IBPP/443-78/12/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP/443-78/12/UH Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne do "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne do "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2012 r. znak: IBPP3/443-78/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony opis zdarzenia przyszłego:

Stowarzyszenie... złożyło w dniu 12 sierpnia 2011 r. wniosek do Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami II" w obszarze D (likwidacja barier transportowych) na zakup nowego samochodu 9 - osobowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych.

Samochód zostanie zakupiony przez Stowarzyszenie przy 50% dofinansowaniu wartości samochodu przez PFRON i 50% wkładzie własnym Stowarzyszenia.

Samochód do przewozu osób niepełnosprawnych będzie stanowił własność Stowarzyszenia. Auto będzie wykorzystywane do przewozu osób niepełnosprawnych na prowadzone zajęcia oraz na różne imprezy okolicznościowe organizowane z udziałem "...". Dowożeni uczestnicy nie będą ponosić odpłatności za przewóz. Z tego tytułu samochód będzie służył czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Stowarzyszenie jest zwolnione przedmiotowo w zakresie podatku VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, jest Organizacją Pożytku Publicznego i prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną.

W piśmie z dnia 6 marca 2012 r. Wnioskodawca poinformował, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w związku z tym nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Transakcja zakupu nowego samochodu 9-osobowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną na: Stowarzyszenie....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku ze zdarzeniem przyszłym dotyczącym planowanego zakupu samochodu osobowego 9 -osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne do "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że jako osoba prawna podlegająca zwolnieniu przedmiotowemu z podatku VAT w zakresie prowadzonej działalności statutowej nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, który wynika z przyszłej realizacji wyżej wymienionego programu, ponieważ jest to realizacja zdania niezwiązana z działalnością opodatkowaną i nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 5 ust. ustawy o podatku VAT nieodpłatne świadczenie usług nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Wypada w tym miejscu wspomnieć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Nadmienia się również, że fakt, iż czynności wykonywane są przez podmiot będący stowarzyszeniem nie oznacza, że czynności te automatycznie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

W świetle powyższego, niewątpliwie Stowarzyszenie jako osoba prawna w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie złożyło wniosek do PFRON w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami II" w obszarze D (likwidacja barier transportowych) na zakup nowego 9-osobowego samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Koszty zakupu ww. samochodu będą w 50% pochodziły z dofinansowania pochodzącego z PFRON, a w pozostałej części z wkładu własnego Stowarzyszenia.

Ww. samochód będzie własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia oraz na różne imprezy okolicznościowe organizowane z udziałem "...". Przewóz osób będzie nieodpłatny. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zakupu przedmiotowego samochodu zostanie potwierdzony fakturą VAT wystawioną na: Stowarzyszenie.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia terapeutyczne do "...", Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonany zakup nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. samochodu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją wymienionego programu należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu. Organ nie wypowiada się w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, iż "nieodpłatne świadczenie usług nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług", gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl