IBPP1/443-1012/08/AL - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr X Campusu Uczelnianego"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1012/08/AL Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr X Campusu Uczelnianego"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu zawarte we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 15 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.), oraz pismem z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr X Campusu Uczelnianego" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr X Campusu Uczelnianego."

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 września 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1012/08/AL z dnia 29 sierpnia 2008 r. oraz pismem z dnia 26 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Uniwersytet jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane zostały zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w następujący sposób: sekcja M - usługi w zakresie edukacji, dział 80 - usługi w zakresie edukacji, symbol PKWiU - 80.30.12 - usługi szkolnictwa wyższego pozostałe.

Uczelnia zakończyła realizację projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego zadanie nr X Campusu Uczelnianego" dotyczącego budowy nowego obiektu dydaktycznego o powierzchni 10.264,6 m#61447; wraz z zagospodarowaniem terenów zielonych o powierzchni 0,8469 ha.

W obiekcie oprócz sal wykładowych, ćwiczeniowych, laboratoriów, pokoi pracowniczych zaprojektowane zostały pomieszczenia usługowe ściśle związane z funkcją budynku: dwa kioski (pow. 17,3 m#61447; i 21,9 m#61447;), bufet (pow. 17,3 m#61447;) z zapleczem (pow. 12,4 m#61447;) i sala konsumentów (pow. 89,6 m#61447;) oraz księgarnia (pow. 40,5 m#61447;).

Uczelnia samodzielnie nie prowadzi bufetów ani kiosków. Pomieszczenia te byłyby wynajmowane pod usługi świadczone dla studentów zgodnie z art. 98 ust. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Wynajem rozpocząłby się od roku akademickiego 2008/2009 czyli od października 2008 r.

Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany zarówno do czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych. Powierzchnia całego budynku wynosi 10.264,6 m#61447;, powierzchnia przeznaczona na usługi świadczone dla studentów, zgodnie projektem budowlanym wynosi 199 m#61447;. Powierzchnia która byłaby wynajmowana podmiotom zewnętrznym, stanowi sprzedaż opodatkowaną ze stawką 22%. Udział powierzchni przeznaczonych pod ewentualne wynajmy nie przekracza 1,94% powierzchni całkowitego budynku, zatem budynek byłby tylko w 1,94% wykorzystywany na czynności opodatkowane VAT.

W przypadku Uczelni wynajmy części pomieszczeń i placów na prowadzenie bufetów, sklepików, punktów ksero, kiosków, automatów do napojów stanowią sprzedaż opodatkowaną VAT ze stawką 22%.

Zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca od 2006 r. odlicza podatek VAT metodą proporcji, ale dotyczy to tylko refaktury za media (energia elektryczna, telefony, CO, woda, ścieki, gaz) dla najemców. W całości podatek VAT odliczany jest od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych. W roku 2006 wskaźnik odliczenia wynosił - 4%, podatek należny - 219.494 zł, podatek naliczony -17.517 zł W roku 2007 wskaźnik odliczenia wynosił - 3%, podatek należny - 335.321 zł, podatek naliczony - 31.925 zł, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu prowadzone były na terenie innych obiektów Uczelni.

Zarówno wynajmy jak i prowadzenie prac badawczych nie miały żadnego związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr 1 Campusu Uczelnianego", gdyż z natury rzeczy nie mogły być prowadzone na placu budowy. Wydatki kwalifikowane projektu dotyczyły prac projektowych, robót budowlano-montażowych, nadzoru inwestorskiego i autorskiego. W skali całego projektu wyniosły 33.806.257,18 zł, w tym VAT - 6.083.605,38 zł. Dla zakupów towarów i usług dotyczących realizacji ww. projektu Uczelnia nie odliczała podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż jako beneficjent realizujący projekt "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego zadanie nr X Campusu Uczelnianego", w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zobowiązany został przez Instytucję Pośredniczącą do uzyskania interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z opisanym stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym Uniwersytet prosi o wydanie interpretacji, czy w związku z realizacją projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego - zadanie nr X Campusu Uczelnianego", Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, gdyż w okresie realizacji projektu na terenie jego realizacji nie była prowadzona działalność opodatkowana VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT przepis ww. art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

2.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, wg ust. 2 tego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Wobec powyższego, podatnik może realizować prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w stosunku do wszystkich zakupów, które są powiązane z czynnościami opodatkowanymi, przy czym zastosowanie proporcji ma na celu określenie wartości podatku naliczonego służącego wyłącznie tym czynnościom.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. (art. 90 ust. 5 ww. ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. (art. 90 ust. 6 ww. ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ww. ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane zostały zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w następujący sposób: sekcja M - usługi w zakresie edukacji, dział 80 - usługi w zakresie edukacji, symbol PKWiU - 80.30.12 - usługi szkolnictwa wyższego pozostałe.

Uczelnia zakończyła realizację projektu "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego zadanie nr X Campusu Uczelnianego", w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, dotyczącego budowy nowego obiektu dydaktycznego o powierzchni 10.264,6 m#61447; wraz z zagospodarowaniem terenów zielonych o powierzchni 0,8469 ha.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż w okresie realizacji projektu na terenie jego realizacji nie była prowadzona działalność opodatkowana VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany zarówno do czynności zwolnionych, jak i opodatkowanych.

W obiekcie oprócz sal wykładowych, ćwiczeniowych, laboratoriów, pokoi pracowniczych zaprojektowane zostały pomieszczenia usługowe ściśle związane z funkcją budynku: dwa kioski (pow. 17,3 m#61447; i 21,9 m#61447;), bufet (pow. 17,3 m#61447;) z zapleczem (pow. 12,4 m#61447;) i sala konsumentów (pow. 89,6 m#61447;) oraz księgarnia (pow. 40,5 m#61447;).

Uczelnia samodzielnie nie prowadzi bufetów ani kiosków. Pomieszczenia te byłyby wynajmowane pod usługi świadczone dla studentów zgodnie z art. 98 ust. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Wynajem pomieszczeń budynku podmiotom zewnętrznym rozpocząłby się od roku akademickiego 2008/2009 czyli od października 2008 r., co stanowi sprzedaż opodatkowaną ze stawką 22%.

Z treści wniosku wynika więc, że nowowybudowany obiekt dydaktyczny Uczelni wykorzystywany będzie zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i czynności zwolnionych.

Zaznaczyć należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, która oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego winno być oceniane w momencie jego powstania. Wnioskodawca już w chwili ponoszenia wydatków jest w stanie określić czy i w jakim stopniu wydatek ten będzie związany z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu pod nazwą: "Budynek "G" Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego zadanie nr X Campusu Uczelnianego" jednakże tylko w takiej części, w jakiej budynek będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (najem, dzierżawa), z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 88 ww. ustawy o VAT, natomiast w pozostałej części tj. związanej z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (działalność dydaktyczna - edukacyjna) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało takie prawo.

Na marginesie niniejszej interpretacji należy również zaznaczyć, iż nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż w okresie realizacji projektu na terenie jego realizacji nie prowadzona była działalność opodatkowana. Nie można bowiem prawa do odliczenia wiązać z tym, że w okresie realizacji projektu tj. w okresie budowy nowego obiektu dydaktycznego, Wnioskodawca na terenie tej właśnie budowy nie prowadził działalności opodatkowanej. Oczywistym bowiem jest, że Wnioskodawca dopiero po zakończeniu budowy (oddaniu do użytku) nowego obiektu dydaktycznego może podjąć wykonywanie w nim jakichkolwiek czynności czy to zwolnionych czy opodatkowanych czy też niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl