IBPP1/443-1032/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1032/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dokonywanymi w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn.: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dokonywanymi w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn.: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej."

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Gmina przystąpi do realizacji projektu pn: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej."

Przedmiotem projektu jest otwarta strefa rekreacji z bezpłatnym dostępem, która utworzona zostanie między miejską halą sportową oraz krytą pływalnią w centrum "X" województwa. W pobliżu strefy znajdują się szkoły podstawowe, gimnazja oraz liceum ogólnokształcące. Otwarta strefa będzie miejscem realizacji programów sportowo-rekreacyjnych.

W skład strefy wchodzić będzie:

1.

Skatepark wraz z urządzeniami do jazdy i akrobacji o powierzchni 856,25 m#61447;,

2.

Boisko wielofunkcyjne do streetballa, siatkówki, mini piłki nożnej i unihokeja o powierzchni 343 m#61447;,

3.

Ogród zapachów o powierzchni 506,25 m#61447;, wyposażony w tabliczki z opisem pachnących roślin, również w języku Brail'a,

4.

Chodniki wraz z urządzeniami ścieżki zdrowia oraz strefa bezpieczeństwa dla sieciowego zestawu zabawowego - 124,55m#61447;,

5.

Stoliki do gry w szachy z siedziskami o wymiarach 1,60 x 1,60,

6.

Elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, ogrodzenia ochronne, nasadzenia zieleni).

Zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu zakupione zostaną towary i usługi oraz wyposażenie obiektu będące opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu i finansowaniu przez Gminę ww. inwestycji Gmina będzie użytkownikiem powstałej strefy rekreacyjno-sportowej. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych.

Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej. Zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie w całości finansowany przez Gminę, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej.

W trakcie realizacji inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, opodatkowane będą podatkiem VAT. Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Według Gminy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie ona miała możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie realizacji inwestycji towarach i usługach od podatku należnego.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie realizacji inwestycji towarach i usługach od podatku VAT należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Gmina przystąpi do realizacji projektu pn: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej." Przedmiotem projektu jest otwarta strefa rekreacji z bezpłatnym dostępem, która utworzona zostanie między miejską halą sportową oraz krytą pływalnią w centrum "X" województwa. W pobliżu strefy znajdują się szkoły podstawowe, gimnazja oraz liceum ogólnokształcące. Otwarta strefa będzie miejscem realizacji programów sportowo-rekreacyjnych.

W skład strefy wchodzić będzie skatepark wraz z urządzeniami do jazdy i akrobacji o powierzchni 856,25 m#61447;; boisko wielofunkcyjne do streetballa, siatkówki, mini piłki nożnej i unihokeja o powierzchni 343 m#61447;; ogród zapachów o powierzchni 506,25 m#61447;, wyposażony w tabliczki z opisem pachnących roślin, również w języku Brail'a; chodniki wraz z urządzeniami ścieżki zdrowia oraz strefa bezpieczeństwa dla sieciowego zestawu zabawowego - 124,55m#61447;; stoliki do gry w szachy z siedziskami o wymiarach 1,60 x 1,60; elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, ogrodzenia ochronne, nasadzenia zieleni).

Zadanie to, stanowić będzie realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu zakupione zostaną towary i usługi oraz wyposażenie obiektu - opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu i finansowaniu przez Gminę ww. inwestycji Gmina będzie użytkownikiem powstałej strefy rekreacyjno-sportowej.

Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej. Zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie w całości finansowany przez Gminę, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej.

Zatem w myśl powyższych przepisów usługi i towary (w tym wyposażenie obiektu) nabywane w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań publicznych.

Tak więc nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami dokonanymi w związku z budową otwartej strefy rekreacyjno-sportowej.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami związanymi z realizacją przedmiotowej inwestycji, dokonywaną w ramach projektu pn.: "Utworzenie otwartej strefy rekreacyjno-sportowej."

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl