IBPP1/443-1003/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1003/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r. i 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie ewentualnej rejestracji i zmiany numeru NIP w związku z likwidacją Powiatowego Zakładu celem przekształcenia go w samorządowy zakład budżetowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie ewentualnej rejestracji i zmiany numeru NIP w związku z likwidacją Powiatowego Zakładu celem przekształcenia go w samorządowy zakład budżetowy.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r. i 7 lutego 2011 r.), będącymi odpowiedziami na wezwania tut. organu z dnia 11 stycznia 2011 r. i z dnia 27 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 14 pkt 7a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 97a ustawy z dnia 27sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie: "Likwidację Powiatowego Zakładu celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy."

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie przewiduje dalszego funkcjonowania zakładów w formie gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych.

Powiatowy Zakład został powołany uchwałą z dnia 25 stycznia 2001 r. Rady Powiatu jako jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego bez określonej formy organizacyjno-prawnej.

Uchwała Rady Powiatu postanawia, że od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiatowy Zakład jest jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał dotychczas osobowości prawnej i dalej jej nie posiada.

Artykuł 97a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 1241 z późn. zm.) umożliwiają utworzenie samorządowego zakładu budżetowego poprzez przeprowadzenie likwidacji obecnie istniejącego Powiatowego Zakładu celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy pod tą samą nazwą.

W celu umożliwienia dalszego prowadzenia przejętej działalności likwidowanej jednostki organizacyjnej przez nowo utworzony samorządowy zakład budżetowy, ustawa reguluje kwestie sukcesji praw i obowiązków, należności, uprawnień, środków pieniężnych, oraz składników majątkowych.

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nazwa zakładu jego siedziba oraz adresy prowadzenia działalności nie ulegną zmianie, a także zachowany zostanie dotychczasowy rodzaj działalności. Zachowane zostały wszystkie uregulowania prawne dotyczące działalności zakładu zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776).

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że Zakład jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie następcą podatkowym podmiotu likwidowanego.

Powiatowy Zakład do dnia 31.12.2010 nie działał jako gospodarstwo pomocnicze i nie działał jako zakład budżetowy, funkcjonował jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego bez osobowości prawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r.):

Czy w związku ze zmienioną od dnia 1 stycznia 2011 r. formą organizacyjno-prawną Powiatowego Zakładu numer identyfikacji podatkowej ulegnie zmianie i czy w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zakład należy całkowicie wyrejestrować i zarejestrować czy wystarczy tylko zgłoszenie aktualizacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r.), uchwała Rady Powiatu uściśla tylko formę organizacyjno-prawną zakładu natomiast nie zmienia podstawowych funkcji jakie dotychczas spełnia zakład. W dalszym ciągu funkcjonowanie zakładu określają przepisy zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776). Zakład zachowuje ten sam profil produkcji na tym samym terenie i z tą samą załogą.

Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał osobowości prawnej i dalej pozostaje jednostką organizacyjną powiatu bez osobowości prawnej.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nr identyfikacji podatkowej nie powinien ulec zmianie, gdyż rodzaj prowadzonej działalności oraz adres siedziby nie ulega zmianie, a także wszystkie składniki majątkowe, należności i zobowiązania zakładu przejmuje nowo utworzony zakład. Należy sporządzić tylko zgłoszenie aktualizacyjne, gdyż zmianie ulega jedynie forma prawna jednostki. Rodzaj prowadzonej działalności oraz adres siedziby nie ulega zmianie a także wszystkie składniki majątkowe, należności i zobowiązania zakładu przejmuje nowo utworzony zakład.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

Stosownie do art. 2 ust. 2 i 3 ww. ustawy obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe oraz celne.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Powiatu podjęła uchwałę, na mocy której od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiatowy Zakład będzie jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Powiatowy Zakład został powołany uchwałą z dnia 25 stycznia 2001 r. Rady Powiatu jako jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego bez określonej formy organizacyjno-prawnej. Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał dotychczas osobowości prawnej i dalej jej nie posiada. Powiatowy Zakład do dnia 31 grudnia 2010 r. nie działał jako gospodarstwo pomocnicze i nie działał jako zakład budżetowy, funkcjonował jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego bez osobowości prawnej.

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nazwa zakładu, jego siedziba oraz adresy prowadzenia działalności nie ulegną zmianie, a także zachowany zostanie dotychczasowy rodzaj działalności.

Zachowane zostały wszystkie uregulowania prawne dotyczące działalności zakładu zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776). Zakład zachowuje ten sam profil produkcji na tym samym terenie i z tą samą załogą.

Zakład jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie również czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie następcą podatkowym podmiotu likwidowanego.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przypadków, tj.:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1a cyt. ustawy do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).

Wskazane wyżej przypadki stanowią jednoznacznie wyjątek od zasady, że dla powstania obowiązku i jednocześnie uprawnienia do posługiwania się określonym numerem NIP po stronie konkretnego podmiotu potrzebne jest wydanie decyzji o nadaniu NIP. W takich bowiem przypadkach, związanych ściśle z sukcesją praw i obowiązków nie tylko wynikających z przepisów prawa podatkowego, powyższy obowiązek (uprawnienie) powstaje z mocy samego prawa - w momencie dojścia do skutku przekształcenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 1a ustawy o NIP.

Jednocześnie art. 12 ust. 2 ustawy o NIP stanowi, że w przypadku ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. W miejsce dotychczasowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej powstał bowiem nowy podmiot, będący wprawdzie sukcesorem praw i obowiązków tej jednostki, jednakże nie spełniający wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP.

Zatem nowoutworzony Zakład, który będzie podatnikiem podatku VAT kontynuującym działalność zlikwidowanej jednostki, zgodnie z art. 2 ustawy o NIP podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, powinien otrzymać własny numer identyfikacji podatkowej, który w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o NIP, winien podawać na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru zobowiązane są organy podatkowe oraz celne.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl