IBPBII/2/415-922/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-922/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września (data wpływu do tut. Biura 21 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu, którego właścicielem wnioskodawca stał się w drodze wygrania nagrody głównej w loterii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu, którego właścicielem wnioskodawca stał się w drodze wygrania nagrody głównej w loterii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w lipcu 2009 r. został zwycięzcą loterii i zdobywcą nagrody głównej-samochodu. Wartość całkowita nagrody to kwota 149.500,00 zł, z czego wartość samochodu to 134.550,00 zł a kwota 14.950,00 zł stanowiła podatek od wygranej w loterii w wysokości zryczałtowanej - 10% od wartości nagrody. Kwota 14.950,00 zł została uiszczona przez organizatora loterii, jako podatek od nagród. Samochód został przez wnioskodawcę zarejestrowany i ubezpieczony w sierpniu 2009 r., co było warunkiem jego odbioru. Samochód został przez wnioskodawcę odebrany w dniu 4 września 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z wyżej przedstawionym zdarzeniem, w przypadku sprzedaży auta o wartości 134.550,00 zł, za kwotę mniejszą od wymienionej przed upływem 6 miesięcy, należy wypełniając roczne zeznanie podatkowe (PIT), w rubryce "inne przychody" jako "przychód" umieścić kwotę otrzymaną ze sprzedaży auta, a w jako "koszty uzyskania przychodu" kwotę 134,550,00 zł, jeżeli zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wygranej w konkursie zapłacił organizator loterii, będący fundatorem nagrody.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze sprzedaży rzeczy podlegającym opodatkowaniu jest nadwyżka sumy przychodów ze sprzedaży nad kosztami ich uzyskania. Wartość wygranego samochodu (134 950 zł) będącą podstawą naliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej (14 950 zł-zapłacona przez fundatora nagrody - a będącej nadwyżką nad wartością auta do wysokości rzeczywistej wartości nagrody) należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym, jeżeli przychód ze sprzedaży samochodu jest niższy od wartości stanowiącej podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od wygranej, to nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od dochodu ze sprzedaży samochodu. W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia samochodu jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży auta, a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania samochodu.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazuje, że podobne przypadki były interpretowane już wcześniej przez właściwe organa zajmujące się interpretacją przepisów podatkowych w tym zakresie. W dniu 19 grudnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną Znak: IPPB2/415-215/07-4/AF, z której wynika, że do przychodów należy zaliczyć wartość sprzedanego auta wg dokumentu kupna-sprzedaży, natomiast do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wartość odebranego auta jako wartość nagrody w konkursie. Odpowiednie kwoty należy umieścić we właściwym formularzu PIT w zeznaniu rocznym w rubryce: Inne przychody.

Zdaniem wnioskodawcy identyczną interpretację przepisów podatkowych wydał również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie z dnia 13 marca 2008 r. Znak IBPB2/415-540/07/MCZ.

Z powyższego wynika, iż w przypadku sprzedaży auta za kwotę nie większą niż 134 550 zł (wartość auta zgodnie z fakturą) nie wystąpi dochód i co się z tym wiąże podatek dochodowy, w przypadku sprzedaży auta przed upływem 6 miesięcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. W myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zapis art. 9 ust. 3a ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat wynikających z:

1.

z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz

2.

ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zapis art. 19 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z ust. 3 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d ww. ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze, iż odpłatne zbycie rzeczy dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym każdy podatnik, dokonując tej czynności zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji - dochodu lub straty.

Przychodem ze sprzedaży rzeczy jest cena, którą wnioskodawca uzyska od kupującego wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej tej rzeczy.

Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w loterii.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, iż wartość wygranego samochodu (zgodnie z fakturą) wynosi 134.550 zł i od takiej wartości został pobrany zryczałtowany podatek. Zatem należy stwierdzić, że w przypadku zbycia samochodu, o którym mowa we wniosku, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, za cenę równą lub niższą od jego wartości z dnia nabycia - wygranej w loterii, u wnioskodawcy nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej.

Wnioskodawca natomiast powinien powyższy przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego samochodu oraz koszty nabycia tego samochodu wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpi sprzedaż samochodu, jako inne źródła.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl