IBPP1/443-1003/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1003/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają aby podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię była cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1 grosza (cena uwzględniająca wysoki rabat premiowy) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają aby podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię była cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1 grosza (cena uwzględniająca wysoki rabat premiowy).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem jego działalności gospodarczej jest między innymi handel parasolami oraz galanterią skórzaną. Sprzedawane przez niego towary mają określoną markę i zastrzeżoną nazwę. W celu promocji swoich towarów handlowych oraz wsparcia ich sprzedaży organizuje różnego rodzaju akcje intensyfikujące ich sprzedaż. W szczególności akcje te mogą przyjmować postać tzw. sprzedaży premiowej kierowanej do określonej grupy odbiorców na terenie kraju, np. hurtowni, sklepów detalicznych, itp. Akcje te mogą być prowadzone w różnych okresach w innych częściach kraju, lub w stosunku do różnych grup odbiorców. Za każdym razem określone są zasady dotyczące danej akcji, czyli m.in. do kogo akcja jest skierowana, w jakim okresie czasu, jakie towary podlegają promocji, itp.

Wnioskodawca rozpoczął od miesiąca sierpnia 2009 r. taką sprzedaż premiowaną, której mechanizm polega na tym, że wytypowany zgodnie z akcją promocyjną klient przy zakupie towaru według cen cennikowych kupuje dodatkową ilość towaru w cenie uwzględniającej wysoki rabat, czyli w cenie obniżonej za 1 grosz za jednostkę sprzedaży (cena promocyjna). Cena promocyjna po jakiej uczestnicy akcji mogą zakupić towary jest w takim przypadku niższa od ceny cennikowej o około 99%. Sprzedaż towarów zarówno po cenie ofertowej jak i cenie promocyjnej dokumentowana jest fakturą VAT wystawioną w dniu dokonania ich zakupu. Zakup po cenie promocyjnej odbywa się jednocześnie z zakupem towarów po cenie cennikowej. Zasadą promocji jest to, że nie obniża się cen towarów wynikających z cennika przy podstawowym zakupie ale rabat realizowany jest poprzez dodatkową sprzedaż towarów w promocyjnej cenie.

Realizowana przez Wnioskodawcę akcja promocyjna typu sprzedaż premiowa jest prowadzona w taki sposób, że dokonanie zakupów określonego rodzaju towarów za określoną wartość (wg cen cennikowych) uprawnia klienta do dokonania zakupu dodatkowej ilości określonych towarów w cenie z dużym rabatem za 1 grosz. Łączna wartość dodatkowego zakupu po 1 groszu będzie stanowić od 10% do 25% wartości jednorazowego zakupu towarów według cen cennikowych. Zasady opisanej powyżej akcji promocyjnej są z góry określone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają aby podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię była cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1 grosza (cena uwzględniająca wysoki rabat premiowy).

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania dla towaru stanowiącego premię będzie cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1 grosza (cena uwzględniająca wysoki rabat premiowy). Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 33-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie ust. 4 cyt. artykułu stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

W praktyce w obrocie gospodarczym rabaty można podzielić na dwie kategorie: te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Ze stanu faktycznego, który Wnioskodawca przedstawił wynika, że rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany jest nabywcom wcześniej. Dokonując zakupu określonej ilości towarów, wiedzą, że zgodnie z określonymi zasadami promocji, nabędą prawo do zakupu danego towaru w określonej ilości po cenie promocyjnej. Jako dostawca towarów Wnioskodawca wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy.

Reasumując, kwotą należną jest kwota żądana od nabywcy, w tym przypadku pomniejszona o rabat. W takim przypadku obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 uwzględnia już rabat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z ust. 4 art. 29 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Przepis art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wymienia natomiast przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia miedzy nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, należy zauważyć, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji a zatem nie jest wynikiem przypadku lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi handel parasolami oraz galanterią skórzaną. Od miesiąca sierpnia 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż premiowaną, której mechanizm polega na tym, że wytypowany zgodnie z akcją promocyjną klient przy zakupie towaru według cen cennikowych kupuje dodatkową ilość towaru w cenie uwzględniającej wysoki rabat, czyli w cenie obniżonej za 1 grosz za jednostkę sprzedaży (cena promocyjna). Cena promocyjna po jakiej uczestnicy akcji mogą zakupić towary jest w takim przypadku niższa od ceny cennikowej o około 99%. Sprzedaż towarów zarówno po cenie ofertowej jak i cenie promocyjnej dokumentowana jest fakturą VAT wystawioną w dniu dokonania ich zakupu. Zakup po cenie promocyjnej odbywa się jednocześnie z zakupem towarów po cenie cennikowej. Zasadą promocji jest to, że nie obniża się cen towarów wynikających z cennika przy podstawowym zakupie ale rabat realizowany jest poprzez dodatkową sprzedaż towarów w promocyjnej cenie.

Realizowana przez Wnioskodawcę akcja promocyjna typu sprzedaż premiowa jest prowadzona w taki sposób, że dokonanie zakupów określonego rodzaju towarów za określoną wartość (wg cen cennikowych) uprawnia klienta do dokonania zakupu dodatkowej ilości określonych towarów w cenie z dużym rabatem za 1 grosz.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nie wynika, żeby Wnioskodawca prowadził sprzedaż parasoli oraz galanterii skórzanej dla odbiorców, którzy są powiązani z Wnioskodawcą w sposób określony w art. 32 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży dodatkowej ilości określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w promocji).

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku. Ale tylko w sytuacji, gdyby przypadki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Zatem określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę netto należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę netto ustaloną przez Wnioskodawcę na poziomie 1 grosza, obliczyć od tej kwoty podatek należny i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku istnienia pomiędzy kontrahentami powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl