IBPP1/443-102/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-102/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 3 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług pocztowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług pocztowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza skorzystać z nowej usługi pocztowej świadczonej przez spółkę. Usługa ta jest nowym produktem tego operatora pocztowego i ma polegać na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obszarach miejskich. Usługa ta jest realizowana na podstawie zawartej umowy, a jej istotnym elementem są przyznawane opusty.

Dla przykładu, aby przyznać nadawcy najniższy 1% opust, nadawca musi w ciągu jednego miesiąca wysłać tą usługą co najmniej 10.000 przesyłek. Z kolei najwyższy opust wynosi 9% dla ponad 300.000 przesyłek miesięcznie.

Ponadto przyznawane są dodatkowe wysokie opusty dla nadawców którzy w ciągu roku kalendarzowego nadają ponad 4,8 mln przesyłek - 2,5%, a najwyższy dodatkowy opust wynosi 10% w przypadku nadania powyżej 60 mln przesyłek rocznie.

Dodatkowo nadawcy chcący w ogóle skorzystać z tej usługi muszą spełniać cały szereg dodatkowych wymogów w szczególności takich jak:

* nadania przesyłek we wskazanej przez placówce nadawczej,

* nadania powyżej 5.000 sztuk przesyłek w ciągu miesiąca w jednej placówce lub powyżej 3,6 mln rocznie,

* specjalnego oznaczenia takiej przesyłki, ograniczenie wymiarów i masy przesyłki,

* odpowiedniego posortowania przesyłki, przygotowania do nadania, opracowania i uporządkowania,

* maszynowego naniesienia adresu, naniesienia daty nadania, przygotowanie odpowiednich zestawień nadawanych przesyłek, poinformowania placówki o planowanym terminie nadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli spółka będzie do wykonywanej usługi doliczała podatek VAT, to czy Wnioskodawca będzie mógł ten podatek odliczyć (jako podatek naliczony).

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł odliczyć od tego typu usługi podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w podatku od towarów i usług, określoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Zasada ta ma na celu zapewnienie neutralności podatku od towarów i usług dla czynnych podatników VAT.

Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jednym z przypadków, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego jest sytuacja przewidziana w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza skorzystać z nowej usługi pocztowej świadczonej przez spółkę. Usługa ta jest nowym produktem tego operatora pocztowego i ma polegać na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obszarach miejskich. Usługa ta jest realizowana na podstawie zawartej umowy, a jej istotnym elementem są przyznawane opusty.

Przykładowo, aby przyznać nadawcy najniższy 1% opust, nadawca musi w ciągu jednego miesiąca wysłać tą usługą co najmniej 10.000 przesyłek. Z kolei najwyższy opust wynosi 9% dla ponad 300.000 przesyłek miesięcznie.

Ponadto przyznawane są dodatkowe wysokie opusty dla nadawców którzy w ciągu roku kalendarzowego nadają ponad 4,8 mln przesyłek - 2,5%, a najwyższy dodatkowy opust wynosi 10% w przypadku nadania powyżej 60 mln przesyłek rocznie.

Dodatkowo nadawcy chcący w ogóle skorzystać z tej usługi muszą spełniać cały szereg dodatkowych wymogów w szczególności takich jak:

* nadania przesyłek we wskazanej placówce nadawczej,

* nadania powyżej 5.000 sztuk przesyłek w ciągu miesiąca w jednej placówce lub powyżej 3,6 mln rocznie,

* specjalnego oznaczenia takiej przesyłki, ograniczenie wymiarów i masy przesyłki,

* odpowiedniego posortowania przesyłki, przygotowania do nadania, opracowania i uporządkowania,

* maszynowego naniesienia adresu, naniesienia daty nadania, przygotowanie odpowiednich zestawień nadawanych przesyłek, poinformowania placówki o planowanym terminie nadania.

Kwestią budzącą wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy jeżeli spółka będzie do wykonywanej usługi doliczała podatek VAT, to czy Wnioskodawca będzie mógł ten podatek odliczyć (jako podatek naliczony).

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku jeżeli Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, a nabywane przez niego usługi pocztowe służyć będą prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. usług w takiej części, w jakiej wydatki te będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, z zachowaniem zasad zawartych w art. 86 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy, w szczególności wskazanych w powołanym wyżej przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem jeżeli świadczona przez kontrahenta Wnioskodawcy usługa pocztowa faktycznie stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie opisanych we wniosku usług pocztowych, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, oczywiście pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy kontrahent Wnioskodawcy będzie do wykonywanej przez siebie usługi pocztowej doliczał podatek VAT, zaś ww. usługi pocztowe stanowić będą usługi zwolnione od podatku, Wnioskodawcy nawet pomimo spełnienia generalnych przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniających go do obniżenia kwoty podatku należnego, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących ww. usługi pocztowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Nadmienia się, iż w kwestii dotyczącej braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z załącznikiem nr 4 do ustawy oraz zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi pocztowej świadczonej przez kontrahenta Wnioskodawcy, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl