IBPP1/443-1065/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1065/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 17 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką VAT w wysokości 8% usług organizacji warsztatów m.in. tanecznych, plastycznych, rękodzieła artystycznego, modelarskich (stan faktyczny opisany we wniosku jako drugi) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką VAT w wysokości 8% usług organizacji warsztatów m.in. tanecznych, plastycznych, rękodzieła artystycznego, modelarskich.

Wniosek ten zawierał braki formalne, wobec czego pismem z dnia 24 maja 2011 r. znak IBPP1/443-518/11/KW wezwano do ich uzupełnienia. Pismo uzupełniające braki formalne z dnia 30 maja 2011 r. wpłynęło do tut. BKIP w dniu 6 czerwca 2011 r. Kolejnego uzupełnienia wniosku dokonano pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją kultury, zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury Urzędu Miejskiego (gminną samorządową jednostką organizacyjną). Działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizacji i prowadzeniu działalności kulturalnej. Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z budżetu miasta.

Jako instytucja kultury daje możliwość uczestnictwa w różnego rodzaju warsztatach - sekcjach. Są to m.in. sekcja: taneczna, plastyczna, rękodzieła artystycznego, modelarska. Udział w wyżej wymienionych jest płatny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Zyski z działalności opisanej we wniosku Centrum osiąga w sposób systematyczny i są one przeznaczone na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

2.

Symbol PKWiU usług opisanych we wniosku - 90004Z - Działalność obiektów kulturalnych.

3.

Usługi wymienione we wniosku wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

4.

Usługi opisane we wniosku mieszczą się w zakresie celów statutowych wnioskodawcy.

5.

Pytanie dotyczy następujących sekcji:

* Mała Akademia Rytmiki,

* zespół wokalny Nutki,

* zespół śpiewaczy,

* warsztaty musicalowe,

* chór męski,

* warsztaty rękodzieła artystycznego,

* warsztaty plastyczno - florystyczne,

* warsztaty plastyczne,

* warsztaty tańca,

* warsztaty teatralno - kabaretowe,

* klub foto video,

* klub seniora,

* klub krótkofalowca.

Opłata za uczestnictwo w ww. jest pobierana w formie pieniężnej i jest dobrowolna, co oznacza, że jej nie uiszczenie nie wyklucza uczestnictwa danej osoby w zajęciach.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) dodatkowo wyjaśniono następujące kwestie:

1.

Przychody z działalności opisanej we wniosku Centrum osiąga w sposób systematyczny i są one przeznaczone na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług, jednak nie pokrywają one wydatków, jakie ponoszone są w związku z ich realizacją, wydatki przewyższają wpływy.

2.

Zakres działalności sekcji jest następujący:

* Mała Akademia Rytmiki - zajęcia dla dzieci 3-6 lat uwrażliwiające na rytmikę,

* zespół wokalny Nutki - zajęcia dla dzieci doskonalące emisję głosu,

* zespół śpiewaczy - uczestnictwo bezpłatne,

* warsztaty musicalowe - uczestnictwo bezpłatne,

* chór męski - uczestnictwo bezpłatne,

* warsztaty rękodzieła artystycznego - zabawy twórcze z wykorzystaniem masy solnej dla dzieci i młodzieży,

* warsztaty plastyczno - florystyczne - nauka komponowania kwiatów dla dzieci,

* warsztaty plastyczne - lekcje rysunku oraz innych technik plastycznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych,

* warsztaty tańca - lekcje tańca nowoczesnego dla dzieci i młodzieży,

* warsztaty teatralno - kabaretowe - lekcje teatralne z elementami komizmu - dla młodzieży,

* klub foto video - uczestnictwo bezpłatne,

* klub seniora - uczestnictwo bezpłatne,

* klub krótkofalowca - uczestnictwo bezpłatne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy pobierana za udział w warsztatach opłata jest zgodnie z załącznikiem nr 3, poz. 182 do ustawy VAT, opodatkowana stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za uczestnictwo w warsztatach to swego rodzaju opłata za wstęp na nie i tak, jak inne imprezy tzw. biletowane powinna być objęta 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy o VAT na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji 182 - bez względu na symbol PKWiU - wymienione zostały "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

a.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

b.

do obiektów kulturalnych".

Ponadto, w pozycji 183 ww. załącznika - bez względu na symbol PKWiU - wymienione zostały "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne".

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju warsztaty artystyczne m.in. taneczne, plastyczne, rękodzieła artystycznego, modelarskie. Udział w warsztatach jest odpłatny. Zdaniem Wnioskodawcy usługa organizacji warsztatów będzie opodatkowana stawką 8% tak jak inne imprezy biletowane.

Z cytowanych powyżej przepisów (poz. 182 i 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.

Należy zauważyć, że pojęcie wstępu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT, jednakże rozumiane jak "prawo wejścia" wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu itp. uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę. W sytuacji gdy opłata pobierana jest za możliwość czynnego udziału w konkretnych zajęciach nie może być utożsamiana z "opłatą za wstęp".

Z powyższych względów opłaty uiszczane za uczestnictwo w warsztatach nie mogą zostać uznane za opłaty za wstęp, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do stosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Usługę organizacji warsztatów należy zatem rozpatrzyć pod kątem możliwości zwolnienia jej z opodatkowania podatkiem VAT.

Na wstępie warto przywołać treść art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

d.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

3.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

4.

działalności agencji informacyjnych;

5.

usług wydawniczych;

6.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

7.

usług ochrony praw.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne m.in. świadczone przez grupę podmiotów, określoną w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być:

1.

podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:

a.

ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;

b.

posiadający osobowość prawną; oraz

c.

finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub

2.

innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub

3.

podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest podmiotem o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, jest bowiem instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina. Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju warsztaty m.in. taneczne, plastyczne, rękodzieła artystycznego, modelarskie.

Zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) - art. 1 ust. 1 - działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę służą przede wszystkim upowszechnianiu kultury, są zatem usługami kulturalnymi, o których mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że przychody z działalności opisanej we wniosku nie pokrywają wydatków, jakie ponosi on w związku z realizacją usług - wydatki przewyższają wpływy. Jeżeli zatem Wnioskodawca nie osiąga zysków z wykonywanej działalności kulturalnej, to tym samym nie zachodzą przesłanki wykluczające możliwość zwolnienia ww. usług od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, iż przedmiotowe usługi dotyczące organizacji warsztatów m.in. tanecznych, plastycznych, rękodzieła artystycznego, modelarskich podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ dokonując niniejszego rozstrzygnięcia skupił się ściśle na odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie, w którym Wnioskodawca podał w wątpliwość możliwość zastosowania stawki 8% VAT w kontekście konkretnej normy prawnej tj. poz. 182 załącznika nr 3 ustawy o VAT. Także przedmiotowa interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na pytanie, nie wychodząc poza jego ramy, poprzez dokonanie oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy w oparciu o inne niż wskazane w zapytaniu regulacje prawne. Z tych też względów tut. Organ nie odniósł się do kwestii związanej z organizacją warsztatów, w których uczestnictwo jest bezpłatne, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym temacie swojego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl