IBPP1/443-1065/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1065/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Domu Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2008 r. data wpływu 24 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na pismo tut. organu nr IBPP1/443-1065/08/AZ z dnia 13 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca, jako samorządowa instytucja kultury otrzymał dofinansowanie ze środków w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na realizację projektu "Modernizacja WDK w celu dostosowania do pełnienia nowoczesnego centrum kultury".

Jako beneficjent Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Ze względu na działalność statutową Wnioskodawca prowadzi czynności zwolnione od podatku VAT, jak i czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Projekt ma złożony charakter. Podstawowe zadania realizowane w jego ramach obejmują:

* remont i modernizacja pomieszczeń zabytkowego budynku WDK,

* zainstalowanie systemu zabezpieczeń przed pożarem i kradzieżą w obiekcie zabytkowym,

* otworzenie punktu informacji kulturalnej,

* podłączenie do światłowodu,

* zaprojektowanie i uruchomienie portalu o tematyce kulturalnej,

* zakup wyposażenia do wyremontowanych sal i portalu.

Głównym celem projektu jest pobudzenie mieszkańców regionu do działalności związanej z kulturą. Projekt zakłada utworzenie portalu internetowego zawierającego informacje na temat wydarzeń kulturalnych w województwie. Portal nie będzie statycznym zbiorem stron www, ale będzie współtworzony przez wszystkich zainteresowanych. Dzięki realizacji projektu WDK zyskał narzędzia do efektywnego przyczynienia się do promowania tradycji i regionalizmu, działalności środowiskowej, artystycznej i turystycznej województwa oraz do wzrostu ilości i jakości nowych produktów kulturowych, wpływając tym samym na zwiększenie atrakcyjności regionu i związany z tym wzrost liczby osób korzystających z dóbr kultury. Dzięki projektowi powstał system nowoczesnej, interaktywnej sieci informacji kulturalnej, jak również spowodowany został rozwój i modernizacja publicznej infrastruktury informacyjnej.

WDK samodzielnie zarządza zmodernizowanymi pomieszczeniami oraz wykorzystuje wyposażenie wyłącznie w zgodzie z celami wskazanymi w projekcie. Portal jest ogólnie dostępny i zamieszczają na nim informacje ośrodki kultury z regionu i użytkownicy - osoby fizyczne zainteresowane publikacją swoich utworów. Efekty projektu wykorzystywane są zgodnie z działalnością statutową WDK.

W wyniku realizacji projektu nie będą osiągane żadne przychody.

Projekt ma charakter ponadlokalny. Z Portalu Informacji Kulturalnej województwa mogą korzystać ośrodki kultury, samorządy lokalne w ramach działań związanych z kulturą, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, osoby fizyczne. Potencjał regionów prezentowany jest w ogólnie dostępnej sieci internetowej w zoptymalizowanym systemie, bezpłatnie.

Zabytkowy obiekt WDK został zabezpieczony przed zagrożeniami typu kradzież, włamanie, pożar. Koszty utrzymania ponosi wyłącznie WDK.

Zakupy towarów i usług w ramach projektu wykorzystywane były zarówno do opodatkowanych podatkiem VAT jak i do czynności zwolnionych od podatku VAT, przy czym ze względu na brak możliwości wyodrębnienia towarów i usług, które były wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, do określenia kwoty podatku VAT naliczonego podlegającego odliczeniu niezbędne było obliczenie tzw. współczynnika sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy zakupy i usługi zrealizowane za pomocą tych środków mogły być wykazane do odliczenia w podatku VAT naliczonym i czy odnoszą się do tego przepisy art. 86, 87 dotyczące odliczeń.

2.

W przyszłości nie będą osiągane żadne przychody i czy w przyszłości podatek naliczony od faktur wynikających ze zrealizowanego projektu (np. za usługi internetowe, koszty związane z działalnością Portalu Informacji Kulturalnej) winien być rozliczany zgodnie z art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z obowiązujących w tym zakresie przepisów art. 86, 87, 90 i 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wojewódzki Dom Kultury jako osoba prawna - samorządowa instytucja kultury, będący beneficjentem w ramach projektu ZPORR, miał i ma możliwość w odniesieniu do tego projektu w przyszłości do odliczenia podatku VAT w części.

Według Wnioskodawcy zakupy i usługi realizowane za pomocą środków w ramach projektu mogły być wykazane do odliczenia w podatku VAT naliczonym. W przyszłości podatek naliczony od faktur wynikających ze zrealizowanego projektu winien być rozliczany zgodnie z art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ze względu na działalność statutową wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Modernizacja WDK w celu dostosowania do pełnienia nowoczesnego centrum kultury". Zadania realizowane w ramach projektu obejmują: remont i modernizację pomieszczeń zabytkowego budynku WDK, zainstalowanie systemu zabezpieczeń przed pożarem i kradzieżą w obiekcie zabytkowym, otworzenie punktu informacji kulturalnej, podłączenie do światłowodu, zaprojektowanie i uruchomienie portalu o tematyce kulturalnej, zakup wyposażenia do wyremontowanych sal i portalu. W wyniku realizacji projektu nie będą osiągane żadne przychody.

Zakupy towarów i usług w ramach projektu wykorzystywane były zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tym samym, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu kwoty różnicy podatku na rachunek bankowy według zasad wskazanych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej). Z treści pytania nr 2 wynika, iż ponoszone w przyszłości koszty za usługi internetowe oraz związane z działalnością Portalu Informacji Kulturalnej będą związane wyłącznie z działalnością, która nie będzie generowała żadnych przychodów. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ww. koszty nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W odniesieniu do kosztów związanych wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi nie będzie więc miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Reasumując Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Modernizacja WDK w celu dostosowania do pełnienia nowoczesnego centrum kultury" w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z unormowaniami przepisów art. 86, art. 87 oraz art. 90 i 91 ustawy o VAT. Natomiast w odniesieniu do kosztów związanych w przyszłości wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, nie będą więc miały zastosowania przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl