IBPP1/443-1011/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1011/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 5 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy lustracje przeprowadzane przez Wnioskodawcę w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w tych związkach w ramach zabezpieczonej części składki umową i fakturą korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy lustracje przeprowadzane przez Wnioskodawcę w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w tych związkach w ramach zabezpieczonej części składki umową i fakturą korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011 r. oraz pismem z dnia 5 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Rewizyjny działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm).

Celem działania Związku jest wszechstronna pomoc zrzeszonym spółdzielniom a Związek jako organizacja nie jest nastawiony na osiąganie zysku. Członkowie Związku są zobowiązani wnosić składki na działalność statutową w wysokości i terminach ustalonych przez Radę Nadzorczą Związku.

Artykuł 91 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze zobowiązuje spółdzielnie do przeprowadzenia lustracji a art. 91 § 3 stanowi, że lustracje wobec spółdzielni zrzeszonych w Związku, ma obowiązek przeprowadzić dany Związek Rewizyjny.

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług Związek korzystał ze zwolnienia, ponieważ działa w zakresie interesu zbiorowego swoich członków i nie jest nastawiony na osiąganie zysku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Zgodnie z § 7 pkt 8 Statutu Związku Członkowie Związku są zobowiązani wnosić składki na działalność Związku, których wysokość i terminy ustala Rada Nadzorcza Związku w formie uchwały.

Związek zabezpiecza tą część składki lustracyjnej umową oraz wystawia fakturę. Z dniem 1 stycznia 2011 r. do faktur doliczony został 23% VAT zarówno dla członków zrzeszonych w Związku, jak i niezrzeszonych.

Naliczony w fakturach podatek VAT 23% z tytułu składki lustracyjnej dla członków zrzeszonych w Związku został przez nich zakwestionowany i niezapłacony.

Zrzeszeni w Związku członkowie uważają, że świadczenie obowiązkowej usługi lustracji przez Związek, bez względu na fakt, czy jest podpisywana umowa i wystawiana faktura, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ:

* składki wnoszone przez spółdzielnie mieszkaniową zrzeszoną mają charakter zapłaty za usługi ale wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego członków związku,

* ustalanie składek wynika z przepisów statutowych związku i nie powinno mieć znaczenia zabezpieczenie części składki umową i fakturą,

* zwolnienie nie narusza warunków konkurencji, ponieważ związek przeprowadza obowiązkowo lustracje w spółdzielniach mieszkaniowych w nich zrzeszonych,

* podmiot nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia, przeznaczone są na kontynuację i doskonalenie działalności.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 września 2011 r. wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu usług promocji i reklamy świadczonych odpłatnie dla różnych firm zamieszczanych w wydawanym informatorze oraz promocji firm na szkoleniach. Decyzja nadania NIP z 18 listopada 2005 r. W roku 2011 nalicza podatek VAT również od prowadzonych lustracji i szkoleń zarówno dla członków jak i pozostałych podmiotów.

Przedmiotem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym w nim członkom pomocy w ich działalności statutowej, przeprowadzanie lustracji, prowadzenie działalności szkoleniowej, doradczej, wydawniczej, reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec organów administracyjnych, inicjowanie i rozwijanie współpracy między członkami oraz współdziałanie z placówkami naukowo badawczymi.

Związek może na zlecenie organizacji spółdzielczych i spółdzielni nie zrzeszonych w Związku również przeprowadzać lustracje oraz prowadzić działalność szkoleniową, instruktażową, doradczą oraz wydawniczą.

Związek współpracuje z innymi organizacjami spółdzielczymi oraz stowarzyszeniami zajmującymi się problematyką mieszkaniową. Zasady współpracy określa regulamin Rady Nadzorczej Związku.

Wnioskodawca jest organizacją związkową spółdzielni mieszkaniowych, powstał w roku 2005, udziałowcami Związku są spółdzielnie mieszkaniowe. Wpłacane przez nie wpisowe i składki zależą od wielkości spółdzielni. Składki wpłacane przez członków dzielą się na składkę roczną oraz składkę lustracyjną płaconą w roku sporządzania lustracji. Na tę część składki sporządzona jest umowa i faktura.

Związek działa w oparciu o ustawę z 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848). Związek jest samorządną organizacją spółdzielczą.

Obowiązek przeprowadzenia lustracji członków związku wynika z § 2 pkt 1 statutu Wnioskodawcy.

Część składki lustracyjnej zabezpieczona umową i fakturą stanowi zapłatę w 60% wynagrodzenie dla lustratora i weryfikatora lustracji a w 40% pokrywa koszty związku. Podział składki lustracyjnej wynika z § 7 statutu Wnioskodawcy: "członkowie związku są zobowiązani wnosić składki na działalność statutową związku, których wysokość i terminy wnoszenia ustala Rada Nadzorcza Związku".

Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT na rzecz członków związku, zdaniem Wnioskodawcy nie narusza zasad konkurencji, ponieważ dla członków istnieje większa możliwość negocjacji kwoty umowy, konsultacje prawne a szczególnie w przypadku lustracji inwestycyjnych i trudnych procesów związanych z wykupem lokali przez lokatorów. Wspólne wystąpienia spółdzielni np. o ustalenie opłat wieczystego użytkowania gruntów.

Członkowie Wnioskodawcy w zamian za tę część składki mają możliwość publikacji różnych informacji w informatorze związku, dostęp do opinii prawnych, których koszty pokrywa związek.

Związek osiąga minimalne zyski, za okres pięciu lat działalności wynik to 17 tys. zł. Zyski w całości przekazywane na działalność statutową Związku. W tym miejscu należy zaznaczyć, że składka roczna podstawowa wpłacana przez członków wystarcza na 5 miesięcy działalności Związku.

Składka dotycząca lustracji uzależniona jest od powierzchni użytkowej zasobów mieszkaniowych spółdzielni oraz formy lustracji - lustracja pełna, lustracja inwestycyjna. Po podpisaniu umowy lustracyjnej członkowie są zobowiązani do wpłacenia 25% składki, Związek wystawia fakturę cząstkową, a po zakończeniu lustracji i podpisaniu protokołu polustracyjnego fakturowana jest druga część składki lustracyjnej 75% kwoty umowy.

Składki wnoszone przez członka związku do Związku dzielą się na składki członkowskie roczne, płacone zwykle do kwietnia roku obrachunkowego oraz składki lustracyjne płacone w roku przeprowadzenia lustracji na podstawie umowy i wystawionych faktur średnio co trzy lata.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 5 października 2011 r. wynika, że część składki zabezpieczona umową i fakturą za lustracje przeprowadzane na rzecz członków w ramach działalności statutowej zgodnie z przepisami ustawy - Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 30, poz. 210) art. 91 § 1 i § 3 obejmuje zapłatę za przeprowadzone czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy lustracje przeprowadzane przez Związek w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku w ramach zabezpieczonej części składki umową i fakturą korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, członkowie Związku winni skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie usług lustracyjnych.

A zawierane umowy na lustracje i faktury dotyczące składki lustracyjnej nie powinny stanowić przeszkody w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) państwa członkowskie zwalniają transakcje świadczenia usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Analogiczną regulację zawierał art. 13 (A) ust. 1 lit. l) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi realizowane przez organizacje realizujące określone cele, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji. Cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT formułuje warunki, od których zależy zwolnienie:

a.

zwolnienie dotyczy organizacji, które nie są nastawione na osiąganie zysku z tytułu prowadzonej działalności;

b.

są organizacjami o określonym charakterze i rodzaju - organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne i obywatelskie;

c.

wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki,

d.

zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji.

Ponadto należy zaznaczyć, iż wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie G-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie 102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. W ocenie organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Zgodnie z art. 240 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 zm.) spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć.

W myśl § 2 tego przepisu, celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Na podstawie art. 240 § 3 ww. ustawy, do zadań związku rewizyjnego należy:

1.

przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;

2.

prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;

3.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;

4.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;

5.

inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;

6.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Natomiast zgodnie z art. 91 § 1 ww. ustawy, każda spółdzielnia obowiązana jest przynajmniej raz na trzy lata, a w okresie pozostawania w stanie likwidacji corocznie, poddać się lustracyjnemu badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działania. Lustracja obejmuje okres od poprzedniej lustracji.

Stosownie do § 11 powołanego artykułu, w spółdzielniach mieszkaniowych w okresie budowania przez nie budynków mieszkalnych i rozliczania kosztów budowy tych budynków, a także w spółdzielniach w stanie likwidacji, lustrację przeprowadza się corocznie.

W myśl § 12 tego przepisu, jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu przewidzianemu w § 1 i § 11, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza z własnej inicjatywy badanie lustracyjne działalności spółdzielni na jej koszt.

Na podstawie art. 91 § 21 ww. ustawy, celem lustracji jest:

1.

sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień statutu;

2.

zbadanie przestrzegania przez spółdzielnię prowadzenia przez nią działalności w interesie ogółu członków;

3.

kontrola gospodarności, celowości i rzetelności realizacji przez spółdzielnię jej celów ekonomicznych, socjalnych oraz kulturalnych;

4.

wskazywanie członkom na nieprawidłowości w działalności organów spółdzielni;

5.

udzielanie organizacyjnej i instruktażowej pomocy w usuwaniu stwierdzonych nieprawidłowości oraz w usprawnieniu działalności spółdzielni.

Zgodnie z art. 91 § 3 ww. ustawy, lustrację przeprowadzają właściwe związki rewizyjne w spółdzielniach w nich zrzeszonych. Spółdzielnie niezrzeszone zlecają odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Związek działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm). Celem działania Związku jest wszechstronna pomoc zrzeszonym spółdzielniom a Związek jako organizacja nie jest nastawiony na osiąganie zysku. Członkowie Związku są zobowiązani wnosić składki na działalność statutową w wysokości i terminach ustalonych przez Radę Nadzorczą Związku.

Artykuł 91 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze zobowiązuje spółdzielnie do przeprowadzenia lustracji a art. 91 § 3 stanowi, że lustracje wobec spółdzielni zrzeszonych w Związku, ma obowiązek przeprowadzić dany Związek Rewizyjny. Obowiązek przeprowadzenia lustracji członków związku wynika z § 2 pkt 1 statutu Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 7 pkt 8 Statutu Związku Członkowie Związku są zobowiązani wnosić składki na działalność Związku, których wysokość i terminy ustala Rada Nadzorcza Związku w formie uchwały. Związek zabezpiecza tą część składki lustracyjnej umową oraz wystawia fakturę. Z dniem 1 stycznia 2011 r. do faktur doliczony został 23% VAT zarówno dla członków zrzeszonych w Związku, jak i niezrzeszonych. Naliczony w fakturach podatek VAT 23% z tytułu składki lustracyjnej dla członków zrzeszonych w Związku został przez nich zakwestionowany i niezapłacony.

Przedmiotem działalności Związku jest:

* zapewnienie zrzeszonym w nim członkom pomocy w ich działalności statutowej,

* przeprowadzanie lustracji,

* prowadzenie działalności szkoleniowej, doradczej, wydawniczej,

* reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec organów administracyjnych, inicjowanie i rozwijanie współpracy między członkami oraz współdziałanie z placówkami naukowo badawczymi.

Związek może na zlecenie organizacji spółdzielczych i spółdzielni nie zrzeszonych w Związku również przeprowadzać lustracje oraz prowadzić działalność szkoleniową, instruktażową, doradczą oraz wydawniczą.

Związek współpracuje z innymi organizacjami spółdzielczymi oraz stowarzyszeniami zajmującymi się problematyką mieszkaniową. Zasady współpracy określa regulamin Rady Nadzorczej Związku.

Wnioskodawca jest organizacją związkową spółdzielni mieszkaniowych.

Wpłacane przez spółdzielnie mieszkaniowe wpisowe i składki zależą od wielkości spółdzielni. Składki wpłacane przez członków dzielą się na składkę roczną oraz składkę lustracyjną płaconą w roku sporządzania lustracji. Na tę część składki sporządzona jest umowa i faktura.

Część składki lustracyjnej zabezpieczona umową i fakturą stanowi zapłatę w 60% wynagrodzenie dla lustratora i weryfikatora lustracji a w 40% pokrywa koszty związku. Podział składki lustracyjnej wynika z 7 statutu Wnioskodawcy: "członkowie związku są zobowiązani wnosić składki na działalność statutową związku, których wysokość i terminy wnoszenia ustala Rada Nadzorcza Związku". Część składki zabezpieczona umową i fakturą za lustracje przeprowadzane na rzecz członków w ramach działalności statutowej zgodnie z przepisami ustawy - Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 30, poz. 210) art. 91 § 1 i § 3 obejmuje zapłatę za przeprowadzone czynności.

Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT na rzecz członków związku, zdaniem Wnioskodawcy nie narusza zasad konkurencji, ponieważ dla członków istnieje większa możliwość negocjacji kwoty umowy, konsultacje prawne a szczególnie w przypadku lustracji inwestycyjnych i trudnych procesów związanych z wykupem lokali przez lokatorów. Wspólne wystąpienia spółdzielni np. o ustalenie opłat wieczystego użytkowania gruntów.

Członkowie Wnioskodawcy w zamian za tę część składki maja możliwość publikacji różnych informacji w informatorze związku, dostęp do opinii prawnych, których koszty pokrywa związek.

Związek osiąga minimalne zyski, za okres pięciu lat działalności wynik to 17 tys. zł. Zyski w całości przekazywane na działalność statutową Związku. W tym miejscu należy zaznaczyć, że składka roczna podstawowa wpłacana przez członków wystarcza na 5 miesięcy działalności Związku.

Składka dotycząca lustracji uzależniona jest od powierzchni użytkowej zasobów mieszkaniowych spółdzielni oraz formy lustracji - lustracja pełna, lustracja inwestycyjna. Po podpisaniu umowy lustracyjnej członkowie są zobowiązani do wpłacenia 25% składki, Związek wystawia fakturę cząstkową, a po zakończeniu lustracji i podpisaniu protokołu polustracyjnego fakturowana jest druga część składki lustracyjnej 75% kwoty umowy.

Składki wnoszone przez członka związku do Związku dzielą się na składki członkowskie roczne, płacone zwykle do kwietnia roku obrachunkowego oraz składki lustracyjne płacone w roku przeprowadzenia lustracji na podstawie umowy i wystawionych faktur średnio co trzy lata.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy przedstawione w treści wniosku należy uznać, iż cele realizowane przez Związek nie mają charakteru politycznego, patriotycznego, filozoficznego, dobroczynnego lub obywatelskiego. Wnioskodawca wskazał natomiast, iż jest organizacją związkową spółdzielni mieszkaniowych. Związek nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysku, zaś przedmiotem jego działalności jest między innymi reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec organów administracyjnych.

Związek przeprowadza obowiązkowe lustracje w spółdzielniach mieszkaniowych w nim zrzeszonych. Część składki zabezpieczona umową i fakturą za lustracje przeprowadzane na rzecz członków w ramach działalności statutowej obejmuje zapłatę za przeprowadzone czynności. Wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż wykonując obowiązkowe lustracje w spółdzielniach mieszkaniowych zrzeszonych w Związku, w ramach zabezpieczonej części składki umową i fakturą, Związek świadczy zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy usługi, które ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Składki wnoszone przez spółdzielnie zrzeszone w ich odpowiedniej części (zabezpieczonej umową i fakturą) mają w takim przypadku charakter zapłaty za usługę (przeprowadzenie lustracji), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi Związku.

W związku z tym, iż usługi te wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego członków Związku i na ich rzecz, w zamian za określoną (wydzieloną) część składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych, Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a fakt - co wynika z cyt. art. 91 § 3 ustawy - Prawo spółdzielcze - iż żaden inny podmiot poza właściwym związkiem rewizyjnym nie jest uprawniony do przeprowadzenia lustracji w spółdzielniach w nim zrzeszonych powoduje, iż nie zostają naruszane warunki konkurencji, ich świadczenie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy dla usług lustracyjnych przeprowadzanych w spółdzielniach mieszkaniowych będących członkami Związku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl