IBPBII/2/423-796/11/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-796/11/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu "dywidend" wypłaconych przez polską spółkę komandytowo - akcyjną spółce prawa cypryjskiego, której udziałowcem będzie wnioskodawca - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu "dywidend" wypłaconych przez polska spółkę komandytowo - akcyjną spółce prawa cypryjskiego, której udziałowcem będzie wnioskodawca.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną prawa polskiego i polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje utworzyć spółkę kapitałową prawa cypryjskiego (odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego), która będzie cypryjskim rezydentem podatkowym i będzie objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym na Cyprze.

Dla tak utworzonej spółki wnioskodawca planuje uzyskać status jednostki międzynarodowego zbiorowego inwestowania prawa cypryjskiego (International Collective Investment Scheme "ICIS"). Status ICIS będzie nadany przez Centralny Bank Cypru (Central Bank of Cyprus "CBC"), po spełnieniu wymogów określonych cypryjską Ustawa o jednostkach międzynarodowego zbiorowego inwestowania (International Collectiva Investment Schemes Law No. 47 (1) z 1999 r. Przedmiotem działalności ICIS będzie zbiorowe inwestowanie funduszy posiadaczy jednostek uczestnictwa.

Po uzyskaniu statusu ICIS, spółka będąca własnością wnioskodawcy będzie działała nadal w formie spółki kapitałowej, będzie jednak uprawniona do misji jednostek uczestnictwa (certyfikatów inwestycyjnych).

Działalność ICIS, zgodnie z prawem cypryjskim, będzie podlegała nadzorowi i regulacjom CBC, który jest podmiotem zarówno regulującym jak i nadzorującym jednostki ICIS. CBC sprawuje nadzór m.in. poprzez dokonywanie kontroli działalności ICIS dokonując przeglądu ksiąg i rejestrów pod kątem prowadzenia działalności zgodnie z prawem, wszelkimi regulacjami wydawanymi prze CBC jako organ nadzoru, dokumentami korporacyjnymi ICIS.

CBC ma odpowiednie uprawnienia by chronić interesy inwestorów, wyłączając w to pozbawienie statusu ICIS.

ICIS powołuje depozytariusza, który m.in. prowadzi rejestr aktywów funduszy oraz przechowuje aktywa ICIS. Zgodnie z umową spółki, wyłącznym przedmiotem działalności ICIS będzie inwestowanie zgromadzonych środków pieniężnych w m.in. papiery wartościowe (np. akcje, obligacje, certyfikaty inwestycyjne), patenty, nieruchomości. ICIS może również obejmować akcje lub prawa i obowiązki w spółkach osobowych.

Wnioskodawca planuje, że ICIS zostanie akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej prawa polskiego ("SKA"). SKA będzie prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. Dochód realizowany przez SKA będzie dystrybuowany do ICIS, zgodnie z umową spółki SKA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy w przypadku wypłaty dywidendy przez SKA na rzecz ICIS pobierany będzie zryczałtowany podatek dochodowy u "źródła" w Polsce na podstawie art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane, jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W ocenie wnioskodawcy, w przypadku spółki prawa cypryjskiego nie znajdzie zastosowanie art. 22 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. SKA mimo szczególnego charakteru jej akcjonariusza nie jest bowiem osobą prawną, wobec czego nie znajdzie zastosowania do wypłat dokonywanych na rzecz akcjonariusza SKA art. 22 ust. 1 Ustawy CIT. Zatem z tytułu wypłat dokonywanych przez SKA na rzecz spółki prawa cypryjskiego nie będzie pobierany podatek u źródła w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu "dywidend" wypłaconych przez polską spółkę komandytowo - akcyjną spółce prawa cypryjskiego, której udziałowcem będzie wnioskodawca. W pozostałym zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Wskazać jedynie należy, iż obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 marca 2011 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl