IBPP1/443-10/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-10/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 marca 2013 r. znak: IBPP1/443-10/13/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 4 stycznia 2010 r. Działalność oparta jest głównie na świadczeniu usług informatycznych (PKD 62.09.Z), a także sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet (PKD 47.91.Z). Zakres działalności wskazany we wpisie do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej obejmuje także pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma X zleciła Wnioskodawcy przeprowadzenie szkolenia mającego charakter kształcenia zawodowego z zakresu grafiki 2D/3D tj. z obsługi programów...,..., a także... dla grupy wiekowej 50+. Szkolenie w 100% finansowane jest ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.1.1. O środki publiczne ubiegała się firma X zlecająca Wnioskodawcy przeprowadzenie szkolenia. W ramach przyjętego zlecenia Wnioskodawca przeprowadza szkolenie według zadanej tematyki. Całą bazę, w tym materiały szkoleniowe zapewnia firma X. Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawia fakturę VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Projekt jest realizowany w ramach działania 8.1 POKL: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1: Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Wnioskodawca realizuje szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W związku z powyższym nauczanie to ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Cel główny projektu: Wzmocnienie pozycji na rynku pracy 85 pracujących (w tym 51 K w wieku 50 + z woj.... do dnia 28 lutego 2014 r.).

Cel szczegółowy projektu: Zdobycie przez 85 uczestników projektu kwalifikacji dostosowanych do ich potrzeb oraz potrzeb rynku pracy do dnia 28 lutego 2014 r.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów.

Realizowane szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Umiejętności nabyte podczas szkoleń są w dużym stopniu wykorzystywane przez uczestników szkoleń w wykonywanej pracy, mają również bezpośredni wpływ na poprawę ich pozycji na rynku pracy.

Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie środkami publicznymi, z wyodrębnionego rachunku bankowego Zleceniodawcy (rachunek otwarty na cele realizowanego projektu), na którym znajduje się 100% środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę za wykonanie usług szkoleniowych dla Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnie z planem realizacji projektu pn.: "..." - Zadanie 3-Szkolenia IT; Wynagrodzenie trenerów prowadzących szkolenie (...) (umowa cywilnoprawna/samozatrudnienie).

Przedmiotowe szkolenia są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą będącym jednocześnie organizatorem szkolenia i realizatorem projektów, który zawarł umowy na ich realizację z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach. Zleceniodawca otrzymuje środki w transzach, które są przekazywane każdorazowo przez BGK- Ministerstwo Finansów oraz IP2- WUP Katowice na wyodrębniony rachunek Zleceniodawcy założony jedynie do celów rozliczeń przedmiotowego projektu. Zleceniodawca przekazuje Wnioskodawcy wynagrodzenie za realizację określonych modułów szkoleniowych w ramach realizowanego projektu na podstawie faktur VAT wystawionych przez Wnioskodawcę.

Środki którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonane usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi właśnie na ten cel w budżecie przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę ze szkoleń realizowanych w ramach projektu PKOL Działanie 8.1.1 korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pomimo, że umowę na finansowanie szkolenia zawarła firma X będąca zleceniodawcą i ona jest bezpośrednim beneficjentem dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze szkoleń realizowanych w ramach projektu PKOL Działanie 8.1.1. korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jako szkolenie w całości finansowane ze środków publicznych i bez znaczenia pozostaje fakt, że środki publiczne otrzymuje firma X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz, że usługi te stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy zatem przeanalizować czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy zlecono przeprowadzenie szkolenia z zakresu grafiki 2D/3D tj. z obsługi programów...,..., a także... dla grupy wiekowej 50+. Projekt jest realizowany w ramach działania 8.1 POKL: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1: Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Celem głównym projektu jest wzmocnienie pozycji na rynku pracy 85 pracujących (w tym 51 K w wieku 50 + z województwa...). Celem szczegółowym projektu jest zdobycie przez 85 uczestników projektu kwalifikacji dostosowanych do ich potrzeb oraz potrzeb rynku pracy. Nauczanie to ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Realizowane szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Umiejętności nabyte podczas szkoleń są w dużym stopniu wykorzystywane przez uczestników szkoleń w wykonywanej pracy, mają również bezpośredni wpływ na poprawę ich pozycji na rynku pracy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenie spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać bowiem należy, że celem tych szkoleń jest zdobycie przez uczestników projektu kwalifikacji dostosowanych do ich potrzeb oraz potrzeb rynku pracy a umiejętności nabyte podczas szkoleń są wykorzystywane przez uczestników szkolenia w wykonywanej pracy, mają również bezpośredni wpływ na poprawę ich pozycji na rynku pracy.

Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca wskazał bowiem we wniosku, że nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów.

Wnioskodawca nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, przysługującego podmiotom które uzyskały dla świadczonych usług akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, bowiem jak wskazał Wnioskodawca we wniosku nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż szkolenie w 100% finansowane jest ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.1.1. O środki publiczne ubiegała się firma X zlecająca Wnioskodawcy przeprowadzenie szkolenia. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie środkami publicznymi, z wyodrębnionego rachunku bankowego Zleceniodawcy (rachunek otwarty na cele realizowanego projektu), na którym znajduje się 100% środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę za wykonanie usług szkoleniowych dla Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnie z planem realizacji projektu.

Przedmiotowe szkolenia są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą będącym jednocześnie organizatorem szkolenia i realizatorem projektów, który zawarł umowy na ich realizację z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach. Zleceniodawca otrzymuje środki w transzach, które są przekazywane każdorazowo przez BGK- Ministerstwo Finansów oraz IP2- WUP Katowice na wyodrębniony rachunek Zleceniodawcy założony jedynie do celów rozliczeń przedmiotowego projektu. Zleceniodawca przekazuje Wnioskodawcy wynagrodzenie za realizację określonych modułów szkoleniowych w ramach realizowanego projektu na podstawie faktur VAT wystawionych przez Wnioskodawcę.

Środki którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonane usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi właśnie na ten cel w budżecie przedmiotowego projektu.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę (podwykonawcę) usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego i są finansowane w całości ze środków publicznych. Otrzymana przez Wnioskodawcę od Zleceniodawcy (bezpośredniego beneficjenta środków publicznych) zapłata za wykonane usługi w całości jest finansowana ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w 100% finansowanymi ze środków publicznych.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy wskazane we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl