IBPBII/2/415-978/13/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-978/13/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 27 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji spółki prawa amerykańskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji spółki prawa amerykańskiego.

We wskazanym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce (art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz pracownikiem G. Poland Spółka z o.o. ("G. Poland"), spółki zależnej od G. Inc. ("G."), spółki prawa Stanu Delaware, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej ("USA"). Wnioskodawca nabył własność akcji spółki G. Serii A ("Akcje Serii A"), które są notowane na giełdzie papierów wartościowych...w USA ("N.").

W kwietniu 2012 r. spółka G. ogłosiła plany dostosowania swojej struktury kapitałowej poprzez ustanowienie nowej Serii akcji, Serii C ("Akcje Serii C") oraz dostarczenie każdemu dotychczasowemu akcjonariuszowi jednej Akcji Serii C do każdej Akcji Serii A ("Transakcja"). Spółka G. wyemitowała także Akcje Serii B. Również akcjonariusze posiadający Akcje Serii B otrzymają jedną Akcję Serii C do każdej Akcji Serii B. Wnioskodawca nie posiada żadnych Akcji Serii B.

Każda Akcja Serii A uprawnia akcjonariusza do jednego głosu na zgromadzeniu akcjonariuszy spółki G. Akcje Serii C nie będą uprawniały do prawa głosu, lecz poza tym będą podobne do istniejących Akcji Serii B. Podobnie jak Akcje Serii A, Akcje Serii C będą także notowane na N. Na skutek Transakcji, właściciele istniejących Akcji Serii A otrzymają jedną Akcję nowej Serii C do każdej istniejącej Akcji Serii A, przez co każdy akcjonariusz będzie posiadał dwukrotnie większą liczbę akcji niż przed Transakcją. Wartość nominalna Akcji Serii C będzie wynosiła 0.001 $ (1 cent USA) na Akcję.

Ponieważ spółka G. jest spółką prawa amerykańskiego z siedzibą w USA, której akcje są notowane na N., Transakcja będzie podlegała prawu USA. Z perspektywy prawa handlowego (korporacyjnego) USA Transakcja będzie postrzegana jako wypłata dywidendy. Jednakże w rzeczywistości (ekonomicznie) Transakcja najbardziej przypomina podział akcji. W konsekwencji, zgodnie z prawem USA, taka dywidenda nie jest opodatkowana, gdyż - jak wnioskodawca szczegółowo opisuje to poniżej - nie skutkuje uzyskaniem dochodu przez akcjonariuszy będących właścicielami Akcji Serii A. Dochód do opodatkowania jest uzyskiwany dopiero w momencie ewentualnej sprzedaży Akcji Serii C (lub uzyskania z niej dywidendy w przyszłości).

W dniu efektywnego przeprowadzenia Transakcji, nastąpi przeniesienie części zysków z lat ubiegłych (zysków zatrzymanych) spółki G. na poczet kapitału podstawowego spółki G. (tekst jedn.: ang. Common stock). Kwota podlegająca temu przesunięciu będzie równa 0.001 $ (1 cent USA) na każdą Akcję Serii C (czyli kwota odpowiadająca wartości nominalnej Akcji Serii C). Kapitał rezerwowy spółki G. nie zostanie obniżony. Jednak kapitał podstawowy spółki G. zostanie podniesiony o kwotę będącą iloczynem 0.001 $ (1 cent USA) i liczby nowo emitowanych Akcji Serii C.

Transakcja nie wpłynie na siłę głosu wnioskodawcy jako akcjonariusza spółki G. ani na wielkość (wartość ekonomiczną) jego udziału w spółce G. Wnioskodawca przewiduje, że łączna wartość Akcji Serii A posiadanych przez każdego z akcjonariuszy (łącznie z wnioskodawcą) nie zmieni się. Na przykład, zakładając, że obecnie wnioskodawca jest właścicielem 10 Akcji Serii A o łącznej wartości 9.000 USD, a po Transakcji będzie właścicielem 10 Akcji Serii A oraz 10 Akcji Serii C, to tych 20 Akcji łącznie będzie nadal wartych 9.000 USD. Innymi słowy, wartość rynkowa Akcji Serii C najprawdopodobniej spadnie o połowę (ostateczna wartość rynkowa Akcji Klas A i C zostanie ustalona przez wolny rynek). Podsumowując, jako właściciel nowych Akcji Serii C wnioskodawca nie otrzyma żadnego dodatkowego przysporzenia majątkowego. Ponadto nie nastąpi wypłata na rzecz wnioskodawcy dochodów spółki G. Z tych powodów Transakcja ekonomicznie przypomina raczej podział akcji, a nie wypłatę dywidendy.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób wnioskodawca powinienem ustalić podstawę opodatkowania dla Akcji Serii C, a w szczególności kwotę kosztów uzyskania przychodów, w przypadku przyszłego odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) Akcji Serii C... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przyszłego odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) Akcji Serii C podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona jako różnica pomiędzy przychodami (tzn. przychodami należnymi z tytułu odpłatnego zbycia Akcji) a kosztami uzyskania przychodów.

Koszty uzyskania przychodów obejmą przede wszystkim potencjalne koszty transakcyjne takie jak prowizje maklerskie i podobne opłaty zapłacone przez wnioskodawcę przy sprzedaży Akcji Serii C. Ponadto, gdyby kwoty przekazywane z zysków zatrzymanych na kapitał podstawowy spółki G., tj. równe iloczynowi 0.001 $ (1 cent USA) i liczby Akcji Serii C nabytych przez wnioskodawcę były opodatkowane jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, wtedy koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia Akcji Serii C powinny także zawierać opodatkowaną wcześniej kwotę równą iloczynowi 0.001 $ (1 cent USA) i liczby Akcji Serii C nabytych przez wnioskodawcę.

Ponadto, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia Akcji Serii C powinny zawierać taką część kosztów uzyskania przychodów odnoszących się do Akcji Serii A, jaka będzie wynikała z proporcji pomiędzy wartością rynkową Akcji Serii C do łącznej wartości rynkowej Akcji Serii A oraz Serii C wynikających z Transakcji. Innymi słowy, jakiekolwiek koszty uzyskania przychodów, które normalnie (tzn. gdyby nie miała miejsce Transakcja) byłyby rozpoznane przez wnioskodawcę w przypadku odpłatnego zbycia Akcji Serii A powinny zostać podzielone i przyporządkowane pomiędzy Akcje Serii A oraz Akcje Serii C w takiej proporcji, jaka będzie istniała pomiędzy cenami Akcji Serii A oraz Akcji Serii C na giełdzie N. na zakończenie pierwszego dnia, w którym wspólnie będą notowane zarówno Akcie Serii C, jak i Akcie Serii A.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oblicza się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia a kosztami uzyskania przychodów ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f i 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 22 ust. 1f ani 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do Akcji Serii C, gdyż akcje te nie będą nabyte przez wnioskodawcę w zamian za wkład niepieniężny do spółki G. ani jako wynik podziału Spółki.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na nabycie udziałów/papierów wartościowych, są potrącane jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów/papierów wartościowych. Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli dochód został ustalony i opodatkowany w momencie nabycia akcji, to następnie w czasie późniejszej sprzedaży tych akcji do kwoty kosztów uzyskania przychodów należy włączyć uprzednio opodatkowaną kwotę (w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania).

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku przyszłego odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) Akcji Serii C koszty uzyskania przychodów obejmą przede wszystkim potencjalne koszty transakcyjne takie jak prowizje maklerskie i podobne opłaty zapłacone przez wnioskodawcę przy sprzedaży Akcji Serii C.

Ponadto, gdyby kwoty przekazywane z zysków zatrzymanych na kapitał podstawowy spółki G., tj. równe iloczynowi 0.001 $ (1 cent USA) i liczby Akcji Serii C nabytych przez wnioskodawcę były opodatkowane jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, wtedy koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia Akcji Serii C powinny także zawierać opodatkowaną wcześniej kwotę równą iloczynowi 0.001 $ (1 cent USA) i liczby Akcji Serii C nabytych przez wnioskodawcę. Wnioskodawca uważa, że kwota równa wartości nominalnej Akcji Serii C nie powinna być opodatkowana dwukrotnie. Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku opodatkowania kwoty równej iloczynowi 0.001$ (1 cent USA) i liczby Akcji Serii C nabytych przez wnioskodawcę, ciężar ekonomiczny tego podatku będzie spoczywał na wnioskodawcy. Taka sytuacja byłaby porównywalna do przypadku, w którym wnioskodawca otrzymałby dywidendę pieniężną w wysokości 0.001 $ (1 centa USA) za akcję, zapłaciłby podatek od takiej dywidendy, a następnie wydał 0.001 $ (1 cent USA) na nabycie każdej Akcji Klasy C. Zdaniem wnioskodawcy, z tego powodu art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być zastosowany odpowiednio (przez analogię).

Nie ma żadnych szczególnych przepisów w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które regulują kwestię kosztów uzyskania przychodów w przypadku podziału akcji lub transakcji, które są ekonomicznie równoważne podziałowi akcji. Jednak, zdaniem wnioskodawcy, w celu odzwierciedlenia rzeczywistości gospodarczej koszty uzyskania przychodów, które normalnie zostałyby uznane przez wnioskodawcę przy zbyciu Akcji Serii A powinny być częściowo przypisane do Akcji Serii C. Wynika to z faktu, że wartość rynkowa Akcji Serii A zostanie znacznie zmniejszona w wyniku Transakcji oraz emisji Akcji Serii C. Wnioskodawca szacuje, że wartość rynkowa Akcji Serii A spadnie o ok. 50% (to założenie jest weryfikowalne na podstawie cen stosowanych na giełdzie N. w odniesieniu do każdej Klasy Akcji w pierwszym dniu notowania Akcji Serii C).

Z tego powodu, w przypadku sprzedaży Akcji Serii C, koszty uzyskania przychodów powinny obejmować taką część kosztów uzyskania przychodów dotyczących Akcji Serii A, jaka będzie wynikała z proporcji pomiędzy wartością rynkową Akcji Serii C do łącznej wartości rynkowej Akcji Serii A oraz Serii C wynikających z Transakcji. Innymi słowy, jakiekolwiek koszty uzyskania przychodów, które normalnie (tzn. gdyby nie miała miejsce Transakcja) byłyby rozpoznane przez wnioskodawcę w przypadku odpłatnego zbycia Akcji Serii A powinny zostać podzielone i przyporządkowane pomiędzy Akcje Serii A oraz Akcje Serii C w takiej proporcji, jaka będzie istniała pomiędzy cenami Akcji Serii A oraz Akcji Serii C na giełdzie N. na zakończenie pierwszego dnia, w którym wspólnie będą notowane zarówno Akcje Serii C, jak i Akcje Serii A.

Jeśli chodzi o koszty uzyskania przychodów, które normalnie zostałyby uznane przez wnioskodawcę na zbyciu Akcji Serii A, co do zasady powinny one zostać określone jako cena nabycia zapłacona przez wnioskodawcę w momencie wykonania opcji na akcje i nabycia Akcji Serii A, jak również kwoty, które zostały przez wnioskodawcę opodatkowane na skutek nabycia Akcji Serii A z dyskontem lub za darmo w związku z udziałem wnioskodawcy w planach motywacyjnych organizowanych przez spółkę G. dla pracowników spółki G. oraz firm zależnych. Powyższe konkluzje odnośnie rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów wynikają z zastosowania art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, w momencie zbycia praw majątkowych, które zostały nabyte w sposób powodujący opodatkowanie w momencie ich nabycia, kwoty poprzednio opodatkowane powinny być, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, włączane do kosztów uzyskania przychodów przy sprzedaży takich praw majątkowych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2. Ocena stanowiska w zakresie pytania nr 1 została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Natomiast w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy wskazano, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391). Pod pojęciem tym mieszczą się m.in. akcje.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawca posiada akcje amerykańskiej spółki - akcje serii A. Spółka amerykańska ogłosiła plany dostosowania swojej struktury kapitałowej poprzez ustanowienie nowej serii akcji, serii C oraz dostarczenie każdemu dotychczasowemu akcjonariuszowi jednej akcji serii C do każdej akcji serii A. W wyniku planowanej przez amerykańską spółkę transakcji, wnioskodawca do każdej posiadanej akcji serii A otrzyma akcje serii C. Wątpliwość wnioskodawcy budzi sposób w jaki powinien ustalić podstawę opodatkowani z tytułu odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) akcji serii C.

Przy ustalaniu wartości przychodów z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (akcji), zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ww. ustawy.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Zatem przychodem z odpłatnego zbycia akcji jest ich wartość wyrażona w cenie zbywanych akcji, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, o ile odpowiada ona wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży akcji uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Na podstawie art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Podstawą opodatkowania - stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy - jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Odnosząc się do kwestii kosztów uzyskania przychodów zauważyć należy, że ustawodawca przy uregulowaniu zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia m.in. akcji różnicuje sposób ich ustalania w zależności od tego czy akcje zostały nabyte lub objęte w zamian za pieniądze (art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy), w zamian za wkład niepieniężny (art. 22 ust. 1f ww. ustawy) czy też w wyniku podziału spółki (art. 22 ust. 1g ww. ustawy).

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu nabycie akcji serii C nastąpi na skutek podwyższenia kapitału podstawowego z zysku spółki G. Zatem do określenia wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji serii C można zastosować rozwiązanie analogiczne do tego przewidzianego w art. 22 ust. 1d ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zatem w oparciu o powyższy przepis, do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji objętych w drodze podwyższenia kapitału zakładowego będzie podlegało zaliczenie wartości przychodu opodatkowanego uprzednio przez wnioskodawcę w momencie podwyższenia kapitału i emisji akcji serii C, jako przychodu z udziału w zyskach osób prawnych.

Mając również na uwadze fakt, że wnioskodawca osiągnie przychód ze zbycia akcji amerykańskiej spółki należy pamiętać, że przy ustalaniu dochodu do opodatkowania zastosowanie znajdzie przepis art. 30b ust. 3 ww. ustawy, który stanowi, że przepisy art. 30b ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W omawianej sprawie należy uwzględnić zapisy Umowy podpisanej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie uniknięcia podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Podsumowując, rację ma wnioskodawca stwierdzając, że w przypadku przyszłego odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) akcji serii C podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona jako różnica pomiędzy przychodami z tytułu odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodów. Jednakże koszty jakie wnioskodawca poniesie przy sprzedaży akcji serii C nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu - jak sugeruje wnioskodawca - lecz koszty odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 19 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast do kosztów uzyskania przychodów wnioskodawca będzie mógł zaliczyć wartość przychodu określonego na podstawie art. 24 ust. 5 czyli przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, który został wykazany przez wnioskodawcę do opodatkowania z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego spółki G. i emisji akcji serii C.

Całkowicie błędne jest natomiast stanowisko wnioskodawcy, w którym do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji serii C próbuje zaliczyć również część kosztów uzyskania przychodów odnoszących się do akcji serii A. Nieuzasadnione jest twierdzenie wnioskodawcy, że w celu odzwierciedlenia rzeczywistości gospodarczej, koszty uzyskania przychodów, które normalnie zostałyby uznane przy zbyciu akcji serii A powinny być częściowo przypisane do akcji serii C, ponieważ wartość rynkowa akcji serii A zostanie znacznie zmniejszona w wyniku transakcji oraz emisji akcji serii C.

Należy podkreślić, że wydatków jakie poniósł wnioskodawca w związku z nabyciem akcji serii A w żadnym wypadku nie można utożsamiać z nabyciem akcji serii C. Nie mają znaczenia przewidywania wnioskodawcy, że w wyniku emisji akcji serii C wartość rynkowa akcji serii A spadnie. Bez względu na to jak w konsekwencji emisji akcji serii C wolny rynek ukształtuje wartość akcji serii A, koszt nabycia przez wnioskodawcę akcji serii A jest związany tylko i wyłącznie z tą serią. Wnioskodawca na zbyciu serii A może osiągnąć dochód lub stratę - w zależności od tego jak cenę ukształtuje rynek. Przeznaczenie części kosztów na akcje serii C jest niedopuszczalne. Wnioskodawca sam zauważył, że nie dochodzi w niniejszej sprawie do podziału spółek. Nie ma więc podstaw przenoszenie na grunt tej sprawy mechanizmów, które mogą znaleźć zastosowanie przy podziale spółek. Opisany przez wnioskodawcę sposób przeprowadzenia przez spółkę amerykańską transakcji nie stanowi podziału akcji. To, że zdaniem wnioskodawcy transakcja ta przypomina podział akcji nie oznacza, że w świetle prawa nią jest. Dla wnioskodawcy istotna jest informacja, że koszty nabycia łączyć należy każdorazowo z akcjami, których to nabycie dotyczy. Akcje serii C wnioskodawca nabędzie w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego i w przypadku ich sprzedaży koszt uzyskania przychodu należy ustalić analogicznie do zapisów art. 22 ust. 1d pkt 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl