IBPBII/2/423-33/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-33/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 30 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji w celu ich umorzenia bez wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji w celu ich umorzenia bez wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka akcyjna będąca wnioskodawcą zamierza skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 359 § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), tzn. nabycia części własnych akcji celem ich umorzenia ("umorzenie dobrowolne"). Nabycie akcji nastąpi od Spółki z o.o. Zgodnie z art. 359 § 2 Kodeksu spółek handlowych umorzenie to nastąpi bez wynagrodzenia. W momencie "umorzenia dobrowolnego" Spółka z o.o. będzie posiadać 30,24% akcji wnioskodawcy przez okres dłuższy niż 2 lata. Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji Spółki z o.o., który będzie potwierdzał miejsce siedziby tej Spółki dla celów podatkowych w Polsce, na rok dokonania "umorzenia dobrowolnego".

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wspomniana transakcja będzie podlegać podatkowi dochodowemu od osób prawnych po stronie wnioskodawcy.

(we wniosku pytanie to oznaczono nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy, wspomniana transakcja będzie dla niego neutralna w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazał, że za przyjęciem takiego stanowiska przemawia pogląd wyrażony w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 23 lutego 2004 r., będącym odpowiedzią na zapytanie poselskie, w którym stwierdzono m.in., iż "Oceniając skutki podatkowe będące następstwem nabycia przez spółkę własnych udziałów w celu ich umorzenia bez wynagrodzenia, stwierdzić należy, że wśród określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zdarzeń powodujących powstanie przychodu, sytuacja taka wprost nie jest wskazana. Niezależnie jednak od faktu, iż określony w art. 12 tej ustawy katalog przypadków powodujących powstanie przychodu nie jest enumeratywny, zdaniem Ministra Finansów nabycie przez spółkę kapitałową własnych udziałów celem ich umorzenia - nawet bez wynagrodzenia - nie spowoduje powstania przychodu w tej spółce."

Równocześnie, brak jest podstaw dla uznania, iż w przedmiotowej sytuacji powstanie dochód podatkowy z udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym: dochód z umorzenia akcji, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki, w celu umorzenia tych akcji, wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, czy dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, etc.

Żeby odpowiedzieć na pytanie, czy po stronie wnioskodawcy powstanie dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych podlegający podatkowi dochodowemu od osób prawnych, należy odwołać się do przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z art. 359 § 1 Kodeksu spółek handlowych, akcje mogą być umorzone wyłącznie w przypadku, gdy statut spółki tak stanowi (w rozważanym przypadku możliwość dokonania umorzenia akcji dopuszcza statut wnioskodawcy). Kodeks spółek handlowych stwierdza ponadto, że akcje mogą być umorzone za zgodą akcjonariusza w drodze nabycia akcji przez spółkę za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia ("umorzenie dobrowolne") i bez zgody akcjonariusza ("umorzenie przymusowe"). W rozważanym przypadku będziemy mieć do czynienia z tzw. "umorzeniem dobrowolnym" - bez wynagrodzenia.

Biorąc pod uwagę, iż umorzenie własnych akcji, nabytych w tym celu (umorzenie dobrowolne) nie wchodzi w zakres art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odsyłającego do zbycia akcji spółki w celu umorzenia, nie zaś ich nabycia przez spółkę umarzającą własne akcje), nie znajdzie on w tym przypadku zastosowania. Z kolei dochodem "z umorzenia akcji", o którym mowa w art. 10 ww. ustawy mamy do czynienia w przypadku umorzenia przymusowego, przy czym dochód ten powstaje także po stronie podmiotu, który był dotychczasowym właścicielem tych akcji, nie zaś spółki umarzającej akcje.

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy, na gruncie art. 10 ust. 1 ww. ustawy nie uzyska on żadnego dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, który powinien u niego podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 17 sierpnia 2009 r., sygn. IPPB3/423-386/09-2/JB;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 6 maja 2009 r., sygn. ITPB3/423-176/09/PS;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2009 r., sygn. ILPB3/423-50/09-4/KS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 1 zawartego w przedmiotowym wniosku. Ocena stanowiska w zakresie pytania nr 2 została zawarta w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl