IBPBII/2/415-902/09/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-902/09/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni we wrześniu 2004 r. umową sprzedaży nabyła wraz z mężem nieruchomość. Na zakup ww. nieruchomości małżonkowie zaciągnęli kredyt. Jednakże dom wymagał większego wkładu w remont niż się wnioskodawczyni spodziewała, przeliczyła się z kosztami, dlatego też podjęła decyzję o sprzedaży domu a zakupieniu lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni uzyskała informacje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami podatku nie zapłaci, jeżeli kwotę uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości przeznaczy na zakup lokalu mieszkalnego, remont oraz spłatę kredytu. Tak też uczyniła.

Dom został wystawiony przez biuro nieruchomości na sprzedaż za cenę 306.000,00 zł. Znalazł się kupiec. Dnia 13 września 2007 r. wnioskodawczyni wraz z mężem zawarła umowę sprzedaży i tego samego dnia otrzymała od kupujących 10.000,00 zł. Następnie wybrała przez biuro nieruchomości lokal mieszkalny wystawiony za kwotę 99.000,00 zł.

Dnia 19 września 2007 r. małżonkowie zawarli umowę przedwstępną kupna - sprzedaży lokalu mieszkalnego, płacąc również tego samego dnia zaliczkę w kwocie 2.000,00 zł. (z pieniędzy uzyskanych z zaliczki za dom).

Mieszkanie wymagało generalnego remontu, więc wnioskodawczyni była zmuszona rozpocząć remont aby móc opuścić dom.

Dnia 1 października 2007 r. wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała od kupujących jej dom kolejną zaliczkę w wysokości 10.000,00 zł, za które kontynuowali remont.

Dnia 11 października 2007 r. doszło do zawarcia notarialnej umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zgodnie z umową resztę ceny sprzedaży wnioskodawczyni i jej mąż musieli zapłacić do 19 grudnia 2007 r.

Należność uregulowano następująco:

* 2.000,00 zł - 19 września 2007 r. (jak wymieniono wyżej);

* 20.000,00 zł - 30 listopada 2007 r. (dowód wpłaty);

* 47.000,00 zł - 17 grudnia 2007 r. (polecenie przelewu);

* 30.000,00 ł - 18 grudnia 2007 r. (polecenie przelewu).

Niestety sfinalizowanie sprzedaży domu opóźniało się z powodu konieczności dostarczenia dokumentu z Agencji Nieruchomości Rolnych o prawie pierwokupu, na który trzeba było czekać. O dokumencie tym wnioskodawczyni nie wiedziała, a wcześniej nikt o tym nie wspomniał. W związku z tym dnia 23 listopada 2007 r. wnioskodawczyni wraz z mężem zawarła warunkową umowę sprzedaży do czasu wpływu dokumentu o prawie pierwokupu i tego samego dnia tj. 23 listopada 2007 r. wnioskodawczyni otrzymała kolejną część kwoty ceny sprzedaży w wysokości 56.000,00 zł.

Kupującym nieruchomość zależało aby ją jak najszybciej zbywający go opuścili. Drugim powodem było oczekiwanie kupujących na uzyskanie kredytu w celu spłaty reszty sprzedaży. W międzyczasie wnioskodawczyni kontynuowała remont lokalu mieszkalnego oraz jak wyżej wskazała w dniu 30 listopada 2007 r. zapłaciła część ceny za przedmiotowy lokal mieszkalny. W dniu 14 grudnia 2007 r. rodzice męża udzielili wnioskodawczyni i jej mężowi pożyczki w kwocie 45.000,00 zł na zapłatę ceny za nabyty lokal mieszkalny do czasu uzyskania reszty ceny ze zbycia nieruchomości. Kwotę pożyczki wnioskodawczyni przelała na konto sprzedających przedmiotowy lokal mieszkalny.

W dniu 18 grudnia 2007 r. nabywcy nieruchomości zapłacili wnioskodawczyni 30.000,00 zł i tego samego dnia wnioskodawczyni spłaciła resztę ceny z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego.

Ostatecznie umowa przeniesienia własności nieruchomości została zawarta w dniu 28 grudnia 2007 r. Przed zawarciem tej umowy kupujący dokonali zapłaty w łącznej wysokości 106.000,00 zł, a kwoty i daty zapłaty zostały w tym akcie notarialnym zawarte. (10.000,00 zł w dniu 13 września 2007 r., 10.000,00 zł w dniu 1 października 2008 r., 56.000,00 zł w dniu 23 listopada 2007 r. oraz 30.000,00 zł w dniu 18 grudnia 2007 r.). Natomiast 2000.000,00 zł wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała już po zawarciu aktu notarialnego. Kredyt został spłacony po zawarciu umowy przeniesienia własności nieruchomości z dnia 28 grudnia 2007 r.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż dużą część kwoty uzyskanej przed zawarciem umowy przeniesienia własności nieruchomości przeznaczyła wraz z mężem na zakup lokalu mieszkalnego i remonty, a po zawarciu umowy na spłatę kredytu, pożyczki od rodziców i dalsze remonty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przed zawarciem umowy przeniesienia własności nieruchomości z dnia 28 grudnia 2007 r. może wnioskodawczyni zaliczyć jako koszty poniesione na cele mieszkaniowe.

Zdaniem wnioskodawczyni, wydatki poniesione przed zawarciem notarialnej umowy przeniesienia własności nieruchomości z dnia 28 grudnia 20007 r. może zaliczyć na poczet własnych celów mieszkaniowych, ponieważ wydatki te były pokrywane ze środków uzyskanych z umów: przedwstępnej i warunkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnika, że w 2004 r. wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym, na zakup której został zaciągnięty kredyt. Z uwagi na wysokie koszty związane z remontem ww. budynku wnioskodawczyni zdecydowała o sprzedaży ww. nieruchomości.

W dniu 13 września 2007 r. została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Z uwagi na konieczność dostarczenia dokumentów z Agencji Nieruchomości Rolnych niezbędnej do sfinalizowania umowy przedwstępnej, w dniu 23 listopada 2007 r. została zwarta warunkowa umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Po skompletowaniu ww. dokumentów w dniu 28 grudnia 2007 r. została zawarta umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Środki pieniężne jakie wnioskodawczyni uzyskała w formie zaliczek na poczet ceny sprzedaży, przeznaczyła na zakup lokalu mieszkalnego i jego remont, a po zawarciu umowy w dniu 28 grudnia 2007 r. resztę środków przeznaczyła na spłatę pożyczki otrzymanej od rodziców, na spłatę kredytu, którym obciążona była zbywana nieruchomość oraz dalsze remonty.

Zauważyć należy, iż w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażenie "odpłatne zbycie" oznacza, że aby powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu, musi nastąpić sprzedaż przedmiotowej nieruchomości a więc zawarcie umowy sprzedaży i przeniesienie praw własności do przedmiotu transakcji na nabywającego. Powyższy przepis jednoznacznie więc stanowi, iż źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych, co może następować m.in. w formie umowy sprzedaży.

Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między osobami fizycznymi czy też osobami prawnymi, a tym samym zawarcie między tymi stronami umów o charakterze cywilnoprawnym regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

W odniesieniu do zawartej warunkowej umowy sprzedaży stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 157 § 1 Kodeksu cywilnego własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu. Równocześnie w świetle art. 157 § 2 Kodeksu cywilnego, jeżeli umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości została zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu, do przeniesienia własności potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron obejmujące ich bezwarunkową zgodę na niezwłoczne przejście własności. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione (art. 158 Kodeksu cywilnego).

Analizując zatem kwestię umowy warunkowej na gruncie prawa podatkowego zauważyć należy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest między innymi odpłatne zbycie nieruchomości (...). Zatem aby wywołać skutek prawnopodatkowy z tego tytułu musi nastąpić przeniesienie własności nieruchomości lub jej części lub udziału w nieruchomości, czyli jej nabycie. Samo zawarcie warunkowej umowy sprzedaży nie powoduje skutków podatkowych, gdyż w tej sytuacji nie można mówić o przeniesieniu własności nieruchomości, a jedynie o zobowiązaniu do takiego przeniesienia w określonym terminie. Jest to jedynie warunkowa umowa a sprzedaż nastąpi dopiero w momencie zawarcia umowy sprzedaży, przenoszącej własność nieruchomości.

Z treści powyższych przepisów wynika zatem jednoznacznie, że przeniesienie własności nieruchomości następuje z chwilą zawarcia w formie aktu notarialnego umowy przenoszącej własność tj. umowy sprzedaży nieruchomości. Umowa warunkowa nie przenosi własności nieruchomości. Do przeniesienia własności nieruchomości niezbędne jest w tym przypadku zawarcie w formie aktu notarialnego ostatecznej umowy rozporządzającej - umowy sprzedaży nieruchomości.

Ze stanu faktycznego wynika, iż dopiero w dniu 28 grudnia 2007 r., doszło do zawarcia ostatecznej umowy przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz kupujących. Należy zatem stwierdzić, że dopiero z tym dniem umowa sprzedaży nieruchomości została zrealizowana. Tym samym zostało zatem przeniesione prawo własności nieruchomości. Moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z cytowanymi normami prawa cywilnego. Zgodnie z ww. przepisami Kodeksu cywilnego przeniesienie własności nieruchomości następuje w chwili zawarcia w formie aktu notarialnego ostatecznej umowy sprzedaży i nie zmienia tego fakt zawarcia wcześniej warunkowej umowy sprzedaży.

Z uwagi na fakt, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w 2004 r. dla oceny skutków podatkowych odpłatnego jej zbycia znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 28 ust. 2 ww. ustawy). Zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

* na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e).

Wyliczenie zawarte w ww. przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości.

Z istoty rozwiązania zawartego w cyt. powyżej przepisach art. 21 wynika, iż aby kwota uzyskana ze sprzedaży mogła być przeznaczona na cele w nim wymienione, sprzedaż powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku. Jednakże zwolnieniem tym mogą być również objęte przychody, które sprzedający otrzymał na poczet ceny sprzedaży (zadatek, przedpłata) i wydatkowane na cele wymienione w ustawie, jeżeli ich otrzymanie przez sprzedawcę zostało udokumentowane w sposób przyjęty w obrocie cywilnoprawnym.

Sprzedaż w rozumieniu cywilnoprawnym ma charakter umowy wzajemnej, do której odnosi się wyrażona w art. 488 Kodeksu cywilnego zasada jednoczesnego wykonania świadczeń, tj. przeniesienie własności nieruchomości i zapłacenia sprzedawcy ceny. Jednakże przepis ten przewiduje również wyjątki, z których najważniejsze znaczenie ma umowa pomiędzy stronami, albowiem w granicach zasady swobody umów ustanowionej w art. 3531 ww. Kodeksu cywilnego strony mogą ustalić, że przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży kupujący może zapłacić część lub całość ceny.

Przyjęcie przez sprzedawcę części ceny (zadatku, przedpłaty) określonej z tytułu sprzedaży nieruchomości następuje na podstawie umowy przedwstępnej, zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości, która - zgodnie z art. 158 kodeksu cywilnego - powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Jeżeli zatem okoliczność wcześniejszego otrzymania części ceny umówionej z tytułu sprzedaży nieruchomości zostanie udokumentowana zawartą umową przedwstępną oraz warunkową i potwierdzona definitywną umową sprzedaży w formie aktu notarialnego, kwoty uzyskane z tego tytułu przez sprzedawcę i wydatkowane na cele wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. korzystają ze zwolnienia na zasadach przewidzianych w ustawie.

Jednocześnie z punktu widzenia powołanego przepisu momentem wydatkowania przez podatnika kwot uzyskanych ze sprzedaży na nabycie określonych w tym przepisie rzeczy lub praw jest data faktycznego wydatkowania przychodu.

Podstawową okolicznością decydującą o stosowaniu powyższego zwolnienia jest zatem wyłącznie przeznaczenie przychodów (lub ich części) uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na cele i w terminach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż ta część środków pieniężnych jakie wnioskodawczyni uzyskała na poczet ceny z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, która została przeznaczona na zakup lokalu mieszkalnego i jego remont, będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) z uwagi na fakt późniejszego zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, jeżeli zostało to w odpowiedni sposób udokumentowane. Zatem stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy nie mogą zostać objęte środki, które wnioskodawczyni uzyskała już po zawarciu umowy przyrzeczonej, a które zostały przeznaczone na spłatę pożyczki od rodziców.

Przepis ar. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy nie daje bowiem możliwości przeznaczenia przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, na spłatę pożyczki zaciągniętej u osoby fizycznej.

Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) precyzuje, że przychód tak uzyskany podatnik może przeznaczyć na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to zarówno kredyt jak i pożyczka bezwzględnie muszą być zaciągnięte w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do zwolnienia przychodu w części przypadającego na spłatę pożyczki zaciągniętej u osób fizycznych.

Reasumując stwierdzić należy, że wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny, biorąc pod uwagę brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), przychód uzyskany przez wnioskodawczynię przed dniem podpisania ostatecznej umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, będzie korzystał z ww. zwolnienia bowiem faktycznie do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży doszło w dniu 28 grudnia 2007 r., a środki pieniężne uzyskane przed jej podpisaniem zostały wydatkowane na zakup lokalu mieszkalnego i jego remont.

Dlatego też, dokonując oceny stanowiska wnioskodawczyni, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawczyni. Stosownie do powyższego mąż wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowna opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl