IBPP1/443-01/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-01/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto R., przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R." dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R." dofinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto R. prowadzi projekt "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku staromiejskiego w R.", który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR.

Wnioskodawca realizuje powyższe zadanie inwestycyjne przy pomocy Urzędu Miasta R. Dla celów identyfikacji podatkowej podatnikiem jest Gmina miasto R., która rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dokonuje przy pomocy Urzędu Miasta w zakresie zadań nie przypisanych do realizacji innym jednostkom organizacyjnym Gminy.

Realizując ww. zadanie Wnioskodawca, poprzez Urząd Miasta jako jednostkę organizacyjną Gminy, dokonuje zakupu towarów i usług służących rozbudowie podziemnej trasy turystycznej, stworzeniu ciągu pieszego dla zwiedzających, rekonstrukcji płyty rynku oraz budowie obiektu wejścia do trasy podziemnej.

Gmina Miasto R. pozostanie właścicielem powstałego w drodze inwestycji majątku wytworzonego w ramach projektu, który będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb z zakresu kultury, turystyki, promocji, a także ochrony zabytków, co stanowi katalog zadań własnych Miasta zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zarządzanie i administrowanie wytworzonym majątkiem przekazane zostanie własnym lub obcym jednostkom organizacyjnym, które pod względem prawnym i organizacyjnym będą realizować zadanie wynikające z charakteru i przeznaczenia obiektów.W okresie trwałości projektu płytą Rynku zarządzał będzie Miejski Zarząd Dróg i Zieleni, w oparciu o decyzję trwałego zarządu. Miejski Zarząd Dróg i Zieleni jest jednostką organizacyjną Miasta (jednostką budżetową) i odrębnym podmiotem podatku VAT. Powierzchnia płyty Rynku będzie udostępniona na cele gospodarcze z przeznaczeniem głównie na ogródki letnie restauratorów. Przychody uzyskane z najmu i dzierżawy płyty Rynku stanowić będą dochód Miejskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który jako odrębny podmiot podatku VAT będzie dokonywał stosownych rozliczeń z Urzędem Skarbowym.Obiekt wejścia i podziemna trasa turystyczna będzie zarządzana i administrowana przez inną jednostkę organizacyjną w drodze umowy użyczenia.Jednostka ta będzie pozyskiwać przychody z wynajmu powierzchni w budynku wejścia oraz sprzedaży biletów do podziemnej trasy turystycznej. Przychody te będą opodatkowane, i podobnie jak przychody z płyty Rynku, rozliczane podatkowo przez odrębny w stosunku do Gminy Miasto R. podmiot podatku VAT. Uzyskane dochody będą pokrywały koszty funkcjonowania obiektu wejścia i trasy podziemnej oraz punktu informacji turystycznej, który będzie służył promocji Miasta.

Zatem majątek wytworzony przy realizacji zadania inwestycyjnego "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R." nie służy i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT Gminy Miasta - Urzędu R. jako podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym Gmina Miasto R., realizując zadanie inwestycyjne przy pomocy Urzędu, nie będzie mogła odliczyć podatku VAT, gdyż jest odrębnym podatnikiem podatku w stosunku do podmiotów, które będą zarządzały powstałym majątkiem Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent środków Gmina Miasto R. - Urząd Miasta przy wykonywaniu zadania inwestycyjnego: "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R." może odliczyć podatek od towarów i usług w całości lub części, w okresie jego wykonywania, jak również w ciągu pięciu lat od daty zakończenia projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT, realizując zadanie przy pomocy Urzędu Miasta, nie ma on podstaw do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R." jak również w ciągu 5 lat od daty zakończenia realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym), a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R.".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż w okresie trwałości projektu płytą Rynku zarządzał będzie Miejski Zarząd Dróg i Zieleni, w oparciu o decyzję trwałego zarządu. Miejski Zarząd Dróg i Zieleni jest jednostką organizacyjną Miasta (jednostką budżetową) i odrębnym podmiotem podatku VAT.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Ponadto z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż obiekt wejścia i podziemna trasa turystyczna będzie zarządzana i administrowana przez inną jednostkę organizacyjną w drodze umowy użyczenia.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie mienia w administrowanie na podstawie umowy użyczenia) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nieodpłatne przekazanie do użytkowania na podstawie umowy użyczenia, majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Ponadto zgodnie z cyt. wyżej przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, ma inny niż cywilnoprawny charakter, tak więc nie jest to czynność podlegająca przepisom ustawy o VAT.

W świetle cytowanych wyżej regulacji realizacja przedmiotowej inwestycji związana jest z wykonywaniem przez gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że czynności wykonywane w ramach ww. programu nie służą i nie będą służyły wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Realizacja II części podziemnej trasy turystycznej wraz z rekonstrukcją Płyty Rynku Staromiejskiego w R.".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. w okresie tym majątek powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie zostanie wykorzystany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl