IBPP1/443-1081/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1081/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) oraz z dnia 27 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania związanych z promocją miasta upominków gościom odwiedzającym Miasto oraz gościom i mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania związanych z promocją miasta upominków gościom odwiedzającym Miasto oraz gościom i mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1081/11/AL z dnia 6 września 2011 r. oraz pismem z dnia 27 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach wykonywania zadań własnych nałożonych art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) dokonuje czynności związanych przekazywaniem upominków o różnej wartości jednostkowej gościom odwiedzającym Miasto - Urząd Miasta, rozdawaniem gadżetów z logo miasta (art. 7 ust. 1 pkt 18 - promocja miasta przywołanej ustawy).

Miasto - Urząd Miasta przekazuje gadżety, prezenty gościom, mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich całkowicie nieodpłatnie.

Przedmiotem zapytania są gadżety i prezenty rzeczowe (np. portfele z logo Miasta, plakietki metalowe z logo Miasta, pendrive, publikacje " (...)", widokówki (...) itp.).

W momencie nabycia konkretnych towarów wiadomo, że będą one przekazane nieodpłatnie w postaci gadżetów, prezentów.

Przekazanie gadżetów i prezentów związane jest z promocją Miasta wobec tego przy nabyciu towarów związanych z czynnościami przekazania gadżetów i prezentów Miastu - Urzędowi Miasta nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieodpłatnie przekazywane gadżety czasami stanowią prezenty małej wartości.

Nagrody przekazywane są gościom Miasta - Urzędu Miasta oraz mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. uzupełnieniu wniosku z dnia 27 września 2011 r.):

Czy w świetle zmienionego i obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie związane z promocją Miasta upominków gościom odwiedzającym Miasto oraz gadżetów mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich należy uznać za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w ww. uzupełnieniu wniosku z dnia 27 września 2011 r.) nieodpłatne przekazania upominków gościom odwiedzającym Miasto, gadżetów mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich następują w wyniku wykonywania zadań Miasta i wobec tego nie przysługuje prawo do odliczeń podatku VAT przy zakupie tych towarów. Ich nieodpłatne przekazanie nie stanowi dostawy towarów w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem zdaniem Wnioskodawcy wymienione przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Analizując ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem przesłanką opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest, aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów w całości lub w części. Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy w związku z nabyciem bądź wytworzeniem towarów będących przedmiotem przekazania podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

A zatem aby uznać za opodatkowaną dostawę towarów w postaci przekazania nieodpłatnego przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione dwa warunki łącznie:

1.

dostawa ta musi stanowić przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub stanowić wszelką inną darowiznę,

2.

podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca w ramach wykonywania zadań własnych nałożonych art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) dokonuje czynności związanych przekazywaniem upominków o różnej wartości jednostkowej gościom odwiedzającym Miasto - Urząd Miasta, rozdawaniem gadżetów z logo miasta (art. 7 ust. 1 pkt 18 - promocja miasta przywołanej ustawy).

Wnioskodawca przekazuje gadżety, prezenty gościom, mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich całkowicie nieodpłatnie.

Przedmiotem zapytania są gadżety i prezenty rzeczowe (np. portfele z logo Miasta, plakietki metalowe z logo Miasta, pendrne, publikacje " (...)" widokówki itp.).

W momencie nabycia konkretnych towarów wiadomo, że będą one przekazane nieodpłatnie w postaci gadżetów, prezentów.

Przekazanie gadżetów i prezentów związane jest z promocją Miasta wobec tego przy nabyciu towarów związanych z czynnościami przekazania gadżetów i prezentów nie przysługiwało mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieodpłatnie przekazywane gadżety czasami stanowią prezenty małej wartości.

Nagrody przekazywane są gościom Miasta - Urzędu Miasta oraz mieszkańcom biorącym udział w imprezach miejskich.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie można uznać nieodpłatnego przekazania gadżetów i prezentów związanych z promocją Miasta (tj. portfele z logo Miasta, plakietki metalowe z logo Miasta, pendrive, publikacje " (...)", widokówki) za odpłatną dostawę towarów, bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów.

W świetle powyższego nieodpłatne przekazanie ww. gadżetów i prezentów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedstawionych okolicznościach nie została bowiem spełniona przesłanka art. 7 ust. 2 ustawy dotycząca istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyklucza możliwość uznania nieodpłatnego przekazania za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie upominków związanych z promocją Miasta nie stanowi dostawy towarów w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawcy faktycznie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stwierdzenie w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl