IBPP1/443-1017/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1017/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 31 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług w zakresie wyceny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług w zakresie wyceny nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1017/12/ES z dnia 4 grudnia 2012 r.oraz pismem które wpłynęło do tut. organu w dniu 31 grudnia 2012 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1017/12/ES z dnia 18 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (...) Kancelaria Rzeczoznawcy Majątkowego (...). Firma Wnioskodawcy zajmuje się sporządzaniem operatów szacunkowych, analizą rynku nieruchomości oraz analizami opłacalności inwestycji - PKD: 68.31.Z. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na opracowywaniu operatów szacunkowych tj. pisemnych opinii określających wartość nieruchomości, wartość ograniczonych praw rzeczowych oraz wartość maszyn i urządzeń. W ramach analiz rynku nieruchomości Wnioskodawca sporządza pisemne opinie zawierające skrócony opis badanego segmentu rynku z wyszczególnieniem ilości transakcji wraz z ich cenami transakcyjnymi. Analizy opłacalności inwestycji polegają na sporządzaniu pisemnej opinii określającej wartość rynkową nieruchomości według stanu po zakończeniu inwestycji oraz koszty zakupu gruntu i koszty wybudowania obiektu budowlanego. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza w przyszłości prowadzić żadnych usług doradczych w tym zakresie. Sporządzane opracowania odwzorowują obecny stan nieruchomości, stan nieruchomości po zakończeniu inwestycji i nie zawierają elementów doradztwa.

W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej RP wykonywana działalność gospodarcza została określona następującymi kodami PKD: 6831.Z (działalność przeważająca), 45.11.Z, 45.19.Z, 45.40.Z, 47.41.Z, 47.42.Z, 47.43.2Z, 47.91.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 63.11.Z, 63.12.Z, 68.10.Z, 68.20.Z, 68.32Z, 95.11.Z.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że:

Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nigdy podatnikiem VAT nie był.

Posiada uprawnienia zawodowe i tytuł zawodowy rzeczoznawcy majątkowego.

Nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej oprócz Kancelarii Rzeczoznawcy Majątkowego. Jest natomiast biegłym sądowym przy Sądzie Okręgowym w zakresie szacowania nieruchomości (sporządza opinie o wartości nieruchomości, wysokości odszkodowań, wynagrodzeń za korzystanie z nieruchomości). Biegłym sądowym jest od dnia 29 marca 2012 r.

W ramach usług świadczonych dla Sądu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT (w przypadku gdy wartość objętej działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 150 000 złotych, Wnioskodawca może wybrać zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (Kancelaria Rzeczoznawcy Majątkowego) Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT (w przypadku gdy wartość objętej działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 150 000 złotych, może wybrać zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W ramach prowadzonej działalności Kancelarii Rzeczoznawcy Majątkowego czynności wykonywane będą na rzecz osób fizycznych i prawnych, banków, przedsiębiorstw, urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, komorników.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał usług doradczych.

W roku 2012 wartość objęta działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy 150 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym można korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości (sporządzanie operatów szacunkowych, analiza rynku nieruchomości oraz analiza opłacalności inwestycji), zgodnie z uzyskanymi uprawnieniami zawodowymi i posiadanym tytułem zawodowym rzeczoznawcy majątkowego, w przypadku gdy wartość objętej działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 150 000 złotych, Wnioskodawca może wybrać zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie interpretacji indywidualnej (sygnatura IBPP1/443-6/12/AW) oraz na podstawie ustnego zapytania w urzędzie skarbowym odnośnie zwolnienia od towarów i usług Wnioskodawca uzyskał informację, że w jego przypadku jest to możliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 9 cyt. ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 tej ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Na podstawie delegacji zawartej art. 113 ust. 14 cyt. ustawy, Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) wskazał, iż określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W poz. 12 tego załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia "doradztwo" ani pojęcia "rzeczoznawstwo". Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, "rzeczoznawca" to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych, biegły, ekspert, natomiast "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Natomiast "doradczy" to, według powyższego Słownika, służący radą, doradzający, zaś "doradca" to ten, kto doradza. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że świadczenie usług polegających na sporządzaniu operatów szacunkowych, analiz rynku nieruchomości oraz analiz opłacalności inwestycji mieści się w zakresie rzeczoznawstwa. Nie oznacza to jednak, że usługi te zawsze i bezwzględnie będą wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ze zwolnienia nie mogą bowiem korzystać ci podatnicy, którzy świadczą czynności wykonywane w ramach rzeczoznawstwa, które stanowią jednocześnie doradztwo - inne niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, który nie jest i nigdy nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada uprawnienia zawodowe i tytuł rzeczoznawcy majątkowego.

Od dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął jednoosobową działalność gospodarczą w formie Kancelarii Rzeczoznawcy Majątkowego. Firma Wnioskodawcy zajmuje się sporządzaniem operatów szacunkowych, analizą rynku nieruchomości oraz analizami opłacalności inwestycji. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na opracowywaniu operatów szacunkowych tj. pisemnych opinii określających wartość nieruchomości, wartość ograniczonych praw rzeczowych oraz wartość maszyn i urządzeń. W ramach analiz rynku nieruchomości Wnioskodawca sporządza pisemne opinie zawierające skrócony opis badanego segmentu rynku z wyszczególnieniem ilości transakcji wraz z ich cenami transakcyjnymi. Analizy opłacalności inwestycji polegają na sporządzaniu pisemnej opinii określającej wartość rynkową nieruchomości według stanu po zakończeniu inwestycji oraz koszty zakupu gruntu i koszty wybudowania obiektu budowlanego. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza w przyszłości prowadzić żadnych usług doradczych w tym zakresie. Sporządzane opracowania odwzorowują obecny stan nieruchomości, stan nieruchomości po zakończeniu inwestycji i nie zawierają elementów doradztwa. W ramach prowadzonej działalności czynności wykonywane są na rzecz osób fizycznych i prawnych, banków, przedsiębiorstw, urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, komorników. Wnioskodawca nie wykonuje usług doradczych.

Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej oprócz Kancelarii Rzeczoznawcy Majątkowego, jest natomiast (od dnia 29 marca 2012 r.) biegłym sądowym przy Sądzie Okręgowym w zakresie szacowania nieruchomości (sporządza opinie o wartości nieruchomości, wysokości odszkodowań, wynagrodzeń za korzystanie z nieruchomości). W ramach usług świadczonych dla Sądu Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

W roku 2012 wartość objęta działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy 150 000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę jedynie usług rzeczoznawstwa polegających na sporządzaniu:

* operatów szacunkowych (tekst jedn.: pisemnych opinii określających wartość nieruchomości, wartość ograniczonych praw rzeczowych oraz wartość maszyn i urządzeń),

* analiz rynku nieruchomości (sporządzanie pisemnych opinii zawierających skrócony opis badanego segmentu rynku z wyszczególnieniem ilości transakcji wraz z ich cenami transakcyjnymi),

* analiz opłacalności inwestycji (sporządzanie pisemnych opinii określających wartość rynkową nieruchomości według stanu po zakończeniu inwestycji oraz koszty zakupu gruntu i koszty wybudowania obiektu budowlanego),

w sytuacji gdy nie odbywa się to w formie udzielania "porad, opinii i wyjaśnień", Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż jeżeli wartość sprzedaży w danym roku podatkowym przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, to Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia w momencie przekroczenia tej kwoty, w myśl art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż prowadząc działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości (sporządzanie operatów szacunkowych, analiza rynku nieruchomości oraz analiza opłacalności inwestycji), zgodnie z uzyskanymi uprawnieniami zawodowymi i posiadanym tytułem zawodowym rzeczoznawcy majątkowego, w przypadku gdy wartość objętej działalnością sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 150 000 złotych, Wnioskodawca może wybrać zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl