IBPP1/443-1087/13/AZb - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży wyrobów metalowych stanowiących półprodukty, na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 i 13 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1087/13/AZb Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży wyrobów metalowych stanowiących półprodukty, na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 i 13 do ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 18 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży opisanych we wniosku wyrobów gotowych, na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 oraz załączniku nr 13 do ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowana sprzedaży opisanych we wniosku wyrobów gotowych, na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 oraz załączniku nr 13 do ustawy o VAT.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 18 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 lutego 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do stosowania art. 17 ust. pkt 7 (załącznik nr 11 do ustawy) a także art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 (załącznik nr 13 do ustawy) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed Sądem administracyjnym.

Wnioskodawca w zakresie swojej statutowej działalności zajmuje się między innymi:

* sprzedażą hurtową wyrobów metalowych (PKD 51.54.Z),

* obróbką mechaniczną elementów metalowych (PKD 28.52.Z),

* sprzedażą hurtową pozostałych półproduktów (PKD 51.56.Z).

Spółka na podstawie zamówień złożonych przez swoich klientów wykonuje usługi związane z produkcją gotowych elementów metalowych. Elementy te stanowią z kolei półprodukt, który następnie zostaje zużyty przez odbiorcę Wnioskodawcy do produkcji wyrobu gotowego. Kontrahentami, na rzecz których Spółka wykonuje zamówione półprodukty są producenci siłowników hydraulicznych, maszyn rolniczych oraz konstrukcji stalowych.

Produkcja wykonywana przez Wnioskodawcę odbywa się przy wykorzystaniu własnych materiałów, maszyn i pracowników.

Dla obróbki elementów stalowych polegającej np. na wyżarzaniu, Spółka korzysta z usług podwykonawców. Kontrahenci korzystając z usług wnioskodawcy de facto przenoszą część swojego procesu produkcyjnego jako podwykonawcy elementów składowych swoich wyrobów i produktów.

Proces produkcyjny w Spółce rozpoczyna się od przyjęcia i zarejestrowania w systemie informatycznym zamówienia produkcyjnego.

Zamówienie to określa następujące dane techniczne gotowego wyrobu:

* rodzaj materiału z jakiego ma być wykonany produkt,

* wymiary z określeniem dopuszczalnego odchylenia oraz ilość sztuk wyrobów gotowych.

Produkcja polega na wykonaniu:

* cięcia,

* fazowania,

* czyszczenia,

* pakowania gotowych elementów.

Dla każdej zamówionej partii wyrobów gotowych drukowana jest specjalna etykieta zawierająca informacje o materiale zużytym do produkcji, numerze zamówienia klienta, wymiarze produktu, ilości sztuk, odbiorcy, kodzie kreskowym produktu oraz numerze dokumentu WZ (wydania zewnętrznego).

Najczęściej zużywanymi do produkcji materiałami są:

* pręty stalowe dla hydrauliki siłowej pokryte chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.31.10 (CN 72151000 oraz 72159000),

* rury stalowe na cylindry hydrauliczne pokryte wewnątrz chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.20.13 (CN 73043120),

* profile stalowe o przekroju innym niż okrągły PKWiU 24.20.34.

W cenę sprzedaży wyrobów gotowych wkalkulowany jest: koszt zakupu materiałów zużytych do produkcji, koszt wynagrodzeń pracowników, koszt energii elektrycznej zużytej do produkcji, koszt amortyzacji maszyn, koszt opakowania, koszt odpadów poprodukcyjnych.

W uzupełnieniu wniosku z 18 lutego 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że dokonuje sprzedaży opisanych we wniosku wyrobów gotowych (na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 oraz załączniku nr 13 do ustawy VAT) wyłącznie na rzecz podmiotów będących podatnikami VAT czynnymi, o których mowa w art. 15 ustawy VAT.

Wnioskodawca jako podmiot dokonujący dostawy ww. wyrobów gotowych jest czynnym podatnikiem podatku VAT, o których mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Dostawa towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Symbol PKWiU dla wyrobów gotowych o których mowa we wniosku: 28.12.20.0 - Części sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 lutego 2014 r.):

Czy sprzedaż wyrobów gotowych, na których wykonanie zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (zwłaszcza pręty stalowe dla hydrauliki siłowej pokryte chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.31.10), opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Czy sprzedaż wyrobów gotowych, na których wykonanie zużyto towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy o VAT (zwłaszcza rury stalowe na cylindry hydrauliczne pokryte wewnątrz chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.20.13), opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Czy sprzedaż wyrobów gotowych, na których wykonanie zużyto towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy o VAT (zwłaszcza profile stalowe o przekroju innym niż okrągły PKWiU 24.20.34.), opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Wyjaśnienie dotyczące pytań:

Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania właściwej stawki podatku VAT z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych wymienionych w pozycji 68 wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 lutego 2014 r.), w zakresie jego statutowej działalności zajmuje się on między innymi:

* sprzedażą hurtową wyrobów metalowych (PKD 51.54.Z),

* obróbką mechaniczną elementów metalowych (PKD 28.52.Z),

* sprzedażą hurtową pozostałych półproduktów (PKD 51.56.Z).

Spółka dokonuje sprzedaży między innymi:

* prętów stalowych dla hydrauliki siłowej pokrytych chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.21.10 - pozycja 17 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,

* wyrobów oraz półfabrykatów stanowiących części i elementy siłowników hydraulicznych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 28.12.20.0.

Spółka na podstawie zamówień złożonych przez swoich klientów wykonuje usługi związane z produkcją gotowych elementów metalowych. Elementy te stanowią z kolei półfabrykat, który następnie zostaje zużyty przez kontrahenta Wnioskodawcy do jego produkcji. Kontrahentami, na rzecz których Spółka wykonuje zamówione wyroby gotowe oraz półfabrykaty są producenci siłowników hydraulicznych, maszyn rolniczych oraz konstrukcji stalowych.

Zdaniem Wnioskodawcy analiza charakteru transakcji związanych z produkcją wyrobów gotowych, na których wytworzenie zużyto materiały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT powinna się odbyć z punktu widzenia nabywcy wytworzonych wyrobów gotowych. Bo przecież w omawianym przypadku to właśnie perspektywa nabywcy, dla którego wytworzony, dla jego indywidualnych potrzeb i według indywidualnego zamówienia wyrób gotowy stanowi przedmiot zakupu, dla innego odbiorcy wyrób ten jest bezużyteczny.

Wobec tego, że zaliczenie określonego wyrobu do właściwego numeru klasyfikacji PKWiU należy do obowiązków producenta tego wyrobu, przyjmując, że to właśnie on ma wszelkie informacje niezbędne do dokonania takiego zaliczenia: informacje dotyczące rodzaju zużytego surowca, technologii wykonania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu, a więc informacje dotyczące kryteriów, jakimi trzeba się kierować przy tym zaliczeniu.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że dla wyrobów gotowych wymienionych w pozycji 68 wniosku należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%, gdyż wykonany przez spółkę gotowy wyrób lub półfabrykat posiadający cechy wyrobu gotowego mieści się w klasyfikacji pod numerem 28.12.20.0, który nie jest wymieniony w załączniku 11 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W załączniku nr 11 (w stanie prawnym obowiązującym od 1 lipca 2011 r. do 30 września 2013 r.) stanowiącym Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały wymienione następujące towary:

* w poz. 1 - PKWiU ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,

* w poz. 2 - PKWiU ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

* w poz. 3 - PKWiU 38.11.51.0 - Odpady szklane,

* w poz. 4 - PKWiU 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

* w poz. 5 - PKWiU 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

* w poz. 6 - PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

* w poz. 7 - PKWiU 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

* w poz. 8 - PKWiU ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

Na mocy art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027), obowiązującej od dnia 1 października 2013 r., załącznik nr 11 do ustawy otrzymał brzmienie określone w załączniku nr 1 do tej ustawy obejmując swym zakresem 41 pozycji przy czym żadna z nich nie zawiera towarów o symbolu PKWiU 28.12.20.0.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe regulacje wprowadzają wykaz towarów, których nabycie ma obowiązek opodatkować nabywca. Jest to mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Natomiast w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w tym załączniku podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Mechanizm odwrotnego obciążenia, w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są warunki:

1.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

3.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą spoczywa na dostawcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w zakresie wskazanym w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa o VAT, jak też rozporządzenie wykonawcze do tej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie zamówień złożonych przez swoich klientów wykonuje usługi związane z produkcją gotowych elementów metalowych. Elementy te stanowią z kolei półprodukt, który następnie zostaje zużyty przez odbiorcę Wnioskodawcy do produkcji wyrobu gotowego. Kontrahentami, na rzecz których Spółka wykonuje zamówione półprodukty są producenci siłowników hydraulicznych, maszyn rolniczych oraz konstrukcji stalowych.

Produkcja wykonywana przez Wnioskodawcę odbywa się przy wykorzystaniu własnych materiałów, maszyn i pracowników.

Dla obróbki elementów stalowych polegającej np. na wyżarzaniu, Spółka korzysta z usług podwykonawców. Kontrahenci korzystając z usług wnioskodawcy de facto przenoszą część swojego procesu produkcyjnego jako podwykonawcy elementów składowych swoich wyrobów i produktów.

Proces produkcyjny w Spółce rozpoczyna się od przyjęcia i zarejestrowania w systemie informatycznym zamówienia produkcyjnego.

Zamówienie to określa następujące dane techniczne gotowego wyrobu:

* rodzaj materiału z jakiego ma być wykonany produkt,

* wymiary z określeniem dopuszczalnego odchylenia oraz ilość sztuk wyrobów gotowych.

Produkcja polega na wykonaniu:

* cięcia,

* fazowania,

* czyszczenia,

* pakowania gotowych elementów.

Dla każdej zamówionej partii wyrobów gotowych drukowana jest specjalna etykieta zawierająca informacje o materiale zużytym do produkcji, numerze zamówienia klienta, wymiarze produktu, ilości sztuk, odbiorcy, kodzie kreskowym produktu oraz numerze dokumentu WZ (wydania zewnętrznego).

Najczęściej zużywanymi do produkcji materiałami są:

* pręty stalowe dla hydrauliki siłowej pokryte chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.31.10 (CN 72151000 oraz 72159000),

* rury stalowe na cylindry hydrauliczne pokryte wewnątrz chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.20.13 (CN 73043120),

* profile stalowe o przekroju innym niż okrągły PKWiU 24.20.34.

W cenę sprzedaży wyrobów gotowych wkalkulowany jest: koszt zakupu materiałów zużytych do produkcji, koszt wynagrodzeń pracowników, koszt energii elektrycznej zużytej do produkcji, koszt amortyzacji maszyn, koszt opakowania, koszt odpadów poprodukcyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że dokonuje sprzedaży opisanych we wniosku wyrobów gotowych (na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 oraz załączniku nr 13 do ustawy VAT) wyłącznie na rzecz podmiotów będących podatnikami VAT czynnymi, o których mowa w art. 15 ustawy VAT.

Wnioskodawca jako podmiot dokonujący dostawy ww. wyrobów gotowych jest czynnym podatnikiem podatku VAT, o których mowa w art. 15 ustawy VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Dostawa towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Symbol PKWiU dla wyrobów gotowych o których mowa we wniosku: 28.12.20.0 - Części sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23% sprzedaży opisanych we wniosku wyrobów gotowych, na wykonanie których zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 oraz załączniku nr 13 do ustawy o VAT.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązującego stanu prawnego dla uznania, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego (przy zastosowaniu właściwej stawki podatku) z tytułu sprzedaży ww. towarów (wyrobów gotowych) w pierwszej kolejności koniecznym jest stwierdzenie, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby gotowe stanowią towary, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca na potrzeby stosowania ustawy o VAT odwołał się od dnia 1 lipca 2011 r., do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności, zgodnie z ww. art. 5a ustawy o VAT.

Należy zaznaczyć, że do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę dla sprzedawanych przez niego wyrobów gotowych tj. PKWiU 28.12.20.0 - Części sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż towary będące przedmiotem wniosku, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 28.12.20.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, nie znajduje zastosowania norma zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, tj. mechanizm odwrotnego obciążenia. W konsekwencji obowiązek podatkowy nie zostaje w tym przypadku przeniesiony na nabywcę, a podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy tych towarów jest sprzedający (Wnioskodawca).

Tym samym przedmiotowe wyroby gotowe opisane we wniosku, których grupowanie PKWiU nie zostało wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, nie podlegają odwrotnemu obciążeniu.

Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów gotowych o symbolu PKWiU 28.12.20.0, jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, bowiem ani przepisy ustawy o VAT, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują preferencyjnej stawki podatku lub też zwolnienia od podatku dla dostawy przedmiotowych towarów.

Należy w tym miejscu nadmienić, że wskazaną w niniejszej interpretacji ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do ustawy został dodany Dział Xa zatytułowany "Odpowiedzialność podatkowa nabywcy w szczególnych przypadkach", a tym samym zostały wprowadzone do ustawy art. 105a-105c (art. 1 pkt 4 ww. ustawy), których celem jest zapobieganie nadużyciom podatkowym.

Powyższe przepisy wprowadzają instytucję odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w podatku od towarów i usług sprzedawcy (odpowiedzialność solidarna) w obrocie niektórymi wyrobami stalowymi (nieobjętymi mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwami i złotem nieobrobionym.

Zostały one wprowadzone w związku z koniecznością reakcji na nadużycia w obrocie pozostałymi towarami, których objęcie mechanizmem odwrotnego opodatkowania nie jest możliwe bez przeprowadzenia szczególnych procedur na forum unijnym. Powyższa zmiana spowodowała, że od 1 października 2013 r. do ustawy został dodany także załącznik nr 13 stanowiący wykaz towarów (zwanych dalej towarami wrażliwymi), o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy.

Zatem sam fakt, że do wykonania ww. wyrobów gotowych zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 28.12.20.0 zużyto towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT czy też towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy o VAT, pozostaje bez znaczenia dla niniejszego rozstrzygnięcia w kwestii opodatkowania przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku wyrobów gotowych według stawki podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dla wyrobów gotowych wymienionych w pozycji 68 wniosku należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii opodatkowania prętów stalowych dla hydrauliki siłowej pokrytych chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.21.10, 24.31.10, rur stalowych na cylindry hydrauliczne pokrytych wewnątrz chromem lub chromem i niklem PKWiU 24.20.13 ani profili stalowych o przekroju innym niż okrągły PKWiU 24.20.34, gdyż Wnioskodawca zadając pytania w poz. 69 wniosku wyraźnie wskazał, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania właściwej stawki podatku VAT z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych wymienionych w pozycji 68 wniosku. W poz. 68 wniosku (opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)) Wnioskodawca podał symbol PKWiU dla wyrobów gotowych: 28.12.20.0 - Części sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego. Tym samym niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania sprzedaży wyrobów gotowych o symbolu PKWiU 28.12.20.0.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl