IBPP1/443-1040/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1040/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) oraz z dnia 26 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy kursy realizowane przez Wnioskodawcę zlecone przez Powiatowe Urzędy Pracy, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej i Zespoły Szkół, jako finansowane w całości ze środków publicznych, co dotyczy również szkoleń finansowanych ze środków unijnych (ewentualnie innych środków pomocniczych), są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i pkt 29 lit. a) ustawy o podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy kursy realizowane przez Wnioskodawcę zlecone przez Powiatowe Urzędy Pracy, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej i Zespoły Szkół, jako finansowane w całości ze środków publicznych, co dotyczy również szkoleń finansowanych ze środków unijnych (ewentualnie innych środków pomocniczych), są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i pkt 29 lit. a) ustawy o podatku VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 września 2011 r. znak IBPP1/443-1039-1041/11/AW oraz pismem z dnia 26 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest zawiązane na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, tekst jednolity z dnia 31 maja 2001 r. - Dz. U. Nr 79, poz. 855) oraz na podstawie statutu. Nr NIP nadany przez Urząd Skarbowy. Nr Regon nadany przez Urząd Statystyczny.

Zgodnie ze statutem, celem Stowarzyszenia jest udział w realizacji ogólnokrajowego programu edukacji narodowej w zakresie oświaty, wychowania, kształcenia, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji zawodowych obywateli oraz świadczenia usług z tego zakresu, w szczególności w ramach szkolenia zawodowego, doskonalenia nauczycieli w tym w ramach zakładów usługowych i wykonywania dla celów zawodowych badań psychologicznych.

Stowarzyszenie zostało wpisane w dniu 17 października 1994 r. przez Kuratorium Oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Stowarzyszenie zostało wpisane w dniu 8 grudnia 2004 r. przez Wojewódzki Urząd Pracy do rejestru instytucji szkoleniowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, Stowarzyszenie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W piśmie z dnia 19 września 2011 r. podano, iż:

1.

Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia usług edukacyjnych od 24 października 1994 r. Wystawiano faktury VAT "zw" - PKWiU 80.

2.

Usługi wymienione w pytaniu sformułowanym w poz. 69 wniosku świadczone są przez Stowarzyszenie.

W piśmie z dnia 26 września 2011 r. podano ponadto, że wszystkie usługi wymienione w pytaniu sformułowanym we wniosku świadczone są przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie, organizując niżej wymienione szkolenia i kursy zawodowe jest zwolnione z podatku VAT tj.: kursy zlecone przez Powiatowe Urzędy Pracy, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Zespoły Szkół organizowane w ramach otrzymywanych środków z Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy zlecone przez PUP, GOPS i Zespoły Szkół, jako finansowane w całości ze środków publicznych, dotyczy również szkoleń finansowanych ze środków unijnych (ewentualnie innych środków pomocniczych), są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i pkt 29 lit. a) ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe (...) oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, zawiązanym na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną. Zgodnie ze statutem, celem Stowarzyszenia jest udział w realizacji ogólnokrajowego programu edukacji narodowej w zakresie oświaty, wychowania, kształcenia, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji zawodowych obywateli oraz świadczenia usług z tego zakresu, w szczególności w ramach szkolenia zawodowego, doskonalenia nauczycieli w tym w ramach zakładów usługowych i wykonywania dla celów zawodowych badań psychologicznych.

Stowarzyszenie zostało wpisane w dniu 17 października 1994 r. przez Kuratorium Oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Stowarzyszenie zostało wpisane w dniu 8 grudnia 2004 r. przez Wojewódzki Urząd Pracy do rejestru instytucji szkoleniowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, Stowarzyszenie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi wymienione w pytaniu sformułowanym w poz. 69 wniosku świadczone są przez Stowarzyszenie.

Wszystkie usługi wymienione w pytaniu sformułowanym we wniosku świadczone są przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 9 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

W myśl art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z powyższym, zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z wniosku wynika, że zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wszystkie usługi wymienione w pytaniu sformułowanym we wniosku świadczone są przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie usługi, wymienione w pytaniu, świadczone są przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania, to usługi te są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) powołanej wyżej ustawy o VAT.

Wnioskodawca stanął natomiast na stanowisku, że usługi powyższe mogą korzystać ze zwolnienia określonego w cytowanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz lit. a) ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie od podatku usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w pkt 26, po spełnieniu warunków tym przepisem przewidzianych.

Należy jednak zaznaczyć, że - jak ustalono powyżej - wymienione usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Te same usługi nie są więc usługami "innymi niż wymienione w pkt 26", zatem nie można stosować do nich zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl