IBPP1/443-100/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-100/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 6 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-100/13/ES z dnia 26 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

STAN FAKTYCZNY

1)

Własność i położenie:

W 2002 r. Wnioskodawczyni i jej mąż otrzymali w drodze umowy darowizny od ojca Wnioskodawczyni działkę nr ewid. gr. 72/2 Akt Notarialny (Repertorium numer (...) z dnia 9 lipca 2002 r.).

Działka stanowi współwłasność majątkową.

Powierzchnia działki = 0,2480 ha, przy szerokości 16 -16,7 m, długości ok. 147 -157m.

2)

Status zawodowy współwłaścicieli działki nr ewid. gr. 72/2:

a)

Wnioskodawczyni - tytuł zawodowy - mgr inż. Budownictwa.

W związku ze zdobytymi w międzyczasie kwalifikacjami zawodowymi (uprawnienia urbanistyczne) od dnia 1 września 2012 r. oprócz pracy na etacie, rozpoczęła działalność gospodarczą pod nazwą: J. (działalność jednoosobowa). Działalność dot. świadczenia usług z zakresu planowania przestrzennego (sporządzanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla urzędów miast i gmin) - poza granicami administracyjnymi miasta i gminy. Są to początki działalności Wnioskodawczyni i póki co, nie posiada ona żadnych przychodów. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Podkreśla jednak, że jej działalność gospodarcza nie ma żadnego związku z czynnościami podjętymi dotychczas, jak i tymi planowanymi w przyszłości - w zakresie darowanej działki nr ewid. gr. 72/2.

b) mąż - tytuł zawodowy - mgr inż. górnik.

Zatrudniony wyłącznie na etacie w przedsiębiorstwie, zgodnie ze swoimi kwalifikacjami.

3) Stan prawny:

Do końca 2003 r. dla przedmiotowej działki obowiązywały ustalenia miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy z 1991 r., zgodnie z którymi niewielki fragment działki (w miejscu istniejącej wówczas starej stodoły) był przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową zagrodową, pozostała przeważająca część działki - z przeznaczeniem: tereny rolne.

W tym czasie Miasto i Gmina posiadała studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w 1997 r., zgodnie z którym kierunki zagospodarowania dla terenu, w którym znajduje się przedmiotowa działka zmierzały i nadal zmierzają w kierunku rozwoju zabudowy terenów mieszkaniowych. W okresie blisko 3-letnim (lata 2004-2006) - Miasto i Gmina nie posiadała miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sołectwa O. W latach 2005-2006 trwały prace nad sporządzeniem projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 18 grudnia 2006 r. Rada Miejska przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północnej części O. i S., obejmujący swoim zakresem również działkę nr ewid. gr. 72/2 położoną w O. - (ogłoszony w Dz. Urz. Woj.), który wszedł w życie 20 marca 2007 r. i nadal obowiązuje.

Zgodnie z ustaleniami planu przedmiotowa działka położona jest w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (zgodnie z ustaleniami studium z 1997 r.).

4)

Uwarunkowania w terenie:

a)

Dostęp działki nr ewid. gr. 72/2 do drogi publicznej:

Aktualne możliwości:

- od wschodniej strony działki: z istniejącej drogi gminnej nr ewid. gr. 547 o szerokości aktualnie ok. 3m, opisanej w planie miejscowym jako droga publiczna: ciąg pieszo-jezdny o szerokości 6m.

Planowane - wynikające z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

- od zachodniej strony działki: z ciągu pieszo-jezdnego o szerokości 6m, zaplanowanego w poprzek po sąsiednich działkach prywatnych, następnie wzdłuż - po działce gminy z włączeniem do drogi istniejącej (nr ewid. gr. 547).

b)

Sąsiedztwo działki

W bezpośrednim sąsiedztwie:

- od strony północnej działka sąsiednia zabudowana,

- od strony południowej - na sąsiedniej działce rozpoczęta budowa (w trakcie, stan niezmienny od kilku lat),

- od strony wschodniej - na wprost, po przeciwnej stronie istniejącej drogi publicznej (nr 547) - działka sąsiednia zabudowana od kilkudziesięciu lat,

- od strony wschodniej - na wprost po przeciwnej stronie istniejącej drogi publicznej (nr 547) - działka sąsiednia zabudowana od kilkudziesięciu lat,

- od strony zachodniej - działka sąsiednia niezagospodarowana (działka przeznaczona pod zabudowę, brak uregulowanego dostępu do drogi publicznej i dostępu do mediów).

c)

Stan techniczny.

Darowana w 2002 r. działka nie była wyposażona w elementy infrastruktury technicznej (brak wody, energii elektrycznej, gazu, kanalizacji). Wzdłuż drogi gminnej nr ewid. gr. 547 nie była zrealizowana sieć wodociągowa ani elektroenergetyczna, jedynie istniały przyłącza elektroenergetyczne do kilku działek, do których nie było możliwości podłączenia działki Wnioskodawczyni.

5) Plany w początkowej fazie, po otrzymaniu darowizny:

Po otrzymaniu działki Wnioskodawczyni razem z mężem nosiła się z zamiarem wybudowania na działce budynku mieszkalnego. Brak wyposażenia działki w podstawowe media było ewidentną przeszkodą w realizacji ich zamierzeń. Jedną z głównych przyczyn był brak zgody sąsiadów na poprowadzenie przyłącza wody oraz energii elektroenergetycznej do działki Wnioskodawczyni (niezliczone próby rozmów). Brak zgody właściciela działki, na której jest zlokalizowany słup elektronergetyczny, od którego istniała możliwość poprowadzenia energii do działki Wnioskodawczyni, jak również brak zgody innego sąsiada (z kolejnego słupa, dalej usytuowanego) stał się powodem zatrzymania inwestycji na dobrych parę lat.

6)

Działania zrealizowane:

a)

Woda:

Ostatecznie Wnioskodawczyni razem z mężem w porozumieniu z Przedsiębiorstwem Wodociągowym wybudowała ok. 75 m sieci wodociągowej wzdłuż drogi gminnej (nr 547), z której przyłączem o długości ok. 17 m doprowadzono wodę na działkę Wnioskodawczyni nr ewid. gr. 72/2 - realizacja 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem otworzyła tym samym możliwości wyposażenia w wodę pozostałym właścicielom. Wkrótce nastąpiła kontynuacja sieci wodociągowej na dalszym odcinku, (dla realizacji sieci wodociągowej było wymagane pozwolenie na budowę).

b) Energia elektryczna:

Ostatecznie Przedsiębiorstwo Energetyczne wybudowało sieć elektroenergetyczną napowietrzno-kablową wzdłuż drogi gminnej (nr 547) ze słupa usytuowanego dalej niż ten, o którym wspomniano wyżej, przy czym Wnioskodawczyni wraz z mężem wyraziła zgodę na lokalizację kolejnego słupa, również na ich działce (przedsięwzięcie zorganizowane przez firmę energetyczną, którego celem było doprowadzenie energii do budynków nowopowstałych w dalszym sąsiedztwie). Zgoda Wnioskodawczyni na lokalizację słupa na działce była jednym z warunków wybudowania sieci). Działka nr ewid. gr. 72/2 wyposażona jest aktualnie w energię elektryczną - realizacja koniec 2011 r. (dla realizacji sieci elektroenergetycznej było wymagane pozwolenie na budowę).

7)

Informacje w zakresie pozostałych mediów:

a)

Kanalizacja:

Brak. Sołectwo O. nie jest wyposażone w sieć kanalizacyjną. Plan zagospodarowania przestrzennego uwzględnia przebieg wszystkich mediów, również kanalizacji. Ale na chwilę obecną nie przewiduje się jej realizacji.

Zgodnie z ustaleniami planu miejscowego istnieje możliwość wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków lub szczelnego szamba.

b) Gaz:

Brak. Wymaga wybudowania sieci wzdłuż drogi gminnej (nr 547) podobnie jak woda i energia elektryczna. Wnioskodawczyni nie podejmuje w tym kierunku działań (zbyt skomplikowana sytuacja),

c) Ciąg pieszo-jezdny od strony zachodniej:

Plan miejscowy zakłada wyposażenie przedmiotowego terenu w komunikację, zapewniającą dostęp do działek od strony zachodniej (z uwagi na znaczną głębokość planowanej zabudowy (odległość od istniejącej drogi do planowanej ok. 150 m). Póki co, realizacja ciągu - poza wszelkimi oczekiwaniami.

8) Podsumowanie stanu istniejącego:

9 lat trwało wyposażenie działki w wodę i energię elektroenergetyczną, przy ciągłych, nieprzerwanych staraniach. W związku z upływem czasu, zniechęceni całą sytuacją, zmianą życiowych uwarunkowań, które w międzyczasie wystąpiły, Wnioskodawczyni wraz z mężem zostali zmuszeni do rezygnacji z planów związanych z budową domu. W 2012 r. oboje podjęli decyzję: postanowili działkę sprzedać, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć w części na spłatę kredytu (kredytobiorca - mąż), w pozostałej części darować synowi (26 lat).

Próby sprzedaży działki o powierzchni 0,2480 ha w całości - nie powiodły się. Były wielokrotne ogłoszenia na stronie internetowej, w prasie lokalnej i wojewódzkiej, śledzenie informacji, jednak działka o powierzchni blisko ćwierć hektara, przy szerokości 16 m -16,7 m nie budziła żadnych konkretnych zainteresowań. Mimo podjętych wysiłków sprzedaż działki w całości okazała się niemożliwa. Zdesperowani całą historią zdarzeń Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęła próbę podziału działki.

9)

Działania podjęte w (IV kw. 2012 r.):

a)

Złożenie wniosku o podział nieruchomości - 11 października 2012 r.

Działkę nr ewid. gr. 72/2 w całości przeznaczoną pod zabudowę mieszkaniową Wnioskodawczyni wraz z mężem postanowiła podzielić na 4 działki budowlane, każda o powierzchni ok. 600 m2, zgodnie z ustaleniami planu miejscowego.

Chcąc zapewnić dojazd i wyposażenie w media 4 działek (póki co woda i energia elektryczna doprowadzona jest tylko do części działki przylegającej do drogi publicznej), należało przewidzieć służebność dojazdu i przesyłu mediów (np. wody i energii elektroenergetycznej) również do pozostałych 3 działek.

Celem zapewnienia służebności dojazdu i przesyłu mediów o szerokości 4 m należało wyburzyć starą stodołę, która była zlokalizowana na działce w odległości ok. 3 m od granicy działki od strony północnej. Stodoła stanowiła blokadę dla przejazdu i doprowadzenia mediów, poza tym była w złym stanie technicznym. Warunek wyburzenia zawarty - w postanowieniu w/s decyzji odnośnie wstępnego projektu podziału.

Wymogi architektoniczne dla zabudowy mieszkaniowej przemawiają za urządzeniem dojazdu w miejscu wyżej opisanym.

b) Uzyskanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości - 23 stycznia 2013 r.

Podział działki nr ewls.gr.72/2 na 4 działki budowlane:

Nr 72/4 -pow. 0,0601 ha

Nr 72/5 -pow. 0,0601 ha

Nr 72/6-pow. 0,0601 ha

Nr 72/7 -pow. 0,0603 ha.

Wydzielono pas pod poszerzenie istniejącej drogi publicznej - nr 72/8 - pow. 0,0028 ha oraz pod planowany ciąg pieszo-jezdny - nr 72/3 - pow. 0,0046 ha.

Służebność drogowa wraz ze służebnością przesyłu mediów: wody i energii elektrycznej - o szerokości 4 m na długości ok. 107 m planowana jest - przez długość 3 działek budowlanych. W związku z powyższym z całkowitej szerokości działek 16 m - pozostaje 12 m do zagospodarowania.

W decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości nr ewid. gr. 72/2 został postawiony warunek: "przy zbywaniu działek o nr 72/4, 72/5 i 72/6 zostanie dla nich zapewniony dostęp do drogi publicznej". Gmina tym samym przerzuca odpowiedzialność na Wnioskodawczynię i jej męża w zapewnieniu dostępu do drogi publicznej w szczególności działki nr 72/4, która przecież przylega bezpośrednio do planowanego ciągu pieszo-jezdnego. Oznacza to, że Gmina w najbliższym czasie nie będzie realizowała zaplanowanej drogi.

Wniosek:

Dokonany podział stwarza Wnioskodawczyni nowe szanse na zbycie działek. Jednak podział z projektowaną służebnością o szerokości 4 m przy całkowitej szerokości działek 16 m - znacznie utrudnia i ogranicza ich zagospodarowanie (12 m pozostaje z szerokości działki do zagospodarowania). W związku z powyższym działki stają się mniej atrakcyjne, ale nie niemożliwe do zabudowy. Zdając sobie sprawę z trudności sprzedaży działek Wnioskodawczyni wraz z mężem zastanawia się nad wykonaniem darmowej koncepcji zagospodarowania przez syna, który będąc z wykształcenia architektem potrafi w sposób właściwy ocenić możliwości zabudowy działek.

2. ZDARZENIA PRZYSZŁE:

ZDARZENIE PRZYSZŁE Nr 1:

1.

Wystąpienie do instytucji branżowych o wydanie warunków przyłączenia działek do sieci wodociągowej oraz energii elektroenergetycznej.

2.

W planach budowa przyłączy wodociągowego i elektroenergetycznego o długości ok. 100 m oraz urządzenie drogi dojazdowej, tak aby zapewnić bezpośredni dostęp do mediów i połączenie z drogą publiczną wszystkich działek.

3.

Sprzedaż 4 działek, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć w części na spłatę kredytu, w pozostałej przeznaczyć dla syna, np. na cele mieszkaniowe.

4.

Wykonanie przez syna ewentualnej darmowej koncepcji zagospodarowania działek (w przypadku trudności w sprzedaży).

ZDARZENIE PRZYSZŁE Nr 2:

1.

Wnioskodawczyni wraz z mężem ma w planie darować jedną działkę synowi, np. nr 72/5 - najbardziej dla niego atrakcyjną, jednak z potrzebą urządzenia mediów i drogi na długości ok. 100m.

2.

Syn jako właściciel działki wystąpi do instytucji branżowych o warunki przyłączenia działki do sieci wodociągowej i elektroenergetycznej, a następnie podejmie starania odnośnie urządzenia dojazdu, wyposażenia działki w media: wodę, energię z planem budowy domu.

3.

Wnioskodawczyni wraz z mężem ma w planie sprzedać pozostałe 3 działki, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć na spłatę kredytu, resztę darować synowi.

4.

Wykonanie przez syna ewentualnej darmowej koncepcji zagospodarowania działek (w przypadku trudności w sprzedaży).

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni podaje, że:

1)

Wykorzystywanie działki nr 72/2 przed podziałem:

a)

Aktem notarialnym (umowa darowizny) z dnia 9 lipca 2002 r. działka nr ewid. 72/2 o pow. 0,2480 ha (szerokość I6-16,7m, długość 147-157m) położona w O. - gmina O. została darowana Wnioskodawczyni i jej mężowi we wspólności majątkowej małżeńskiej).

b)

Działka nr 72/2 była zabudowana starą stodołą do rozbiórki. Była działką nieuzbrojoną, niezagospodarowaną nieogrodzoną, za wyjątkiem istniejących fragmentów ogrodzeń z dwóch stron (wzdłuż długości działki) wykonanych przez właścicieli działek sąsiednich. Na działce nie prowadzono żadnej działalności i nie wykorzystywano jej w żaden sposób. Przez kilka lat czyniono starania o wyposażenie działki w media.

c)

Uzbrojono początek działki nr 72/2 w wodę i energię elektryczną:

W 2008 r. - wykonano przyłączenie działki do sieci wodociągowej (poprowadzenie przyłącza wodociągowego o długości ok. 17 m)

W 2011 r. wykonano doprowadzenie energii elektrycznej na działkę ze słupa, który został zamontowany na działce (przyłącze ok. 3m)

d) W 2012 r. dokonano rozbiórki starej stodoły głównie ze względów estetycznych i bezpieczeństwa.

Rozbiórka stodoły umożliwiła również dokonanie podziału działki na 4 działki z projektowaną służebnością drogową i przesyłu mediów o szerokości 4 m. Stodoła w części blokowała przejazd i doprowadzenie infrastruktury do pozostałej części działki.

2)

Wykorzystywanie działek powstałych w wyniku podziału działki nr 72/2:

a)

Z dniem 6 lutego 2013 r. stała się prawomocna decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia podziału działki nr 72/2 na 4 działki o pow. ok. 600 m2 każda oraz 2 działki pod drogi.

Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 18 grudnia 2006 r. każda z wydzielonych 4 działek znajduje się w terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

Zgodnie z decyzją Burmistrza w sprawie podziału z działki nr 72/2 powstały następujące działki: 72/4-pow. 0,0601 ha

72)5 - pow. 0,0601 ha (działka obciążona służebnością drogową i przesyłu mediów o szerokości 4 m na rzecz właściciela działki nr 72/4)

72)6 - pow. 0,0601 ha (działka obciążona służebnością drogową i przesyłu mediów o szerokości 4 m na rzecz właściciela działki nr 72/5)

72)7 - pow. 0,0603 ha (działka obciążona służebnością drogową i przesyłu mediów o szerokości 4 m na rzecz właściciela działki nr 72/5)

72)8 - pow. 0,0028 ha (działka przekazana na rzecz Gminy - pod poszerzenie drogi gminnej nr 547 od strony działki nr 72/7)

72)3 - pow. 0,0046 ha (działka przekazana na rzecz Gminy - pod budowę nowego ciągu pieszo-jezdnego od strony działki nr 72/4).

b)

Aktem notarialnym z dnia 4 marca 2013 r. (umowa darowizny i ustanowienia służebności gruntowych) Wnioskodawczyni i jej małżonek darowali synowi działkę nr 72/5 obciążoną służebnością drogową i przesyłu mediów na rzecz każdoczesnego właściciela działki nr 72/4.

c)

Małżonkowie aktualnie są właścicielami 3 działek nr: 72/4, 72/6, 72/7.

Służebność przejścia, przejazdu i doprowadzenia mediów o szerokości 4 m po działkach nr 72/6 i 72/7 na rzecz każdoczesnego właściciela działki nr 72/5.

d) Działka nr 72/5 - właściciel syn.

Działka jest niezabudowana, niezagospodarowana, nieuzbrojona, ogrodzona z jednej strony przez sąsiada, trzecia linia zabudowy, odległość od drogi gminnej ok. 100 m (zapewniona służebność przejścia, przejazdu i doprowadzenia mediów po działkach nr 72/7 i 72/6, których właścicielami są: Wnioskodawczyni i jej małżonek.

Po otrzymaniu działki syn podjął decyzję o budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na swojej działce nr 72/5.

W związku z powyższym syn wystąpił z wnioskiem do instytucji branżowych o ustalenie warunków przyłączenia działki nr 72/5 do sieci infrastruktury technicznej: wody. energii i gazu. W sołectwie brak kanalizacji sanitarnej. Możliwość budowy przydomowych oczyszczalni ścieków lub bezodpływowych zbiorników typu szambo.

* Aktualnie pismem z dnia 15 marca 2013 r. zostały wydane warunki przyłączenia wody do sieci wodociągowej biegnącej wzdłuż drogi gminnej nr 547. Zgodnie z warunkami syn zobowiązany jest wykonać projekt przyłącza wodociągowego. Zlecił geodecie wykonanie mapy do celów projektowych.

* Aktualnie syn oczekuje na warunki przyłączenia działki nr 72/5 w energię elektryczną i gaz.

* W przypadku gazu konieczne będzie wykonanie przez P. S.A. sieci gazowej wzdłuż drogi gminnej.

Z wnioskiem o warunki wystąpiono 29 kwietnia 2013 r.

- syn ma w planach utwardzenie dojazdu do działki.

Wnioskodawczyni od 2002 r., kiedy stała się wspólnie z mężem właścicielką działki nr 72/2 do momentu darowania synowi wydzielonej z niej działki nr 72/5 - nie wykorzystywała działki do żadnych celów.

e)

Działka nr 72/7 - właściciel Wnioskodawczyni i jej małżonek

* Działka nr 72/7 przyległa bezpośrednio do drogi gminnej nr 547 z przekazanym pasem pod poszerzenie nr 72/8.

* Wyposażona jest w przyłącze wodociągowe, studzienkę i wodomierz.

* Na działce stoi słup elektroenergetyczny, z którego wychodzi kilkumetrowe przyłącze elektroenergetyczne.

* Na działce stoi budynek przenośny tymczasowy dla potrzeb budowy (do przechowywania narzędzi itp.). Planowane przeniesienie budynku na działkę nr 72/5.

* Działka obciążona służebnością przejścia, przejazdu i doprowadzenia mediów o szerokości 4 m.

Działka nie posiada ogrodzenia od drogi i od granicy z wydzieloną następną działką nr 72/6. Posiada ogrodzenie z 2 stron od sąsiadów wykonanych przez tamtejszych właścicieli.

* Syn planuje poprowadzić przyłącza: wodociągowe, energii elektrycznej i ewentualnie gazowe do działki nr 72/5 celem budowy budynku mieszkalnego na swojej działce.

Planuje również urządzić dojazd.

Wnioskodawczyni od 2002 r. kiedy stała się wspólnie z mężem właścicielką działki nr 72/2 do momentu, kiedy z działki wydzielono działkę nr 72/7 - do nadal nie wykorzystywała jej do żadnych celów.

f)

Działka nr 72/6 - właściciel Wnioskodawczyni i jej małżonek.

* Działka nr 72/6 (druga linia zabudowy) przyległa bezpośrednio do działki syna nr 72/5 (trzecia linia zabudowy).

* Nie jest wyposażona w żadne media, jest niezabudowana.

* Działka obciążona służebnością przejścia, przejazdu i doprowadzenia mediów o szerokości 4 m. Działka posiada ogrodzenie z dwóch stron: od sąsiadów wykonanych przez tamtejszych właścicieli.

* Syn planuje poprowadzić przyłącza: wodociągowe, energii elektrycznej i ewentualnie gazowe do działki nr 72/5 celem budowy budynku mieszkalnego na swojej działce.

Planuje również utwardzić dojazd.

Wnioskodawczyni od 2002 r., kiedy stała się wspólnie z mężem właścicielką działki nr 72/2 do momentu, kiedy z działki wydzielono działkę nr 72/6 - do nadal nie wykorzystywała jej do żadnych celów.

g)

Działka nr 72/4 - właściciel Wnioskodawczyni i jej małżonek.

* Działka nr 72/4 przyległa bezpośrednio do działki syna nr 72/5 (4 linia zabudowy lub pierwsza, ale po wybudowaniu przez gminę planowanej drogi (odległa perspektywa).

* Nie jest wyposażona w żadne media, jest niezabudowana.

* Działka nie jest obciążona służebnością przejścia, przejazdu i doprowadzenia mediów. Działka sąsiaduje bezpośrednio z wydzielonym pasem pod planowaną drogę nr 72/3. Działka nr 72/3 przekazana na rzecz Gminy.

* Działka posiada ogrodzenie z jednej strony od sąsiadów wykonanych przez tamtejszych właścicieli.

* Projektowana służebność 4 m przez działki nr: 72/7, 72/6 i 72/5 umożliwia zapewnienie przejścia, dojazdu i poprowadzenia mediów do działki nr 72/4.

Wnioskodawczyni od 2002 r. kiedy stała się wspólnie z mężem właścicielką działki nr 72/2 do momentu, kiedy z działki wydzielono działkę nr 72/4 - do nadal nie wykorzystywała jej do żadnych celów.

h) Działki nr 72/8 i 72/3 - do wykorzystania na cele dróg gminnych publicznych, zgodnie z decyzją Burmistrza Miasta i Gminy zatwierdzającą podział. Aktualnie właściciel Gmina.

W momencie sprzedaży działka nr:

* 72/4 - będzie niezabudowana,

* 72/6 - będzie niezabudowana,

* 72/7 - będzie niezabudowana.

Na pytanie tut. organu: "Jeśli działki będą zabudowane, to jaki będzie rodzaj tej zabudowy - jakie obiekty będą znajdować się na poszczególnych działkach... (proszę podać odrębnie dla każdej z działek)", Wnioskodawczyni odpowiedziała: "Nie dotyczy. Działki będą niezabudowane."

Na działkach przeznaczonych do sprzedaży nr 72/6, 72/7 i 72/4 nie będzie budynków i budowli trwale związanych z gruntem.

Nie występują budynki i budowle na działkach przeznaczonych do sprzedaży. Będą jedynie urządzenia budowlane: odcinek przyłącza wodociągowego i być może elektroenergetycznego, przechodzących przez działki nr 72/7 i 72/6 - do działki syna nr 72/5. Aktualnie syn oczekuje na warunki przyłączenia energii elektrycznej i gazu do działki nr 72/5.

Na działkach przeznaczonych do sprzedaży nr 72/7, 72/6, 72/4 nie było i nie będzie żadnych budynków i budowli. W związku z czym nie było zasiedlenia i oddania do użytkowania.

Na działce nr 72/7 jest jedynie przyłącze wodociągowe o długości 17 m, studzienka i wodomierz oraz słup elektroenergetyczny, którego poprowadzone jest kilkumetrowe przyłącze energii elektrycznej.

Na pytanie tut. organu: "Czy w momencie ewentualnej budowy zabudowań (budynków, budowli lub ich części) na przedmiotowych działkach, Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego... (proszę podać odrębnie dla każdego z budynków/budowli)", Wnioskodawczyni odpowiedziała: "Nie dotyczy. Wnioskodawca nie ma zamiaru budowy zabudowań (budynków, budowli lub ich części). Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budowa zabudowań (budynków, budowli i ich części) - nie miała miejsca. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów (bo takich brak), które były wyższe niż 30% ich wartości początkowej, w związku z czym nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Jedynym obiektem na działce nr 72/2 przed podziałem była zastana, stara stodoła, w stosunku do której Wnioskodawczyni nie poniosła żadnych wydatków. Budynek wymagał rozbiórki, co zostało odnotowane w akcie notarialnym - umowie darowizny z dnia 9 lipca 2002 r. Przed przystąpieniem do rozbiórki zasięgnięto opinii inżyniera z uprawnieniami, w których stwierdzono, że budynek wymaga natychmiastowej rozbiórki ze względów bezpieczeństwa.

W okresie od 9 lipca 2002 r. do 5 lutego 2013 r. Wnioskodawczyni i jej mąż byli właścicielami działki nr 72/2 o pow. 0,2480 ha (w małżeństwie panował i panuje ustrój wspólności ustawowej). Stara stodoła, która była wówczas na działce - nie była wykorzystywana do żadnych celów. Wiadomym było, że wymagała rozbiórki.

Z dniem 6 lutego 2013 r. decyzja Burmistrza Miasta i Gminy zatwierdzająca podział działki nr 72/2 na 4 działki przeznaczone pod zabudowę nr: 72/4, 72/5, 72/6, 72/7 oraz 2 działki pod drogi publiczne nr 72/8 i 72/3 - stała się prawomocna.

Działki nr 72/8 i 72/3 przeszły z mocy prawa na własność Gminy.

Z dniem 4 marca 2013 r., właścicielem działki nr 7275 został syn (działka darowana - umowa darowizny i ustanowienia służebności gruntowych).

Póki co, żadna z wydzielonych działek nr 72/7, 72/6, 72/4 nie została sprzedana przez Wnioskodawczynię.

Działka nr 72/5 została darowana synowi. Syn ma zamiar zlecić wykonanie projektu przyłącza wodociągowego i elektroenergetycznego oraz utwardzić dojazd do swojej działki.

Wnioskodawczyni w stosunku do swoich działek nr 72/7, 72/6, 72/4 nie wykorzystywała i nie będzie wykorzystywała działek do żadnych celów, za wyjątkiem planowanego udostępnienia nieodpłatnego służebności doprowadzenia mediów, dojścia i przejazdu po działkach nr: 72/7 i 72/6 do działki nr 72/5 co zostało odnotowane w akcie notarialnym (umowa darowizny i ustanowienia służebności gruntowych) z dnia 4 marca 2013 r. Inne budynki i budowle lub ich części - brak.

Działka nr 72/2 przed podziałem, ani żadna z wydzielonych działek nr: 72/4, 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/3 - nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Również stara stodoła, która znajdowała się na działce nr 72/2 przed dokonanym podziałem nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (rozbiórka stodoły w 11.2012 r. - przed dokonanym podziałem).

Inne budynki i budowle lub ich części - brak.

Działka nr 72/2 przed podziałem, ani żadna z wydzielonych działek nr: 72/4, 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/3 - nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Również stara stodoła - nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Inne budynki i budowle lub ich części - brak.

Wnioskodawczyni nigdy nie była i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Wnioskodawczyni na działce nr 72/2 przed podziałem, jak również na działkach wydzielonych mających być przedmiotem sprzedaży nr: 72/4, 72/6, 72/7, ani tej którą podarowała synowi (nr 72/5) - nigdy nie prowadziła gospodarstwa rolnego, nie produkowała i nie uzyskiwała żadnych płodów rolnych i innych produktów, jak również nie dokonywała żadnej sprzedaży produktów rolnych.

Działka nr 72/2 przed podziałem, jak również działki wydzielone nr 72/4, 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/3 - nigdy nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, w związku z czym Wnioskodawczyni nigdy nie czerpała żadnych korzyści tego tytułu. Podobnie stara stodoła nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy. Inne budynki i budowle lub ich części - brak.

Działki, budynki i budowle lub ich części nie były przedmiotem najmu i dzierżawy w całym okresie od dnia posiadania, t.j. od 9 lipca 2002 r. - do nadal. Nie było zawieranych z tego tytułu żadnych umów.

W celu sprzedaży działek nr: 72/4, 72/6, 72/7 Wnioskodawczyni ma zamiar zamieścić ogłoszenia o powyższym w prasie lokalnej i na stronie internetowej.

Wnioskodawczyni ma zamiar pozyskać nabywców dla sprzedawanych działek poprzez ogłoszenia j.w.

Dla działki nr 72/2 przed podziałem, jak również dla działek wydzielonych nr 72/4, 72/5, 72/6, 72/7 - nie były wydane nigdy decyzje o warunkach zabudowy ani pozwolenie na zabudowę. Nikt do tej pory nie występował o takie pozwolenie.

Syn - właściciel działki nr 72/5 wystąpił o warunki przyłączenia tej działki do sieci wodociągowej, elektroenergetycznej i gazowej z zamiarem wystąpienia w następnej kolejności o pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego na swojej działce - dla własnych potrzeb (ukończone 26 lat). Aktualnie syn zlecił wykonanie mapy do celów projektowych.

Budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr 72/2 (przed podziałem) była jedynie w planach. Budynek ten miał służyć wyłącznie własnym potrzebom mieszkaniowym. Przez całe życie Wnioskodawczyni wraz z mężem mieszkali i mieszkają w bloku, w mieszkaniu własnościowym o pow. 48 m2. Wnioskodawczyni nigdy nie posiadała i nie posiada aktualnie żadnych innych działek. Zamiar budowy nigdy nie był związany ze sprzedażą budynku. Jednak trudności związane z uzbrojeniem działki, najpierw z doprowadzeniem wody, później energii elektrycznej i upływ czasu z tym związany, spowodowały również zniechęcenie oraz zmianę planów (w związku z dorastającym synem). Hamulcem był ewidentny brak zgody sąsiadów na doprowadzenie wody przez ich działki oraz energii elektrycznej z najbliższych słupów, usytuowanych na ich działkach. Ostatecznie w 2008 r. po wybudowaniu sieci wodociągowej doprowadzono wodę do działki nr 72/2 (po podziale działka nr 72/7). W 2011 r. T. sp. z o.o. wybudowało sieć elektroenergetyczną częściowo napowietrzną, częściowo kablową wzdłuż drogi gminnej nr 547, a Wnioskodawczyni z mężem wyrazili zgodę na lokalizację słupa elektroenergetycznego na działce nr 72/2 (po podziale działka nr 72/7). Poprowadzono przyłącze elektroenergetyczne (kilkumetrowe) do działki nr 72/2 (po podziale działka nr 72/7).

Aktualnie działka nr 72/7 jest jedyną wydzieloną działką wyposażoną w przyłącze wody i energii elektrycznej (obciążona jednak służebnością drogową i przesyłu mediów do kolejnych działek nr: 72/6 i 72/5.

Darmowa koncepcja (bardzo uproszczona) zagospodarowania działek wykonana przez syna architekta ma jeden cel: przekonać zainteresowanych kupnem o możliwościach zagospodarowania stosunkowo wąskich działek, które mogą nie budzić zainteresowania w związku z ograniczeniami wynikającymi z szerokości działki i obciążeniem służebnością. Przy projektowanej służebności przejścia, przejazdu i doprowadzenia wszystkich mediów o szerokości 4 m do zagospodarowania pozostaje ok. 12 m z szerokości działek, przy czym należy uwzględnić przepisy w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w tym zachowanie odległości od granicy działki z sąsiadem: 4 m ściany budynku z oknami i 3 m bez okien. Dokonany podział działki nr 72/2 z jednej strony spowodował otwarcie się na klientów, którzy poszukują małych działek, z drugiej wprowadził ograniczenia co do usytuowania budynku, jego kształtu i powierzchni.

Koncepcja (szkic) ma na celu przekonanie kupującego, w jaki sposób można zagospodarować działkę, która może wydawać mu się mało atrakcyjna, wręcz niemożliwa do zagospodarowania i odpowiedzieć, czy spełnia jego oczekiwania.

Wnioskodawczyni nie posiadała i nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży, za wyjątkiem 3 wydzielonych działek nr: 72/4 - pow. 0,0601 ha, 72/6 - pow. 0,0601 ha, 72/7 - pow. 0,0603 ha, które powstały w wyniku darowanej przez ojca działki nr 72/2.

Wnioskodawczyni nigdy wcześniej nie dokonywała sprzedaży gruntów, w związku z czym nie odprowadzała podatku VAT z tego tytułu, nie składała deklaracji VAT-7 oraz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Wnioskodawczyni nie dokonała jeszcze sprzedaży działek nr: 72/4, 72/6, 72/7. Póki co, nosi się z zamiarem ich sprzedaży.

Działka nr 72/5 została darowana synowi Wnioskodawczyni aktem notarialnym z dnia 4 marca 2013 r. (umowa darowizny i ustanowienia służebności gruntowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 maja 2013 r.):

Czy Wnioskodawca będzie obciążony podatkiem VAT w wyniku planowanej sprzedaży 3 działek w świetle obowiązujących aktualnie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 maja 2013 r.):

Nie. Wnioskodawca nie powinien być obciążony podatkiem VAT. Podjęte i planowane działania związane ze sprzedażą działek nie stanowią działalności handlowej. Wydzielone działki stanowią majątek Wnioskodawcy i małżonka do spożytkowania w celach osobistych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego. Majątek taki nabywany jest bowiem na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem do działalności handlowej, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

Ponieważ planowana w przedmiotowej sprawie sprzedaż dotyczyć będzie nieruchomości, należy wziąć pod uwagę również treść orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących tej tematyki.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE wydanych w sprawach C-180/10 i C-181/10 wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Wymienione we wniosku czynności wykonane przez Wnioskodawcę wskazują, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykazał aktywności w rozporządzaniu nieruchomością, porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działań wykraczających poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Nieruchomość, której część ma być przedmiotem sprzedaży, Wnioskodawczyni otrzymała 10 lat temu w darowiźnie od swojego ojca. Od momentu otrzymania działki planowała wraz mężem wybudować tam dom mieszkalny na własne potrzeby, gdyż mieszkała i mieszka w bloku. Od początku zatem wszelkie działania podejmowane wobec tej działki miały na celu wybudowanie budynku dla własnych potrzeb mieszkaniowych, a zamiar budowy nigdy nie był związany ze sprzedażą budynku. Jednakże trudności na przestrzeni tych 10 lat związane z uzbrojeniem działki, doprowadzeniem wody, energii elektrycznej i upływ czasu z tym związany spowodowały zniechęcenie oraz zmianę planów (w związku z dorastającym synem).

W związku z powyższym Wnioskodawczyni postanowiła działkę sprzedać. Początkowo przedmiotem sprzedaży miała być cała działka, lecz jej niekorzystne rozmiary spowodowały brak zainteresowania ze strony nabywców. Z tego też powodu Wnioskodawczyni postanowiła dokonać podziału na 4 mniejsze działki. Jedną z działek podarowała synowi, natomiast do sprzedaży przeznaczyła trzy działki.

Posiadana przez Wnioskodawczynię nieruchomość przez cały okres posiadania nie była wykorzystywania do działalności gospodarczej, w tym do działalności rolniczej, nie była też przedmiotem najmu ani dzierżawy. Dla działek nie zostały nigdy wydane decyzje o warunkach zabudowy ani pozwolenia na budowę.

Wnioskodawczyni nie posiadała i nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży ani też nigdy wcześniej nie dokonywała sprzedaży gruntów.

W celu sprzedaży przedmiotowych trzech działek Wnioskodawczyni ma zamiar zamieścić ogłoszenia w prasie lokalnej i na stronie internetowej.

W świetle powyższego Wnioskodawczyni nie można przypisać aktywności porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Wszelkie bowiem działania podejmowane przez Wnioskodawczynię do momentu podjęcia decyzji o sprzedaży były nakierowane na wykorzystanie posiadanej działki wyłącznie do celów osobistych. Natomiast po podjęciu decyzji o sprzedaży jedynym działaniem był podział działki na mniejsze wraz z ustanowieniem odpowiednich służebności, gdyż działka w całości nie wzbudziła zainteresowania kupujących. Również ewentualna darmowa koncepcja zagospodarowania działek (szkic) wykonana przez syna w przypadku trudności w sprzedaży działek, dla zobrazowania potencjalnym kupującym możliwości zagospodarowania stosunkowo wąskich działek, nie wskazuje na zaangażowanie środków ze strony Wnioskodawczyni, które mogłyby kwalifikować jej działania jako zbliżone do podejmowanych przez podmioty profesjonalnie zajmujące się obrotem nieruchomościami.

Podkreślenia wymaga, że wprawdzie pojęcie "majątku prywatnego" nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. "Majątek prywatny" to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Zaznaczyć należy również, iż nie ma przeszkód aby podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabył nieruchomość do majątku prywatnego, który byłby wyłączony z systemu VAT i sprzedaż takiego majątku również nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy mieć jednak na uwadze, że stwierdzenie czy dany przedmiot sprzedaży stanowi składnik majątku prywatnego, czy też jest związany z prowadzoną czy planowaną działalnością gospodarczą jest konsekwencją oceny prawnej dokonanej przez organ wydający interpretację, a nie elementem stanu faktycznego.

Ze wskazanego powyżej orzeczenia C-291/92 wynika bowiem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego, co w przedmiotowej sprawie miało miejsce.

Zatem planowaną przez Wnioskodawczynię sprzedaż działek należy uznać za sprzedaż majątku prywatnego niezwiązanego z działalnością gospodarczą, tak więc czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu, a Wnioskodawczyni nie będzie działała w charakterze podatnika.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że przy sprzedaży działek Wnioskodawca nie będzie obciążony podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl