabywa usługi szkoleniowej od Partnera. Partner, za pośrednictwem Lidera, otrzymuje od WUP zaliczkę na realizację zadania związanego ze świadczeniem merytorycznej usługi szkoleniowej i bezpośrednio reguluje należność (wynagrodzenie wykładowcy). Wnioskodawca nie "odsprzedaje swojego zakresu usług", ponieważ zakres jego działalności nie pokrywa się z zadaniami realizowanymi przez Partnera (tekst jedn.: prowadzeniem szkoleń).

Jak wskazano wyżej, według Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do wykonywania usług szkoleniowych. Podpisuje on umowę z uczestnikami w imieniu Konsorcjum Lider-Partner, a Konsorcjum (jak i WUP) oczekuje, ze usługę szkoleniową wykona Partner.

Z umowy z WUP wynika, że Wnioskodawca otrzymuje te środki na konto i powinien je w określonych w umowie partnerskiej transzach stanowiących w przybliżeniu ok. 50% wartości całej dotacji (drugie ok. 50% wartości dotacji Lider pozostawia na swoim rachunku bankowym z czego finansowane są koszty logistyki projektu (głównie zapewnienie sal szkoleniowych i wyżywienia dla uczestników oraz zarządzania projektem) przekazać Partnerowi, aby ten miał za co realizować szkolenie w sensie merytorycznym (zapewnić trenera/wykładowcę na każdym szkoleniu).

W ramach projektu przeprowadzone zostaną szkolenia z zakresu frameworku Ruby on Rails oraz systemu Unix:

* Ruby on Rails dla początkujących,

* Warsztaty tworzenia pełnej aplikacji w Ruby on Rails,

* Zaawansowane techniki Ruby on Rails,

* Unix dla początkujących,

* Unix warsztaty,

* Unix dla zaawansowanych.

Są to szkolenia informatyczne. Szkolenia będzie prowadzić Partner. Szkolenia mieszczą się w ramach usług kształcenia zawodowego.

Osoby uprawnione do udziału w Projekcie organizowanym przez Konsorcjum to:

* pracownicy Beneficjenta pomocy (za Beneficjenta uważa się firmę delegującą pracownika na szkolenie) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. zl998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.),

* właściciele Beneficjenta pomocy, pełniący funkcje kierownicze,

* wspólnicy Beneficjenta pomocy, w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie Beneficjenta pomocy i czerpiący z niego korzyści finansowe.

Jednocześnie Beneficjent pomocy musi spełniać kryteria mikro bądź małego przedsiębiorstwa i działać w oparciu o jeden z niżej wymienionych numerów PKD (warunek ten wynikał z kryteriów konkursu w ramach którego Konsorcjum otrzymało dofinansowanie):

Klasa: J. INFORMACJA I KOMUNIKACJA:

61.1.Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej

61.2.Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej

61.3.Działalność w zakresie telekomunikacji satelitarnej

61.9.Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji

62.0.Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana

63.1.Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; działalność portali internetowych

63.9.Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji

Klasa: M. DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA:

71.1.Działalność w zakresie architektury 1 inżynierii oraz związane z nią doradztwo techniczne

71.2.Badania i analizy techniczne

74.1.Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania

74.2.Działalność fotograficzna

74.3.Działalność związana z tłumaczeniami

74.9.Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyflkowana

Grupą docelową szkoleń są ww. osoby, jeżeli u Beneficjentów pomocy pełnią następujące funkcje: webmasterzy, deweloperzy, projektanci stron www, pracownicy działów IT, osoby aktualizujące strony www., ICT - Information and Comuntcation Technology, czyli szeroko pojęta branża informatyczna.

Szkolenia zaplanowane w projekcie objęte są regułami pomocy publicznej. Pomoc publiczna na szkolenia dla mikro i małych przedsiębiorstw wynosi 80% kosztów kwalifikowanych projektu, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych). Przedsiębiorcy delegując pracowników na szkolenia zobligowani będą do wniesienia wkładu własnego w wysokości 20% wartości szkolenia (dopełnienie do 100% wartości szkolenia). Wkład własny może mieć formę wynagrodzeń lub pieniężną.

Wkład pieniężny poszczególnych przedsiębiorstw wystąpi jedynie wówczas kiedy wynagrodzenia uczestników - przedstawiane w formie tabelarycznego oświadczenia, nie pokryją wymaganego wkładu własnego. Wkład własny stanowi dopełnienie do 100% kosztów projektu (tekst jedn.: wartość projektu stanowi suma wartości dofinansowania i wkładu własnego). Aby obliczyć wkład własny, wysokość koniecznego do wniesienia wkładu własnego bierze się pod uwagę jedynie koszty bezpośrednio związane z organizacją szkoleń takie jak: wynagrodzenie trenerów, najem sal szkoleniowych, catering dla uczestników i trenera, zakwaterowanie trenera, amortyzacja rzutników, wynagrodzenie asystenta ds. szkoleń, druk materiałów szkoleniowych, zaświadczeń oraz koszt zakupu długopisów i notatników, które to wydatki objęte są regułami pomocy publicznej. Podstawy wyliczenia wkładu własnego nie zwiększają koszty pośrednie, koszty zarządu oraz koszty promocji projektu. Wynagrodzenie uczestnika za dany miesiąc, w którym odbywało się szkolenia, jest dzielone na liczbę godzin przez niego przepracowanych i mnożone przez liczbę godzin spędzonych na szkoleniu (każde szkolenie trwać będzie 40 godzin). W przypadku gdy tak wyliczone wynagrodzenie za czas spędzony na szkoleniu nie pokryje wymaganego wkładu własnego, Beneficjent pomocy będzie zobligowany do wniesienia wkładu własnego w formie pieniężnej na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT (dopiero wówczas Wnioskodawca wystawi fakturę VAT w wysokości różnicy pomiędzy wniesionym wkładem w wynagrodzeniach a wkładem wymaganym).

Jednocześnie Wnioskodawca chciałby nadmienić, iż zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wkład własny w formie wynagrodzeń stanowi koszt kwalifikowany projektu. Zostało to uwzględnione przez Konsorcjum w kosztorysie projektu. To oznacza, że jeżeli wydatki związane z realizacją danego szkolenia stanowią np. 1.500 zł, to wymagany wkład w wynagrodzeniach wyniesie 375 zł, a nie jakby się mogło wydawać 300 zł, ponieważ wkład w wynagrodzeniach dodawany jest do kosztu szkolenia (1500 + 375) i dopiero od sumy liczone jest wymagane 20% wkładu własnego: 1.875 zł x 20% = 375 zł.

Prezentacja powyższego działania jest o tyle istotna, że w sytuacji gdy Beneficjent pomocy zarabia niewystarczająco dużo aby pokryło to wymagany wkład, wówczas liczy się wkład pieniężny, który nie jest w dokładnie takiej samej wysokości co wkład w wynagrodzeniach. Przykładowo, gdyby uczestnik nie zarabiał nic, albo nie chciał udostępnić danych o uzyskiwanych wynagrodzeniach, wówczas wkład pieniężny liczony będzie od 1.500 zł (koszt szkolenia), bez powiększania o wniesiony wkład w wynagrodzeniach, bo go Beneficjent pomocy nie wniósł, i od tej wartości liczone wymagane przepisami pomocy publiczne) 20%: 1500 zł x 20% = 300 zł.

Wnioskodawca nie wie ile zarabiać będą uczestnicy szkoleń, bo będą oni zgłaszani na szkolenia w okresie 2 kolejnych lat. Nie można zatem przewidzieć jaki% "ceny" szkoleń stanowi wkład własny pieniężny. Maksymalnie, gdyby uczestnik nic nie zarabiał bo np. jest właścicielem firmy 1-osobowej i nie był zdolny w takim przypadku do wniesienia wkładu własnego w wynagrodzeniu, będzie to 525,43 zł co stanowić będzie 20% wartości wydatków objętych pomocą publiczną przypadającego na jedną osobę uczestniczącą w szkoleniach w ramach projektu.

Można powiedzieć, że wkład własny pieniężny jest formą wynagrodzenia za świadczenie usług w ramach projektu, ale nie uwzględnia żadnej marży, bo koszty projektu równają się dotacji powiększonej o wkład własny (pieniężny lub nie). Tym bardziej, iż w przypadku wystąpienia wkładu pieniężnego zebrane środki muszą zostać wydatkowane na koszty wyodrębnione w budżecie projektu przez co finalnie o kwotę zebranego wkładu własnego w postaci pieniężnej zostanie pomniejszone dofinansowanie. Ciężko tu zatem mówić o cenie w rozumieniu standardowych relacji biznesowych, gdzie zawsze przedsiębiorca w cenie uwzględnia koszty i marżę. W POKL jest to niedozwolone.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie jest wpisany do Rejestru instytucji Szkoleniowych przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy.

Szkolenia nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług czyli nie mieszą się w poniższym wyliczeniu:

26)

usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Szkolenia będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w:

a.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712);

b.

"Program Operacyjny Kapitał Ludzki" Warszawa 7 września 2007 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, rozdział 6.1. Zarządzanie i Wdrażanie, str. 208, podrozdział6.1.3 Instytucje Pośredniczące II stopnia zasady: monitorowanie realizacji poszczególnych projektów, weryfikacja wykorzystania środków przez beneficjentów (w tym kontrola na miejscu). (aktualne brzmienie programu jest publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego;

c.

Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Warszawa 14 sierpnia 2012 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, aktualne brzmienie wytycznych jest publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego,

d.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1598).

Natomiast szkolenia nie będą prowadzone w oparciu o żadne formy i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jeżeli chodzi o ich zakres tematyczny. Tematyka szkoleń, ich czas, miejsce są autorskimi rozwiązaniami członków Konsorcjum.

Dofinansowanie jakie Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu stanowi dopłatę do kosztów ujętych w budżecie projektu mających na celu przeprowadzenie szkoleń wymienionych w projekcie (dofinansowanie nie ma wpływu na inne szkolenia czy działania realizowane przez Wnioskodawcę). Ma ono pokrywać bezpośrednie koszty przeprowadzanych szkoleń, jak też koszty pośrednie, związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy w zakresie, w jakim dotyczą one realizacji niniejszego projektu (np. najem biura projektu, wynagrodzenie biura rachunkowego odpowiedzialnego za księgowanie projektu, etc.).

Jeszcze raz Wnioskodawca zaznacza, że nie świadczy usług szkoleniowych bezpośrednio (nie jest jednostką świadczącą usługi szkoleniowe).

Dofinansowanie stanowi 80% kosztów projektu. Można powiedzieć, że dotacja jest formą wynagrodzenia za świadczenie usług w ramach projektu, ale nie uwzględnia żadnej marży, bo koszty projektu równają się dotacji powiększonej o wkład własny (pieniężny lub nie). Ciężko tu zatem mówić o cenie w rozumieniu standardowych relacji biznesowych, gdzie zawsze przedsiębiorca w cenie uwzględnia koszty i marżę. W POKL jest to niedozwolone.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych -Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera rt. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W wyniku analizy wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Jest to również zgodne z pismem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia 2012 r. nr DZF-IV-82252-54-IK/12, które mówi, iż na podstawie definicji zawartej w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 czerwca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatków do wartości dodanej, art. 44, w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu KL powinny być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Szkolenia w ramach projektu obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem i mają na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W ramach kosztów pośrednich Wnioskodawca dokonuje następujących zakupów: zakup usług księgowych najem biura (czynsz, media) opłaty telekomunikacyjne opłaty pocztowe i kurierskie zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych

Są to opłaty związane bieżącym funkcjonowaniem projektu, potrzebą przygotowywania dokumentów projektowych, utrzymywania miejsca gdzie pracuje zespół projektowy, korespondencji z uczestnikami szkoleń, obsługi płatności od uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym to Wnioskodawca będzie zobowiązanym do wystawiania faktur VAT obejmujących wkład gotówkowy uczestników szkoleń, zgodnie z podziałem zadań określonym we wniosku o dofinansowanie czy też będzie to leżało po stronie Partnera odpowiedzialnego za merytoryczne prowadzenie szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako Lider Partnerstwa, odpowiedzialny, zgodnie z Umową Partnerską, za zebranie wkładu własnego od firm uczestniczących w projekcie, powinien wystawiać faktury VAT związane z wniesieniem wkładu własnego w postaci gotówkowej. Podział zadań między Liderem i Partnerem został określony w Umowie Partnerstwa na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie i zatwierdzony przez Instytucję Wdrażającą tj. Wojewódzki Urząd Pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż w 2012 r. otrzymał on dofinansowanie na realizację projektu szkoleniowego realizowanego w okresie od września 2012 r. do sierpnia 2014 r., finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw". Działania 8.1 "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie". Priorytetu VIII "Regionalne kadry gospodarki". Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie śląskim (zwane dalej: Poddziałanie 8.1.1 PO KL).

Dane przedsiębiorstwo, kierując na szkolenie swojego pracownika będzie musiało uprzednio podpisać umowę szkoleniową z Wnioskodawcą, w której zobowiąże się między innymi do wniesienia wkładu własnego w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie pieniężnej. Dofinansowanie projektu stanowi 80% (85% ze środków UE oraz 15% z budżetu państwa) kosztów kwalifikowanych projektu, pozostałe 20% wniesione będzie w postaci wkładu własnego - wynagrodzeń uczestników projektu, a w przypadku zbyt niskiego wynagrodzenia danego uczestnika - w postaci dopłaty pieniężnej wnoszonej przez przedsiębiorstwo zatrudniające danego uczestnika. W projekcie nie będą uczestniczyć (podnosić kwalifikacji) pracownicy Wnioskodawcy.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany przez Wnioskodawcę z innym podmiotem w ramach partnerstwa (na podstawie art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.).

Wnioskodawca pełni funkcję Lidera Partnerstwa odpowiedzialnego za realizację następujących zadań określonych w Projekcie (Wnioskodawca nie będzie świadczyć bezpośrednio usług szkoleniowych):

a.

logistyka szkoleń (najem sal, zakwaterowanie trenerów, wyżywienie trenerów i uczestników, materiały szkoleniowe);

b.

zebranie wkładu prywatnego od firm uczestniczących w projekcie;

c.

zarządzenie projektem;

Partner jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:

a.

promocja i rekrutacja (zakup ogłoszeń rekrutacyjnych, druk plakatów i ulotek, zakup standów);

b.

merytoryczne prowadzenie szkoleń (zakup usług szkoleniowych: Ruby on Rails dla początkujących, warsztaty tworzenia pełnej aplikacji w Ruby on Rails, zaawansowane techniki Ruby on Rails, Unix dla początkujących, Unix warsztaty, Unix dla zaawansowanych.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca poniesie następujące wydatki ściśle związane z usługami szkoleniowymi realizowanymi w ramach projektu tj. w następującym zakresie:

* materiały szkoleniowe (łącznie z notatnikami, długopisami i zaświadczeniami) - uczestnicy w celu aktywnego uczestnictwa w szkoleniach muszą zostać wyposażeni w materiały szkoleniowe niezbędne w procesie kształcenia

* wynajem sali szkoleniowej, bez której organizacja szkolenia nie byłaby możliwa,

* najem noclegu dla trenera - w związku z wysoce specjalistyczną wiedzą niezbędną do prowadzenia ww. szkoleń konieczne jest nabywanie usług szkoleniowych od firm mających siedzibę poza woj. śląskim co wiąże się z koniecznością zapewnienia im noclegu na czas prowadzenia zajęć (szkolenia będą prowadzone w cyklach 5-dniowych),

* catering dla uczestników i trenerów - szkolenia będą trwały po 8 godzin dziennie co wiąże się z koniecznością zapewnienia szkolonym i szkolącym cateringu,

* zakup usług księgowych najem biura (czynsz, media) opłaty telekomunikacyjne opłaty pocztowe i kurierskie zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych.

Wyłącznie Wnioskodawca jako Lider będzie zawierać z firmami (tekst jedn.: spełniającymi kryteria mikro bądź małego przedsiębiorstwa) umowy szkoleniowe określające warunki uczestnictwa w organizowanych w ramach projektu szkoleniach. Zawierane umowy określają warunki przystąpienia firm i ich pracowników do projektu. Umowy stanowią, że Konsorcjum Lider-Partner prowadzi określone szkolenie w określonym terminie, a "nabywca" zobowiązuje się przystąpić do tego szkolenia i wnieść wymagany wkład własny.

Ponadto z wniosku wynika, iż środki na realizację projektu w formie zaliczki są przekazywane przez Wojewódzki Urząd Pracy wyłącznie na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Wnioskodawcę na potrzeby niniejszego projektu, Wnioskodawca na podstawie umowy partnerskiej (zweryfikowanej i zaakceptowanej przez WUP) określającej wysokość poszczególnych transz przekazywanych środków przekazuje je Partnerowi. Środki w postaci zaliczki na realizację zadań, przekazywane są na podstawie wystawionej przez Partnera i przekazanej Liderowi noty księgowej.

Wnioskodawca wraz z Partnerem nie ustalali kwestii odpowiedzialności wobec nabywców, jednakże skoro umowę na przystąpienie do szkolenia z firmami podpisuje Lider w imieniu Konsorcjum, to będą miały tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego regulujące stosunki stron podpisujących umowę na przystąpienie do szkolenia.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie realizował usługi szkoleniowe w jako Lider wraz z Partnerem w ramach Konsorcjum.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, iż co do zasady konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), w ramach tzw. swobody umów. W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Przechodząc zatem na grunt prawa podatkowego, należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dodać należy, że polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości wynikającej z art. 11 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, każde państwo członkowskie, z zastrzeżeniem konsultacji z Komitetem ds. VAT, może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium kraju, które będąc prawnie niezależne, są ściśle związane ze sobą finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie.

Konsorcjum - w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego - nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu - będzie wystawiał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.

A zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego tut. organ stoi na stanowisku, iż wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, iż nie świadczy on usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu stwierdzić należy, iż takowe usługi będzie świadczyć. To, iż z umowy zawartej pomiędzy nim a Partnerem wynika określony podział zadań określony w projekcie, to stwierdzić należy, iż to Wnioskodawca został wskazany jako Lider w ww. projekcie i to Wnioskodawca będzie zawierać z podmiotami zewnętrznymi umowy na świadczenie usług szkoleniowych i będzie odpowiadał przed nabywcą za wykonanie usług jako strona umowy, jak również to na wyodrębnione konto Wnioskodawcy spływają i będę spływać środki z WUP na realizację usług szkoleniowych w ramach projektu oraz wpłaty wkładów własnych przedsiębiorstw.

Biorąc powyższe rozważania pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowej usługi szkoleniowej, zatem nabywca (tekst jedn.: mikro bądź małe przedsiębiorstwa, o których mowa we wniosku) będzie nabywać kompleksową usługę szkoleniową od Wnioskodawcy, bowiem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy nie można dostarczyć nabywcy wyłącznie części usługi.

Ponadto opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega sama płatność lecz czynność, za którą ta płatność jest należna. Kontrahent Wnioskodawcy nie nabywa od niego samej logistyki szkolenia, czy zarządzania projektem, jako czynności, które ma wykonać Wnioskodawca, lecz usługę szkoleniową, bo tego będą dotyczyły umowy, których stroną będzie Wnioskodawca, a Partner Wnioskodawcy żadnych umów z nabywcami zawierał nie będzie.

W związku z powyższym to Wnioskodawca będąc stroną umowy na dostawę usług szkoleniowych, będzie zobowiązany do wystawienia na rzecz nabywców faktur VAT dokumentujących wyświadczone usługi szkoleniowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że to Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT należało uznać za prawidłowe, jednakże z innych powodów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, w tym w zakresie stawki VAT jaką należy zastosować dla świadczonych usług, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl