IBPP1/443-1055/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1055/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT przy świadczeniu usług polegających na wywozie zmieszanych odpadów opakowaniowych oraz przy sprzedaży odpadów opakowaniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT przy świadczeniu usług polegających na wywozie zmieszanych odpadów opakowaniowych oraz przy sprzedaży odpadów opakowaniowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, które wg PKWiU określone zostały symbolem 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów. W ostatnim okresie Rada Miejska w K. uchwaliła nowy regulamin utrzymania czystości i porządku i nakazała mieszkańcom gromadzić (zbierać selektywnie) odpady w systemie dwupojemnikowym z podziałem na zmieszane odpady komunalne i zmieszane odpady opakowaniowe. Wnioskodawca będzie miał obowiązek selektywnego odbioru tych odpadów i dostarczać zmieszane odpady komunalne na składowisko odpadów w celu ich unieszkodliwiania, a zmieszane odpady opakowaniowe powinny być poddane procesowi odzysku. Ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości prowadzenia odzysku tych odpadów zamierza je sprzedawać przedsiębiorcom, którzy taką działalnością się zajmują, a jeżeli nie znajdzie nabywców będą one dostarczane na składowisko odpadów w celu ich unieszkodliwienia.

Dotychczas przy wywozie zmieszanych odpadów komunalnych Wnioskodawca opodatkowywał świadczenie tych usług stawką 7%, gdyż są to usługi objęte zakresem usług wymienionych pod symbolem 90.0 w PKWiU, w stosunku do których obniżono stawkę podatku VAT do 7%.

Wywóz zmieszanych odpadów opakowaniowych zakwalifikowany został pod symbolem PKWiU 90.0, a przy jej rozwinięciu do szóstego poziomu pod symbolem 90.02.11 - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów.

Odpłatne zbywanie zmieszanych odpadów opakowaniowych zakwalifikowane zostało pod symbolem PKWiU 51.57, a przy jego rozwinięciu do szóstego poziomu pod symbolem 51.57.10 - usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem.

Obowiązek wydzielenia z odpadów komunalnych odpadów opakowaniowych będzie spoczywał na mieszkańcach, a Wnioskodawca będzie miał obowiązek odebrać tak wyselekcjonowane odpady od mieszkańców i zagospodarować je w sposób pozwalający poddać je procesowi odzysku. Aby można było poddać je procesowi odzysku powinny być one poddane segregacji polegającej na wydzieleniu z nich odpadów papierowych, szklanych i plastykowych. Wnioskodawca nie ma możliwości technicznych przeprowadzania segregacji zmieszanych odpadów opakowaniowych, ale pomimo tego, wg oceny Wnioskodawcy, odpady te mają wartość handlową, gdyż po ich segregacji będą mogły być użyte jako surowce do produkcji nowych towarów. Z tego też względu Wnioskodawca zamierza poszukiwać nabywców takich odpadów i je sprzedawać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy świadczeniu usług polegających na wywozie zmieszanych odpadów opakowaniowych a jaką przy sprzedaży odpadów opakowaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług wywozu zmieszanych odpadów opakowaniowych powinno być opodatkowane stawką 7%, gdyż są to usługi objęte zakresem usług wymienionych pod symbolem 90.0 w PKWiU, w stosunku do których obniżono stawkę podatku VAT do 7%, zaś w przypadku sprzedaży zmieszanych odpadów opakowaniowych należy zastosować stawkę podatku w wysokości 22%, gdyż należałoby taką sprzedaż zakwalifikować do działalności wymienionej pod symbolem PKWiU 51.57 - usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast pod pojęciem towarów rozumieć należy - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stosownie do ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 153 wskazanego załącznika wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, które wg PKWiU określone zostały symbolem 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów.

Wywóz zmieszanych odpadów opakowaniowych zakwalifikowany został pod symbolem PKWiU 90.0, a przy jej rozwinięciu do szóstego poziomu pod symbolem 90.02.11 - usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów.

Odpłatne zbywanie zmieszanych odpadów opakowaniowych zakwalifikowane zostało pod symbolem PKWiU 51.57, a przy jego rozwinięciu do szóstego poziomu pod symbolem 51.57.10 - usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że wywóz zmieszanych odpadów opakowaniowych - o ile został prawidłowo zaklasyfikowany przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 90.0 - będzie opodatkowany preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Natomiast odpłatne zbywanie zmieszanych odpadów opakowaniowych - o ile zostało prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 51.57 - będzie podlegało opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT tj. w wysokości 22%, bowiem w tym przypadku nie istnieją podstawy do zastosowania preferencyjnej stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności, jeśli symbole świadczonych usług są inne niż wskazane przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl