IBPBII/2/423-3/11/ŁCz - Sposób opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-3/11/ŁCz Sposób opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 15 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 31 marca 2011 r. i 6 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 25 marca 2011 r. Znak: IBPBII/2/415-222/11/ŁCz; IBPBII/2/423-3/11/ŁCz wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 31 marca 2011 r. i 6 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zbyła nieodpłatnie uprawnionym pracownikom akcje serii A o nominalnej wartości 10 zł każda. W 2000 r. dokonano sprzedaży 80% akcji spółki osobie fizycznej.

Struktura własności kapitału podstawowego spółki na dzień 31 grudnia 2010 r. przedstawia się następująco:

* osoba fizyczna 87,5%,

* Skarb Państwa 6%,

* uprawnieni pracownicy 6,5%.

W chwili obecnej dobiega końca proces likwidacji spółki i pozostanie do podziału pomiędzy ww. akcjonariuszy kwota likwidacyjna. Prawo do nieodpłatnego nabycia akcji mogło być realizowane do dnia 18 lipca 2001 r. Wypłata kwoty likwidacyjnej planowana jest na drugie półrocze 2011 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Spółka w likwidacji wnosi o potwierdzenie, że kwota likwidacyjna wypłacona poszczególnym akcjonariuszom (w tym Skarbowi Państwa) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%.

Zdaniem wnioskodawcy, kwota likwidacyjna wypłacona Skarbowi Państwa winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania dokonanego podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz Skarbu Państwa. Ocena stanowiska w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania podziału kwoty likwidacyjnej rozdysponowanej na rzecz akcjonariuszy będących osobami fizycznymi została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Z art. 26 ust. 1 ustawy wynika, że osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Podatek w przypadku wystąpienia dochodu (przychodu) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 22 ust. 1 ustawy) w wysokości 19% uzyskanego przychodu płatnik przekazuje w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika (art. 26 ust. 3 ustawy).

W tym miejscu należy wskazać, że płatnik jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem a jego rola sprowadza się głównie do ustalania i odprowadzania na rzecz wierzyciela podatkowego należności podatkowych obciążających podatnika, a więc bez uszczuplania własnego majątku.

Stosownie jednak do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku Skarb Państwa.

Przepis art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza krąg podmiotów, które podlegają, co do zasady, zwolnieniu podmiotowemu. Wymienione w tym przepisie podmioty są zwolnione od podatku dochodowego, w tym również nie składają deklaracji i zeznań podatkowych. Zwolnienie podmiotowe obejmuje podatki od wszystkich rodzajów dochodów, a więc także podatek od dochodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Płatnicy tego podatku nie będą go zatem pobierać od podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków. Konstrukcja przywołanego przepisu wyraźnie wskazuje, iż osoba prawna - Skarb Państwa jest w nim utożsamiany z budżetem państwa. W tym kontekście oczywistym jest, iż Skarb Państwa (budżet państwa) jako beneficjent podatku dochodowego od osób prawnych nie może być jednocześnie jego podatnikiem.

Zwolnienie to ograniczono do czynności dotyczących majątku będącego w posiadaniu Skarbu Państwa, a nieprzekazanego innym państwowym osobom prawnym.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że Spółka dokonując wypłaty wartości majątku przekazywanego w związku z likwidacją Spółki Skarbowi Państwa jako jednemu z akcjonariuszy, nie jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od tej wypłaty, z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy Skarb Państwa podlega.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że kwota likwidacyjna przypadająca Skarbowi Państwa winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19% należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opolu po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl