IBPP1/443-1041/09/MS - Opodatkowanie zorganizowanej przez podatnika odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1041/09/MS Opodatkowanie zorganizowanej przez podatnika odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zorganizowanej przez Wnioskodawcę odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zorganizowanej przez Wnioskodawcę odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1041/09/MS z dnia 3 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Gminny Ośrodek Kultury i sportu zorganizował odpłatną naukę pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego na pływalni, którą opodatkował stawką podatku 22%. Jest to usługa świadczona na terenie kraju w obcym obiekcie tj. pływalni. Ośrodek pobiera opłaty za organizację nauki pływania w wysokości zależnej od biletów wstępu do danego obiektu, kosztu pracy instruktora, oraz transportu dzieci i młodzieży na pływalnię. Wszystkie wpłaty zebrane od osób uczestniczących w kursie rejestrowane są na kasie fiskalnej Ośrodka. Każdorazowy wyjazd odbywa się z uczestnictwem opiekunów Ośrodka, wynajętym autokarem bądź busem w zależności od liczby osób. Ośrodek płaci za wykonane usługi na podstawie otrzymanych faktur. Wszelkie ewentualne zyski osiągnięte mimo kalkulacji, przeznaczone są na poprawę i jakość świadczonych usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 z późn. zm.) oraz uchwały Nr XII/54/2007 Rady Gminy W. W. z dnia 4 września 2007 r.

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu świadcząc usługę organizacji odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego na udostępnionej pływalni klasyfikuje prowadzoną działalność wg PKWiU pod symbolem 92.62.13-00.00 - usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Organizowane przez Ośrodek Kultury ww. formy rozwijania potrzeb i zainteresowań sportowych dzieci i młodzieży polegają m.in. na wynajmowaniu środków transportu przewożących uczestników, oraz na pokryciu kosztów wynajmu pływalni oraz instruktora pływania, a wszelkie odpłatności pobierane od uczestników, kumulowane są do wysokości pokrycia ww. kosztów.

Świadcząc powyższą usługę Ośrodek nie kieruje się chęcią systematycznego dążenia do osiągania zysków, tylko na realizowanie zadań określonych w statucie w zakresie upowszechniania kultury i sportu, zaś wszelkie zyski które mimo to osiągnie przeznacza na pokrycie bieżących kosztów organizacji tej usługi, jej utrzymanie i poprawę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do świadczonej usługi Wnioskodawca prawidłowo identyfikuje zwolnienie z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 poz. 11.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 9 grudnia 2009 r.), świadczenie przedmiotowej usługi podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 poz. 11, ponieważ działalność kulturalna na podstawie przepisów ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów powyższej ustawy (art. 3 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

Przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

Zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

Świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

1.

Usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

Usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

Wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

Wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

Usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

Wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

Działalności agencji informacyjnych,

7.

Usług wydawniczych,

8.

Usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ponadto w objaśnieniach tych wskazano, iż symbol "1)" oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ze zwolnienia od podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu pod symbolem 1).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zorganizował odpłatną naukę pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego na pływalni. Wnioskodawca pobiera opłaty za organizację nauki pływania w wysokości zależnej od biletów wstępu do danego obiektu, kosztu pracy instruktora, oraz transportu dzieci i młodzieży na pływalnię. Wszelkie ewentualne zyski osiągnięte mimo kalkulacji, przeznaczone są na poprawę i jakość świadczonych usług.

Przedmiotową usługę organizacji odpłatnej nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego na udostępnionej pływalni Wnioskodawca sklasyfikował do grupowania PKWiU 92.62.13-00.00 usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Świadcząc powyższą usługę Ośrodek nie kieruje się chęcią systematycznego dążenia do osiągania zysków, tylko na realizowanie zadań określonych w statucie w zakresie upowszechniania kultury i sportu, zaś wszelkie zyski które mimo to osiągnie przeznacza na pokrycie bieżących kosztów organizacji tej usługi, jej utrzymanie i poprawę.

Zatem zauważyć należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym mamy do czynienia z usługą (symbol PKWiU 92.62.13-00.00 usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane) związaną ze sportem świadczoną przez podmiot, który świadcząc tę usługę nie kieruje się chęcią systematycznego dążenia do osiągania zysków, tylko na realizowanie zadań określonych w statucie w zakresie upowszechniania kultury i sportu, zaś wszelkie zyski, które mimo to osiągnie przeznacza na pokrycie bieżących kosztów organizacji tej usługi, jej utrzymanie i poprawę. Powyższe nie oznacza jednak, że Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa nauki pływania dla dzieci i młodzieży oraz pływania rekreacyjnego na udostępnionej pływalni, sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 92.62.13-00.00, nie jest wymieniona w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako niekorzystająca ze zwolnienia, należy ją zatem uznać za zwolnioną z podatku od towarów i usług, jednakże wyłącznie pod warunkiem, iż jest świadczona przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Natomiast w przypadku gdy warunku tego Wnioskodawca nie spełnia tj. gdy Wnioskodawca nie jest podmiotem, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, to świadczona usługa podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności klasyfikacji statystycznej świadczonych przez Wnioskodawcę usług lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl