IBPBII/2/423-32/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-32/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 29 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

* obowiązku poboru podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty wynagrodzenia w związku z nabyciem akcji w celu ich umorzenia - jest prawidłowe,

* obowiązku sporządzenia informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku z ww. tytułu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku poboru podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty wynagrodzenia w związku z nabyciem akcji w celu ich umorzenia oraz obowiązku sporządzenia informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku z ww. tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka akcyjna będąca wnioskodawcą zamierza skorzystać z uprawnienia wskazanego w art. 359 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych, tzn. nabycia części własnych akcji celem ich umorzenia ("umorzenie dobrowolne"). Takie uprawnienie przysługuje wnioskodawcy na podstawie statutu. Nabycie akcji nastąpi od Spółki z o.o. (spółki matki) z siedzibą w Polsce. Wynagrodzeniem Spółki z o.o. z tytułu umorzenia części akcji będą środki pieniężne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku ze spełnieniem warunków wynikających ze zwolnienia wskazanego w art. 22 ust. 4 i kolejne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wnioskodawca będzie miał obowiązek pobrania jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty na rzecz Spółki z o.o. wynagrodzenia za tzw. "umorzenie dobrowolne".

(we wniosku pytanie to oznaczono nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym: dochód z umorzenia akcji, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki, w celu umorzenia tych akcji, wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, czy dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, etc.

Zdaniem Spółki, uwzględniając argumentację przedstawioną w odniesieniu do pytania nr 1, w wyniku "dobrowolnego umorzenia" dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych powstanie zasadniczo po stronie akcjonariusza wnioskodawcy, tzn. Spółki z o.o.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się umorzenia akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki w celu umorzenia tych akcji - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia. Oznacza to, że przy obliczaniu dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych powstającego po stronie Spółki z o.o. powinno się zastosować następującą konstrukcję:

1.

określić wysokość wynagrodzenia Spółki z o.o. przysługującą za umarzane akcje;

2.

pomniejszyć takie wynagrodzenie o kwotę stanowiącą koszt nabycia akcji wnioskodawcy przez Spółkę z o.o.;

3.

różnica, która powstanie pomiędzy tymi wielkościami będzie stanowić po stronie Spółki z o.o. dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, ewentualnie podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem komentarza przedstawionego poniżej).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoba prawna, która dokonuje wypłaty należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pełni funkcję płatnika.

Artykuł 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wskazuje, że płatnik jest odpowiedzialny za obliczenie oraz pobranie od podatnika podatku i za wpłacenie go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Innymi słowy, w rozważanym przypadku, funkcję płatnika będzie spełniać wnioskodawca, zaś zakres jego obowiązków będzie obejmować czynności wskazane powyżej w punkcie 1-3 na podstawie dokumentów własnych i dokumentów dostarczonych przez Spółkę z o.o. Dodatkowo, już po określeniu wysokości dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych, wnioskodawca pełniąc funkcję płatnika, powinien ustalić, czy omawiany dochód (przychód) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Zgodnie z art. 22 ust. 4 ww. ustawy dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają zwolnieniu z podatku, jeżeli spełnione będą łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski;

2.

uzyskującym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% akcji w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych będzie:

* spółka, o której mowa w pkt 2, albo

* zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a ww. ustawy, zwolnienie z podatku stosuje się w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski posiada akcje w spółce wypłacającej te należności w wysokości 10%, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Jednak, zgodnie z art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie z podatku ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania akcji w wysokości 10%, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, będzie upływać po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

Wnioskodawca wskazał, iż w momencie "umorzenia dobrowolnego" Spółka z o.o. będzie posiadać co najmniej 10% akcji wnioskodawcy przez okres dłuższy niż 2 lata. Oznacza to, że Spółka z o.o. będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ww. ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 26 ust. 1c pkt 1 ww. ustawy, osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy (dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych), w związku ze zwolnieniem od podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy, mogą zastosować zwolnienie wynikające z tego przepisu wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę unijną (lub spółkę z EOG) miejsca jej siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej tzw. certyfikatem rezydencji.

Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji Spółki z o.o., który będzie potwierdzał miejsce siedziby tej spółki dla celów podatkowych w Polsce na rok dokonania "umorzenia dobrowolnego".

Zatem, w opinii wnioskodawcy, zostaną spełnione wszystkie warunki wskazane w art. 22 ust. 4-4b oraz art. 26 ust. 1c pkt 1 ww. ustawy, które pozwolą na zwolnienie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych osiągniętego przez Spółkę z o.o. z tytułu "umorzenia dobrowolnego" z podatku dochodowego od osób prawnych. W kontekście powyższego, dochód (przychód) uzyskany przez Spółkę z o.o., przy spełnieniu warunku potwierdzenia miejsca jej siedziby dla celów podatkowych, będzie podlegał zwolnieniu na mocy omawianego przepisu art. 22 ust. 4 ww. ustawy, co będzie skutkować brakiem po stronie wnioskodawcy, jako płatnika, obowiązku pobrania podatku z tytułu wypłaty na rzecz Spółki z o.o. wynagrodzenia za "umorzenie dobrowolne".

Pomimo skorzystania przez Spółkę z o.o. ze zwolnienia z podatku, zgodnie z art. 26 ust. 3d ww. ustawy, wnioskodawca w odniesieniu do powyższej wspomnianej czynności będzie zobowiązany do przygotowania oraz przesłania na rzecz Spółki z o.o. do właściwego urzędu skarbowego, informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku (deklaracja IFT-2), w terminie do końca trzeciego miesiąca, następującego po roku podatkowym w którym dokona się "umorzenia dobrowolnego".

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 10 marca 2008 r., sygn. IPPB3/423-552/07-4/AG;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 2009 r., sygn. ILPB3/423-202/09-4/MM;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 9 sierpnia 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-1158/08/MO.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Natomiast podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 tej ustawy).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 3 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 4 ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

* spółka, o której mowa w pkt 2, albo

* zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Przepis art. 22 ust. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jednocześnie, w myśl art. 26 ust. 1c tej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Artykuł 26 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1.

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2.

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Z kolei w myśl art. 26 ust. 3d ww. ustawy informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku. Przepisy ust. 3b i 3c stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dochód uzyskany przez akcjonariusza (Spółkę z o.o.), przy spełnieniu warunku udokumentowania miejsca siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, podlegał będzie zwolnieniu na mocy omawianego przepisu art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co w konsekwencji skutkuje brakiem obowiązku - po stronie wnioskodawcy - poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconego wynagrodzenia za akcje nabyte w celu ich umorzenia.

Natomiast za nieprawidłowe uznać należy stanowisko wnioskodawcy, iż pomimo skorzystania przez Spółkę z o.o. ze zwolnienia z podatku, zgodnie z art. 26 ust. 3d ww. ustawy, wnioskodawca zobowiązany będzie do przygotowania oraz przesłania na rzecz Spółki z o.o. do właściwego urzędu skarbowego, informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku (deklaracja IFT-2).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika bowiem, iż Spółka z o.o. na rzecz której wnioskodawca wypłaci wynagrodzenie za umarzane akcje, ma siedzibę na terytorium Polski. Natomiast powołany przez wnioskodawcę przepis art. 26 ust. 3d ww. ustawy ma zastosowanie tylko i wyłącznie w odniesieniu do podatników niebędących polskimi rezydentami podatkowymi.

Zatem w przypadku wypłaty wynagrodzenia za umarzane akcje, które korzysta ze zwolnienia z podatku, polskiej spółce, czyli podmiotowi o którym mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku przesyłania jakichkolwiek formularzy podatkowych do urzędu skarbowego i do podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 2 zawartego w przedmiotowym wniosku. Ocena stanowiska w zakresie pytania nr 1 została zawarta w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl