IBPP1/443-1094/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1094/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X.".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1094/08/MS z dnia 8 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

XXX jest liderem konsorcjum, w którym uczestniczy razem z YYY. Konsorcjum to wystąpiło z wnioskiem pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, priorytet 2. "Infrastruktura stery B+R", działanie 2.2. "Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych" Projekt ten znajduje się na tzw. liście indykatywnej Programu.

Projekt, zgodnie z preumową podpisaną przez Instytucję Pośredniczącą, którą stanowi Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozpocznie się 1 stycznia 2009 r. a zakończy 31 grudnia 2012 r.. Kwota dofinansowania projektu wynosi 25 mln euro, z czego 12,8 mln euro dla XXX i 12,2 mln euro dla YYY. Projekt jest finansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej i 15% przez MNiSzW.

Celem działania jest rozwój obiektów infrastruktury badawczej służących budowaniu współpracy naukowej między różnymi krajowymi ośrodkami badawczymi. Przedmiotom projektu jest wyposażenie w nowoczesną aparaturę naukowo-badawczą laboratoriów obu uczelni obejmujące zakupy specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej i urządzeń oraz (w niewielkim zakresie - 1,26% ogółem kosztów projektu) modernizację (adaptację) pomieszczeń laboratoryjnych. W ramach projektu przewidziano też środki na zarządzanie projektem, które dla XXX wynoszą 800 tys. euro, z czego około 120 tys. euro jest przeznaczone na zakup wyposażenia biurowego i usług. Zatem wyszczególnione zakupy i koszty projektu, oprócz kosztów przewidzianych na wynagrodzenia związane z zarządzaniem projektem, są wykazane jako koszty brutto z obowiązującą stawką VAT 22%.

Zgodnie z wytycznymi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, jako koszt kwalifikowany może być uznana część VAT-u, którego XXX nie może odzyskać, przy czym przy składaniu wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć odpowiednie oświadczenie określające procentowy udział odzyskiwanego VAT-u według danych za 2007 r.

W trakcie realizacji projektu, to jest w latach 2009-2012, zakupiona aparatura nie będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W tym okresie aparatura będzie wykorzystywana do prac badawczych prowadzonych w celu uzyskiwania stopni i tytułów naukowych pracowników XXX, a także do prowadzenia badań w ramach prac własnych i statutowych finansowanych ze środków Uczelni. Natomiast po zakończeniu projektu, zgodnie z jego założeniami wyrażonymi w obowiązujących wskaźnikach rezultatu, oprócz wyżej wymienionych celów, w zmodernizowanych laboratoriach będą prowadzone prace na rzecz podmiotów gospodarczych dla zwiększenia innowacyjności Regionu X i innych regionów, prace w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz projektów badawczych finansowanych przez MNiSzW.

Po zakończeniu projektu, zakupione w jego ramach towary i usługi, służące wyposażeniu laboratoriów XXX, będą wykorzystywane głównie do badań związanych z działalnością statutową i własną oraz do badań w ramach realizowanych projektów badawczych, jak również na rzecz gospodarki, do czego Wnioskodawca jest zobowiązany zgodnie ze wskaźnikami rezultatu projektu oraz założeniami Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wykorzystanie bazy laboratoryjnej w badaniach w ramach działalności statutowej, własnej oraz w projektach badawczych nie skutkuje wystawieniem faktur VAT, tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługi badawcze na rzecz gospodarki są wykonywane odpłatnie z uwzględnieniem 22% podatku VAT. Na podstawie analizy struktury przychodów z działalności badawczej ogółem w latach 2006 i 2007, można stwierdzić, że udział przychodów z usług badawczych, podlegających opodatkowaniu VAT wynosił odpowiednio: w roku 2006 - 16,28%, zaś w 2007- 10,18%. Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że planowane do zakupu w wymienionym projekcie towary i usługi nie będą wykorzystywane w czynnościach (badaniach) zwolnionych od podatku VAT. Wydatki związane z projektem będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W ramach projektu zostanie wyposażonych 17 laboratoriów. Zakupiona aparatura i wyposażenie zostaną zaliczone do środków trwałych i będą na nich dokonywane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpisy amortyzacyjne. Ponadto w pięciu laboratoriach zostaną dokonane modernizacje (adaptacje) pomieszczeń, przez co zwiększona zostanie wartość budynków, które zgodnie z art. 102 ustawy o Szkolnictwie Wyższym, nie podlegają amortyzacji są natomiast umarzane. Podmiotem, na który będą wystawiane faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będzie XXX.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X" Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Wnioskodawca dodał, że stosuje proporcję, która w 2006 r. wynosiła 19%, a w 2007 r. 17%. W 2007 r. Uczelnia odzyskała 113.377,00 zł podatku VAT w stosunku do podatku naliczonego w kwocie 2.165.171,20 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy w ramach projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X" przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w części z wykorzystaniem tzw. "proporcji".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

W świetle powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1, przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 (czyli towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji) oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Mając powyższe przepisy na uwadze należy stwierdzić, iż aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponoszone wydatki winny stanowić koszt uzyskania przychodu lub być związane z nabyciem środka trwałego, wyjątkiem od tej zasady są przypadki gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Uczelnia realizując w latach 2009-2012 w konsorcjum z YYY projekt pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X" nabywać będzie aparaturę i wyposażenie dla 17 laboratoriów. Wydatki związane z projektem będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Zakupiona aparatura zostanie zaliczona do środków trwałych i będą na niej dokonywane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpisy amortyzacyjne. Ponadto w pięciu laboratoriach zostaną dokonane modernizacje (adaptacje) pomieszczeń, przez co zwiększona zostanie wartość budynków, które zgodnie z art. 102 ustawy o Szkolnictwie Wyższym, nie podlegają amortyzacji są natomiast umarzane. Podmiotem, na który będą wystawiane faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będzie XXX.

W trakcie realizacji projektu, to jest w latach 2009-2012, zakupiona sukcesywnie aparatura nie będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W tym okresie aparatura będzie wykorzystywana do prac badawczych prowadzonych w celu uzyskiwania stopni i tytułów naukowych pracowników XXX, a także do prowadzenia badań w ramach prac własnych i statutowych finansowanych ze środków Uczelni.

Natomiast po zakończeniu projektu, zgodnie z jego założeniami wyrażonymi w obowiązujących wskaźnikach rezultatu, oprócz wyżej wymienionych celów (niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) w zmodernizowanych laboratoriach będą prowadzone prace na rzecz podmiotów gospodarczych dla zwiększenia innowacyjności gospodarki Regionu X i innych regionów, prace w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz projektów badawczych finansowanych przez MNiSzW. Przedmiotowe usługi na rzecz gospodarki będą wykonywane odpłatnie z uwzględnieniem 22% podatku VAT.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. W trakcie realizacji inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany.

Jeżeli zatem środki trwałe, wyposażenie oraz laboratoria będą sukcesywnie oddawane do użytku w trakcie realizacji projektu i po oddaniu do użytkowania nie będą wykorzystywane do celów działalności opodatkowanej VAT, jak to zostało stwierdzone we wniosku, to w okresie realizacji projektu w latach 2009- 2012 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tych środków trwałych ani wyposażenia. Analogicznie nie będzie również przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z modernizacją pomieszczeń laboratoryjnych. W związku z planowanym w przyszłości (bezpośrednio po oddaniu do użytkowania) wykorzystaniem środków trwałych, wyposażenia oraz zmodernizowanych laboratoriów do celów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną, na etapie realizacji inwestycji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych Regionu X".

Zwrócić jednak należy uwagę, iż cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu. Jeżeli zatem po zakończeniu projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał środki trwałe i wyposażenie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem, to Wnioskodawca będzie miał prawo do korekty ale w odniesieniu do środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Zgodnie z ust. 4 powyższego artykułu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Według ust. 5 wskazanego przepisu, korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 cyt. ustawy, zasady dokonywania korekt, określone w ust. 1-5 tego artykułu stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W świetle powyższego wskazać należy, iż art. 91 ust. 1 ustawy kreuje po stronie podatnika obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9 ustawy, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 ustawy dla zakończonego roku podatkowego.

Regulacja ta wprowadza zasadę ostatecznego rozliczenia podatku naliczonego za dany rok. Korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 i 2 ustawy dokonuje się - stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy - w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Wyrażona w art. 91 ust. 1 ustawy zasada, ma zastosowanie w przypadku nabycia towarów i usług zaliczonych u podatnika do środków trwałych (oraz innych towarów i usług wskazanych w ust. 2 art. 91 ustawy), jeżeli ich wartość początkowa nie przekracza 15.000,00 zł.

Natomiast według rozwiązania wprowadzonego w art. 91 ust. 2, zasady określonej w art. 91 ust. 1 ustawy nie stosuje się w odniesieniu do nabywanych przez podatnika towarów i usług zaliczanych na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jak również w stosunku do gruntów oraz praw użytkowania wieczystego gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy.

Artykuł 91 ust. 2 ustawy formułuje natomiast zasadę, zgodnie z którą w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000,00 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż ustawodawca wyraźnie wskazał, iż tylko dla środków trwałych powyżej wartości 15.000 zł obowiązuje 5 letni okres korekt, natomiast dla środków trwałych poniżej tej wartości oraz innych towarów stosuje się art. 91 ust. 1 ustawy.

Zatem w odniesieniu do środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł oraz innych towarów i usług, co do których Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a następnie zmieni się to prawo, stwierdzić należy, iż zastosowania nie znajduje przepis art. 91 ust. 2 ustawy o podatku o podatku VAT.

Powyższa korekta dotyczy wyłącznie środków trwałych o wartości powyżej 15.000 zł ponieważ jedynie w stosunku do takich środków trwałych korekty dokonuje się w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości w ciągu 10 lat.

Korekta w stosunku do środków trwałych o wartości do 15.000 zł dokonywana jest jednorazowo dla zakończonego roku podatkowego. Ponieważ w roku zakupu tych środków były one wykorzystywane wyłącznie do czynności w związku z którymi prawo do odliczenia nie przysługiwało, to nie dotyczy ich korekta.

W świetle powołanych wyżej regulacji, wykorzystywanie przez Wnioskodawcę (w trakcie trwania projektu, czyli w latach 2009-2012) środków trwałych (o wartości początkowej powyżej 15.000 zł) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, a następnie (po zakończeniu projektu, czyli od 2013 r.) wykorzystywanie tych środków trwałych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności podlegających opodatkowaniu spowoduje konieczność dokonania korekty na podstawie art. 91 ust. 7 cyt. ustawy. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją wskazaną w tym przepisie, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i nie dokonał odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W odniesieniu do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł, zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 91 ust. 7 tej ustawy, zgodnie z którym korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zmiana przeznaczenia środków trwałych nastąpi w 2013 r. (zostaną one wykorzystane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu) zatem za 2013 r. Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty w wysokości 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z środkami trwałymi. Korekty za 2013 r. Wnioskodawca dokona w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za styczeń 2014 r. Jeżeli Wnioskodawca nie będzie w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego a nabyte środki trwałe służą do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych jaki i zwolnionych, korekty o której mowa wyżej (w odniesieniu do 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z środkami trwałymi) należy dokonać z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

W przypadku środków trwałych o wartości powyżej 15.000 zł, które przyjęte zostaną do użytkowania w:

* 2009 r. - Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty tylko za rok 2013 - jeśli chodzi o środki trwałe które nie są nieruchomościami, a w przypadku nieruchomości za lata 2013-2018,

* 2010 r. - oprócz korekty za 2013 r., Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty za kolejny rok 2014 (w przypadku nieruchomości za kolejne lata 2014-2019).

* 2011 r. - oprócz korekty za 2013 r., Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty za kolejne lata 2014 i 2015 (w przypadku nieruchomości za kolejne lata 2014-2020).

* 2012 r. - oprócz korekty za 2013 r., Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty za kolejne lata 2014-2016 (w przypadku nieruchomości za kolejne lata 2014-2021).

Wnioskodawca będzie mógł dokonywać korekt podatku naliczonego w wysokości 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem środków trwałych, a dla nieruchomości 1/10 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wytworzeniem tych nieruchomości w odniesieniu do każdego roku za który dokonuje korekty.

Przy dokonywaniu korekt za kolejne lata, na przedstawionych wyżej zasadach, Wnioskodawca będzie musiał uwzględnić proporcję o której mowa w art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT, jeżeli nie będzie w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Korekty za kolejne lata na przedstawionych wyżej zasadach Wnioskodawca dokona w deklaracjach podatkowych składanych za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty.

Korekty w kolejnych latach, jak przedstawiono to wyżej, Wnioskodawca oczywiście będzie mógł dokonać pod warunkiem, że w kolejnych latach środki trwałe nadal będą wykorzystywane do wykonywania m.in. czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w części z wykorzystaniem tzw. "proporcji" należało uznać za prawidłowe, jednakże z wykorzystaniem zasad wskazanych w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl