IBPP1/443-1065/09/LSz - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją miejskiego stadionu piłkarskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1065/09/LSz Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją miejskiego stadionu piłkarskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 20 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu z dnia 14 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zadania pn. "Modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zadania pn. "Modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwania tut. organu z dnia 28 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 listopada 2007 r., w formie aktu notarialnego została zawarta umowa dzierżawy na czas nieoznaczony nieruchomości gruntowej, pomiędzy Zarządem Dróg i Transportu i Gminą Miejską, jako wydzierżawiającymi, a firmą S.A. z siedzibą - dzierżawcą terenu.

Przedmiotem dzierżawy był stadion piłkarski wraz z infrastrukturą towarzyszącą m.in.: budynkiem stadionowym, płytą boiska głównego, trybunami, oświetleniem, parkingiem, placami i drogami (wyznaczonymi), ogrodzeniem zewnętrznym i wewnętrznym, budynkami kas biletowych itp., z przeznaczeniem na cele statutowe, związane z działalnością sportową Spółki.

Podstawą zawarcia umowy była umowa użyczenia z dnia 12 października 2007 r. Z umowy tej wynikało, iż Gmina Miejska oddała Zarządowi Dróg i Transportu w bezpłatne używanie na czas nieoznaczony nieruchomość stanowiącą przedmiotową działkę w celu modernizacji zlokalizowanego tam stadionu, a w szczególności rozliczenia długu ze Spółką i zawarcia umowy dzierżawy ze Spółką.

Ustalono czynsz dzierżawny, stanowiący 1% wartości Przedmiotu Dzierżawy, ze stawką 22% podatku od towarów i usług VAT, płatny raz w roku, z góry do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego, na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Wydzierżawiającego. Reprezentant Wydzierżawiającego oświadczył, że wraz z postępem prac budowlanych na Przedmiocie Dzierżawy, oddawane będą Dzierżawcy do używania zmodernizowane bądź nowo powstałe obiekty, po podpisaniu aneksu lub nowej umowy określającej nową wysokość Czynszu Dzierżawnego. Wartość nowych/zmodernizowanych obiektów lub ich części oddawanych w dzierżawę Dzierżawcy zostanie wyliczona na podstawie operatu szacunkowego, przygotowanego przez rzeczoznawcę majątkowego, wskazanego przez Wydzierżawiającego.

Gmina Miejska na podstawie umowy o przyjęcie długu z dnia 28 września 2007 r. zobowiązana była względem spółki S.A. określoną kwotę pieniężną. Wierzytelność Dzierżawcy powstała po pomniejszeniu wartości nakładów poniesionych ze środków własnych przez Dzierżawcę na przebudowę i modernizację stadionu piłkarskiego, o kwotę należną Gminie Miejskiej, z tytułu umowy o przejęcie długu. Roszczenie Dzierżawcy z tytułu Wierzytelności Dzierżawcy wymagalne było w terminach wymagalności Czynszu Dzierżawnego netto. Podatek VAT Dzierżawca zobowiązany był wnosić z góry do 31 marca każdego roku kalendarzowego na konto Wydzierżawiającego.

Strony umowy postanowiły jednakże, iż Dzierżawca wystąpi z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie postanowienia w sprawie wiążącej interpretacji podatkowej, zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa, w kwestii opodatkowania podatkiem VAT rozliczenia wskazanej kwoty Wierzytelności Dzierżawcy, prezentując stanowisko, iż rozliczenie to nie podlega opodatkowaniem podatkiem VAT. W przypadku, gdy Minister Finansów nie podzieli stanowiska prezentowanego przez Dzierżawcę w ww. wniosku i uzna w wiążącej interpretacji podatkowej, że Dzierżawca jest zobowiązany doliczyć podatek VAT do kwoty Wierzytelności, Wydzierżawiający i Dzierżawca zawrą niezwłocznie aneks do umowy, powiększając należną Dzierżawcy kwotę z tytułu Wierzytelności Dzierżawcy o należny podatek VAT, zgodnie ze wskazaniem Ministra Finansów.

W interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/443-360/07/EJ została wyrażona teza, zgodnie z którą Wierzytelność Dzierżawcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną zgodnie z przepisem art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w dniu 30 marca 2009 r. został sporządzony w formie aktu notarialnego aneks do umowy dzierżawy nieruchomości z dnia 30 listopada 2007 r. Dokonano również zmiany reprezentanta Wydzierżawiającego z dotychczasowego Zarządu Dróg i Transportu, na Zarząd, który przejął na podstawie § 1 pkt 2 uchwały Nr XLVIII Rady Miasta z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie likwidacji jednostki budżetowej Zarząd Dróg i Transportu, zadania realizowane przez ZDiT oraz mienie, należności i zobowiązania tej jednostki.

W dniu 30 marca 2009 r. Zarząd wystawił fakturę VAT z tytułu dzierżawy nieruchomości dla SA i odprowadził do urzędu skarbowego należny podatek VAT. Ponadto Zarząd otrzymał fakturę VAT z tytułu zwrotu nakładów na modernizację stadionu piłkarskiego, od ww. Spółki w formie kompensaty zobowiązań, zgodnie z umową notarialną dzierżawy. Naliczony podatek VAT, nie został odliczony przez Wnioskodawcę w deklaracji podatkowej.

Ponadto Zarząd w dniu 29 stycznia 2009 r. zawarł umowę z Wykonawcą na realizację zadania pn.: modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego. Obecnie prowadzone są prace i wystawiane przez Wykonawcę faktury VAT, ze stawką podatku 22%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem VAT dla podatku od towarów i usług oraz składa deklaracje VAT-7 miesięcznie.

Mienie powstałe w ramach modernizacji stadionu, będzie wykorzystywane przez Zarząd wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT (dochody z tytułu dzierżawy stadionu na podstawie umowy dzierżawy nieruchomości z dnia 30 listopada 2007 r.).

Wydatki poniesione na realizację wskazanego we wniosku zadania zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd. Przedmiotem zakupu są roboty budowlane przy modernizacji miejskiego stadionu piłkarskiego.

Miejski stadion piłkarski jest własnością Gminy Miejskiej, znajduje się w ewidencji środków trwałych Zarządu i został przekazany do użytkowania odpłatnie firmie S.A. (umowa dzierżawy, na czas nieoznaczony zawarta w dniu 30 listopada 2007 r., w formie aktu notarialnego, pomiędzy Zarządem Dróg i Transportu i Gminą Miejską, jako wydzierżawiającymi, a firmą S.A. z siedzibą - dzierżawcą terenu).

W dniu 30 marca 2009 r., został sporządzony aneks do ww. umowy dokonano m.in.: zmiany reprezentanta Wydzierżawiającego z dotychczasowego Zarządu Dróg i Transportu, na Zarząd, który przejął na podstawie § 1 pkt 2 uchwały Nr XLVIII Rady Miasta z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie likwidacji jednostki budżetowej Zarząd Dróg i Transportu, zadania realizowane przez ZDiT oraz mienie, należności i zobowiązania tej jednostki. Przedmiotem dzierżawy był stadion piłkarski wraz z infrastrukturą towarzyszącą m.in.: budynkiem stadionowym, pawilonem multimedialnym, płytą boiska głównego, trybunami, oświetleniem, parkingiem, placami i drogami (wyznaczonymi), ogrodzeniem zewnętrznym i wewnętrznym, budynkami kas biletowych itp., z przeznaczeniem na cele statutowe, związane z działalnością sportową Spółki.

W dniu 30 marca 2009 r. Zarząd wystawił fakturę VAT z tytułu dzierżawy nieruchomości dla S.A. i odprowadził do urzędu skarbowego należny podatek VAT. Ponadto Zarząd otrzymał fakturę VAT z tytułu zwrotu nakładów na modernizację stadionu piłkarskiego, od ww. Spółki w formie kompensaty zobowiązań, zgodnie z umową notarialną dzierżawy. Naliczony podatek VAT, nie został odliczony przez Wnioskodawcę w deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest odliczenie przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług, naliczonego na podstawie faktur wystawianych przez Wykonawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca uważa, że istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od prac związanych z modernizacją stadionu, w związku z uzyskiwaniem dochodów z tytułu dzierżawy tegoż stadionu (umowa notarialna dzierżawy nieruchomości z dnia 30 listopada 2007 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy mieć na uwadze przepisy art. 88 ustawy o VAT, w których zawarto ograniczenia co do możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że miejski stadion piłkarski jest własnością Gminy Miejskiej, znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy i został przekazany do użytkowania odpłatnie firmie S.A. na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy, na czas nieoznaczony zawarta została w dniu 30 listopada 2007 r., w formie aktu notarialnego, pomiędzy Zarządem Dróg i Transportu i Gminą Miejską, jako wydzierżawiającymi, a firmą S.A. z siedzibą - dzierżawcą terenu).

Natomiast w dniu 30 marca 2009 r. został sporządzony w formie aktu notarialnego aneks do umowy dzierżawy nieruchomości z dnia 30 listopada 2007 r. zmieniający również reprezentanta Wydzierżawiającego z Zarządu Dróg i Transportu na Wnioskodawcę, który przejął zadania realizowane przez Zarząd Dróg i Transportu oraz mienie, należności i zobowiązania tej jednostki na podstawie § 1 pkt 2 uchwały Nr XLVIII Rady Miasta z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie likwidacji Zarządu Dróg i Transportu.

Wnioskodawca w dniu 29 stycznia 2009 r. zawarł umowę z Wykonawcą na realizację zadania pn.: modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego". Obecnie prowadzone są prace i wystawiane przez Wykonawcę faktury VAT, ze stawką podatku 22%. Mienie powstałe w ramach modernizacji stadionu, będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT (dochody z tytułu dzierżawy stadionu na podstawie umowy dzierżawy nieruchomości z dnia 30 listopada 2007 r.). Wydatki poniesione na realizację ww. zadania zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Przedmiotem zakupu są roboty budowlane przy modernizacji miejskiego stadionu piłkarskiego. Wnioskodawca podał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7 miesięcznie.

Jak już wskazano wyżej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie nabywane usługi (roboty budowlane) związane z realizacją ww. zadania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT określonych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją zadania pn.: "Modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego", pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać z prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych przez Wykonawcę realizującego na podstawie umowy zawartej w dniu 29 stycznia 2009 r. zadanie pn.: "Modernizacja miejskiego stadionu piłkarskiego". Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia opodatkowania (kompensowanego z kwotą dzierżawy) zwrotu nakładów na modernizację stadionu piłkarskiego udokumentowanego fakturą VAT wystawioną przez S.A. oraz kwestia prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w tej fakturze, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania, nie opisał wyczerpująco stanu faktycznego i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl