IBPP1/443-1061/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1061/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 10 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla dostawy geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej budynkiem administracyjno-gospodarczym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla dostawy geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej budynkiem administracyjno-gospodarczym.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) oraz z dnia 10 lutego 2011 r., stanowiącymi odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z najmem własnych lokali oraz świadczy usługi księgowe. Spółdzielnię obowiązuje pełna księgowość. Spółdzielnia posiada dwa budynki, które wybudowała i oddała do użytku, tj.:

1.

Budynek Administracyjno-Gospodarczy,

2.

Budynek Pawilon.

Budynek Administracyjno-Gospodarczy: wybudowany i oddany do użytku 31 grudnia 1970 r. Wartość początkowa tego budynku: 222 843,33 zł. Przy budowie nie był odliczany podatek VAT. Ww. budynek został dwa razy zmodernizowany:

* pierwsza modernizacja została przeprowadzona w 1995 r., koszt modernizacji wyniósł 3 094,95 zł. Przy tej modernizacji był odliczany podatek VAT. Wartość budynku Administracyjno-Gospodarczego po modernizacji, na dzień 31 grudnia 1995 r. wyniosła: 225 938,28 zł,

* druga modernizacja została przeprowadzona w 2009 r., koszt modernizacji wyniósł 74 373,13 zł. Przy modernizacji został odliczony podatek VAT. Wartość budynku po drugiej modernizacji na dzień 31 sierpnia 2009 r. wyniosła: 300 311,41 zł.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. wynika, iż Spółdzielnia od dnia 5 lipca 1993 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z tytułu przekroczenia obrotu. Spółdzielnia składa co miesiąc deklaracje VAT-7.

Nieruchomość obejmuje jedną geodezyjnie wyodrębniona działkę o nr 657/1 i powierzchni 0,1137 ha, jest zabudowana budynkiem złożonym z lokali użytkowych, magazynu, garażu i placu utwardzonego. Symbol PKOB dla ww. budynku to: 1230.

Budynek ten jest trwale związany z gruntem. Został wybudowany przez Spółdzielnię w latach 60-tych. Oddany do użytku 31 grudnia 1970 r.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość znajduje się w przeważającej części w terenie oznaczonym MU1 tj. w terenie zwartej zabudowy miejskiej usługowo-mieszkaniowej. Południowa część działki stanowiąca dojazd do budynku od ulicy P. znajduje się na terenie oznaczonym symbolem US2 tj. w terenie usług sportu.

Faktyczny sposób użytkowania nieruchomości jest zgodny z przeznaczeniem ustalonym w planie miejscowym.

Budynek Administracyjno-Gospodarczy do roku 1994 był wyłącznie użytkowany przez Spółdzielnię, natomiast od 14 stycznia 1994 r. część pomieszczeń została wynajęta. Najmy są kontynuowane do chwili obecnej. Po ulepszeniu przeprowadzonym w 2009 r., które przekroczyło 30% wartości początkowej tego budynku nie upłynęło jeszcze 2 lata, również planowana sprzedaż ma nastąpić przed upływem tego okresu. Część z lokali znajdujących się w budynku jest wynajmowana nieprzerwanie od 1994 r. do dnia dzisiejszego przez tych samych najemców, w pozostałych lokalach w opisywanym okresie najemcy często się zmieniali. Pozostała część budynku jest zajmowana przez Spółdzielnie, a więc sprzedaż powinna nastąpić w ramach pierwszego zasiedlenia.

Budynek Administracyjno-Gospodarczy do roku 1994 był w całości użytkowany przez Spółdzielnie, natomiast od 14 stycznia 1994 r. część pomieszczeń została wynajęta. Najmy są kontynuowane do chwili obecnej.

Część pomieszczeń w Budynku jest zajmowana przez Spółdzielnię, część z lokali jest wynajmowana nieprzerwanie od 1994 r. do dnia dzisiejszego przez tych samych najemców, natomiast w pozostałych lokalach w opisywanym okresie najemcy często się zmieniali.

W roku 2009 poniesiono wydatki na ulepszenie Budynku Administracyjno- Gospodarczego, które przekroczyły 30% wartości początkowej tego obiektu. Spółdzielni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i z tego prawa skorzystano. Budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany przez Spółdzielnie przez co najmniej 5 lat.

Nieruchomości mające być przedmiotem sprzedaży, stanowią składnik majątku Spółdzielni (są środkami trwałymi).

Ponadto z pisma z dnia 20 stycznia 2011 r. wynika, iż sprzedaż wskazanych we wniosku obiektów budowlanych wraz z działkami na których są posadowione jeszcze nie nastąpiła, a więc przedmiotem wniosku jest nadal zdarzenie przyszłe.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. wynika, iż plac utwardzony oraz dojazd do budynku jest trwale związany z gruntem, a ich nr PKOB 2 112. Plac i dojazd do działki został utwardzony poprzez wylanie betonu przez Spółdzielnię w latach 60-tych. Plac i dojazd zostały oddane do użytku wraz z budynkiem 31 grudnia 1970 r.

Plac i dojazd jest wyłącznie użytkowany przez Spółdzielnię, nie był również ulepszany w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a więc nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie.

Plac i dojazd jest wyłącznie użytkowany przez Spółdzielnię, nie jest przedmiotem najmu i dzierżawy.

Przy utwardzaniu placu oraz dojazdu poprzez wylanie na nich betonu nie przysługiwało Spółdzielni prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Plac i dojazd nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż Budynku Administracyjno-Gospodarczego wraz z działką na której się znajduje, przez Spółdzielnię jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a jeśli nie to jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 lutego 2011 r.), zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a, ust. 7a i 10 oraz art. 2 pkt 14 ustawy o podatku o towarów i usług, sprzedaż Budynku Administracyjno-Gospodarczego powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, ponieważ w 2009 r. budynek został ulepszony, a wartość ulepszenia przekroczyła 30% wartości początkowej tego budynku a budynek po ulepszeniu nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez 5 lat.

Budowle w postaci placu utwardzonego i dojazdu będą mogły być zwolnione od podatku, ponieważ nie były ulepszane i nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dostawa działki podlega opodatkowaniu stawkami przyporządkowanymi do budynku i budowli a zatem zwolnioną i 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych orazposiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ww. ustawy przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej".

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej" można wyróżnić klasę 2112 - ulice i drogi pozostałe, do której zalicza się: Drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi.

Wnioskodawca podał we wniosku, że przedmiotem sprzedaży będzie Budynek Administracyjno-Gospodarczy oraz budowle w postaci placu utwardzonego i dojazdu, jednocześnie podał dla tych obiektów klasyfikacje statystyczne: dla ww. budynku - PKOB 1230, dla budowli - PKOB 2112.

W świetle powyższego, jeżeli opisane we wniosku obiekty mające być przedmiotem sprzedaży stanowią budynki i budowle trwale z gruntem związane w rozumieniu wyżej cyt. ustawy - Prawo budowlane oraz rozporządzenia w sprawie PKOB, zastosowanie znajdą cyt. przepisy art. 43 i art. 2 pkt 14 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość obejmującą jedną geodezyjnie wyodrębnioną działkę o nr 657/1 i powierzchni 0,1137 ha, zabudowaną Budynkiem Administracyjno-Gospodarczym oraz budowlami w postaci placu utwardzonego i dojazdu do budynku.

Wobec powyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy sprzedaż przedmiotowych obiektów budowlanych, tj. Budynku Administracyjno- Gospodarczego, placu utwardzonego i dojazdu znajdujących się na przedmiotowej działce, stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z treści wniosku, Budynek Administracyjno-Gospodarczy został wybudowany przez Spółdzielnię w latach 60-tych i oddany do użytku 31 grudnia 1970 r. Przy budowie nie był odliczany podatek VAT.

Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotowy budynek do roku 1994 był wyłącznie użytkowany przez Spółdzielnię, natomiast od 14 stycznia 1994 r. część pomieszczeń została wynajęta. Najmy są kontynuowane do chwili obecnej.

Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca w roku 2009 poniósł wydatki na ulepszenie ww. budynku, które przekroczyły 30% wartości początkowej tego obiektu. Spółdzielni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i z tego prawa skorzystano. Budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany przez Spółdzielnie przez co najmniej 5 lat.

Wnioskodawca wskazał, iż po ulepszeniu przeprowadzonym w 2009 r. nie upłynęło jeszcze 2 lata, również planowana sprzedaż ma nastąpić przed upływem tego okresu. W odniesieniu do części budynku zajmowanej przez Spółdzielnię sprzedaż powinna nastąpić w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

Odnosząc się do kwestii opodatkowania dostawy Budynku Administracyjno-Gospodarczego stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonał ulepszeń tego budynku w wysokości większej niż 30% wartości początkowej tego obiektu co miało miejsce w 2009 r. Jednocześnie we wniosku stwierdzono, że budynek ten w części jest wynajmowany od dnia 14 stycznia 1994 r., natomiast w pozostałej części użytkowany jest przez Spółdzielnię.

Zatem dostawa części budynku, która była wynajmowana od 1994 r., w świetle art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia gdyż do pierwszego zasiedlenia tej części budynku po jego ulepszeniu przez Wnioskodawcę przekraczającym 30% wartości początkowej, w związku z wystąpieniem czynności podlegającej opodatkowaniu jakim było oddanie w najem tej części budynku innym podmiotom. Jednocześnie skoro od ulepszenia przeprowadzonego w 2009 r. nie upłynęło jeszcze 2 lata, również planowana sprzedaż ma nastąpić przed upływem tego okresu, tym samym stwierdzić należy, iż pomiędzy przedmiotowym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres krótszy niż dwa lata.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowa dostawa budynku w części wynajmowanej jest objęta wyjątkiem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT, tj. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku upłynie okres krótszy niż 2 lata, zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 nie znajdzie zastosowania.

Odnosząc się natomiast do dostawy budynku w części użytkowanej wyłącznie przez Spółdzielnię stwierdzić należy, iż oddanie do użytkowania budynku po jego ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej w 2009 r. w części wykorzystywanej przez Wnioskodawcę na potrzeby własne nie może zostać uznane za pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż nie doszło do oddania do użytkowania tej części nieruchomości w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Powyższe oznacza, że w stosunku do dostawy budynku w części użytkowanej wyłącznie przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ jego dostawa nastąpi - zgodnie z lit. a) tego przepisu - w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z konstrukcji katalogu zwolnień wymienionego w art. 43 ustawy o VAT wynika, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków ponoszonych na budowę ww. nieruchomości. Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż poniósł wydatki na ulepszenie ww. budynku przekraczające 30% wartości początkowej tego obiektu, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany przez Spółdzielnię przez co najmniej 5 lat.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż dostawa opisanego we wniosku budynku (zarówno w części wynajmowanej jak i części użytkowanej wyłącznie przez Spółdzielnię) nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zatem dostawa Budynku Administracyjno-Gospodarczego (zarówno w części wynajmowanej jak i części użytkowanej wyłącznie przez Spółdzielnię) w związku art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%.

W rozpatrywanej sprawie przedmiotem transakcji będzie również dostawa budowli trwale związanych z gruntem w postaci placu utwardzonego i dojazdu usytuowanych na działce nr 657/1, dla których Wnioskodawca wskazał symbol PKOB 2 112. Plac i dojazd do działki został utwardzony poprzez wylanie betonu przez Spółdzielnię w latach 60-tych. Plac i dojazd zostały oddane do użytku wraz z budynkiem 31 grudnia 1970 r.

Wnioskodawca wskazał, iż plac i dojazd jest wyłącznie użytkowany przez Spółdzielnię, nie były również ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a więc nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie.

Odnosząc się zatem do dostawy placu utwardzonego i dojazdu usytuowanych na przedmiotowej działce stwierdzić należy, że dostawa ww. budowli w świetle art. 2 pkt 14 ustawy o VAT będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż do pierwszego zasiedlenia po oddaniu ich do użytkowania przez Wnioskodawcę w 1970 r. nie doszło. Tym samym w odniesieniu do dostawy placu utwardzonego i dojazdu usytuowanych na działce nr 657/1 nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż przy utwardzaniu placu oraz dojazdu poprzez wylanie na nich betonu nie przysługiwało Spółdzielni prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto - jak już wskazano powyżej - plac i dojazd nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W świetle powyższego uznać należy, iż dostawa opisanych we wniosku budowli w postaci placu utwardzonego i dojazdu usytuowanych na działce nr 657/1 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W sprawie objętej niniejszą interpretacją przedmiotem transakcji będzie również dostawa nieruchomości gruntowej, tj. geodezyjnie wyodrębnionej działki nr 657/1 o powierzchni 0,1137 ha, na której posadowione są opisane we wniosku obiekty - Budynek Administracyjno-Gospodarczy, plac utwardzony i dojazd.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Budynku Administracyjno-Gospodarczego (zarówno w części wynajmowanej jak i części użytkowanej wyłącznie przez Spółdzielnię) będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%, natomiast dostawa budowli (placu utwardzonego i dojazdu) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z zastosowaniem zróżnicowanych stawek podatku (zwolnienia od podatku) dla dostawy budynku i budowli posadowionych na przedmiotowej działce, Wnioskodawca zobowiązany będzie dokonać "przyporządkowania" gruntu do poszczególnych obiektów budowlanych podlegających opodatkowaniu i zwolnieniu, i opodatkować je na tych samych zasadach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, iż w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla sprzedaży działek 4 geodezyjnie wyodrębnionych działek zabudowanych o numerach 873, 874/1, 875/2, 875/3 o łącznej powierzchni 0,1209 ha, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl