IBPP1/443-1011/12/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1011/12/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy - jest prawidłowe,

* dokumentowania opłat pobieranych przez Wspólnotę Mieszkaniową na podstawie uchwał, ponoszonych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy, rachunkami wystawianymi przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy oraz w zakresie dokumentowania pobieranych przez Wspólnotę Mieszkaniową na podstawie uchwał, ponoszonych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy, rachunkami wystawianymi przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Z. T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako "Z. T. " lub "Spółka") została utworzona przez Gminę C., jako spółka prawa handlowego, w celu wykonywania za jej pośrednictwem zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, co przewiduje art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) zgodnie z którym gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego w szczególności w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego, oraz art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który przewiduje, że w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.

W dniu 26 czerwca 2000 r. Rada Miasta C. podjęła uchwałę nr XXX/2000 w sprawie przystąpienia Gminy Miasta C. do realizacji budownictwa mieszkaniowego w ramach Towarzystwa..., w której wyraża wolę reorganizacji Z. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, celem utworzenia Z. T. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Z. T. jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Obecnie Jednoosobowym Wspólnikiem Z. T., jest Gmina C. reprezentowana przez Prezydenta Miasta C. Obecnie przedmiotem działalności Z. T. jest:

a.

sprawowanie na podstawie umów zlecenia zarządu (administracji) budynkami mieszkalnymi nie stanowiącymi własności Z. T.,

b.

budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu,

c.

wynajmowanie lokali użytkowych znajdujących się w budynkach Z. T.,

d.

przeprowadzanie remontów i modernizacji domów mieszkalnych nie będących własnością Z. T.,

e.

przeprowadzanie remontów i modernizacji obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,

f.

sprawowanie funkcji inwestora zastępczego w zakresie inwestycji mieszkaniowych oraz infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym,

g.

nabywanie budynków mieszkalnych,

h.

budowanie obiektów budowlanych związanych z funkcjonowaniem osiedli mieszkaniowych,

i.

nabywanie nieruchomości niezabudowanych na cele zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.

Spółka zamierza na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta C. przyjąć do wykonania zarządzanie lokalami stanowiącymi własność Gminy. Do obowiązków Z. T. należeć będzie m.in. pośredniczenie zarówno w płatnościach czynszu i opłat niezależnych pomiędzy najemcą lokalu a Gminą, jak i w uiszczaniu opłat Gminy na rzecz Wspólnot, zawieranie umów najmu na lokale zgodnie z decyzjami Prezydenta Miasta C. oraz przekazywanie wniosków najemców o wykup lokali dla Gminy C. Okresem rozliczeniowym będzie jeden miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego najemcy dokonywać będą bezprowizyjnych wpłat z tytułu czynszu wg stawki określonej przez Gminę na wskazane, przez Z. T., i utworzone w tym celu jego konto bankowe. Następnie Z. T. w miesięcznych cyklach rozliczeniowych będzie przekazywał Gminie uzyskane wpłaty z tytułu czynszu wraz z ustawowo pobranymi należnymi odsetkami z tytułu nieterminowo realizowanych należności przez najemców, na wskazane przez Gminę konto w terminie do dnia 10. lub do dnia 20. danego miesiąca w formie przelewu wraz z informacją o kwocie faktycznych wpłat wg stanu na koniec miesiąca.

Z. T., w ramach czynności wykonywania zarządu, będzie zobowiązany do uiszczania na konto Wspólnot Mieszkaniowych, w imieniu i na rzecz Gminy, opłat wynikających z podjętych przez Wspólnotę Mieszkaniową uchwał, a mianowicie: zaliczki na zarządzanie nieruchomością wspólną, w tym w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy, oraz na fundusz remontowy. Rachunki te, wystawiane będą przez Wspólnoty Mieszkaniowe na Gminę, ale będą doręczane na adres Z. T. Na tej podstawie Z. T. będzie uiszczał opłaty na konto Wspólnot Mieszkaniowych.

Każdego miesiąca jednorazowo Z. T. zamierza wystawić dla Gminy jedną notę obciążeniową na kwotę będącą sumą wszystkich dokonanych danego miesiąca opłat do Wspólnot na podstawie otrzymanych rachunków, do której dołączy wszystkie rachunki otrzymane od Wspólnot danego miesiąca lub tabelaryczne zestawienie dokonanych opłat z wyszczególnieniem nieruchomości, których dotyczą.

Następnie Gmina, na podstawie otrzymanej noty obciążeniowej będzie zwracać Z. T. kwoty opłat z tego tytułu w terminie przez siebie ustalonym lub Z. T. opłacać będzie te kwoty z konta bankowego, na które wpływać będą należności z tytułu czynszów. Innymi słowy, Z. T. w ramach wykonywania czynności zarządu będzie występować jako pośrednik zarówno w płatnościach czynszów pomiędzy najemcą a Gminą, jak również w płatnościach kosztów wynikających z uchwał Wspólnot na linii: Gmina - Wspólnota.

Wspólnoty mieszkaniowe, jak zostało to już wyżej wspomniane, wystawiać będą rachunki na Gminę C., jako na właściciela lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy refundacja kosztów poniesionych przez Z. T. w imieniu i na rzecz Gminy C. wynikających z wystawianych przez Wspólnoty Mieszkaniowe rachunków na rzecz Gminy z tytułu opłat wynikających z podjętych przez Wspólnotę Mieszkaniową uchwał, a mianowicie między innymi: zaliczek na zarządzanie nieruchomością wspólną i fundusz remontowy może nastąpić na podstawie noty obciążeniowej, a nie faktury VAT, wystawianej przez Z. T. na rzecz Gminy, do której to noty Z. T. dołączy wszystkie rachunki Wspólnot lub tabelaryczne zestawienie dokonanych opłat z wyszczególnieniem nieruchomości, których dotyczą.

2.

Czy dopuszczalne jest aby w przedstawionym stanie faktycznym rachunki mogły być wystawione przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Z. T., a nie na Gminę C....

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania pierwszego, Z. T. będzie mógł wystawić np. notę obciążeniową zamiast faktury VAT, dokumentującą poniesione, przez Z. T., wydatki w celu regulowania rachunków wystawianych przez Wspólnoty na rzecz Gminy, do której dołączy ich zestawienie lub zestawienie lokali w formie tabelki.

Natomiast odnośnie pytania drugiego, w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalne jest również aby rachunki mogły być wystawiane na rzecz Z. T., bowiem Gmina jest zobowiązana do uiszczania rachunków przede wszystkim na podstawie uchwały Wspólnoty Mieszkaniowej, dodatkowo to na Gminie, jako na właścicielu lokali, spoczywa ustawowy obowiązek uczestniczenia w kosztach zarządu nieruchomością wspólną.

UZASADNIENIE dla obu pytań będzie wspólne, bowiem łączy się ze sobą nierozerwalnie.

Należy mieć na uwadze, że w ramach usług zarządzania i administrowania nieruchomościami, Z. T. pośredniczyć będzie także w płatnościach czynszu i opłat niezależnych i to nie tylko w kierunku: najemca - Gmina (dotyczy czynszów, czyli ich przekazywanie od najemców dla Gminy - jest to techniczna czynność, pośrednictwo za które Z. T. otrzymuje wynagrodzenie), ale także w kierunku: Gmina - Wspólnoty (przekazywanie Wspólnotom kwot wynikających z rachunków wystawianych na Gminę lub na Z.) w imieniu i na rzecz Gminy.

Ponadto, stosownie do art. 21 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: z dnia 2 września 2009 r. Dz. U. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) nota jest dowodem księgowym, dokumentującym obciążenie, przez Z. T., Gminy kwotą będącą sumą wszystkich dokonanych danego miesiąca opłat do Wspólnot na podstawie otrzymanych rachunków.

Niezbędne jest podkreślenie, iż to gmina, zgodnie z art. 12 i 13 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: z dnia 8 sierpnia 2000 r. Dz. U. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.) jest obowiązana ponosić wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach z nieruchomości wspólnej. Należne od współwłaścicieli kwoty są proporcjonalne w stosunku do wielkości posiadanych udziałów. Do dziesiątego dnia każdego miesiąca wszyscy właściciele odprowadzają zaliczki na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Są to środki pieniężne, które wspólnota przeznacza m.in. na wydatki, remonty, utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne - w przypadku, gdy nie pokrywają ich bezpośrednio właściciele poszczególnych lokali - oraz na opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody zużytych na potrzeby nieruchomości wspólnej czy na opłaty za antenę zbiorczą i windę. Są to wydatki konieczne służące do utrzymania nieruchomości w odpowiednim stanie, wydatki użyteczne, które zwiększają wartość nieruchomości, oraz wydatki pozwalające ograniczyć koszty zużycia mediów.

Obowiązek właścicieli lokali ponoszenia tych wydatków w określonym stosunku nie oznacza bynajmniej, wobec treści art. 12 ust. 3 ww. ustawy, że skala tych obciążeń ma być jednakowa dla wszystkich. W świetle powyższego jest możliwe określenie w uchwale zaliczek w zróżnicowanej wysokości wobec poszczególnych kategorii zobowiązanych - chodzi tu o dopuszczalne odmienne traktowanie właścicieli lokali użytkowych (tak SN w wyroku z 20 czerwca 1997 r.).

W ocenie Wnioskodawcy, niezasadne będzie w przedstawionym stanie faktycznym regulowanie rachunków na podstawie faktury VAT wystawionej na tę okoliczność przez Z. T. na Gminę. Uzasadniając takie stanowisko, warto odwołać się do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zgodnie z którym, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

a.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

b.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

c.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

d.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

e.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

f.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

g.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dla określenia, czy w danym przypadku dochodzi do czynności opodatkowanej w postaci dostawy towarów, istotna jest okoliczność, czy nabywca nabywa prawa do swobodnego dysponowania towarem. Należy stwierdzić, iż ustawodawca zawęził rozumienie zwrotu "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" do takich form przeniesienia władania rzeczami w sensie ekonomicznym, które pod względem jurydycznym są najbardziej zbliżone do prawa własności.

Natomiast, w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.Nr 347). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne. Jednakże ustawodawca przewidział wyjątki od tej zasady, wskazując - w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy - przypadki w których na równi z czynnościami odpłatnymi traktuje się czynności nieodpłatnie.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

a.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

b.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

a.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

b.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z zasadą ogólną określoną w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem wyjątek od zasady określony został między innymi w art. 30, w myśl którego podstawę opodatkowania między innymi czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi, dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3, który to ust. 3 stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynność regulowania opłat jest czynnością techniczną odbywającą się pomiędzy najemcą - Z. T. - Gmina - Z. T. - wspólnota, na zasadzie pośrednictwa.

Mając na uwadze treść powyższych przepisów prawnych w ocenie Wnioskodawcy należy ocenić, czy regulowanie opłat wynikających z wystawianych przez wspólnoty na rzecz gminy lub Z. rachunków z określonego tytułu przez Z. T. w imieniu i na rzecz Gminy C. stanowić będzie dostawę towarów lub też świadczenie usług. Jedynie bowiem wykazanie, iż dojdzie w analizowanym przypadku do wykonania jednej z tych czynności uzasadnić może twierdzenie o konieczności opodatkowania przeniesienia podatkiem VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miała miejsce ani dostawa towarów ani świadczenie usług. Elementem konstytutywnym czynności dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tymczasem Z. T. występować będzie jako pośrednik pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a Gminą C., która jest właścicielem nieruchomości. Ponadto nie będzie można mówić o jakimkolwiek świadczeniu usług przez Z. T. na rzecz Gminy C., bowiem będziemy mieli do czynienia jedynie z techniczną czynnością jaką jest regulowanie opłat wynikających z wystawianych przez wspólnoty na rzecz Gminy rachunków z określonego tytułu przez Z. T. w imieniu i na rzecz Gminy C. Także środki pieniężne przekazywane przez Z. na konto Wspólnot Mieszkaniowych w imieniu i na rzecz Gminy nie są kwotami należnymi z tytułu świadczenia usług, o których mowa w powołanym wyłączeniu w art. 30 ust. 3.

W celu potwierdzenia powyższej tezy warto odwołać się do przepisu ustawy o VAT dotyczącego obowiązku wystawienia faktury VAT. Stosownie bowiem do treści art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Z cyt, powyżej art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż dokumentem właściwym dla potwierdzenia dokonania sprzedaży przez czynnego podatnika tego podatku, tj. odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, jest faktura VAT. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Z. T. dokonywać będzie czynności faktycznej jaką jest regulowanie opłat wynikających z wystawianych przez wspólnoty na rzecz gminy lub Z. T. rachunków z określonego tytułu przez Z. T. w imieniu i na rzecz Gminy C., nie dojdzie więc ani do odpłatnej dostawy towarów, ani też do odpłatnego świadczenia usług. Zatem skoro nie można mówić o dokonaniu sprzedaży, tj. wykonaniu czynności opodatkowanych, o których w art. 5 ust. 1 cyt, ustawy, to wzajemne rozliczenia pomiędzy Stronami umowy, ti. pomiędzy Spółką a Gminą Miasta, nie powinny być dokumentowane fakturą, lecz np. notą obciążeniową.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP1-443-2058/08-5/AK, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu znak: ILPP1/443-220/10/12-S/AI oraz w orzecznictwie sądowym np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Po 654/10, Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 356/11.

Dodatkowo, z racji tego że Z. T. ponosić będzie koszty, do ponoszenia których zobowiązana jest Gmina na podstawie ustawy o własności lokali, koszty te będą następnie na ten podmiot przenoszone (koszty ponoszone na rachunek i w imieniu Gminy), w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie art. 79 lit. c Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r.), zgodnie z którym:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a.

obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b.

opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c.

kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za prawidłowe - w zakresie opodatkowania refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy,

* za nieprawidłowe - w zakresie dokumentowania opłat pobieranych przez Wspólnotę Mieszkaniową na podstawie uchwał, ponoszonych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy, rachunkami wystawianymi przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Wnioskodawcy.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę dwóch zdarzeń przyszłych, postanowiono ująć je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca został utworzona przez Gminę, jako spółka prawa handlowego, w celu wykonywania za jej pośrednictwem zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, co przewiduje:

* art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), zgodnie z którym, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego oraz

* art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z wniosku wynika również, iż Wnioskodawca zamierza na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta C. przyjąć do wykonania zarządzanie lokalami stanowiącymi własność Gminy. Do obowiązków Wnioskodawcy należeć będzie m.in. pośredniczenie zarówno w płatnościach czynszu i opłat niezależnych pomiędzy najemcą lokalu a Gminą, jak i w uiszczaniu opłat Gminy na rzecz Wspólnot, zawieranie umów najmu na lokale zgodnie z decyzjami Prezydenta Miasta C. oraz przekazywanie wniosków najemców o wykup lokali dla Gminy C. Okresem rozliczeniowym będzie jeden miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego najemcy dokonywać będą bezprowizyjnych wpłat z tytułu czynszu wg stawki określonej przez Gminę na wskazane, przez Wnioskodawcę, i utworzone w tym celu jego konto bankowe. Następnie Wnioskodawca w miesięcznych cyklach rozliczeniowych będzie przekazywał Gminie uzyskane wpłaty z tytułu czynszu wraz z ustawowo pobranymi należnymi odsetkami z tytułu nieterminowo realizowanych należności przez najemców, na wskazane przez Gminę konto w terminie do dnia 10. lub do dnia 20. danego miesiąca w formie przelewu wraz z informacją o kwocie faktycznych wpłat wg stanu na koniec miesiąca.

Wnioskodawca, w ramach czynności wykonywania zarządu, będzie zobowiązany do uiszczania na konto Wspólnot Mieszkaniowych, w imieniu i na rzecz Gminy, opłat wynikających z podjętych przez Wspólnotę Mieszkaniową uchwał, a mianowicie: zaliczki na zarządzanie nieruchomością wspólną, w tym w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy, oraz na fundusz remontowy. Rachunki te, wystawiane będą przez Wspólnoty Mieszkaniowe na Gminę, ale będą doręczane na adres Wnioskodawcy. Na tej podstawie Wnioskodawca będzie uiszczał opłaty na konto Wspólnot Mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.

W myśl natomiast art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Z przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego wynika, że jako podmiot powołany przez Gminę w celu wykonania za jego pośrednictwem zadań Gminy (za które to pośrednictwo Wnioskodawca otrzyma odrębne wynagrodzenie), Wnioskodawca w imieniu i na rzecz Gminy, w ramach wykonania zadania polegającego na zarządzania lokalami, dokona zapłaty rachunków wystawionych przez Wspólnoty Mieszkaniowe na Gminę z tytułu opłat, do których uiszczenia na podstawie uchwał Wspólnot Mieszkaniowych zobowiązana jest Gmina jako właściciel lokali.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii dokumentowania fakturami VAT lub notami obciążeniowymi refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy, a wynikających z wystawionych przez Wspólnoty Mieszkaniowe rachunków na Gminę.

Odnosząc się zatem do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż skoro w ramach czynności wykonywania zarządu lokalami, Wnioskodawca uiści na konto Wspólnot Mieszkaniowych opłaty (wynikające z uchwał tych Wspólnot), w imieniu i na rzecz Gminy, to stwierdzić należy, iż z tytułu refundacji przez Gminę kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę, pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą, nie dojdzie do dostawy towarów ani do świadczenia usług, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wniosku nie wynika aby Wnioskodawca wynajmował nieruchomości we własnym imieniu i na własny rachunek, lecz robi to w imieniu i na rachunek Gminy, i za tego typu pośrednictwo Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie, zatem refundacja przez Gminę kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi natomiast art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w przepisach ustawy o VAT jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jeżeli zatem z tytułu refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę, pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą nie dojdzie do odpłatnej dostawy towarów ani do odpłatnego świadczenia usług, to w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze sprzedażą w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą, za którą to czynność refundacja stanowiłaby zapłatę. Jak wynika natomiast z wniosku, Wnioskodawca będzie jedynie uiszczał opłaty na konto Wspólnot Mieszkaniowych w imieniu i na rzecz Gminy, na podstawie rachunków wystawianych przez Wspólnoty Mieszkaniowe na Gminę (doręczanych na adres Wnioskodawcy), za którą to czynność będzie mu przysługiwało odrębne wynagrodzenie.

Odnośnie zatem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących dokumentowania notą obciążeniową albo fakturą VAT refundacji kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy C., należy stwierdzić, iż wydatków tych Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturą VAT, gdyż czynność ta nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT na rzecz Gminy.

Jeśli chodzi natomiast o dokumentowanie tych wydatków notą obciążeniową, to należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że będzie mógł wystawić notę obciążeniową zamiast faktury VAT, dokumentującą poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w celu uregulowania rachunków wystawionych przez Wspólnoty na rzecz Gminy, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących dopuszczalności wystawiania rachunków przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Wnioskodawcy z tytułu opłat wynikających z podjętych przez Wspólnoty Mieszkaniowe uchwał, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie, opłaty wynikające z podjętych przez Wspólnoty Mieszkaniowe uchwał, dotyczą lokali mieszkalnych będących własnością Gminy, i ponoszone są przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Gminy, to pomiędzy Wnioskodawcą a Wspólnotami Mieszkaniowymi nie dochodzi do dostawy towarów ani do świadczenia usług, zatem brak jest podstaw do dokumentowania tych opłat przez Wspólnoty Mieszkaniowe na rzecz Wnioskodawcy rachunkami.

Rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a Wspólnotami Mieszkaniowymi nie powinny też być dokumentowane fakturą VAT lecz ewentualnie innym dokumentem księgowym przewidzianym np. w przepisach ustawy o rachunkowości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że dopuszczalne jest również, aby rachunki mogły być wystawione na rzecz Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy usług zarządzania nieruchomościami, za które wypłacane jest wynagrodzenie, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem indywidualnej interpretacji w zakresie opodatkowania świadczonych przez niego usług na rzecz Gminy, winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze zdarzenie przyszłe, przedstawi własne stanowisko, zada stosowne pytanie oraz uiści należną opłatę.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była również kwestia prawidłowości dokumentowania przez Wspólnoty rachunkami, wykonywanych przez nie czynności na rzecz Gminy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl