IBPP1/443-102/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-102/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) oraz pismem z dnia 5 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych realizacji przez Wnioskodawcę projektu "K" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest:

* prawidłowe w zakresie określenia czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu stanowi obrót w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT,

* prawidłowe w zakresie określenia czy świadczenie przez Spółkę w ramach Projektu usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółki oraz na rzecz pracowników Spółek z Grupy podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki VAT,

* prawidłowe w zakresie określenia czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług szkoleniowych.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych realizacji przez Wnioskodawcę projektu "K" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1174/12/ES z dnia 18 stycznia 2013 r. oraz pismem z dnia 5 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji tworzyw konstrukcyjnych, surowców do ich wytwarzania (...).

Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej, w której jest Jednostką Dominującą.

Spółka zawarła z Wojewódzkim Urzędem Pracy (dalej: Instytucja Wdrażająca) Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: Umowa).

Zgodnie z Umową, Instytucja Wdrażająca przyzna Spółce dofinansowanie na realizację projektu "K" (dalej: Projekt).

Projekt będzie polegał na zorganizowaniu przez Spółkę szkoleń.

Z przedmiotowych szkoleń korzystać będą pracownicy Spółki, jak również pracownicy innych spółek z Grupy Kapitałowej (dalej: Spółki z Grupy), na podstawie umów zawartych ze Spółką.

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji 300 pracowników Spółki oraz Spółek z Grupy w obszarze wykonywanych obowiązków zawodowych i dostosowanie ich do zmian zachodzących w Grupie Kapitałowej.

W ramach Projektu przeprowadzone zostaną m.in. szkolenia o następującej tematyce:

- szkolenia menedżerskie dla brygadzistów:

* podejmowanie decyzji,

* prowadzenie rozmów oceniających,

* budowanie autorytetu lidera,

* metody i techniki motywowania pracowników,

* skuteczna komunikacja interpersonalna,

* techniki komunikacji i negocjacji w trudnych sytuacjach,

* efektywna współpraca w zespole,

- szkolenia menedżerskie dla kierowników:

* motywowanie,

* efektywna współpraca w zespole,

* planowanie i wdrażanie systemu ocen,

* prowadzenie rozmów oceniających,

* delegowanie uprawnień,

- szkolenia dla handlowców:

* sprzedażowe, np.:

* skuteczne techniki i metody sprzedaży,

* efektywne techniki sprzedaży i obsługa klienta przez telefon,

* menedżerskie, np.:

* organizacja i nadzorowanie pracy przedstawicieli oraz optymalizacja pracy handlowców,

* budowanie zespołu oraz komunikacja w organizacji,

* marketingowe, np.:

* zarządzanie marketingiem,

* prowadzenie działań promocyjnych w kontekście połączeń firm produkujących podobne produkty,

* prawne, np.:

* kontrakt w handlu zagranicznym oraz Incoterms,

* płatności, limity kredytowe, zabezpieczenia etc.

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej będzie obejmowało wyłącznie poniesione przez Spółkę koszty bezpośrednio związane z realizacją Projektu (dalej: Wydatki Kwalifikowane).

Zgodnie z Umową, dofinansowanie będzie pochodziło ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego.

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej do szkolenia konkretnego pracownika będzie uzależnione od wieku pracownika uczestniczącego w szkoleniach:

* dla uczestników, których wiek nie przekracza 50 lat dofinansowanie zostało skalkulowane w wysokości 60% kosztów szkolenia,

* dla uczestników, których wiek przekracza 50 lat dofinansowanie zostało skalkulowane w wysokości 70% kosztów szkolenia.

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej całego Projektu będzie wynosiło łącznie 62,461% kwoty Wydatków Kwalifikowanych.

Instytucja Wdrażająca będzie przekazywała środki finansowe na realizację Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do rozliczania Projektu, a wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez Instytucję Wdrażającą.

W związku z realizacją projektu Spółka będzie zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w łącznej wysokości 37,539% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Wkład własny wniesiony zostanie wyłącznie w formie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach. W praktyce oznacza to, iż Spółka nie przeleje żadnej kwoty na rachunek prowadzony dla celów rozliczania Projektu lecz wypłaci pracownikowi należne mu wynagrodzenie ze stosunku pracy za czas jego uczestnictwa w szkoleniu, zgodnie z Kodeksem pracy.

W sytuacji, gdy w szkoleniach uczestniczyć będą pracownicy innych Spółek z Grupy, spółki te będą zobowiązane do wniesienia wkładu własnego (tzw. wkład prywatny) również w postaci wynagrodzeń pracowników oddelegowanych na szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniach. W praktyce oznacza to, iż żadna ze Spółek z Grupy nie przeleje kwoty wkładu prywatnego ani na rachunek prowadzony przez Spółkę dla celów rozliczania Projektu ani na żaden inny rachunek Spółki lecz wypłaci swojemu pracownikowi należne mu wynagrodzenie ze stosunku pracy za czas jego uczestnictwa w szkoleniu, zgodnie z Kodeksem pracy.

Wkład własny/prywatny w postaci wynagrodzeń wnoszony zarówno przez Spółkę jak i Spółki z Grupy nie ma zatem charakteru pieniężnego i nie będzie wykorzystywany do nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Ani uczestnicy szkoleń, ani Spółki z Grupy zgłaszające swoich pracowników do uczestnictwa w szkoleniach, nie będą płacić na rzecz Spółki żadnego wynagrodzenia związanego z przeprowadzeniem lub uczestnictwem w szkoleniach.

W celu realizacji projektu Spółka nabywa usługi przeprowadzenia szkoleń. Faktury dokumentujące nabycie usług szkoleniowych zawierają podatek VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że zdarzenie przyszłe wniosku dotyczy szkoleń, które zostały/zostaną zorganizowane po dniu złożenia wniosku (po 24 października 2012 r.), tj.:

1. Uczestnicy: mistrzowie i brygadziści.

Temat:

1.

Metody i techniki motywowania pracowników.

2.

Skuteczna komunikacja interpersonalna Lidera.

3.

Techniki komunikacji i negocjacji w trudnych sytuacjach.

4.

Efektywna współpraca w zespole.

2.

Uczestnicy: kierownicy.

Temat:

1.

Prowadzenie rozmów oceniających.

2.

Delegowanie uprawnień.

3.

Zasady i algorytmy komunikacyjne w organizacji.

4.

Zarządzanie przedsiębiorstwem (gra symulacyjna).

5.

Przywództwo - rola Lidera i Menedżera w przedsiębiorstwie.

6.

Zarządzanie zmianą.

7.

Automotywacja i podejmowanie inicjatywy.

8.

Systemy awansowania pracowników.

9.

Warsztaty eliminacji niepotrzebnej biurokracji.

3.

Uczestnicy: handlowcy (menedżerowie).

Temat:

1.

Psychologia sprzedaży - psychologia sukcesu.

2.

Organizacja i nadzorowanie pracy przedstawicieli oraz optymalizacja pracy handlowców.

3.

Budowanie zespołu oraz komunikacja w organizacji.

4.

Zarządzanie zespołem sprzedażowym oraz wykorzystanie kompetencji menadżerskich w procesach budowy motywacji i rozwoju pracowników.

5.

Kreatywność - myślenie twórcze, mind mapping.

6.

Lean management.

7.

Metody doskonalenia umiejętności interpersonalnych, kreowanie osobowości managera.

4.

Uczestnicy: handlowcy (marketing).

Temat:

1.

Zarządzanie marketingiem.

2.

Planowanie i tworzenie kampanii i strategii marketingowych - w kontekście wprowadzenia nowego produktu na rynek.

3.

Prowadzenie działań promocyjnych w kontekście połączeń firm produkujących podobne produkty.

5.

Uczestnicy: handlowcy (prawo).

Temat:

1.

Kontrakt w handlu zagranicznym oraz Incoterms - zmiany przepisów, kontrakty eksportowe i importowe wg standardów europejskich.

2.

Płatności, limity kredytowe, zabezpieczenia, etc.

6.

Blok: Zarządzanie Projektami.

Temat:

1. Zarządzanie Projektami (Cz. 5 i 6).

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka została zarejestrowana dla potrzeb VAT w roku 1993.

Spółka prowadzi działalność opodatkowaną VAT m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji tworzyw konstrukcyjnych, surowców do ich wytwarzania (...).

Na pyt. tut. organu: Czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowywania oraz czy szkolenia wskazane we wniosku świadczy jako taka jednostka.

Wnioskodawca odpowiedział: Spółka jest jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie wpisu do "Ewidencji placówek kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych" Kuratorium oświaty w (...) pod numerem (...) na podstawie art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004. 256. 2572).

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wyjaśnia jednak, że Spółka uzyskała w dniu 16 maja 1994 r. wpis do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (stosownie do art. 82 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania wpisu, Dz. U. z 1991 r., 95. 425 z późn. zm.), prowadzonej przez Kuratorium Oświaty (...), pod numerem (...) jako jednostka uprawniona do przeprowadzania "kursów, szkoleń oraz seminariów w zakresie BHP".

W dniu 8 stycznia 1997 r., Kuratorium Oświaty dokonało weryfikacji wpisu do ewidencji placówek niepublicznych kształcenia ustawicznego (znak...). Zgodnie z uzyskanym przez Spółkę zaświadczeniem nr 26/5/97 z dnia 8 stycznia 1997 r., zakres szkoleń do których uprawniona była Spółka to "szkolenia i kursy BHP".

Jako że szkolenia będące przedmiotem wniosku nie obejmują swoim zakresem kwestii związanych z BHP, Spółka nie świadczy przedmiotowych szkoleń jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Na pyt. tut. organu zawarte w wezwaniu: Czy świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT..., Wnioskodawca odpowiedział: Szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia "kształcenie zawodowe".

Definicja taka zawarta została natomiast w przepisie art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.z dnia 23 marca 2011 r., dalej: Rozporządzenie.), które to przepisy bezpośrednio obowiązują w polskim systemie prawnym.

Zgodnie z przepisem art. 44 Rozporządzenia, sekcji I "Zwolnienia dotyczące niektórych czynności wykonywanych w interesie publicznym", cyt.:

"Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia."

W ramach Projektu przeprowadzone zostaną m.in. następujące szkolenia:

* szkolenia menedżerskie dla brygadzistów m.in. w zakresie podejmowania decyzji, prowadzenia rozmów oceniających,

* szkolenia menedżerskie dla kierowników, m.in. w zakresie motywowania, planowania i wdrażania systemu ocen oraz prowadzenia rozmów oceniających,

* szkolenia sprzedażowe, menedżerskie, marketingowe, oraz prawne dla handlowców m.in. w zakresie skutecznych technik i metod sprzedaży, organizacji i nadzorowania pracy przedstawicieli oraz optymalizacji pracy handlowców, prowadzenia działań promocyjnych w kontekście połączeń firm produkujących podobne produkty oraz kontraktów w handlu zagranicznym.

Temat szkolenia jest uzależniony od wykonywanej w Spółce pracy np. brygadzisty, handlowca.

Wiedza uzyskana podczas szkoleń jest bezpośrednio związana z zawodem uczestników szkoleń, ponieważ będzie lub może być wykorzystywana w wykonywanej przez nich pracy.

Szkolenia w opisanym powyżej zakresie pozostają zatem w bezpośrednim związku z zawodem wykonywanym przez uczestników szkoleń oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie ich wiedzy.

Z uwagi na powyższe, szkolenia organizowane przez Spółkę w ramach Projektu stanowią świadczenie usług w zakresie kształcenia zawodowego.

Okoliczność, iż szkolenia analogiczne do opisanych w stanie faktycznym mają na celu uaktualnienie wiedzy potwierdził również Minister Finansów w następujących interpretacjach indywidualnych:

* Interpretacja z dnia 10 maja 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, sygn. IPPP1-443-290/11-2/PR, cyt.:

"Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazują, iż Wnioskodawca realizując przedmiotowe usługi w zakresie szkolenia menedżerskiego dla pracowników polegające na podnoszeniu kwalifikacji przywódczych, kwalifikacji w zakresie kreowania pozytywnych relacji ze współpracownikami i podwładnymi, a także przystosowujące do pracy i zarządzania zespołem, świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem menedżera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Podobnie należy stwierdzić w odniesieniu do realizowanych szkoleń pracowniczych obejmujących innowacyjne techniki sprzedaży, zarządzania zespołem sprzedażowym, sztukę prowadzenia negocjacji, wzmacnianie umiejętności sprzedażowych, budowanie pozytywnych relacji z klientami itp. Rozstrzygając wątpliwości Spółki co do charakteru przeprowadzanych szkoleń tj. czy można uznać je za szkolenia zawodowe, należy wyjaśnić, iż menedżerem jest osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania sprowadzającego się do podejmowania decyzji, planowania i organizowania. (...)

Nie można również odmówić charakteru zawodowego szkoleniom obejmującym innowacyjne techniki sprzedaży, zarządzania zespołem sprzedażowym, sztukę prowadzenia negocjacji, wzmocnienie umiejętności sprzedażowych, budowanie pozytywnych relacji z klientami. Spółka trafnie zaznacza w treści własnego stanowiska, iż ze zwolnienia nie mogłyby korzystać usługi kształcenia, które nie mają charakteru kształcenia zawodowego, a więc nie są bezpośrednio związane z wykonywanym przez osobę kształconą (pracownika, menedżera) zawodem."

* Interpretacja z dnia 13 maja 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów, sygn. ILPP2/443-290/11-4/MN,

* Interpretacja z dnia 28 kwietnia 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, sygn. IPPP1-443-324/11-4/MP.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Realizowane przez Spółkę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na pytanie tut. organu: Czy dotacja otrzymana na przedmiotowe szkolenia jest dopłatą do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych..., Wnioskodawca odpowiedział, że de facto, odpowiadając na powyższe pytanie należy odpowiedzieć czy otrzymana przez Spółkę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, stanowi obrót w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, cyt.:

"Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Zgodnie z powyższym przepisem otrzymana przez Spółkę dotacja na realizację Projektu może zostać uznana za obrót (dopłatę do ceny) wyłącznie w sytuacji, jeżeli ma ona bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez Spółkę usług lub towarów.

Dotacja otrzymana przez Spółkę jest dotacją na przeprowadzenie wskazanych we wniosku szkoleń. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników w zakresie m.in. zarządzania projektami, motywacji, efektywnej współpracy w zespole, skutecznych technik i metod sprzedaży, technik poszukiwania i pozyskiwania klientów, budowania trwałych relacji z klientami.

Jakkolwiek szkolenia te wpłyną na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Spółki, dotacja otrzymana na przeprowadzenie tych szkoleń w żadnej mierze nie ma wpływu na ceny sprzedawanych przez Spółkę towarów i usług i to zarówno wpływu bezpośredniego, jak i pośredniego.

Dotacja otrzymana przez Spółkę nie ma zatem w ogóle wpływu na cenę usług i towarów sprzedawanych przez Spółkę.

Na pytanie tut. organu: Czy szkolenia świadczone na rzecz pracowników innych Spółek z grupy będą służyły celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jeżeli tak, to w jakim zakresie.

W stanie faktycznym wniosku Spółka wskazała, iż głównym przedmiotem jej działalności jest opodatkowana VAT działalność produkcyjna i handlowa. Ponadto, Spółka wskazała również, iż wchodzi ona w skład Grupy Kapitałowej (dalej: Grupa), w której jest Jednostką Dominującą.

Spółka, jako Jednostka Dominująca, podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie jednolitych standardów jakości w całej Grupie. Ponadto, w ostatnim czasie Spółki należące do Grupy przyjęły wspólne logo i prezentują się na rynku jako Grupa (...).

Powyższe działania mają na celu zbudowanie silnej pozycji rynkowej wszystkich Spółek z Grupy, wzrost konkurencyjności i sprzedaży produktów oferowanych na rynku przez Grupę.

Jest przy tym oczywiste, że największe korzyści odniesie z tego tytułu Wnioskodawca.

W tym stanie rzeczy nie ulega wątpliwości, że szkolenia opisane we wniosku są ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Powyższe potwierdzają również liczne interpretacje Ministra Finansów powołane przez Spółkę we wniosku, w uzasadnieniu do pytania nr 3.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu stanowi obrót w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

2.

Czy świadczenie przez Spółkę w ramach Projektu usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółki podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki VAT.

3.

Czy świadczenie przez Spółkę w ramach Projektu usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółek z Grupy podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki VAT.

4.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług szkoleniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

2.

Świadczenie przez Spółkę usług szkoleniowych w ramach Projektu na rzecz jej pracowników nie podlega opodatkowaniu VAT.

3.

Świadczenie przez Spółkę usług szkoleniowych w ramach Projektu na rzecz pracowników Spółek z Grupy nie podlega opodatkowaniu VAT.

4.

Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących

nabycie usług szkoleniowych.

Ad.1

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, cyt: "Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Zgodnie z powyższym przepisem otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu mogłoby zostać uznane za obrót wyłącznie w sytuacji, gdyby otrzymanie dofinansowania miało wpływ na cenę sprzedawanych przez Spółkę usług lub towarów.

Obrotu, w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie stanowi natomiast dotacja na pokrycie kosztów prowadzenia działalności Spółki lub kosztów realizacji przez Spółkę konkretnego zadania.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowi dotację do kosztów realizacji Projektu i jako takie pozostaje bez wpływu na cenę sprzedawanych przez Spółkę usług i towarów.

Wniosek:

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu, jako dotacja, nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2.

Przeprowadzenie szkoleń przez Spółkę dla pracowników Spółki oraz innych Spółek z Grupy stanowi świadczenie usług w rozumieniu z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jako, że uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych kosztów związanych z ich udziałem w szkoleniach, świadczenie usług szkoleniowych ma charakter nieodpłatny.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste m.in. podatnika lub jego pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z powyższym przepisem nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników będzie podlegało opodatkowaniu VAT wyłącznie w sytuacji, gdy będzie służyło celom osobistym pracowników Spółki.

Ze szkoleń organizowanych w ramach Projektu będą korzystali pracownicy Spółki w związku z wykonywaną przez nich pracą. Szkolenia będą zatem przez pracowników wykorzystywane do celów zawodowych. Oznacza to, iż szkolenia te nie będą służyły celom osobistym pracowników.

Wniosek:

Nieodpłatne świadczenie przez Spółkę na rzecz jej pracowników usług szkoleniowych służy celom zawodowym pracowników i jako takie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ad.3.

Ze szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu korzystać będą również pracownicy innych Spółek z Grupy.

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji pracowników Spółek z Grupy w obszarze wykonywanych obowiązków zawodowych i dostosowanie ich do zmian zachodzących w Grupie Kapitałowej.

Podniesienie kwalifikacji pracowników Spółek z Grupy pozwoli m.in. na:

* poprawę funkcjonowania Spółek z Grupy, jak również całej Grupy Kapitałowej,

* dostosowanie pracowników do zmian zachodzących w Grupie Kapitałowej,

* wzrost konkurencyjności na rynku całej Grupy Kapitałowej.

Osiągnięcie opisanych powyżej celów pozwoli na pozyskanie nowych klientów dla Grupy Kapitałowej, a w konsekwencji na wzrost jej przychodów. Jako, że Spółka jest Jednostką Dominującą, wzrost przychodów w Grupie Kapitałowej przełoży się bezpośrednio na wzrost przychodów Spółki.

W tym stanie rzeczy należy uznać, iż szkolenia organizowane w ramach Projektu mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Wniosek:

Nieodpłatne świadczenie przez Spółkę usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółek z Grupy służy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i jako takie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Spółki w analogicznych stanach faktycznych potwierdził Minister Finansów w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych dla innych podatników:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 marca 2012 r., sygn. IPPP2/443-1350/11-2/AO, cyt:

"Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących opodatkowania szkoleń na rzecz Spółek z Grupy oraz na rzecz Współpracowników w przypadku gdy wkład własny ma formę wynagrodzeń, tut. Organ podatkowy stwierdza:

(...) Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oferuje pełny zakres opieki medycznej. Spółka prowadzi szkolenia w celu podniesienia kwalifikacji pracowników spółek z Grupy i Współpracowników, celem których jest rozwój wiedzy i kompetencji pracowników i Współpracowników oraz wdrożenie jednolitych standardów opieki zdrowotnej wewnątrz Grupy dla długotrwałych efektów wzrostu jej konkurencyjności na rynku. Szkolenia nie są oderwane od działalności gospodarczej Spółki, lecz ściśle z nią związane. Ukierunkowane są na nabycie nowych umiejętności przez uczestników szkoleń. W dłuższej perspektywie na rozwój działalności gospodarczej Wnioskodawcy (i całej Grupy). Spółka zapewnia możliwości rozwoju po to, aby świadczyć usługi na wyższym poziomie, aby pozyskiwać nowych klientów i w konsekwencji uzyskiwać wyższe przychody.

Czynności świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż nie można uznać ich w świetle cytowanego art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne. Usługi te są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, stanowią usługi do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Z uwagi na powyższe, organizacja szkoleń na rzecz spółek z Grupy oraz na rzecz Współpracowników, w sytuacji gdy wkład własny ma postać wynagrodzeń, nie podlega opodatkowaniu VAT."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 marca 2011 r., sygn. IPPP1/443-5/11-2/AS, cyt:

"Z opisu sprawy wynika, iż podstawową grupę klientów Wnioskodawcy stanowią mikro-oraz małe przedsiębiorstwa. W przypadku spadku rentowności lub likwidacji działalności przez mikro i małych przedsiębiorców, automatycznemu ograniczeniu ulega wysokość obrotów Wnioskodawcy. W związku z tym, Wnioskodawca jest zainteresowany zwiększeniem potencjału biznesowego swoich klientów i prowadzi szereg działań mających na celu wsparcie mikro-i małych przedsiębiorców, m.in. prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania jakością, marketingu oraz innowacyjnych rozwiązań biznesowych. Wnioskodawca podkreśla, iż w obecnej sytuacji rynkowej, samo konkurowanie ceną jest niewystarczające i trzeba stale uatrakcyjniać swoją ofertę współpracy z klientami oraz reagować na ich oczekiwania.

Celem tego przedsięwzięcia jest nawiązanie lub zacieśnienie współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a klientami oraz zwiększenie potencjału biznesowego klientów, a w konsekwencji zwiększenie obrotów Wnioskodawcy.

Z powyższego wynika, iż przeprowadzane szkolenia wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy Wnioskodawcy i mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nieodpłatne szkolenia będą się odbywały w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT."

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2011 r., sygn. IPPP27443-671/11-4/MM.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Zgodnie z powyższym przepisem Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu usług szkoleniowych, jeżeli usługi te są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną VAT.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest opodatkowana VAT działalność produkcyjna i handlowa. Szkolenia organizowane przez Spółkę dla jej pracowników oraz pracowników Spółek z Grupy służą podniesieniu ich kompetencji w obszarze wykonywanych obowiązków zawodowych. Należy zatem uznać, iż wiedza zdobyta podczas szkoleń przez pracowników Spółki oraz pracowników Spółek z Grupy jest wykorzystywana w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

Wniosek:

Nabywane przez Spółkę usługi szkoleniowe przyczyniają się do podniesienia kwalifikacji zawodowych pracowników Spółki oraz Spółek z Grupy. Usługi te są zatem związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Jako, że prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu VAT, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług szkoleniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie określenia czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu stanowi obrót w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT,

* prawidłowe w zakresie określenia czy świadczenie przez Spółkę w ramach Projektu usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółki oraz na rzecz pracowników Spółek z Grupy podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki VAT,

* prawidłowe w zakresie określenia czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług szkoleniowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu stanowi obrót w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka) wchodzi w skład Grupy Kapitałowej, w której jest Jednostką Dominującą.

Spółka zawarła z Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucja Wdrażająca) umowę o finansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z umową, Instytucja Wdrażająca przyzna Spółce dofinansowanie na realizację projektu "K".

Projekt będzie polegał na zorganizowaniu przez Spółkę szkoleń.

Z przedmiotowych szkoleń korzystać będą pracownicy Spółki, jak również pracownicy innych spółek z Grupy Kapitałowej, na podstawie umów zawartych ze Spółką.

Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji 300 pracowników Spółki oraz Spółek z Grupy w obszarze wykonywanych obowiązków zawodowych i dostosowanie ich do zmian zachodzących w Grupie Kapitałowej.

W ramach Projektu zostaną zorganizowane po dniu złożenia wniosku (po 24 października 2012 r.), następujące szkolenia:

1. Uczestnicy: mistrzowie i brygadziści.

Temat:

1.

Metody i techniki motywowania pracowników.

2.

Skuteczna komunikacja interpersonalna Lidera.

3.

Techniki komunikacji i negocjacji w trudnych sytuacjach.

4.

Efektywna współpraca w zespole.

2.

Uczestnicy: kierownicy.

Temat:

1.

Prowadzenie rozmów oceniających.

2.

Delegowanie uprawnień.

3.

Zasady i algorytmy komunikacyjne w organizacji.

4.

Zarządzanie przedsiębiorstwem (gra symulacyjna).

5.

Przywództwo - rola Lidera i Menedżera w przedsiębiorstwie.

6.

Zarządzanie zmianą.

7.

Automotywacja i podejmowanie inicjatywy.

8.

Systemy awansowania pracowników.

9.

Warsztaty eliminacji niepotrzebnej biurokracji.

3.

Uczestnicy: handlowcy (menedżerowie).

Temat:

1.

Psychologia sprzedaży - psychologia sukcesu.

2.

Organizacja i nadzorowanie pracy przedstawicieli oraz optymalizacja pracy handlowców.

3.

Budowanie zespołu oraz komunikacja w organizacji.

4.

Zarządzanie zespołem sprzedażowym oraz wykorzystanie kompetencji menadżerskich w procesach budowy motywacji i rozwoju pracowników.

5.

Kreatywność - myślenie twórcze, mind mapping.

6.

Lean management.

7.

Metody doskonalenia umiejętności interpersonalnych, kreowanie osobowości managera.

4.

Uczestnicy: handlowcy (marketing).

Temat:

1.

Zarządzanie marketingiem.

2.

Planowanie i tworzenie kampanii i strategii marketingowych - w kontekście wprowadzenia nowego produktu na rynek.

3.

Prowadzenie działań promocyjnych w kontekście połączeń firm produkujących podobne produkty.

5.

Uczestnicy: handlowcy (prawo).

Temat:

1.

Kontrakt w handlu zagranicznym oraz Incoterms - zmiany przepisów, kontrakty eksportowe i importowe wg standardów europejskich.

2.

Płatności, limity kredytowe, zabezpieczenia, etc.

6.

Blok: Zarządzanie Projektami.

Temat:

1. Zarządzanie Projektami (Cz. 5 i 6).

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej będzie obejmowało wyłącznie poniesione przez Spółkę koszty bezpośrednio związane z realizacją Projektu (dalej: Wydatki Kwalifikowane).

Zgodnie z Umową, dofinansowanie będzie pochodziło ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego.

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej do szkolenia konkretnego pracownika będzie uzależnione od wieku pracownika uczestniczącego w szkoleniach:

* dla uczestników, których wiek nie przekracza 50 lat dofinansowanie zostało skalkulowane w wysokości 60% kosztów szkolenia,

* dla uczestników, których wiek przekracza 50 lat dofinansowanie zostało skalkulowane w wysokości 70% kosztów szkolenia.

Dofinansowanie Instytucji Wdrażającej całego Projektu będzie wynosiło łącznie 62,461% kwoty Wydatków Kwalifikowanych.

Instytucja Wdrażająca będzie przekazywała środki finansowe na realizację Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do rozliczania Projektu, a wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez Instytucję Wdrażającą.

W związku z realizacją projektu Spółka będzie zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w łącznej wysokości 37,539% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Wkład własny wniesiony zostanie wyłącznie w formie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach. W praktyce oznacza to, iż Spółka nie przeleje żadnej kwoty na rachunek prowadzony dla celów rozliczania Projektu lecz wypłaci pracownikowi należne mu wynagrodzenie ze stosunku pracy za czas jego uczestnictwa w szkoleniu, zgodnie z Kodeksem pracy.

W sytuacji, gdy w szkoleniach uczestniczyć będą pracownicy innych Spółek z Grupy, spółki te będą zobowiązane do wniesienia wkładu własnego (tzw. wkład prywatny) również w postaci wynagrodzeń pracowników oddelegowanych na szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniach. W praktyce oznacza to, iż żadna ze Spółek z Grupy nie przeleje kwoty wkładu prywatnego ani na rachunek prowadzony przez Spółkę dla celów rozliczania Projektu ani na żaden inny rachunek Spółki lecz wypłaci swojemu pracownikowi należne mu wynagrodzenie ze stosunku pracy za czas jego uczestnictwa w szkoleniu, zgodnie z Kodeksem pracy.

Wkład własny/prywatny w postaci wynagrodzeń wnoszony zarówno przez Spółkę jak i Spółki z Grupy nie ma zatem charakteru pieniężnego i nie będzie wykorzystywany do nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Ani uczestnicy szkoleń, ani Spółki z Grupy zgłaszające swoich pracowników do uczestnictwa w szkleniach, nie będą płacić na rzecz Spółki żadnego wynagrodzenia związanego z przeprowadzeniem lub uczestnictwem w szkoleniach.

Dotacja otrzymana przez Spółkę jest dotacją na przeprowadzenie wskazanych we wniosku szkoleń. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników w zakresie m.in. zarządzania projektami, motywacji, efektywnej współpracy w zespole, skutecznych technik i metod sprzedaży, technik poszukiwania i pozyskiwania klientów, budowania trwałych relacji z klientami.

Jakkolwiek szkolenia te wpłyną na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Spółki, dotacja otrzymana na przeprowadzenie tych szkoleń w żadnej mierze nie ma wpływu na ceny sprzedawanych przez Spółkę towarów i usług i to zarówno wpływu bezpośredniego, jak i pośredniego.

Dotacja otrzymana przez Spółkę nie ma zatem w ogóle wpływu na cenę usług i towarów sprzedawanych przez Spółkę.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - otrzymane dofinansowanie na realizację projektu "K" jest dotacją na przeprowadzenie wskazanych we wniosku szkoleń i w żadnej mierze nie ma wpływu na cenę sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i usług i to zarówno wpływu bezpośredniego jak i pośredniego, to w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu odnośnie dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych i budżetu krajowego, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze środków europejskich i budżetu krajowego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji Projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę w ramach Projektu na rzecz pracowników Spółki oraz na rzecz pracowników Spółek z Grupy.

Z wniosku wynika, że usługi szkoleniowe zarówno dla pracowników Spółki jak i dla pracowników Spółek z Grupy są finansowane otrzymaną dotacją oraz wkładem własnym w postaci wynagrodzeń pracowników.

Jak wskazano powyżej, dotacja ze środków europejskich i budżetu krajowego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji Projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

W kwestii natomiast wkładu własnego w postaci wynagrodzeń, stwierdzić należy, iż wkład ten niewątpliwie jest związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Jednakże wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle powyższego, wkłady własne w postaci wynagrodzeń nie stanowią kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Spółka prowadzi szkolenia w celu podniesienia kompetencji 300 pracowników Spółki oraz Spółek z Grupy w obszarze wykonywanych obowiązków zawodowych i dostosowanie ich do zmian zachodzących w Grupie Kapitałowej.

Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników w zakresie m.in. zarządzania projektami, motywacji, efektywnej współpracy w zespole, skutecznych technik i metod sprzedaży, technik poszukiwania i pozyskiwania klientów, budowania trwałych relacji z klientami. Wnioskodawca jako Jednostka Dominująca, podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie jednolitych standardów jakości w całej Grupie. Powyższe działania mają na celu zbudowanie silnej pozycji rynkowej wszystkich Spółek z Grupy, wzrost konkurencyjności i sprzedaży produktów oferowanych na rynku przez Grupę. Jest przy tym dla Wnioskodawcy oczywiste, że największe korzyści odniesie z tego tytułu Wnioskodawca.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne stwierdzić należy, że czynności świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż nie można uznać ich w świetle cytowanego art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne. Usługi te są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, stanowią usługi do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że:

* nieodpłatne świadczenie przez Spółkę na rzecz jej pracowników usług szkoleniowych służy celom zawodowym pracowników i jako takie nie podlega opodatkowaniu VAT, oraz

* nieodpłatne świadczenie przez Spółkę usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółek z Grupy służy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i jako takie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Odnośnie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług szkoleniowych, należy wskazać, że podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z wniosku wynika, iż w celu realizacji projektu Spółka nabywa usługi przeprowadzania szkoleń. Faktury dokumentujące nabycie usług szkoleniowych zawierają podatek VAT.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka została zarejestrowana dla potrzeb VAT w roku 1993 r.

Spółka prowadzi działalność opodatkowaną VAT m.in. w zakresie produkcji i dystrybucji tworzyw konstrukcyjnych, surowców do ich wytwarzania oraz nawozów mineralnych.

Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej, w której jest Jednostką Dominującą, a jako Jednostka Dominująca, podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie jednolitych standardów jakości w całej Grupie. Ponadto, w ostatnim czasie Spółki należące do Grupy przyjęły wspólne logo i prezentują się na rynku jako Grupa (...).

Powyższe działania mają na celu zbudowanie silnej pozycji rynkowej wszystkich Spółek z Grupy, wzrost konkurencyjności i sprzedaży produktów oferowanych na rynku przez Grupę.

Jest przy tym oczywiste, jak wskazał Wnioskodawca, że największe korzyści odniesie z tego tytułu Wnioskodawca.

W tym stanie rzeczy Wnioskodawca stwierdził, iż nie ulega wątpliwości, że szkolenia opisane we wniosku są ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe udokumentowane fakturami VAT zawierającymi podatek VAT, związane będą z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, gdyż szkolenia będą miały charakter szkolenia zawodowego, a wiedza uzyskana podczas szkoleń będzie bezpośrednio związana z zawodem uczestników szkoleń, ponieważ będzie lub może być wykorzystana w wykonywanej przez nich pracy. Zatem w zakresie, w jakim szkolenia te związane będą z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego VAT w fakturze VAT dokumentującej zakupione usługi szkoleniowe.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur pod warunkiem niezaistnienia przesłanek ograniczających to prawo, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT (w szczególności w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług szkoleniowych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości opodatkowania podatkiem VAT nabywanych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi szkoleniowe korzystały ze zwolnienia od podatku VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowych kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę we wniosku interpretacje, które kształtują sytuację prawną podatników, dla których zostały wydane w ich indywidualnych sprawach, nie mają tym samym mocy prawa powszechnie obowiązującego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl