IBPP1/443-1091/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1091/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki VAT dla usługi montażu bramy w ogrodzeniu okalającym teren obiektów budowlanych zaliczonych do budynków zbiorowego zamieszkania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki VAT dla usługi montażu bramy w ogrodzeniu okalającym teren obiektów budowlanych zaliczonych do budynków zbiorowego zamieszkania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-1091/08/EA z dnia 28 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 grudnia 2003 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie głównym przedmiotem działalności jest produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania. Dodatkowo Wnioskodawca wykonuje również usługi dla ludności m.in. produkuje metalowe elementy ogrodzeniowe oraz świadczy usługi montażu konstrukcji metalowych. Firma jest zgłoszona do rejestru VAT od początku prowadzenia działalności. W bieżącym okresie Wnioskodawca otrzymał zlecenie na wykonanie i montaż bramy wjazdowej na teren obiektów budowlanych Miejskiego Ośrodka Opiekuńczego w B., którego budynki są w przeważającej części (ponad 50%) na tymczasowe mieszkania dla osób oczekujących na przydział mieszkań z pomocy społecznej, ponadto na terenie ośrodka prowadzona jest akcja dożywiania osób bezdomnych.

Według oświadczenia pracowników ośrodka obecnie w ich budynku zamieszkuje ok. 60 osób oraz stale dochodzi ok. 30 osób. Montowana brama będzie sterowana automatycznie z portierni stanowiącej część ogrodzenia i będzie usytuowana w ogrodzeniu murowanym okalającym obszar schroniska. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ww. budynki zaklasyfikowane zostały wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako "budynki zbiorowego zamieszkania" PKOB grupa 113 klasa 1130. Natomiast teren wokół budynków wraz z wszystkimi urządzeniami na tym terenie, w tym ogrodzeniem i bramą wjazdową, traktowane są jako infrastruktura towarzysząca.

Brama jest montowana z części kupowanych od producentów komponentów wchodzących w skład bramy wjazdowej, do których w sposób bezpośredni Wnioskodawca wlicza: profile, blachy, pręty oraz usługi cięcia, cynkowania oraz własnej robocizny stanowiące jednostkowy koszt bramy wjazdowej. Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy jest on producentem przedmiotowej bramy wjazdowej.

Po konsultacji telefonicznej (brak czasu na pisemną) z Ośrodkiem Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, Wnioskodawca podaje symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług właściwy dla wykonania przez niego usług montażowych (robót) to 28.11.90-00.00 - usługa instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji na miejscu przeznaczenia.

Z klientem została zawarta pisemna umowa na wykonanie i montaż bramy wjazdowej sterowanej elektronicznie w ogrodzeniu okalającym teren. Zakres prac objętych umową polega na:

* wykonaniu fundamentu pod bramę przesuwną i zabetonowaniu słupków,

* wykonaniu obrzeża oraz wysypaniu żwirem na geowłókninę miejsca najazdu bramy przy otwarciu,

* demontażu istniejącej bramy,

* dostarczeniu nowej bramy i materiałów,

* montażu nowej bramy wraz z napędem i domofonem,

* uruchomieniu bramy i osprzętu.

Na fakturach wystawianych przez firmę Wnioskodawcy do tej pory wyszczególniano osobno: słupki ogrodzeniowe, bramę z furtką, bramę dwuskrzydłową a osobno montaż. W omawianym zleceniu wyszczególnienie na fakturze będzie również obejmowało osobno produkty, osobno usługę.

Zgodnie z dotychczasową interpretacją prawa podatkowego w podatku VAT przez zleceniodawcę, wszystkie kupowane usługi wraz z montażem wykonywane w budynku oraz na terenie przyległym tworzące infrastrukturę towarzyszącą opodatkowane były przez sprzedawców obniżoną stawką VAT 7%. Wątpliwości Wnioskodawcy wzbudził fakt zmiany od 1 stycznia 2008 r. przepisów w zakresie stosowania obniżonej do 7% stawki podatku VAT, w odniesieniu do infrastruktury towarzyszącej obiektów zbiorowego zamieszkania, w których to przepisach brak jest usług w zakresie renowacji i konserwacji ogrodzenia wokół terenu posesji. Ponieważ Wnioskodawca nie chce błędnie zinterpretować przepisu i dokonać nadinterpretacji, zwraca się o pomoc we właściwym zrozumieniu intencji ustawodawcy.

Wnioskodawca podał również, że rola jego zlecenia ogranicz się jedynie do wykonania i montażu bramy i nie jest elementem większej inwestycji.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT opodatkować usługę montażu bramy w ogrodzeniu okalającym teren obiektów budowlanych zaliczonych do budynków zbiorowego zamieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w odniesieniu do robót montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą towarzyszącą wymienioną w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT winno zastosować się stawkę w wysokości 7%, natomiast pozostałe usługi niewymienione w ustawie typu montaż bramy w ogrodzeniu okalającym teren z budynkami mieszkaniowymi opodatkowane będą stawką podstawową podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12 lit. a) cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b) ww. ustawy nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c) ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest zastosowanie właściwej stawki VAT dla czynności montażu bramy w ogrodzeniu okalającym teren obiektów budowlanych zaliczonych do budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB grupa 113 klasa 1130).

W tej kwestii należy wskazać, że w myśl przepisu § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45"Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Jednocześnie zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.

W świetle powyższego przedmiotowe usługi nie tylko nie są robotami budowlanymi w rozumieniu powołanych przepisów, ale też i ogrodzenie, w którym montowana będzie brama nie jest obiektem budowlanym, o którym mowa w ww. przepisach art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

A zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże na innej podstawie prawnej. Wnioskodawca twierdzi bowiem, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą towarzyszącą wymienioną w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT winno zastosować się stawkę w wysokości 7%, natomiast pozostałe usługi niewymienione w ustawie typu montaż bramy w ogrodzeniu okalającym teren z budynkami mieszkaniowymi podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT. W przedmiotowej sprawie podstawą zastosowania podstawowej stawki VAT, nie jest niewymienienie dokonywanych przez Wnioskodawcę czynności w podanych przepisach art. 146 ustawy o VAT, bowiem przepisy te straciły moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2008 r., lecz jak wskazano w niniejszej interpretacji fakt niewymienienia w obecnie obowiązujących przepisach w tym zakresie, tj. w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy.

Na marginesie należy wskazać, że tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl