IBPP1/443-1051/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1051/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych do świadczenia usług wynajmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych do świadczenia usług wynajmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy między innymi usługi najmu samochodów (np. jeden z punktów wynajmu jest na lotnisku P.) gdzie zgodnie z umową samochód jest podstawiony klientowi z pełnym bakiem. Samochody zakupione do najmu to samochody osobowe ale ze 100% prawem do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na fakturach za paliwo wyraźnie wypisany jest numer rejestracyjny samochodu tak jak na oświadczeniu do faktury zakupu.

Wnioskodawca wskazał wzór oświadczenia:

"Oświadczam, że samochód osobowy...... o numerze rejestracyjnym...... został przyjęty do środków trwałych z dniem.... i został przeznaczony wyłącznie do świadczenia usług najmu przez co najmniej sześć miesięcy.

Oświadczenie załączone do deklaracji VAT-7 za miesiąc..."

Obecnie VAT z paliwa do tych samochodów nie jest odliczany zgodnie z odpowiedzią urzędów skarbowych, bo są to samochody osobowe bez homologacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nie istnieje prawo do odliczenia VAT od paliwa tankowanego do baku tych samochodów skoro w art. 88 ust. 1 pkt 3 wymieniony jest tylko art. 86 ust. 3a nie ma art. 86 ust. 4 (szczególnie art. 86 ust. 4 pkt 7b).

Zdaniem Wnioskodawcy, takie prawo istnieje - prawo do odliczenia VAT z paliwa będącego tankowanym do baku tych samochodów zakupionych zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7b, jeżeli na fakturze podany jest numer rejestracyjny samochodu zgodnie z oświadczeniem do art. 86 ust. 4 pkt 7b, ponieważ ten artykuł nie jest wymieniony w art. 88 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadku, o którym mowa w art. 33a.

Przepisy art. 86 ust. 3 ustawy wskazują, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Na mocy art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy, ograniczenia zawartego w art. 86 ust. 3 nie stosuje się w przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Stosownie do treści art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy między innymi usługi najmu samochodów (np. jeden z punktów wynajmu jest na lotnisku P.) gdzie zgodnie z umową samochód jest podstawiony klientowi z pełnym bakiem. Samochody zakupione do najmu to samochody osobowe ale ze 100% prawem do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na fakturach za paliwo wypisany jest numer rejestracyjny samochodu tak jak na oświadczeniu do faktury zakupu. Wnioskodawca wskazał wzór oświadczenia, z którego wynika, że samochód osobowy, o numerze rejestracyjnym...... został przyjęty do środków trwałych i został przeznaczony wyłącznie do świadczenia usług najmu przez co najmniej sześć miesięcy. Oświadczenie załączone jest do deklaracji VAT-7.

Z treści art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy o VAT wynika, że warunkiem odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości przy nabyciu samochodu osobowego jest to, aby pojazd był przeznaczony wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umów wymienionych w tym przepisie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Jeśli zatem powyższy warunek zostanie spełniony, to w przedmiotowej sprawie nie będzie miał miejsca zakaz obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, gdyż nie dotyczy on zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu m.in. pojazdów oddawanych w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu i używanych wyłącznie w tym celu przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy (art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy).

Mając na uwadze powołany stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż o ile faktycznie Wnioskodawca, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy wykorzystywał przedmiotowe samochody osobowe wyłącznie w ten sposób, iż oddawał je w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, wówczas w tym okresie, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) w związku z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, przysługiwało mu prawo, do odliczenia całości podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do ww. samochodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl