IBPBII/2/423-23/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-23/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. ustalenia momentu powstania obowiązku dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. ustalenia momentu powstania obowiązku dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 29 maja 2009 r. zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym obniżenie kapitału zakładowego Spółki. Obniżenie to zakończyło proces wykupu akcji Spółki będących w posiadaniu innych podmiotów.

W wyniku rejestracji obniżenia kapitału zakładowego Spółki, zgodnie z art. 360 § 4 Kodeksu Spółek Handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) nastąpiło umorzenie akcji własnych Spółki wykupionych od akcjonariuszy co spowodowało, że z dniem 30 maja 2009 r. jednym akcjonariuszem Spółki został Skarb Państwa, Spółka począwszy od dnia 30 maja 2009 r. uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Od którego momentu Spółka została objęta obowiązkiem dokonywania wpłat z zysku.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) (dalej: Ustawy WZZ) jej przepisy stosuje się między innymi do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Powołany przepis to jedyna regulacja określająca stronę podmiotową obowiązku w zakresie wpłat z zysku. Żaden inny przepis Ustawy WZZ ani rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenia WZZ) nie określa wprost momentu, od którego jednoosobowa spółka Skarbu Państwa podlega obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku. W art. 3 Ustawy WZZ przewidziano jedynie, że obowiązek ten ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia WZZ, jeżeli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego niż okres za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą na następny pełny okres. Powyższe oznacza zatem, że Ustawa WZZ przewiduje możliwość powstania obowiązku w zakresie wpłaty z zysku w trakcie trwania okresu rozliczeniowego (miesiąca), a obowiązek w zakresie wpłat obejmuje w tym okresie rozliczeniowym wyłącznie czas od dnia powstania obowiązku do ostatniego dnia tego okresu rozliczeniowego - wpłata z zysku za taki "niepełny" okres następuje łącznie z wpłatą za następny pełny okres rozliczeniowy (miesiąc).

Odnosząc wskazane wyżej przepisy Ustawy WZZ i Rozporządzenia WZZ do przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności okoliczności nabycia przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie rozpoczętego roku obrotowego, w trakcie miesiąca kalendarzowego, zdaniem Spółki została ona objęta obowiązkiem w zakresie wpłaty z zysku począwszy od dnia następującego po dniu, w którym zarejestrowane zostało obniżenie kapitału Spółki, tj. od dnia w którym Skarb Państwa został jednym (100%) akcjonariuszem Spółki, w związku z czym Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a więc od dnia 30 maja 2009 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) akt ten reguluje tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych. W myśl art. 306 pkt 4 tej ustawy, do powstania spółki akcyjnej wymaga się między innymi wpisu do rejestru. Zatem z przepisu tego wynika, iż swój byt spółka akcyjna zawdzięcza wpisowi do rejestru, który polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego KRS danych zawartych w postanowieniu sądu rejestrowego niezwłocznie po jego wydaniu. Niedopełnienie tej czynności powoduje, iż spółka nie powstanie.

Ponadto z treści art. 430 § 1 cytowanej ustawy wynika również, iż zmiana statutu spółki akcyjnej wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Każda zmiana statutu (nawet nie mająca istotnego znaczenia) dla swej skuteczności wymaga więc nie tylko uchwały walnego zgromadzenia (względnie uchwały zarządu lub rady nadzorczej), ale i wpisu do rejestru.

Z treści tych przepisów wynika więc, iż przy powstaniu spółki akcyjnej oraz wszelkich zmianach, które wymagają zmiany jej statutu, ustawodawca nałożył obowiązek dokumentowania ich wpisem do rejestru przedsiębiorców. Wpis ten ma zarazem charakter konstytutywny (z chwilą rejestracji dochodzi do zmiany).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5 ww. ustawy).

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w następstwie rejestracji w dniu 29 maja 2009 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym obniżenia kapitału zakładowego Spółki nastąpiło umorzenie akcji własnych Spółki uprzednio wykupionych od akcjonariuszy. Spowodowało to, że jedynym akcjonariuszem Spółki został Skarb Państwa.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami i przedstawionym stanem faktycznym należy stwierdzić, że dzień rejestracji w KRS zmiany akcjonariuszy Spółki, w wyniku której stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa, należy traktować jako moment, od którego Spółka podlega obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w dniu 30 maja 2009 r. czyli w dniu następującym po zarejestrowaniu obniżenia kapitału Spółki należało uznać za nieprawidłowe. Zgodnie bowiem z ww. przepisami Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w dniu wpisu do KRS, iż jedynym akcjonariuszem Spółki jest Skarb Państwa, tj. 29 maja 2009 r. i od tego dnia zobowiązana została do dokonywania wpłat z zysku, o których mowa w ww. ustawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl