IBPBII/2/423-20/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/423-20/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 24 sierpnia 2009 r. Znak: IBPB II/2/423-20/09/AK wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 2 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Po zrealizowaniu wszelkich czynności likwidacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa sp. z o.o. w likwidacji (100% własność Gminy) związanych z zaspokojeniem i zabezpieczeniem wierzycieli oraz zakończeniem działalności spółki, planowane jest dokonanie podziału pozostałego po spółce majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód Gminy z tytułu tzw. dywidendy likwidacyjnej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, z mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej (tzw. dywidenda likwidacyjna). Zgodnie z art. 6

ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zwolnione z podatku są jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 z późn. zm.), nie wymienia wprost tzw. dywidendy likwidacyjnej. Stanowi jednak o dochodach z majątku gminy (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy). Tak zwana dywidenda likwidacyjna jest dochodem z udziałów w spółce, które z kolei są częścią majątku Gminy. W związku z tym, w ocenie wnioskodawcy, dywidenda likwidacyjna korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, jako dochód z majątku Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest więc dochód faktycznie uzyskany z tego udziału. Powołane przepisy obejmują przychody (dochody), jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Istotne jest zatem źródło, jakim jest fakt bycia udziałowcem. Wobec powyższego wartość otrzymanego przez udziałowca majątku w związku z likwidacją spółki (tzw. kwota likwidacyjna) będzie dochodem z udziału w zysku osoby prawnej.

Określając dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych należy przy tym pamiętać, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się m.in. wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji). Oznacza to, że dochodem podlegającym opodatkowaniu jest nadwyżka pomiędzy przypadającym na danego udziałowca przychodem z podziału majątku likwidowanej spółki a kwotą poniesionych wydatków na objęcie lub nabycie jej udziałów (akcji).

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Likwidowana spółka kapitałowa, dokonując podziału i wypłaty majątku likwidacyjnego ma obowiązek, jako płatnik, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pobrać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. Stosownie zaś do art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłami dochodów własnych gminy są m.in. dochody z majątku gminy. W związku z tym, że majątkiem Gminy są udziały otrzymane w zamian za wniesione do spółki mienie, to uzyskane przez Gminę na ich podstawie dochody z tytułu tzw. dywidendy likwidacyjnej - w świetle wyżej powołanych przepisów - stanowią dochód z majątku Gminy. Jest to bowiem wartość otrzymanego przez udziałowca majątku w związku z likwidacją spółki.

Reasumując, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że zwrócony w związku z likwidacją spółki Gminie majątek (w postaci tzw. dywidendy likwidacyjnej) stanowi dochód z majątku Gminy, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W zakresie tego dochodu Gmina korzysta bowiem z przysługującego jej zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl