IBPBII/2/415-886/11/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-886/11/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Babka wnioskodawczyni w dniu 5 czerwca 2008 r. (data podpisania aktu notarialnego) nabyła nieruchomość lokalową, której wcześniej była najemcą. Winoskodawczyni była zameldowana w przedmiotowym mieszkaniu od 17 marca 2008 r. do 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawczyni była zatem zameldowana w przedmiotowym mieszkaniu przez 8 i pół miesiąca.

Babka wnioskodawczyni zmarła 21 czerwca 2008 r. zostawiając testament i czyniąc wnioskodawczynię jedynym spadkobiercą. Postanowieniem Sądu z dnia 18 listopada 2008 r. Sąd Rejonowy stwierdził nabycie spadku przez wnioskodawczynię w całości (postanowienie prawomocne z dniem 10 grudnia 2008 r.).

Wnioskodawczyni jest jedynym właścicielem ww. mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku tzw. ulgi meldunkowej okres 12 miesięcy zameldowania musi być okresem ciągłym, czy też może to być okres przerwany.

Czy wystarczy aby wnioskodawczyni zameldowała się jeszcze na 4 miesiące aby nie płacić podatku, czy też wnioskodawczyni musi zameldować się na okres 12 miesięcy liczonych ciągiem, aby nie płacić podatku od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości.

W momencie nabycia przez wnioskodawczynię wspomnianej nieruchomości zdaniem wnioskodawczyni obowiązywały dwie ulgi podatkowe: meldunkowa oraz sprzedaż nieruchomości po 5 latach od jej posiadania.

Zdaniem wnioskodawczyni, 12-miesięczny okres może być okresem łączonym, a nie ciągłym.

Wnioskodawczyni uważa zatem, że wystarczy aby zameldowała się na 4 miesiące i jak sprzeda mieszkaine po tym okresie, to przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie wolny od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku lokal mieszkalny. Nabycie nastąpiło w spadku po babce, która zmarła w dniu 21 czerwca 2008 r.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Nabycie spadku w przedmiotowej sprawie nastąpiło zatem w dniu 21 czerwca 2008 r., czyli w dniu śmierci babki wnioskodawczyni będącej spadkodawczynią.

Tym samym dokonując oceny skutków sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 przedmiotowej ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przedmiotowy przepis nie określa także, czy przewidziany w nim okres 12 miesięcznego zameldowania na pobyt stały musi być okresem ciągłym czy też dotyczy w sumie zameldowania na pobyt stały przez 12 miesięcy bez względu na fakt czy okres ten jest nieprzerwany czy też był okresem łączonym. Skoro zatem ustawodawca nie postawił warunku, że przedmiotowy wymóg 12 miesięcznego okresu zameldowania winien być okresem ciągłym, należy uznać że wystarczy do skorzystania z przedmiotowej ulgi aby podatnik był łącznie zameldowany przez okres 12 miesięcy na pobyt stały. Bez znaczenia są także stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Przedmiotowe zwolnienie ma przy tym zastosowanie wyłącznie do przychodów ze zbycia lokalu mieszkalnego, opodatkowaniu podlega natomiast przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości w części przypadającej na grunt (prawo wieczystego użytkowania gruntu), związany ze zbywanym lokalem.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czyli najpóźniej do 30 kwietnia roku następnego po roku, w którym miało miejsce odpłatne zbycie. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez wnioskodawczynię zdarzenia stwierdzić należy, że aby wnioskodawczyni mogła skorzystać z ulgi meldunkowej winna być zameldowana na pobyt stały w przedmiotowym mieszkaniu przez okres 12 miesięczny. Zatem jeżeli wnioskodawczyni była w przedmiotowym mieszkaniu zameldowana na pobyt stały przez okres 8,5 miesiąca i jeżeli zamelduje się w przedmiotowym mieszkaniu na pobyt stały i będzie nim zameldowana przez 4 miesiące, to po takim okresie, w przypadku sprzedaży mieszkania będzie wnioskodawczyni przysługiwała tzw. ulga meldunkowa. Przy czym należy tutaj podkreślić, że warunkiem skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest zameldowanie na pobyt stały. Wnioskodawczyni nie wskazała czy była w przedmiotowym mieszkaniu zameldowana na pobyt stały czy też na pobyt czasowy. Jeżeli wnioskodawczyni zameldowana była na pobyt czasowy, to aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia musiałaby być zameldowana na okres 12 miesięcy na pobyt stały, przy czym termin ten musi upłynąć przed dniem odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości.

Należy ponadto zauważyć, że wnioskodawczyni nie wskazała czy przedmiotowy lokal mieszkalny stanowi spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, czy też jest lokalem mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość. Zatem jeżeli przedmiotowy lokal mieszkalny jest lokalem mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, to ewentualny przychód ze sprzedaży tego lokalu mieszkalnego w części przypadającej na udział w gruncie nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Podsumowując stwierdzić należy, że aby wnioskodawczyni mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego tzw. ulgą meldunkową niezbędnym jest spełnienie każdego w wymienionych wcześniej warunków. Jednym z tych warunków jest warunek zameldowania na pobyt stały przez okres 12 miesięcy. Zatem jeśli w istocie wnioskodawczyni była zameldowana w przedmiotowym lokalu mieszkalnym przez okres 8 miesięcy to do skorzystania przez wnioskodawczynię z przedmiotowego zwolnienia wystarczy gdy w przedmiotowym mieszkaniu wnioskodawczyni będzie zameldowana przez 4 miesiące licząc do dnia odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, przy czym należy jeszcze raz podkreślić, że przedmiotowe zameldowanie dotyczy tylko zameldowania na pobyt stały.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe z tym zastrzeżeniem, że dotyczy to sytuacji, w której wnioskodawczyni była w przedmiotowym mieszkaniu zameldowana w 2008 r. na pobyt stały, ponadto przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy ewentualnego przychodu przypadającego na udział w gruncie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl