IBPP1/443-1014/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1014/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K., przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 15 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) oraz z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 4 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych w związku z wniesieniem aportem całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych w związku z wniesieniem aportem całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki jawnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) oraz pismem z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 4 września 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta T., w ramach której między innymi prowadzi przedsiębiorstwo A.-C. w T. przy ul. B. Oprócz tego przedsiębiorstwa Wnioskodawca prowadzi działalność - w oparciu o ten sam wpis do ewidencji działalności gospodarczej - w ramach spółki cywilnej PHU P. Wnioskodawca jest żonaty z Małgorzatą K., jednak w ich małżeństwie panuje ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej, a opisane przedsiębiorstwa stanowią przedmiot odrębnej własności Wnioskodawcy.

Wraz z żoną Małgorzatą K. Wnioskodawca utworzył Spółkę jawną z siedzibą w T. (zarejestrowana w dniu 30 stycznia 2008 r.), do której wraz żoną wniósł wkład gotówkowy po 1.000 zł każde z nich. W chwili obecnej w zyskach Spółki oraz w majątku Spółki wspólnicy uczestniczą po połowie (w 50%) i taką proporcję w tym zakresie chcą oni zachować po wniesieniu do Spółki jawnej aportu wskazanego poniżej.

Obecnie Wnioskodawca planuje wnieść do Spółki jawnej wkład w postaci przedsiębiorstwa w T. przy ul. B., w ramach którego prowadzi działalność gospodarczą. Jednocześnie zamierza on kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w ramach spółki cywilnej PHU P.

Przedsiębiorstwo będące przedmiotem aportu zostanie wniesione do Spółki jawnej w całości i odpowiada definicji przedsiębiorstwa z art. 551 Kodeksu cywilnego. W dniu wniesienia do Spółki jawnej wkładu w postaci przedsiębiorstwa zakończy prowadzenie działalności gospodarczej w ramach tego właśnie przedsiębiorstwa (jednoosobową działalność gospodarczą), gdyż zakończenie prowadzenia działalności w ramach tego przedsiębiorstwa będzie konsekwencją jego wniesienia jako aportu do Spółki jawnej. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza kontynuować działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej PHU P. W Urzędzie Miasta T. Wnioskodawca zgłosi zakończenie jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki jawnej lub niezwłocznie w dniach następnych, podając jako datę zakończenia tej działalności dzień wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania:

Czy dokonanie zakupu towarów w czasie kiedy Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w ramach przedsiębiorstwa A.-C. i rozliczenie wówczas wynikającego z tych zakupów podatku VAT naliczonego z podatkiem VAT należnym pozostaje bez znaczenia dla obowiązków podatkowych Wnioskodawcy w podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary, z których podatek VAT naliczony został rozliczony, zostaną sprzedane przez Spółkę jawną i to ona będzie podatnikiem podatku VAT należnego z tego tytułu.

Czy w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa A. - C. do Spółki jawnej po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 93a § 2 pkt 2 ordynacji podatkowej Spółka jawna, w związku z wniesieniem do jej majątku wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa A.-C., wstąpi we wszystkie prawnopodatkowe prawa i obowiązki Wnioskodawcy wynikające z prowadzenia wnoszonego przedsiębiorstwa. Konsekwencją opisanego powyżej następstwa prawnego jest brak jakichkolwiek obowiązków podatkowych w podatku od towarów i usług związanych z faktem, że Wnioskodawca prowadząc indywidualnie działalność gospodarczą dokonał zakupu towarów i rozliczył wówczas zapłacony w związku z tym podatek VAT naliczony ze swoim podatkiem należnym, podczas gdy towary te zostaną sprzedane już przez Spółkę jawną i to ona będzie podatnikiem podatku VAT należnego z tytułu ich sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa do Spółki jawnej nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT, gdyż zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, a w przedstawionym stanie faktycznym wniesienie przedsiębiorstwa do Spółki jawnej w formie aportu traktować należy jako jego zbycie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z następstwem prawnym pomiędzy Spółką jawną, a Wnioskodawcą - stosownie do przepisu art. 93a § 2 pkt 2 ordynacji podatkowej - nie powstanie również obowiązek podatkowy w podatku VAT, związany z zaprzestaniem prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ramach przedsiębiorstwa A.-C., o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Zauważyć należy, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o VAT zwrotu "transakcja zbycia". Zwrot ten należy zatem interpretować w sposób zbieżny z pojęciem "dostawy towarów" w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, tzn. w ten sposób, iż zbycie przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji pojęcia przedsiębiorstwa, wobec czego w tym zakresie należy posłużyć się właściwymi przepisami prawa. Definicję pojęcia "przedsiębiorstwo" zawiera przepis art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Wchodzące w skład przedsiębiorstwa składniki materialne i niematerialne powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest to, żeby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem warunki, o których mowa w art. 55#185; Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to wniesienie aportem przedsiębiorstwa do nowego podmiotu (spółki prawa handlowego lub cywilnego) nie będzie podlegało przepisom ustawy.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że wniesienie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (jako całości) do spółki jawnej w formie aportu jest czynnością niepodlegającą przepisom ustawy, zgodnie z art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obliczoną proporcją, jest on obowiązany dokonać korekty, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 2-9 (...). Stosownie do art. 91 ust. 4 powołanego artykułu, korekty tej dokonuje się również w przypadku, gdy nastąpi sprzedaż towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym były zaliczone przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także grunty, bądź zgodnie z ust. 7 nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego od danego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca zamierza wnieść w całości prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo w formie aportu do spółki jawnej. Przedmiotem aportu będzie całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przekazanie aportem przedsiębiorstwa (w rozumieniu w art. 55#185; Kodeksu cywilnego) do spółki jawnej wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie wiąże się dla wnoszącego aport Wnioskodawcy z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. materiałów i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Jednakże czynność ta nakłada na nabywcę obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Korekt podatku naliczonego z wyżej wymienionych tytułów, dokonuje się także w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy - na mocy art. 91 ust. 9 ustawy. W takiej sytuacji, korekt dokonuje nabywca przedsiębiorstwa lub nabywca zakładu (oddziału). Z powyższego wynika zatem, iż to na nabywcy (spółce jawnej otrzymującej w formie aportu przedsiębiorstwo), ciąży obowiązek dokonania ewentualnej rocznej korekty podatku naliczonego.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego na podstawie art. 96 ust. 6 do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Jeżeli przekazanie całego przedsiębiorstwa nastąpi przed zaprzestaniem działalności prowadzonej w formie jednoosobowej (a z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż zakończenie prowadzenia działalności w ramach tego przedsiębiorstwa będzie konsekwencją jego wniesienia jako aportu do spółki jawnej) wówczas na dzień tego zaprzestania nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu.

Tym samym regulacja art. 14 ustawy o VAT w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, odnosząc brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przekazanie aportem przedsiębiorstwa, w przypadku gdy spełnia ono warunki określone w art. 55#185; Kodeksu cywilnego, wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie wiąże się dla wnoszącego aport z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi przedsiębiorstwa. Obowiązek ten ciąży bowiem na nabywcy zgodnie z powołanym wyżej art. 91 ust. 9.

Jeżeli przed zaprzestaniem działalności gospodarczej całe przedsiębiorstwo zostanie wniesione jako aport do spółki jawnej, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego. Zatem regulacje art. 14 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl