IBPP1/443-1040/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1040/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na zrealizowanie zadania polegającego na przebudowie budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na zrealizowanie zadania polegającego na przebudowie budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Dnia 12 lipca 2007 r. Powiat zawarł umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o dofinansowanie projektu w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych." Przedmiotem wymienionej umowy było dofinansowanie za środków PFRON likwidacji barier architektonicznych poprzez przebudowę budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego realizowanego w terminie od dnia 12 lipca 2007 r. do 31 października 2007 r.

Wedle § 8 ust. 3 pkt 2 zawartej umowy w rozliczeniu nie uwzględnia się (przyznane dofinansowanie nie obejmuje - przyp. Własny) podatku od towarów i usług, w przypadku kiedy Beneficjent jest podatnikiem podatku VAT, a usługi będące elementem projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy Beneficjent będąc płatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z obowiązujących przepisów prawa.

Kwestia objęcia dofinansowaniem przez PFRON wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług ma dla Powiatu szczególnie istotne znaczenie, bowiem otrzymanie dofinansowania spowodowałoby zmniejszenie zaangażowania finansowego na wykonaną inwestycję.

Wedle art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykonane roboty budowlane dotyczyły zadań własnych Powiatu - organu władzy publicznej, nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a to art. 4 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

W takim stanie rzeczy Powiat nie może być traktowany jako podatnik podatku VAT i nie może korzystać z regulacji ustawy, a w szczególności nie może dokonywać obniżki podatku należnego o naliczony.

Powiat jest wprawdzie podatnikiem podatku VAT, ale tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a przedmiotowa inwestycja nie miała takiego charakteru.

Ponadto powstałe mienie - przebudowa budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nie był i nie jest wykorzystywany przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na zrealizowanie zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na zrealizowanie zadania ze względu na to, że nie może być uznany za podatnika podatku VAT, bowiem nakłady inwestycyjne zostały poniesione przez organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1990 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dnia 12 lipca 2007 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o dofinansowanie projektu w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych." Przedmiotem wymienionej umowy było dofinansowanie za środków PFRON inwestycji polegającej na likwidacji barier architektonicznych poprzez przebudowę budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Umowa realizowana była w terminie od dnia 12 lipca 2007 r. do 31 października 2007 r.

Wykonane roboty budowlane dotyczyły zadań własnych Powiatu, nałożonych ww. ustawą o samorządzie powiatowym, zgodnie z którą powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1).

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, ale tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a przedmiotowa inwestycja nie miała takiego charakteru.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji polegającej na przebudowie budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, nie było i nie jest wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane roboty budowlane związane z realizacją inwestycji przebudowy budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nie służyły i nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań publicznych.

Tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją przebudowy ww. budynku.

Zatem Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznać należy za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak bowiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że nakłady inwestycyjne zostały poniesione przez organ władzy publicznej lecz tym, iż powstałe mienie - przebudowany budynek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nie był i nie jest wykorzystywany przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl