IBPP1/443-1048/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1048/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 22 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca (Spółka z o.o.) działa jako grupa handlowa, która reprezentuje określone firmy handlowe dokonujące zakupów materiałów budowlanych u dużych producentów. Prawo do reprezentowania firm handlowych Wnioskodawca uzyskuje na podstawie dwustronnych umów handlowych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą i firmami handlowymi.

Firmy handlowe, które Wnioskodawca reprezentuje, dokonują zakupów bezpośrednio u producentów materiałów budowlanych i bezpośrednio rozliczają się z producentami za dokonane zakupy. Wnioskodawca negocjuje w imieniu reprezentowanych firm korzystne warunki handlowe udzielane przez producentów materiałów budowlanych. Wnioskodawca zawiera umowy handlowe z producentami materiałów budowlanych, w których zobowiązuje się do:

* Organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów.

* Świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych.

* Podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta.

Zgodnie z umową zawartą z producentem materiałów budowlanych Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnej naliczonej wskaźnikiem procentowym od sprzedaży producenta zrealizowanej bezpośrednio na rzecz reprezentowanych przez Wnioskodawcę firm handlowych. Na wyliczone na podstawie sprzedaży producenta wynagrodzenie za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca wystawia na producentów faktury VAT.

W oparciu o przedstawione wyżej umowy zawarte z producentami materiałów budowlanych Wnioskodawca zleca firmom handlowym przeprowadzenie akcji marketingowych w obrębie swoich działalności w celu zintensyfikowania sprzedaży produktów wskazanych producentów.

Zostaje zawarta umowa usługi pomiędzy stronami, na mocy której Wnioskodawca otrzymuje pełnomocnictwo do prowadzenia negocjacji cenowych z producentami materiałów budowlanych, a firmy handlowe prowadzą usługi marketingowe na obszarze działania swoich hurtowni i pośród swoich klientów, które mają na celu promocję producentów, od których będą dokonywać zakupów w ramach współpracy z Wnioskodawcą.

Dodatkowo firmy handlowe ponoszą koszty własne organizacji zakupów w swoich hurtowniach, gdyż muszą zmienić własne procedury, by dostosować je do współpracy z nowymi producentami. W związku z czym firmy handlowe ponoszą koszty marketingowe związane z intensyfikacją zakupów u producentów. Koszty te są bezspornie ponoszone przez firmy handlowe, które w zamian za ich poniesienie i przygotowanie otrzymują wynagrodzenie od Wnioskodawcy za te czynności na podstawie wystawionych faktur VAT. Wnioskodawca otrzymane faktury VAT za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży traktuje u siebie jako koszt uzyskania przychodu. Można zatem stwierdzić, że jeżeli firmy handlowe nie poniosą kosztów marketingowych związanych z intensyfikacją zakupów u producentów, to Wnioskodawca nie uzyska przychodu od producentów za zrealizowaną sprzedaż, z której pokryje koszty poniesione przez firmy handlowe.

Od faktur wystawionych przez firmy handlowe, za usługi marketingowe związane z intensyfikacją zakupów u producentów materiałów budowlanych, zawierających podatek od towarów i usług doliczony do kosztów wynagrodzenia w wysokości 23%, Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku od towarów i usług w bieżącym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z zapisami ustawy każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy też określonym działaniu mieści się w definicji usługi. Dla uznania danego świadczenia za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, które musi mieć bezpośredni związek z wykonaną usługą. Ponadto z istniejącego stosunku prawnego powinna wynikać wyraźnie bezpośrednia korzyść dla usługobiorcy.

W opisywanym stanie faktycznym wynagrodzenie w formie premii pieniężnej otrzymywane jest nie tylko za określoną wartość sprzedaży produktów producenta, ale także za realizację przez Wnioskodawcę innych czynności wskazanych w umowie, których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów producenta. W takiej sytuacji mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo za takim rozliczaniem wykonanych usług przemawia fakt, że Wnioskodawca nie jest nabywcą produktów producenta, które to są nabywane bezpośrednio przez firmy handlowe, reprezentowane przez Wnioskodawcę w związku z tym nie występuje rabat cenowy, gdyż nie dokonano żadnych zakupów produktów od Producenta.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie nie może być zatem traktowane jako premia pieniężna nie podlegająca podatkowi VAT, a powinno być traktowane jak usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT (dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r.), towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 5a powołanej ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane jest nabywcom towarów wynagrodzenie, zwane często premią pieniężną. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Spółka z o.o.) w ramach prowadzonej działalności działa jako grupa handlowa, która reprezentuje określone firmy handlowe dokonujące zakupów materiałów budowlanych u dużych producentów. Prawo do reprezentowania firm handlowych Wnioskodawca uzyskuje na podstawie dwustronnych umów handlowych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą i firmami handlowymi. Wnioskodawca negocjuje w imieniu reprezentowanych firm korzystne warunki handlowe udzielane przez producentów materiałów budowlanych.

Firmy handlowe, które Wnioskodawca reprezentuje, dokonują zakupów bezpośrednio u producentów materiałów budowlanych i bezpośrednio rozliczają się z producentami za dokonane zakupy.

Wnioskodawca zawiera umowy handlowe z producentami materiałów budowlanych, w których zobowiązuje się do:

* Organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów.

* Świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych.

* Podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta.

Zgodnie z umową zawartą z producentem materiałów budowlanych Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnej naliczonej wskaźnikiem procentowym od sprzedaży producenta zrealizowanej bezpośrednio na rzecz reprezentowanych przez Wnioskodawcę firm handlowych. Na wyliczone na podstawie sprzedaży producenta wynagrodzenie za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca wystawia na producentów faktury VAT.

W oparciu o przedstawione wyżej umowy zawarte z producentami materiałów budowlanych Wnioskodawca zleca firmom handlowym przeprowadzenie akcji marketingowych w obrębie swoich działalności w celu zintensyfikowania sprzedaży produktów wskazanych producentów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy na podstawie zawartych umów Wnioskodawca jest zobowiązany do organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów producentów materiałów budowlanych, świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych, podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem usług i ta czynność winna zostać udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku wynagrodzenia wypłacanego w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę ww. czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży materiałów budowlanych, otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie od producentów materiałów budowlanych stanowi należność za świadczone przez Wnioskodawcę usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymywane wynagrodzenie od producentów materiałów budowlanych nie może być traktowane jako premia pieniężna nie podlegająca podatkowi VAT, a powinno być traktowane jak usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja - zgodnie ze wskazanym przez Wnioskodawcę w części E.2 rodzajem sprawy: podatek od towarów i usług (poz. 55 wniosku ORD-IN) - dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast informacje o kosztach uzyskania przychodu potraktowano wyłącznie jako element stanu faktycznego, gdyż Wnioskodawca nie wskazał innych przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji (oprócz art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), nie sformułował pytania, ani nie przedstawił własnego stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl