IBPP1/443-1093/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1093/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy okien i drzwi dla budownictwa mieszkaniowego oraz usług ich montażu, jak również prawidłowej treści faktury dokumentującej wskazane czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy okien i drzwi dla budownictwa mieszkaniowego oraz usług ich montażu, jak również prawidłowej treści faktury dokumentującej wskazane czynności.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji okien i drzwi dla budownictwa mieszkaniowego (oraz czasem świadczy usługi montażu tych drzwi i okien). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od 1 października 2010 r.

Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Przedmiotem czynności jest produkcja okien i drzwi, czasem jest to również montaż tych okien i drzwi u klienta.

Wnioskodawca nie zawiera umów z klientem, podstawą realizacji jest zamówienie złożone przez klienta na wykonanie danego modelu drzwi lub okna.

Wyroby Wnioskodawcy dostarczane są do klienta indywidualnego, który jest właścicielem remontowanego mieszkania lub budynku.

Wnioskodawca wskazał następujące symbole PKWiU:

* 20.30.11-10.10,

* 20.30.11-53.10,

* 20.30.11-59.40.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie dotyczą obiektu budowlanego jako całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku z dnia 17 lutego 2011 r.):

Czy wystawiając fakturę VAT należy podać w treści np. okna do budynku mieszkalnego (czy napisać usługi produkcyjno-montażowe).

Jaką stawkę VAT zastosować.

Czy wystawiając fakturę osobie fizycznej w pozycji nazwa towaru lub usługi wystarczy wpisać np. okna czy okna do budynku mieszkalnego... lub w przypadku produkcji okna wraz z jego montażem u klienta - treść: usługi produkcyjno - montażowe.

Zdaniem Wnioskodawcy (z uwzględnieniem stanowiska sformułowanego w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 lutego 2011 r.), w treści wystarczy podać np. okna do budynku mieszkalnego z 7% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zapis na fakturze powinien brzmieć: "okna do budynku mieszkalnego" lub "okna do budynku mieszkalnego wraz z montażem" i stawka VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy dotyczących kwestii zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy okien i drzwi dla budownictwa mieszkaniowego oraz usług ich montażu, jak również właściwego określenia nazwy towaru lub usługi na fakturze dokumentującej wskazane czynności, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy (w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r.), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 14 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, który stanowi listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wskazano montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ww. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji okien i drzwi dla budownictwa mieszkaniowego oraz czasem świadczy usługi montażu tych drzwi i okien. Wnioskodawca dla wykonywanych czynności wskazał następujące symbole PKWiU:

* 20.30.11-10.10,

* 20.30.11-53.10,

* 20.30.11-59.40.

Należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej powołanym wyżej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r., którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z tego też względu sprawa klasyfikacji statystycznej towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

W klasie 20.30 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa - w grupowaniu 20.30.11-10.10 ujęto "okna drewniane dla budownictwa mieszkaniowego" w grupowaniu 20.30.11-53.10 mieszczą się "drzwi drewniane (bez balkonowych), strugane" natomiast w grupowaniu 20.30.11-59.40 - "drzwi balkonowe drewniane dla budownictwa mieszkaniowego, inne niż w poz. 20.30.11-53 i 20.30.11-55".

Jeśli zatem okna i drzwi produkowane przez Wnioskodawcę rzeczywiście sklasyfikowane są w podanych wyżej grupowaniach statystycznych PKWiU: 20.30.11-10.10, 20.30.11-53.10, 20.30.11-59.40, wówczas dostawa tych towarów - uwzględniając brzmienie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, z uwagi na brak przepisów umożliwiających zastosowanie stawek preferencyjnych lub zwolnienia od podatku - podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku, tj. 22%.

Natomiast w przypadku, jeżeli Wnioskodawca w ramach jednego zlecenia wykonuje na zamówienie indywidualnego klienta okna i drzwi a następnie dokonuje montażu wyprodukowanych przez siebie drzwi i okien w budownictwie mieszkaniowym, zastosowanie znajduje cyt. wyżej przepis § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z poz. 14 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia.

Zatem w przypadku gdy montaż wyprodukowanych przez Wnioskodawcę drzwi i okien dokonywany jest w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - wówczas czynność taka podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 7%.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe, bowiem stawka podatku w wysokości 7% nie znajduje zastosowania w przypadku dostawy przez Wnioskodawcę okien lub drzwi bez ich montażu.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej prawidłowego sposobu dokumentowania czynności wykonanych przez Wnioskodawcę tj. właściwego określenia nazwy towaru lub usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, należy przytoczyć przepis art. art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać, oraz sposobu i okresu ich przechowywania uregulowane są w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od 1 października 2010 r. Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Przedmiotem czynności jest produkcja okien i drzwi, czasem jest to również montaż tych okien i drzwi u klienta. Wnioskodawca nie zawiera umów z klientem, podstawą realizacji jest zamówienie złożone przez klienta na wykonanie danego modelu drzwi lub okna.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy wystawiając fakturę VAT osobie fizycznej w pozycji nazwa towaru lub usługi wystarczy wpisać np. okna czy okna do budynku mieszkalnego, lub w przypadku produkcji okna wraz z jego montażem u klienta - treść: usługi produkcyjno - montażowe.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy rozporządzeń wydanych do tej ustawy nie wskazują gotowego katalogu nazw stosowanych na fakturach.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej kwestii decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży.

Zatem w przypadku gdy przedmiotem czynności Wnioskodawcy jest wyłącznie dostawa produkowanych okien, zaś zlecenie (zamówienie) klienta nie obejmuje ich montażu, Wnioskodawca zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia winien określić nazwę (rodzaj) towaru w sposób odzwierciedlający zaistniałe zdarzenie gospodarcze, tj. wskazać dokładną nazwę produkowanego przez siebie wyrobu będącego przedmiotem sprzedaży w sposób umożliwiający jego identyfikację.

W przypadku natomiast gdy Wnioskodawca w ramach jednego zlecenia wykonuje na zamówienie indywidualnego klienta okna a następnie dokonuje montażu tych okien w obiektach budownictwa mieszkaniowego, dla których to czynności zastosowanie znajduje 7% stawka podatku, wówczas Wnioskodawca również zobowiązany jest do określenia przedmiotu wykonywanych przez siebie czynności, w sposób umożliwiający jednoznaczną ich identyfikację, zgodnie z rzeczywistym przebiegiem zdarzenia gospodarczego. Jeżeli zatem Wnioskodawca, jako producent, montuje okna w obiektach budownictwa mieszkaniowego dla których ustawodawca przewidział 7% stawkę podatku VAT, na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., to Wnioskodawca może wskazać na fakturze zaproponowaną we własnym stanowisku treść: "okna do budynku mieszkalnego wraz z montażem". Jednak również każda inna nazwa, która odzwierciedla rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego i jednoznacznie identyfikuje dokonaną transakcję byłaby dopuszczalna.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie treści faktury należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdy montaż drzwi i okien dokonywany jest przez Wnioskodawcę w budynkach niemieszkalnych lub też w lokalach użytkowych znajdujących obiektach budownictwa mieszkaniowego) lub stanu prawnego.

Ponadto należy zaznaczyć, iż - jak już wskazano powyżej - niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Zatem nie dokonano oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej zasadności zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla wykonywanych przez niego czynności w 2011 r., gdyż z opisu stanu faktycznego, zadanego pytania czy też własnego stanowiska w sprawie, zawartych w pierwotnym wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. nie wynikało, aby przedmiotem zapytania była stawka podatku w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

W związku z faktem, iż przedstawienie własnego stanowiska w kwestii nie objętej pierwotnym wnioskiem o wydanie interpretacji na etapie uzupełnienia wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. jest niedopuszczalne, zagadnienie to może być przedmiotem odrębnego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, w którym Wnioskodawca przedstawi wyczerpująco stan faktyczny, sformułuje pytanie oraz przedstawi własne stanowisko w sprawie adekwatnie do zadanego pytania, jak również uiści odrębną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl