IBPP1/443-1078/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1078/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących nabywane przez Spółkę usługi stołówkowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących nabywane przez Spółkę usługi stołówkowe.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej częściowo finansuje zakup posiłków od.... Sp. z o.o. (dalej: "E.."). Posiłki te są przekazywane (w stołówce prowadzonej na terenie należącym do Spółki) pracownikom zatrudnionym przez Spółkę, jak również pracownikom zatrudnionym przez agencje pracy tymczasowej (z której usług korzysta Wnioskodawca), wykonującym prace na rzecz Spółki na podstawie podpisanej umowy (dalej: "osoby współpracujące"). Posiłki przekazywane pracownikom i osobom współpracującym nie są posiłkami regeneracyjnymi w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Częściowe sfinansowanie posiłków dla osób współpracujących wynika z umowy zawartej z agencją pracy tymczasowej, natomiast częściowe sfinansowanie posiłków pracowników wynika z decyzji firmy i umowy zawartej z E. Celem częściowego sfinansowania posiłków jest zachęcenie potencjalnych pracowników i osób współpracujących do podjęcia zatrudnienia/współpracy ze Spółką a także uregulowanie czasu spędzanego przez pracowników i współpracowników na spożywaniu posiłków (co jest istotne dla zachowania odpowiedniego dziennego harmonogramu produkcji). W rezultacie korzystania ze stołówki pracownicy i osoby współpracujące nie tracą dodatkowo czasu na poszukiwanie alternatywnych miejsc spożywania posiłków i w ten sposób mogą szybciej powrócić do wykonywania obowiązków pracowniczych. Wymierną korzyścią dla Spółki jest również funkcjonowanie stołówki w określonych godzinach, co przekłada się na ujednolicenie czasu spożywania posiłków przez pracowników.

Częściowe sfinansowanie wyżej wskazanych posiłków przez Wnioskodawcę polega na pokryciu 50% kosztów posiłków. Na koniec każdego miesiąca, Spółka otrzymuje od E... faktury VAT potwierdzające dofinansowanie posiłków dla pracowników i osób współpracujących.

Faktury VAT wystawiane na Wnioskodawcę opiewają na kwoty dofinansowane przez Spółkę (50% kosztów posiłków) i zawierają, m.in.:

* kwotę podatku VAT należnego naliczonego przez E... od sprzedaży posiłków,

* symbol PKWiU wskazany przez E... - sprzedawca sklasyfikował dostarczane posiłki jako: "Usługi stołówkowe".

W analogicznym stanie faktycznym Spółka, dnia 7 kwietnia 2008 r. zwróciła się do Ministra Finansów, w trybie interpretacji indywidualnej, z prośbą o wskazanie, czy zasadne będzie dokonywanie odliczeń podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu posiłków dla pracowników zatrudnionych w agencji pracy, z której korzysta Spółka, a także z tytułu ponoszenia części kosztów zakupu posiłków przez własnych pracowników.

W interpretacji indywidualnej z 11 lipca 2008 r. (sygn. IBPP1/443-594/08/JP) organ podatkowy upoważniony do wydania interpretacji - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki i wskazał, iż: "Jak wynika z powyższego, usługa stołówkowa nie jest sklasyfikowana jako usługa gastronomiczna tym samym Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług stołówkowych w takiej części w jakiej nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wydatki poniesione w związku z ich nabyciem mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów".

Ze względu na zmianę stanu prawnego, omówioną szczegółowo niżej we wniosku, Spółka postanowiła zwrócić się ponownie z analogicznym pytaniem do Ministra Finansów w trybie wniosku o interpretację (pytanie 1). Dodatkowo, Spółka sformułowała również pytanie w zakresie obowiązku naliczania podatku należnego (pytanie 2).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1997 r., z tytułu sprzedaży wyprodukowanych przez Spółkę silników i składa deklaracje VAT-7 w comiesięcznym trybie do Urzędu Skarbowego w....

Nabywane przez Spółkę usługi stołówkowe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania tylko i wyłączenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (produkcja i sprzedaż silników: czynności opodatkowane stawką 0% i 22%).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług stołówkowych, jednak od zmiany przepisów Ustawy o podatku od towarów i usługi od dnia 1 kwietnia 2011 r. Spółka jak na razie nie korzysta z prawa do odliczenia.

W opinii Spółki, usługi wskazane we wniosku - usługi stołówkowe - ujęte zostały w pozycji 56.29.20.0, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, Spółka jest uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez E...., dokumentujących usługi stołówkowe finansowane częściowo przez Spółkę swoim pracownikom i osobom współpracującym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana niektórych przepisów Ustawy VAT a także rozpoczęcie stosowania dla celów VAT, od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, dalej: Rozporządzenie") nie wpływa na klasyfikację podatkową usług stołówkowych. W opinii Spółki, charakter usług świadczonych przez E.... pozostał niezmieniony i w rezultacie, Wnioskodawca wciąż jest uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymywanych od E...., dokumentujących częściowe sfinansowanie usług stołówkowych przez Spółkę.

UZASADNIENIE stanowiska:

Stosownie do 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, nieznajdującymi zastosowania w danym stanie faktycznym. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych, z pewnymi wyjątkami, nieznajdującymi zastosowania w danym stanie faktycznym.

Zdaniem Spółki należy więc rozważyć, jaka jest relacja pomiędzy usługami gastronomicznymi wskazanymi w ustawie VAT a usługami stołówkowymi nabywanymi przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem (dalej: "PKWiU 2008"), usługi stołówkowe ujęte zostały w pozycji 56.29.20.0 tej klasyfikacji. W załączniku do rozporządzenia zawarty został nie tylko schemat tej klasyfikacji, lecz również Zasady metodyczne klasyfikacji. Jak wskazano na samym początku załącznika: "zasady metodyczne stanowią integralną część niniejszej klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu". W związku z powyższym, zdaniem Spółki, zastosowanie PKWiU 2008 możliwe jest jedynie przy pełnym uwzględnieniu reguł klasyfikacyjnych wynikających z zasad metodycznych.

Zasady metodyczne PKWiU 2008 wskazują m.in. na strukturę tej klasyfikacji. Zgodnie z punktem 3.3 zasad, Struktura grupowań PKWiU 2008, ich symbole i sposób zapisu, ogólne nazwy grupowań poszczególnych szczebli są następujące:

Symbole grupowań----------- Ogólne nazwy grupowań

A----------------------- sekcja

xx----------------------- dział

x----------------------- grupa

xx----------------------- klasa

xx. x---------------------- kategoria

xx. xx--------------------- podkategoria

xx. xx.x-------------------- pozycja

W dalszej części zasad metodycznych wskazano, iż w celu zaliczenia danych produktów do określonego grupowania PKWiU należy posłużyć się m.in. nazwami grupowań końcowych PKWiU 2008. Ustawodawca wskazał wprost w dalszej części zasad metodycznych klasyfikacji, iż: "Nazwy grupowań na poziomach wyższych tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym.

Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych". W związku z powyższym: "zaklasyfikowanie określonego produktu wg PKWiU 2008 należy określać możliwie jak najbardziej szczegółowo, tj. za pomocą grupowań końcowych". Uwzględniając wytyczne wynikające z zasad metodycznych, zdaniem Spółki, charakter usług, które są częściowo finansowane przez Wnioskodawcę, należy oceniać po nazwie grupowania końcowego i w rezultacie uznać, iż usługi stołówkowe wykazane w pozycji: 56.29.20.0 PKWiU 2008 nie są usługami gastronomicznymi, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT.

Jednakże, począwszy od 1 stycznia 2011 r. uchylony został art. 8 ust. 3 ustawy VAT, który wskazywał, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4 (nieistotny, biorąc pod uwagę stan faktyczny i pytanie przedstawione przez Spółkę), są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zdaniem Spółki, uchylenie przywołanego przepisu może prowadzić do wniosku, iż obecnie intencją ustawodawcy nie jest identyfikacja usług przy pomocy klasyfikacji statystycznych. W rezultacie, w celu określenia zakresu znaczeniowego pojęcia "usług gastronomicznych" warto posłużyć się wykładnią celowościową normy prawnej wynikającej z art. 88 ust. 1 pkt 4.

Wprowadzenie ograniczenia w odliczeniu podatku VAT od usług gastronomicznych i hotelowych wynika prawdopodobnie z założenia, że przedmiotowe usługi wykorzystywane są z reguły dla celów osobistych podatnika, nie zaś w celu prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT (tak: J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, VAT 2010. Komentarz, CH. Beck, Warszawa 2010, punkt 48 komentarza do art. 88 Ustawy VAT). Powyższe rozumienie usług gastronomicznych prowadzi do Wniosku, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT od usług stołówkowych, gdyż w przeciwieństwie do standardowej konsumpcji usług gastronomicznych, usługi stołówkowe finansowane w części przez Wnioskodawcę są nabywane w celu prowadzenia działalności opodatkowanej - usprawnienia procesu produkcji Spółki poprzez skrócenie czasu potrzebnego pracownikom na konsumpcję posiłków a także zapewnienie nowych pracowników i osób współpracujących ze Spółką, poprzez stworzenie korzystnych warunków pracy w Spółce.

Warto również wspomnieć, że gdyby wolą racjonalnego ustawodawcy było ograniczenie możliwości odliczenia podatku VAT od usług stołówkowych, to takie usługi wskazane zostałyby wprost w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT. Usługi gastronomiczne są wymienione w art. 88 ustawy VAT od początku obowiązywania ustawy VAT, tj. od 1 maja 2004 r., a przepis ten od tego czasu wielokrotnie był nowelizowany. Gdyby więc wolą ustawodawcy było kiedykolwiek ograniczenie możliwości odliczania podatku VAT od usług stołówkowych, to usługi te zostałyby wprost w art. 88 Ustawy VAT.

Podsumowując, ze względu na:

* fakt, że charakter usług stołówkowych częściowo finansowanych przez Spółkę jest identyczny (występuje tożsamość stanu faktycznego), jak w momencie uzyskania przez Wnioskodawcę interpretacji z dnia 11 lipca 2008 r., sygn. IBPP1/443-594/08/JP, w której Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko Spółki za prawidłowe,

* zaklasyfikowanie świadczonych usług przez E.... do grupowania PKWIU "Usługi stołówkowe",

* fakt, iż za uznaniem usług stołówkowych za usługi odrębne od usług gastronomicznych wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT przemawia wykładnia celowościowa i zasada racjonalnego ustawodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, iż Wnioskodawca wciąż jest uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymywanych od E...., dokumentujących częściowe sfinansowanie usług stołówkowych przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w podatku od towarów i usług, wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiąże się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej częściowo finansuje zakup posiłków od. Sp. z o.o. (dalej: "E..."). Posiłki te są przekazywane (w stołówce prowadzonej na terenie należącym do Spółki) pracownikom zatrudnionym przez Spółkę, jak również pracownikom zatrudnionym przez agencje pracy tymczasowej (z której usług korzysta Wnioskodawca), wykonującym prace na rzecz Spółki na podstawie podpisanej umowy (dalej: "osoby współpracujące"). Posiłki przekazywane pracownikom i osobom współpracującym nie są posiłkami regeneracyjnymi w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Częściowe sfinansowanie posiłków dla osób współpracujących wynika z umowy zawartej z agencją pracy tymczasowej, natomiast częściowe sfinansowanie posiłków pracowników wynika z decyzji firmy i umowy zawartej z E.... Celem częściowego sfinansowania posiłków jest zachęcenie potencjalnych pracowników i osób współpracujących do podjęcia zatrudnienia/współpracy ze Spółką a także uregulowanie czasu spędzanego przez pracowników i współpracowników na spożywaniu posiłków (co jest istotne dla zachowania odpowiedniego dziennego harmonogramu produkcji). W rezultacie korzystania ze stołówki pracownicy i osoby współpracujące nie tracą dodatkowo czasu na poszukiwanie alternatywnych miejsc spożywania posiłków i w ten sposób mogą szybciej powrócić do wykonywania obowiązków pracowniczych. Wymierną korzyścią dla Spółki jest również funkcjonowanie stołówki w określonych godzinach, co przekłada się na ujednolicenie czasu spożywania posiłków przez pracowników.

Częściowe sfinansowanie wyżej wskazanych posiłków przez Wnioskodawcę polega na pokryciu 50% kosztów posiłków. Na koniec każdego miesiąca, Spółka otrzymuje od E... faktury VAT potwierdzające dofinansowanie posiłków dla pracowników i osób współpracujących.

Faktury VAT wystawiane na Wnioskodawcę opiewają na kwoty dofinansowane przez Spółkę (50% kosztów posiłków) i zawierają, m.in.:

* kwotę podatku VAT należnego naliczonego przez E.... od sprzedaży posiłków,

* symbol PKWiU wskazany przez E.... - sprzedawca sklasyfikował dostarczane posiłki jako: "Usługi stołówkowe".

Nabywane przez Spółkę usługi stołówkowe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania tylko i wyłączenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (produkcja i sprzedaż silników: czynności opodatkowane stawką 0% i 22%).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług stołówkowych, jednak od zmiany przepisów Ustawy o podatku od towarów i usługi od dnia 1 kwietnia 2011 r. Spółka jak na razie nie korzysta z prawa do odliczenia.

W opinii Spółki, usługi wskazane we wniosku - usługi stołówkowe - ujęte zostały w pozycji 56.29.20.0, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych ani usług stołówkowych.

W świetle obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Powyższa Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - Usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne wskazując, iż sekcja ta obejmuje m.in.:

* usługi gastronomiczne,

* usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował "Usługi związane z wyżywieniem", w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych", natomiast w grupowaniu 56.29 umieszczono "Pozostałe usługi gastronomiczne", a pod symbolem PKWiU 56.29.20.0 sklasyfikowano "Usługi stołówkowe".

Z powyższego wynika, że usługi stołówkowe zostały wyodrębnione od pozostałych usług gastronomicznych, a zatem tych, które nie zostały wymienione w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych", co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Powyższa klasyfikacja wskazuje zatem, iż usługi stołówkowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych.

W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym, z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług stołówkowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2011 r. Nr IBPP1/443-1079/11/LSz wynika, iż finansowanie przez Wnioskodawcę posiłków dla pracowników i osób współpracujących jako nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy traktować jak odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Tym samym z uwagi na związek zakupu przez Wnioskodawcę usług stołówkowych z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z zakupem tych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku podania błędnego PKWiU dla kupowanych przez Wnioskodawcę usług stołówkowych) lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl