IBPBII/2/423-5/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-5/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia podatku od dywidendy od wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia podatku od dywidendy od wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - spółka akcyjna w likwidacji - za 2008 r. osiągnęła zysk netto w kwocie 3.783 744,70 zł Z tego tytułu jest zobowiązana jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa do zapłaty 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i jest to kwota 567 566 zł W latach 1994-2000 spółka otrzymywała dywidendy od innych podmiotów gospodarczych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i od tych dywidend płatnicy potrącili zryczałtowany podatek od dywidend w kwocie 892 777,66 zł. Ponieważ spółka nie osiągała zysków, nie płaciła podatku dochodowego od osób prawnych, to nie miała możliwości odliczania tego pobranego przez płatników podatku od podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W 2008 r. osiągnięto dochód, ale podstawę do opodatkowania obniżono do wysokości tego dochodu o odliczenia strat z lat ubiegłych, zatem nadal nie było możliwości potrącenia pobranego w latach ubiegłych podatku od dywidend.

W 2009 r. spółka zakończy już proces likwidacji i zostanie wykreślona z KRS. Ponieważ kwota 892 777,66 zł zapłaconego podatku od dywidend nie zostanie już rozliczona w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O, bowiem rozliczone tam będą na całość należnego za 2008 r. podatku dochodowego straty z lat ubiegłych, to należną za 2008 r. 15% wpłatę z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa w kwocie 567 566 zł wnioskodawca chce rozliczać z podatkiem od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w latach 1994-2000, korzystając z przepisu art. 10 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy spółka nie będzie kontynuowała działalności, ponieważ proces likwidacji spółki będzie zakończony w 2009 r. istnieje możliwość odliczenia kwot pobranego w latach 1994-2000 podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej za 2008 r. 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ spółka kończy swój byt prawny i nie będzie już możliwości odliczenia zapłaconego wcześniej podatku od dywidend od podatku dochodowego od osób prawnych, to będzie miała prawo do zaliczenia zobowiązania spółki z tytułu 15% wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa za 2008 r. w kwocie 567 566,66 zł na poczet należności wynikającej z zapłaconego w latach ubiegłych podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych do wysokości tego zobowiązania tj. kwoty 567 566 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów wymienionych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Otrzymanie dywidendy wiąże się bowiem z koniecznością pobrania przez wypłacającego tę dywidendę 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (art. 22 ust. 1 i art. 26 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. W razie braku możliwości odliczenia, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Przepis ten z dniem 1 stycznia 2007 r. został uchylony ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589). Jednak na mocy art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej podatnikom, na zasadach praw nabytych przysługuje prawo do dokonywania odliczeń podatku m.in. od otrzymanej dywidendy, od kwoty podatku opłaconego na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że pobrany i przekazany przez płatnika podatek od dywidendy stosownie do art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. na zasadzie praw nabytych odlicza się od kwoty podatku, obliczonego zgodnie z art. 19 tej ustawy, tj. opłacanego na zasadach ogólnych. W razie braku możliwości odliczenia w roku podatkowym, kwotę podatku można odliczyć w następnych latach podatkowych, jednak pod warunkiem, że podatnik uzyskuje dochody, od których deklaruje podatek dochodowy.

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oprócz tego, że są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych mają również obowiązek dokonywania do budżetu państwa wpłat z zysku na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 2 ust. 5 ww. ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Obowiązek wnoszenia wpłaty z zysku ciąży na ww. spółkach przez cały okres ich bytu nie wyłączając okresu likwidacji spółki. Katalog zwolnień i wyłączeń określony w art. 3, art. 5 i art. 7 ww. ustawy ma charakter zamknięty i nie obejmuje spółek w likwidacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w latach 1994-2000 spółka otrzymywała dywidendy od innych podmiotów gospodarczych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i od tych dywidend płatnicy potrącali zryczałtowany podatek. Ponieważ spółka nie osiągała zysków, nie płaciła podatku dochodowego od osób prawnych to nie miała możliwości odliczania tego pobranego przez płatników podatku od dywidend. W 2008 r. osiągnięto dochód, ale podstawę do opodatkowania obniżono do wysokości tego dochodu o odliczenia strat z lat ubiegłych, zatem nadal nie było możliwości potrącenia pobranego w latach ubiegłych podatku od dywidend. Wątpliwość wnioskodawcy budzi fakt, czy w sytuacji, gdy spółka nie będzie kontynuowała działalności, ponieważ proces likwidacji spółki będzie zakończony w 2009 r. istnieje możliwość odliczenia kwot pobranego w latach 1994-2000 podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej za 2008 r. 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że z literalnego brzmienia art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. wyraźnie wynika, że o wartość podatku uiszczonego od otrzymanej dywidendy można pomniejszyć wyłącznie podatek należny - obliczony zgodnie z art. 19 ustawy, tj. płacony na zasadach ogólnych. Nie ma zatem możliwości odliczenia kwot pobranego podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Taka możliwość nie została przez ustawodawcę określona zarówno w przepisach podatkowych jak i w ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie do pomniejszenia podatku o kwotę pobranego podatku od dywidendy było przywilejem, z którego podatnicy mogli skorzystać, ale nie musieli. Dlatego przypadek, kiedy podatnik nie dokonał takiego odliczenia i nie będzie go już mógł dokonać ponieważ np. kończy działalność będzie skutkował brakiem możliwości korzystania z przedmiotowego odliczenia. Okoliczność, w której podatnik nie skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia pobranego podatku od dywidendy nie może prowadzić do konkluzji, że zakończenie działalności wskutek likwidacji usprawiedliwi odliczenie tegoż podatku w sposób niezgodny z przepisami. Nie można uregulowań zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przenosić na grunt ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Możliwość odliczenia pobranego podatku od dywidend przysługiwała podatnikom wyłącznie od podatku obliczonego zgodnie z przepisami ustawy podatkowej a nie od wpłat z zysku, które reguluje odrębna ustawa. Tym samym za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której o pobrany a nie odliczony podatek od dywidendy podatnicy pomniejszaliby jakiekolwiek zobowiązania wbrew jednoznacznym zapisom ustawy.

Reasumując, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa nawet w stanie likwidacji, jeśli osiągnie zysk powinna dokonać wpłat z zysku do budżetu państwa na zasadach określonych w ww. ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Przepisy nie przewidują możliwości odliczenia kwot pobranego podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej wpłaty z zysku.

Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej. ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl