IBPBII/2/423-30/11/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-30/11/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 25 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa:

* w części dotyczącej ustania obowiązku dokonywania wpłat z zysku - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej obowiązku dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 stycznia 2000 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego wnioskodawczyni stała się jednoosobową Spółką Skarbu Państwa, w którym to Skarb Państwa posiadał 100% udziału w kapitale zakładowym Spółki. W związku z tym, na podstawie ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa z dnia 1 grudnia 1995 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) wnioskodawczyni była zobowiązana do zaliczkowych wpłat z zysku na rzecz Budżetu Państwa. Na podstawie § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określania trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz składania wzorów deklaracji Spółka zawiadomiła właściwy dla jej siedziby Urząd Skarbowy o wyborze kwartalnych okresów wpłat z zysku - pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. W dniu 29 czerwca 2011 r. została podpisana "Umowa objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym" między S.A. a Skarbem Państwa Rzeczpospolitej Polskiej o objęciu przez Skarb Państwa Akcji S.A. w zamian za wkład niepieniężny w postaci 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji wnioskodawczyni. Zbycie akcji Spółki nastąpiło zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. poz. 171 z późn. zm.). W dniu 4 lipca 2011 r. do Zarządu wnioskodawczyni wraz z "Umową objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym" został złożony równocześnie wniosek o "Wpis do księgi akcyjnej wraz z oświadczeniem o braku sprzeciwu wobec dokonania wpisu" z dnia 29 czerwca 2011 r., który został wykonany. Jednocześnie w dniu 11 lipca 2011 r. Zarząd Spółki złożył do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o zmianę akcjonariusza spółki akcyjnej. Do dnia złożenia wniosku o interpretację nie wydano postanowienia w tym przedmiocie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Z którym dniem wnioskodawczyni traci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i przestanie być zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa. Czy w momencie zawarcia "Umowy objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym" tj. w dniu 29 czerwca 2011 r., czy z chwilą wydania postanowienia sądu o zmianie w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zdaniem wnioskodawczyni, Spółka rozliczyła i wpłaciła na rachunek właściwego dla jej siedziby Urzędu Skarbowego należne wpłaty z zysku za I i II kwartał 2011 r. Zdaniem Spółki, odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego dniem utraty statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa jest dzień zawarcia "Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym" tj. dzień 29 czerwca 2011 r. Zgodnie z art. 3 ustawy z 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji. Zatem, Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku za okresy rozliczeniowe po dniu 30 czerwca 2011 r., jednakże ostateczne rozliczenie wpłaty z zysku za okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. Spółka zobowiązana jest rozliczyć i złożyć roczną deklarację WZS-1R w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zgodnie z § 5 pkt 1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określania trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki skarbu Państwa oraz składania wzorów deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7 stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Na mocy art. 2 ust. 1 ww. ustawy, spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Wpłaty te są dokonywane zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych (spółka ma prawo wyboru okresów, za jakie będzie uiszczać zaliczki), natomiast ostateczne rozliczenie wpłat z zysku następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (art. 2 ust. 2-3 ww. ustawy). W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały).

Z kolei w myśl art. 3 ww. ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Szczegółowe zasady realizacji ww. obowiązków normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz Budżetu Państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji WZS-1M. Wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa za ostatni miesiąc roku obrotowego dokonuje się przy tym w terminie do dnia 28 tego miesiąca w wysokości jak za miesiąc poprzedni (§ 2 ust. 2).

Zgodnie natomiast z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia, spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji WZS-1K. Wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego (§ 3 ust. 2).

Spółki są ponadto obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do Budżetu Państwa, na podstawie deklaracji WZS-1R w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego albo sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania (§ 5 omawianego rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 1 stycznia 2000 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego wnioskodawczyni stała się jednoosobową spółka Skarbu Państwa w związku z powyższym wnioskodawczyni była zobowiązana do zaliczkowych wpłat z zysku na rzecz Budżetu Państwa. Wpłaty te uiszczano kwartalnie. W dniu 29 czerwca 2011 r. podpisana została umowa objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym pomiędzy S.A. a Skarbem Państwa. W wyniku ww. umowy Skarb Państwa objął akcje S.A. w zamian za wkład niepieniężny, który stanowiło 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji wnioskodawczyni. Zbycie akcji nastąpiło na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. W dniu 4 lipca 2011 r. wraz z umową objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym został złożony wniosek o wpis do księgi akcyjnej wraz z oświadczeniem o braku sprzeciwu wobec dokonania wpisu, który został dokonany. Następnie w dniu 11 lipca 2011 r. złożono do Krajowego Rejestru Sadowego wniosek o zmianę akcjonariusza spółki.

Należy zauważyć, że Obowiązek dokonywania wpłat z zysku ciąży na jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa przez cały okres ich bytu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:

* obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,

* zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,

* rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:

* sprzedaż przedsiębiorstwa,

* wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,

* oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Reasumując, ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje 3 sposoby prywatyzacji:

1.

obejmowanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,

2.

zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,

3.

rozporządzeniem wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi przedsiębiorstwa państwowego.

Z treści art. 430 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wynika, że zmiana statutu spółki akcyjnej wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Każda zmiana statutu dla swej skuteczności wymaga więc nie tylko uchwały walnego zgromadzenia ale i wpisu do rejestru. Wpis ten ma zatem charakter konstytutywny (z chwilą rejestracji dochodzi do zmiany).

W niniejszym przypadku Skarb Państwa zbywa akcje jednoosobowej spółki Skarbu Państwa poprzez wniesienie 85% tych akcji aportem do spółki akcyjnej. Z wniosku wynika, że doszło do objęcia przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki akcyjnej w zamian za akcje wnioskodawczyni.

Wobec tego należy wyjaśnić, że skoro w spółce akcyjnej, do której wnoszone są akcje jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (wnioskodawczyni) miało miejsce podwyższenie kapitału zakładowego to tym samym doszło do zmiany statutu spółki akcyjnej.

Zmiana statutu wymaga uchwały oraz wpisu do rejestru. Wpis ma charakter konstytutywny.

Tym samym do skutecznego zbycia akcji wnioskodawczyni w wyniku wniesienia ich aportem do spółki akcyjnej doszło dopiero w momencie zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni, że utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa już z chwilą zawarcia umowy w dniu 29 czerwca 2011 r. jest nieprawidłowe. Utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nastąpiła bowiem dopiero z chwilą zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym podwyższenia kapitału zakładowego spółki do której Skarb Państwa wniósł akcje wnioskodawczyni. Obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustał tym samym dopiero od końca kwartału, w którym miał miejsce wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Natomiast w przepisach § 2 i 5 rozporządzenia w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji, ustawodawca rozróżnił wpłaty dokonywane zaliczkowo od ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku. Ostateczne rozliczenie tych wpłat następuje po zakończeniu roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, bowiem dopiero wtedy znane są dane, które w sposób finalny i prawidłowy pozwalają na ustalenie wysokości tych wpłat, tj. wielkość zysku brutto za zakończony rok obrotowy i wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych za ten rok.

Tym samym wnioskodawczyni obowiązana jest dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu Państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji WZS-1R.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni w tej części uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl