IBPP1/443-101/14/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-101/14/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 stycznia 2014 r. (data złożenia 31 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 23 kwietnia 2014 r. (data złożenia 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku przeprowadzanych szkoleń w zakresie specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. złożono w tut. organie ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku przeprowadzanych szkoleń w zakresie specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 kwietnia 2014 r. (data złożenia 24 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 kwietnia 2014 r. znak: IBPP1/443-101/14/ES.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja powstała dnia 19 grudnia 2012 r. przyjmując za cel swego istnienia działania, między innymi, w zakresie pomocy społecznej, na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

Fundacja zgodnie z zapisami w statucie może, między innymi, prowadzić działalność edukacyjną, organizując szkolenia, warsztaty, konferencje.

Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Przychody z odpłatnej działalności przeznaczone są wyłącznie na działalność pożytku publicznego.

Ewidencja księgowa prowadzona jest zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi, nie prowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. 137 poz. 1539 z 2001 r.).

Fundacja na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 oraz z 2012 r. poz. 1544 i 1548) uzyskała zgodę Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 września 2013 r. na prowadzenie szkoleń w zakresie specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz na prowadzenie szkoleń w zakresie specjalizacji I stopnia w zawodzie pracownik socjalny (zgoda z dnia 8 października 2013 r.)

Zasady organizacji ww. specjalizacji dla pracowników socjalnych reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486).

Fundacja posiadając zgody Ministra Pracy i Polityki Społecznej na prowadzenie ww. szkoleń, zamierza brać udział w przetargach na ich realizację.

Postępowania w tej sprawie ogłaszają Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej (samorządowe jednostki budżetowe prowadzone przez samorządy stopnia wojewódzkiego - Urzędy Marszałkowskie). Umowy na realizację szkolenia zawierałyby zapis o publicznym pochodzeniu środków przeznaczonych na pokrycie kosztów ich realizacji. Podstawę do zapłaty przez zleceniodawcę (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej) za przeprowadzanie szkoleń byłaby faktura wystawiona przez Fundację.

Realizacja szkoleń przez Fundację odbywałaby się w ramach działalności odpłatnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Fundacja nie będzie świadczyć szkoleń, o których mowa we wniosku, jako jednostka objęta systemem oświaty.

Fundacja nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty a szkolenia, o których mowa we w wniosku nie są objęte tą akredytacją.

Usługi szkoleniowe (Specjalizacja I w zawodzie pracownik socjalny) stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi szkoleniowe (Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny) stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Nauczanie odbywające się w ramach Szkolenia-Specjalizacja I stopnia w zawodzie pracownik socjalny pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestnika szkolenia (zawodem pracownika socjalnego).

Nauczanie odbywające się w ramach Szkolenia-Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestnika szkolenia (zawodem pracownika socjalnego).

Szkolenia - Specjalizacja I stopnia ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pracownika socjalnego.

Szkolenia - Specjalizacja II stopnia ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pracownika socjalnego.

Aby uczestniczyć w szkoleniu Specjalizacja I stopnia w zawodzie pracownik socjalny kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego uzyskane na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej i pracować w jednostce pomocy i integracji społecznej.

Podobnie, aby uczestniczyć w szkoleniu Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego uzyskane na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz posiadać I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz pracować w jednostce pomocy i integracji społecznej.

Procedura zgłoszenia uczestnika na Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, przewiduje uzyskanie zgody pracodawcy i potwierdzenie stażu pracy w jednostce pomocy i integracji społecznej. Inicjatywa wzięcia udziału w szkoleniu leży po stronie pracodawców, ale również uczestników (po uzyskaniu zgody pracodawcy).

Uczestnik szkolenia Specjalizacja I stopnia w zawodzie pracownik socjalny, aby móc uczestniczyć w szkoleniu musi pozostawać w zatrudnieniu w jednostce pomocy i integracji społecznej. Umiejętności zdobyte w trakcie szkolenia będą w pełnym zakresie wykorzystywane w wykonywanej pracy - w zawodzie pracownika socjalnego.

Uczestnik szkolenia Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, aby móc uczestniczyć w szkoleniu musi pozostawać w zatrudnieniu w jednostce pomocy i integracji społecznej. Umiejętności zdobyte w trakcie szkolenia będą w pełnym zakresie wykorzystywane w wykonywanej pracy - w zawodzie pracownika socjalnego.

Szkolenia - Specjalizacja I stopnia w zawodzie pracownik socjalny stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i finansowane są w całości ze środków publicznych (z budżetu jednostki samorządu terytorialnego). Szkolenia - Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i finansowane są w całości ze środków publicznych (z budżetu jednostki samorządu terytorialnego).

Stwierdzenie to znajduje potwierdzenie w zapisie umowy z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej na realizację szkoleń: "...."

Fundacja jako podmiot prowadzący szkolenia spełnia warunki, o których mowa w § 22 i 23 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486). Zatrudniana przez Fundację kadra dydaktyczna spełnia warunki, o których mowa w ww. rozporządzeniu. Fundacja stosuje minimum programowe, o którym mowa w Rozdziale 4 ww. rozporządzenia.

Powyższe, zostało potwierdzone zgodą Ministra Pracy i Polityki Społecznej:

* Zgoda na prowadzenie przez Fundację Specjalizacji I stopnia w zawodzie pracownik socjalny z dnia 8 października 2013 r.

* Zgoda na prowadzenie przez Fundację Specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny z dnia 10 września 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując szkolenia - specjalizacje w zawodzie pracownik socjalny, Fundacja może skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 (Dz. U. 2011 r. nr 177 poz. 1054).

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja może skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) powołując się na to, że szkolenia specjalizacyjne I i II stopnia dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników socjalnych a zasady ich przeprowadzenia uregulowane są przez rozporządzenie MP i PS z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486).

Fundacja może skorzystać również ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), ponieważ zleceniodawca tych kursów to samorządowa jednostka budżetowa, której całokształt działalności pokrywany jest ze środków publicznych a stosowny zapis o pochodzeniu środków znajdzie się w umowie o przeprowadzenie specjalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu podkreślić należy, iż nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo - rozwojową, zatem również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu: prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że Fundacja działa m.in. w zakresie pomocy społecznej, na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania. Zgodnie z zapisami w statucie Fundacja może prowadzić działalność edukacyjną, organizując szkolenia, warsztaty, konferencje.

Na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Fundacja uzyskała zgodę Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 września 2013 r. na prowadzenie szkoleń w zakresie specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny oraz z dnia 8 października 2013 r. na prowadzenie szkoleń w zakresie specjalizacji I stopnia w zawodzie pracownik socjalny. Posiadając powyższe zgody, Fundacja zamierza brać udział w przetargach na realizację ww. szkoleń.

Postępowania w tej sprawie ogłaszają Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej (samorządowe jednostki budżetowe prowadzone przez samorządy stopnia wojewódzkiego - Urzędy Marszałkowskie). Umowy na realizację szkolenia zawierałyby zapis o publicznym pochodzeniu środków przeznaczonych na pokrycie kosztów ich realizacji. Podstawę do zapłaty przez zleceniodawcę (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej) za przeprowadzanie szkoleń byłaby faktura wystawiona przez Fundację.

Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania i nie będzie świadczyć szkoleń, o których mowa we wniosku, jako jednostka objęta systemem oświaty, nie posiada też akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty a szkolenia, o których mowa we w wniosku nie są objęte tą akredytacją.

Usługi szkoleniowe (Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny) stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Nauczanie odbywające się w ramach Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestnika szkolenia (zawodem pracownika socjalnego).

Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pracownika socjalnego.

Aby uczestniczyć w szkoleniu Specjalizacja I stopnia w zawodzie pracownik socjalny kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego uzyskane na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej i pracować w jednostce pomocy i integracji społecznej.

Podobnie, aby uczestniczyć w szkoleniu Specjalizacja II stopnia w zawodzie pracownik socjalny kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego uzyskane na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz posiadać I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz pracować w jednostce pomocy i integracji społecznej.

Procedura zgłoszenia uczestnika na Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, przewiduje uzyskanie zgody pracodawcy i potwierdzenie stażu pracy w jednostce pomocy i integracji społecznej. Inicjatywa wzięcia udziału w szkoleniu leży po stronie pracodawców, ale również uczestników (po uzyskaniu zgody pracodawcy).

Uczestnik szkoleń Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, aby móc uczestniczyć w szkoleniu musi pozostawać w zatrudnieniu w jednostce pomocy i integracji społecznej. Umiejętności zdobyte w trakcie szkolenia będą w pełnym zakresie wykorzystywane w wykonywanej pracy - w zawodzie pracownika socjalnego.

Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i finansowane są w całości ze środków publicznych (z budżetu jednostki samorządu terytorialnego).

Stwierdzenie to znajduje potwierdzenie w zapisie umowy z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej na realizację szkoleń "...."

Fundacja jako podmiot prowadzący szkolenia spełnia warunki, o których mowa w § 22 i 23 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486). Zatrudniana przez Fundację kadra dydaktyczna spełnia warunki, o których mowa w ww. rozporządzeniu. Fundacja stosuje minimum programowe, o którym mowa w Rozdziale 4 ww. rozporządzenia. Powyższe zostało potwierdzone zgodą Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Wskazać należy, iż w Rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486) zostało określone minimum programowe dla I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz specjalności obowiązujące dla II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny.

Zgodnie z § 6 ust. 1, minimum programowe dla I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny obejmuje następujące moduły oraz liczbę godzin przeznaczonych na ich realizację:

1.

warsztat pracy pracownika socjalnego - 50 godzin;

2.

etykę zawodową i prawa człowieka - 10 godzin;

3.

wybrane zagadnienia z zakresu prawa rodzinnego, prawa cywilnego, prawa administracyjnego, prawa karnego, prawa pracy i zabezpieczenia społecznego - 30 godzin;

4.

wybrane zagadnienia z zakresu prawa pomocy społecznej - 20 godzin;

5.

umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej - 40 godzin;

6.

sieć wsparcia społeczności lokalnej - 20 godzin;

7.

metody oraz techniki tworzenia projektów socjalnych - 20 godzin.

W myśl natomiast § 6 ust. 2, minimum programowe dla II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny obejmuje następujące moduły oraz liczbę godzin przeznaczonych na ich realizację:

1.

w zakresie przygotowania ogólnego:

a.

projekt socjalny - 40 godzin,

b.

mediacje i negocjacje - 20 godzin,

c.

metody zarządzania w pracy socjalnej i pomocy społecznej - 30 godzin,

d.

wypalenie zawodowe - 10 godzin,

e.

lokalną politykę społeczną - 40 godzin,

f.

publiczne relacje i promocję działań w pomocy społecznej - public relations (PR) - 10 godzin,

g.

politykę społeczną w Unii Europejskiej oraz działania Rady Europy w zakresie polityki społecznej - 10 godzin;

2.

w zakresie przygotowania specjalistycznego, dostosowanego merytorycznie do specjalności pracy socjalnej, o których mowa w § 7:

a.

interdyscyplinarną charakterystykę problemu - 40 godzin,

b.

metody pracy socjalnej - 20 godzin,

c.

hospitacje instytucji działających w obszarze specjalności, o których mowa w § 7-20 godzin.

Zgodnie z § 7 ust. 1, ustala się następujące specjalności obowiązujące dla II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny:

1.

praca socjalna z rodziną z problemami opiekuńczo-wychowawczymi;

2.

praca socjalna z osobą i rodziną z problemem przemocy;

3.

praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi i ich rodzinami;

4.

praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami;

5.

praca socjalna z osobami starszymi;

6.

praca socjalna z osobami bezrobotnymi;

7.

praca socjalna z osobami uzależnionymi;

8.

praca socjalna z osobami bezdomnymi;

9.

praca socjalna z cudzoziemcami, mniejszościami narodowymi i etnicznymi;

10.

praca socjalna ze społecznością lokalną.

Zgodnie z § 7 ust. 2, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, na wniosek podmiotu prowadzącego szkolenia, może wydać zgodę na prowadzenie szkolenia w innej niż określona w ust. 1 specjalności wynikającej z potrzeb danego środowiska lokalnego lub regionu.

W Rozdziale 5 cyt. rozporządzenia zostały określone natomiast warunki uzyskiwania przez pracowników socjalnych stopni specjalizacji oraz tryb postępowania w sprawie nadawania stopni specjalizacji i wydawania dyplomów.

Zgodnie z § 8 ust. 1, warunkiem uzyskania przez pracownika socjalnego I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny jest:

1.

posiadanie uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, uzyskanego na podstawie przepisów ustawy lub art. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 48, poz. 320), lub posiadanie decyzji o uznaniu kwalifikacji w zawodzie regulowanym pracownika socjalnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394);

2.

posiadanie co najmniej 2-letniego stażu w zawodzie pracownika socjalnego;

3.

ukończenie szkolenia z zakresu I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny;

4.

zdanie egzaminu przed regionalną komisją.

W myśl § 8 ust. 2, warunkiem przystąpienia do szkolenia jest spełnianie wymagań określonych w ust. 1 pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 9 ust. 1, warunkiem uzyskania przez pracownika socjalnego II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny jest:

1.

posiadanie uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, uzyskanego na podstawie przepisów ustawy lub art. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, lub posiadanie decyzji o uznaniu kwalifikacji w zawodzie regulowanym pracownika socjalnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

2.

posiadanie I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny;

3.

posiadanie co najmniej 5-letniego stażu w zawodzie pracownika socjalnego;

4.

ukończenie szkolenia z zakresu II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny;

5.

zdanie egzaminu przed Komisją.

W myśl § 9 ust. 2, wymóg posiadania specjalizacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy osób, które ukończyły:

1.

studia wyższe na kierunku praca socjalna lub

2.

studia wyższe o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, lub

3.

studia wyższe w wyższej szkole zawodowej o specjalności praca socjalna, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, lub

4.

studia wyższe na jednym z kierunków, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy, o specjalności przygotowującej do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, o której mowa w art. 116 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a ustawy.

Zgodnie z § 9 ust. 3, warunkiem przystąpienia do szkolenia jest spełnianie wymagań określonych w ust. 1 pkt 1-3.

W myśl § 22 ust. 1 cyt. rozporządzenia, podmiot prowadzący szkolenia powinien:

1.

posiadać program szkolenia uwzględniający odpowiednio minimum programowe, o którym mowa w § 6, łącznie z wykazem tematów i liczbą godzin wykładów, ćwiczeń i warsztatów oraz wykazem literatury i pytań sprawdzających dla każdego modułu objętego minimum programowym;

2.

aktualizować programy szkolenia stosownie do najnowszego stanu wiedzy lub zmian przepisów prawa, nie rzadziej niż co 3 lata;

3.

dysponować kadrą dydaktyczną szkoleń w zakresie I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz konsultantami w przypadku szkoleń w zakresie II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, spełniającymi warunki określone w § 15;

4.

zapewnić co najmniej jednego konsultanta na 10 osób w przypadku prowadzenia szkolenia w zakresie II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny;

5.

zapewnić odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia zajęć, w tym liczbę sal wykładowych, ćwiczeniowych i warsztatowych dostosowaną do liczby uczestników i realizowanych form zajęć;

6.

zapewnić zaplecze sanitarne, dostęp do biblioteki, pomoce dydaktyczne i środki audiowizualne dostosowane do poszczególnych form zajęć;

7.

dołączyć do wniosku o wydanie zgody na prowadzenie szkolenia dokumentację potwierdzającą spełnianie warunków, o których mowa w pkt 1-6;

8.

prowadzić szkolenie zgodnie z zatwierdzonym programem w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów, zapewnić konsultacje prac dyplomowych oraz hospitacje podmiotów działających w zakresie specjalności, o których mowa w § 7;

9.

informować na piśmie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o rozpoczęciu każdego cyklu szkolenia w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

Zgodnie z § 22 ust. 2, każda zmiana warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

W myśl § 23 ww. rozporządzenia, podmiot prowadzący szkolenia przechowuje przez okres 5 lat dokumentację związaną z prowadzeniem szkolenia z zakresu I lub II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, w tym:

1.

program szkolenia;

2.

dzienniki zajęć;

3.

rejestr wydanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia, zawierający: numer w rejestrze, numer zaświadczenia, datę odbioru zaświadczenia i imię i nazwisko pracownika socjalnego, któremu zostało wydane zaświadczenie, oraz jego podpis;

4.

dokumentację uczestników szkolenia;

5.

dokumentację kadry dydaktycznej szkoleń i konsultantów.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia z zakresu specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny będą spełniać definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Nauczanie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkolenia i będzie miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pracownika socjalnego. Aby uczestniczyć w szkoleniu specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny kandydat musi posiadać uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego uzyskane na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej i pracować w jednostce pomocy i integracji społecznej, a dla specjalizacji II stopnia kandydat musi posiadać dodatkowo I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny. Procedura zgłoszenia uczestnika na szkolenia przewiduje uzyskanie zgody pracodawcy i potwierdzenie stażu pracy w jednostce pomocy i integracji społecznej. Inicjatywa wzięcia udziału w szkoleniu leży po stronie pracodawców, ale również uczestników (po uzyskaniu zgody pracodawcy).

Jednocześnie należy wskazać, że zakres wiedzy jaką należy przekazać w trakcie przedmiotowych szkoleń został określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny. Określone zostały również warunki jakie powinny spełniać podmioty prowadzące tego typu szkolenia. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z zakresu specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika ponadto, że umowy na realizację szkoleń będą zawierały zapis o publicznym pochodzeniu środków przeznaczonych na pokrycie kosztów ich realizacji. Podstawę do zapłaty przez zleceniodawcę (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej) za przeprowadzanie szkoleń będzie faktura wystawiona przez Fundację.

Szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny finansowane będą w całości ze środków publicznych (z budżetu jednostki samorządu terytorialnego).

Stwierdzenie to znajduje potwierdzenie w zapisie umowy z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej na realizację szkoleń "Środki finansowe na realizację niniejszej umowy zostały zabezpieczone w budżecie Województwa... na rok 2014 (...)."

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy prowadząc szkolenia - Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny Fundacja może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Należy wskazać, że aby skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT Wnioskodawca musi spełnić dwie przesłanki warunkujące to zwolnienie tj. wykonywane przez niego usługi muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 oraz muszą być one finansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi tj. szkolenia z zakresu specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny spełnią pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, zbadać należy kwestię ich finansowania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, że ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Wnioskodawca wskazuje, że realizowane przez Fundację szkolenia Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny finansowane będą w całości ze środków publicznych (z budżetu jednostki samorządu terytorialnego), a umowy na realizację szkoleń będą zawierały zapis o publicznym pochodzeniu środków przeznaczonych na pokrycie kosztów ich realizacji.

Należy zatem stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe tj. szkolenia Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, z uwagi na to że stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, a także z uwagi na fakt, że finansowane będą w całości ze środków publicznych - korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym realizując szkolenia Specjalizacja I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, Fundacja może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, jak również ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c tej ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Zatem dokumenty te nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl