IBPP1/443-1003/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1003/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 8 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

L..... spółka z o.o. (dalej: Spółka) zajmuje się działalnością związaną z globalnym pojęciem ochrony środowiska i są to działania z zakresu opracowań studiów wykonalności inwestycji środowiskowych, biznesplanów, analiz techniczno-ekonomicznych, opracowań wniosków do fundacji i programów pomocowych, raportów środowiskowych, przygotowaniem programów ochrony środowiska, optymalizacji pracy oczyszczalni ścieków, planów gospodarką odpadami oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw, wykonywaniem badań strat wody w wodociągach.

W związku z zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanej kadry spółka oferuje szerokie spektrum szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla samorządów, administracji centralnej oraz przedsiębiorstw.

Spółka w ramach swojej działalności organizuje szkolenia otwarte, a także szkolenia zamknięte realizowane na konkretne zamówienie, mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników. Szkolenia są organizowane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, której celem jest regularne osiąganie zysku.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż spółka nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednocześnie Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych pod numerem ewidencyjnym........

Spółka przeprowadza:

a.

Szkolenia z zakresu gospodarki odpadami, w ramach których realizowane są szkolenia mające na celu zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawa polskiego i wymaganiami Unii Europejskiej, obowiązkami i odpowiedzialnością, jaka spoczywa na zarządzających składowiskiem oraz z konsekwencjami prowadzenia niewłaściwej eksploatacji składowiska. Przedstawienie obowiązków przedsiębiorców w zakresie wymagań i sposobów postępowania z odpadami w tym odpadami niebezpiecznymi. Omówienie dokumentów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gospodarki odpadami oraz prawidłowego postępowania z wytworzonymi odpadami, wymaganiami przepisów prawa polskiego i UE w zakresie ocen oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć,

b.

Szkolenia z zakresu przygotowania studium wykonalności spełniające wymogi programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, szkolenia mające na celu przekazania praktycznych informacji dotyczących zakresu oddziaływania inwestycji na środowisko, zdobycie umiejętności z zakresu sporządzania analizy finansowej, ekonomicznej projektu w ujęciu analizy kosztów i korzyści, obliczania podstawowych wskaźników efektywności projektu, oraz analizy efektywności kosztowej, interpretacji otrzymanych wyników pod kątem wymagań Programów Operacyjnych.

Należy zaznaczyć, iż w opinii Spółki wszystkie realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Jednocześnie Spółka rozumie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w treści tej jak to zostało określone w myśl przepisu art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 - Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Zasady przeprowadzania wszystkich szkoleń nie wynikają z żadnych odrębnych przepisów.

Część usług szkoleniowych realizowanych przez Spółkę, finansowana jest w całości ze środków publicznych, a część usług szkoleniowych realizowanych przez Spółkę jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych. Jednocześnie Spółka informuje, iż uczestnicy szkoleń rekrutują się z pośród osób zatrudnionych w jednostkach samorządowych jak również z prywatnych przedsiębiorstw.

Wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Spółkę, będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą.

W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że w ramach prowadzonej działalności przeprowadza szkolenia zarówno dla jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe) jak również dla innych jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto, szkolenia realizowane są również dla przedsiębiorstw i osób prywatnych. Powyższe podmioty otrzymują środki publiczne w formie dotacji, subwencji jak również przychody jednostek samorządu terytorialnego stanowią środki publiczne. Jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe) jak również inne jednostki sektora finansów publicznych, a także przedsiębiorstwa i osoby prywatne finansują (opłacają) szkolenia przeprowadzane przez Spółkę ze środków otrzymanych lub uzyskanych w ramach prowadzonej działalności stanowiących środki publiczne.

Bezpośrednim zleceniodawcą są podmioty zainteresowane tematyką przeprowadzanych szkoleń przez Spółkę. W ramach szkoleń, spółka realizuje określony program szkolenia jak również zapewnia niezbędne pomoce naukowe, materiały szkoleniowe i wyżywienie dla uczestników szkoleń. Należy zaznaczyć, że zleceniodawcami w przypadku usług finansowanych ze środków publicznych są jednostki dysponujące tymi środkami w ramach prowadzonych przez nie działalności, to jest Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe jak również przedsiębiorstwa i osoby prywatne.

Na całość przeprowadzonych usług szkoleniowych Spółka wystawia fakturę na podmioty dokonujące płatności. Płatność za szkolenia Spółce dokonywana jest ze środków publicznych, którymi dysponują Gminy, Powiaty, Województwa Samorządowe jak również przedsiębiorstwa i osoby prywatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Spółka świadcząc usługi szkoleniowe dla samorządów, administracji publicznej oraz przedsiębiorstw i osób prywatnych, otrzymując od nich informację w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się w całości ze środków publicznych, spółka może zastosować zwolnienie dla tych usług szkoleniowych i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanymi korzystając ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług szkoleniowych mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników mieści się, co do zasady w zakresie usług kształcenia zawodowego.

Usługi te korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jeżeli usługi te są finansowane w całości ze środków publicznych, mogą one również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), Rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20 oraz § 13 ust. 8 i ust. 9, jeśli usługi te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, zwolnieniu również podlegają świadczenia usług i dostawa towarów ścisłe z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 świadczenie usług kształcenia zawodowego, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane mogą korzystać ze zwolnienia jeżeli spełniony jest warunek art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c), iż są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych. Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), Rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20 oraz ust. 8 i ust. 9 zastosowano możliwość zwolnienia z VAT jeśli spełniony jest warunek, iż usługi kształcenia zawodowego są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Tym samym, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i art. 5 ust. 1 środkami publicznymi są: dochody publiczne; środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2; przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące; przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Tym samym zgodnie z ustawą o finansach publicznych art. 4 ust. 1 dysponentami środków publicznych są jednostki sektora finansów publicznych jak również inne podmioty w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami. Tu należy znaczyć delegację zawartą w art. 4 ustawy o finansach publicznych umożliwiającą dysponowanie środkami publicznymi przedsiębiorcom i osobom prywatnym.

Analizując kwestie opodatkowania usług szkoleniowych należy się odnieść do wykładni językowej kształcenia zawodowego. Zgodnie z Praktycznym słownikiem współczesnej polszczyzny wydawnictwa Krupisz pod red. Haliny Zgółkowskiej w Tomie 18, możemy odnaleźć termin kształcenia zawodowego, które oznacza przekazywanie komuś wiedzy, umiejętności, wiadomości; uczenie kogoś. Również kształcenie rozumiane jest jako ustawiczny proces stałego podnoszenia, unowocześniania kwalifikacji ogólnych i zawodowych jednostki w ciągu całego jej życia. Bardziej szczegółową definicje można odnaleźć w Leksykonie pedagogiki pracy pod red. Tadeusza Nowackiego, który formułuje pojęcie kształcenia zawodowego jako termin obejmujący kształcenie przed zawodowe, właściwe kształcenie do zawodu i wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego. Tak więc, można określić kształcenie zawodowe jako ogół celowo organizacyjnych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym i orientację zawodową, a w szczególności, przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

Jednocześnie Spółka rozumie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w treści tej jak to zostało określone w myśl przepisu art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 - usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Zasady przeprowadzania wszystkich szkoleń nie wynikają z żadnych odrębnych przepisów. A zatem wszystkie szkolenia realizowane przez Spółkę mają charakter kształcenia zawodowego.

Wobec powyższego otrzymując od samorządów, administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych, na rzecz których realizowane są szkolenia, informację w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się w całości ze środków publicznych spółka może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Jak również spółka może zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), Rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20 i § 13 ust. 8 i ust. 9 jeśli spółka dostanie oświadczenie od samorządów, administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych na rzecz których realizowane są szkolenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 1 września 2011 r., tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17a dodanego do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się działalnością związaną z globalnym pojęciem ochrony środowiska i są to działania z zakresu opracowań studiów wykonalności inwestycji środowiskowych, biznesplanów, analiz techniczno-ekonomicznych, opracowań wniosków do fundacji i programów pomocowych, raportów środowiskowych, przygotowaniem programów ochrony środowiska, optymalizacji pracy oczyszczalni ścieków, planów gospodarką odpadami oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw, wykonywaniem badań strat wody w wodociągach.

W związku z zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanej kadry spółka oferuje szerokie spektrum szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla samorządów, administracji centralnej oraz przedsiębiorstw.

Spółka w ramach swojej działalności organizuje szkolenia otwarte, a także szkolenia zamknięte realizowane na konkretne zamówienie, mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Spółka przeprowadza:

a.

Szkolenia z zakresu gospodarki odpadami, w ramach których realizowane są szkolenia mające na celu zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawa polskiego i wymaganiami Unii Europejskiej, obowiązkami i odpowiedzialnością, jaka spoczywa na zarządzających składowiskiem oraz z konsekwencjami prowadzenia niewłaściwej eksploatacji składowiska. Przedstawienie obowiązków przedsiębiorców w zakresie wymagań i sposobów postępowania z odpadami w tym odpadami niebezpiecznymi. Omówienie dokumentów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gospodarki odpadami oraz prawidłowego postępowania z wytworzonymi odpadami, wymaganiami przepisów prawa polskiego i UE w zakresie ocen oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć,

b.

Szkolenia z zakresu przygotowania studium wykonalności spełniające wymogi programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, szkolenia mające na celu przekazania praktycznych informacji dotyczących zakresu oddziaływania inwestycji na środowisko, zdobycie umiejętności z zakresu sporządzania analizy finansowej, ekonomicznej projektu w ujęciu analizy kosztów i korzyści, obliczania podstawowych wskaźników efektywności projektu, oraz analizy efektywności kosztowej, interpretacji otrzymanych wyników pod kątem wymagań Programów Operacyjnych.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca podał, że zasady przeprowadzania wszystkich szkoleń nie wynikają z żadnych odrębnych przepisów.

Wszystkie realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Część usług szkoleniowych realizowanych przez Spółkę, finansowana jest w całości ze środków publicznych, a część usług szkoleniowych realizowanych przez Spółkę jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Spółkę, będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą.

Spółka przeprowadza szkolenia zarówno dla jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe) jak również dla innych jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto, szkolenia realizowane są również dla przedsiębiorstw i osób prywatnych. Powyższe podmioty otrzymują środki publiczne w formie dotacji, subwencji jak również przychody jednostek samorządu terytorialnego stanowią środki publiczne. Jednostki samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe) jak również inne jednostki sektora finansów publicznych, a także przedsiębiorstwa i osoby prywatne finansują (opłacają) szkolenia przeprowadzane przez Spółkę ze środków otrzymanych lub uzyskanych w ramach prowadzonej działalności stanowiących środki publiczne.

Bezpośrednim zleceniodawcą są podmioty zainteresowane tematyką przeprowadzanych szkoleń przez Spółkę. W ramach szkoleń, spółka realizuje określony program szkolenia jak również zapewnia niezbędne pomoce naukowe, materiały szkoleniowe i wyżywienie dla uczestników szkoleń. Należy zaznaczyć, że zleceniodawcami w przypadku usług finansowanych ze środków publicznych są jednostki dysponujące tymi środkami w ramach prowadzonych przez nie działalności, to jest Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe jak również przedsiębiorstwa i osoby prywatne.

Na całość przeprowadzonych usług szkoleniowych Spółka wystawia fakturę na podmioty dokonujące płatności. Płatność za szkolenia Spółce dokonywana jest ze środków publicznych, którymi dysponują Gminy, Powiaty, Województwa Samorządowe jak również przedsiębiorstwa i osoby prywatne.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe kierowane do jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe) jak również do innych jednostek sektora finansów publicznych oraz do przedsiębiorstw i osób prywatnych, a wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Wnioskodawcę będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą, zatem stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, bowiem zasady przeprowadzania wszystkich szkoleń nie wynikają z żadnych odrębnych przepisów. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę są finansowane w całości ze środków publicznych.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy środki publiczne przeznacza się na:

1.

wydatki publiczne;

2.

rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ww. ustawy wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

1.

ustawie budżetowej;

2.

uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;

3.

planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

W myśl art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy jednostki sektora finansów publicznych są tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale. Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone na podstawie niniejszej ustawy albo na podstawie odrębnych ustaw.

Zgodnie z art. 9 ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.... i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe przeprowadzane dla jednostek samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo Samorządowe), jak i dla innych jednostek sektora finansów publicznych oraz dla przedsiębiorstw i osób prywatnych jak również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi są finansowane w całości ze środków publicznych, zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że świadczone usługi są objęte zwolnieniem od podatku należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia Wnioskodawcy, że otrzymuje informacje w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się w całości ze środków publicznych stwierdzić należy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby Wnioskodawca dysponował ww. oświadczeniami, jednakże ustawodawca nie uzależnił zakresu stosowania zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych ze środków publicznych od posiadania jakiegokolwiek oświadczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy również dodać, że w odniesieniu do szkoleń świadczonych na rzecz przedsiębiorstw i osób prywatnych niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że podmioty te rzeczywiście dysponują środkami publicznymi przeznaczonymi na realizację tego typu usług.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl