IBPBII/2/415-883/11/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-883/11/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu do Organu - 28 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów osiąganych z najmu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów osiąganych z najmu nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 22 września 2011 r. Znak: IBPB II/2/415-883/11/JG wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 28 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188) wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w formie kancelarii adwokackiej, prowadząc w tym przypadku działalność gospodarczą. Usługi świadczone w ramach prowadzonej Kancelarii Adwokackiej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzonej działalności.

Oprócz usług prawniczych świadczonych w ramach Kancelarii Adwokackiej, wnioskodawca prowadzi także działalność gospodarczą w zakresie najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, które stanowią majątek jego przedsiębiorstwa i są wykazane w Ewidencji Środków Trwałych tego przedsiębiorstwa.

Oprócz wspomnianych lokali użytkowych i mieszkalnych wnioskodawca jest właścicielem także lokalu mieszkalnego mieszczącego się przy ul. x, który nabył poza prowadzoną działalnością gospodarczą i ze środków pochodzących z prywatnego majątku. Lokal ten nie został wprowadzony do Ewidencji Środków Trwałych jego przedsiębiorstwa, gdyż jak wspomniał został on nabyty poza prowadzoną działalnością i nie stanowi majątku tego przedsiębiorstwa. Lokale wprowadzone do Ewidencji Środków Trwałych w bieżącym roku wnioskodawca zaczął wynajmować i do chwili obecnej wynajmuje dla firm na cele związane z prowadzoną przez najemców, działalnością gospodarczą. Dochód z prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowany według zasad określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwana jako - ustawa o PIT), tj. podatek liniowy. Jednakże dochód osiągany z prywatnego najmu lokalu mieszkalnego (lokal przy ulicy x) jest opodatkowany zgodnie z art. 27 ustawy o PIT ponieważ lokal ten nie jest wprowadzony do Ewidencji Środków Trwałych oraz nie stanowi majątku jego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej zwana jako - ustawa o ryczałcie), wnioskodawca planuje w przyszłym roku złożyć pisemne oświadczenie (w terminie do 20 stycznia przyszłego roku) o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i opodatkować osiągany przychód uzyskiwany z wynajmu lokalu mieszkalnego mieszczącego się przy ulicy x zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca nadto zaznaczył, iż zgodnie z jego wpisem do Ewidencji Działalności Gospodarczej przedmiotem działalności gospodarczej jego przedsiębiorstwa jest działalność prawnicza (PKD 74.11.2) oraz wynajem nieruchomości (PKD 70.20.Z).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskane z prywatnego wynajmu lokalu mieszczącego się przy ul. x na cele mieszkalne może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zdaniem wnioskodawcy, w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienia się różne źródła przychodów oraz metody opodatkowania dochodów uzyskanych z tych źródeł. Na szczególną uwagę zasługuje art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, a konkretnie pkt 3 i 6 tego ustępu. W tych punktach zostały określone następujące źródła przychodów:

* pozarolnicza działalność gospodarcza

* oraz najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 9a ust. 6. ustawy o PIT dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o ryczałcie. Natomiast w myśl do art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych z prywatnego najmu w formie ryczałtu nie jest uzależnione od nieuzyskiwania przez podatnika przychodów z najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej.

Wprawdzie, jeżeli podatnik świadczy usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o ryczałcie a więc m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, to na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o ryczałcie nie może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wyłączenie to nie dotyczy jednak przychodów z tzw. prywatnego najmu, co wynika z art. 6 ust. 1b tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, przez pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4- 9. W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychody uzyskiwane z najmu zaliczonego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być opodatkowane - zgodnie z wolą podatnika - na zasadach ogólnych lub na zasadach podatku liniowego, które są określone w ustawie o PIT albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określonym w ustawie o ryczałcie.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT. Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Reasumując, wybór opodatkowania w formie ryczałtu przychodów z najmu w jednym roku podatkowym skutkuje opodatkowaniem w tej formie na dalsze lata podatkowe (aż do odwołania dokonanego przez podatnika).

Analiza łączna powyższych przepisów pozwala stwierdzić, iż podatnik może osiągać jednocześnie przychody z obu źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6, tj. z najmu prowadzonego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz najmu prywatnego. Wybór formy opodatkowania przychodów z tych dwóch rodzajów najmu jest uprawnieniem podatnika. Uprawnienie to jest jednak ograniczone istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątku a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. W przypadku gdy przedmiotem najmu są składniki majątku (lokal mieszkalny lub użytkowy) związane z działalnością gospodarczą zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Aby ustalić zasady opodatkowania osiąganych z tytułu najmu przychodów należy rozstrzygnąć, czy dana umowa najmu generująca przychody jest zawierana w ramach prowadzonej przez podatnika działalności w tym zakresie, czy generuje przychody poza tą działalnością tworząc tzw. najem prywatny.

Przychody uzyskiwane z najmu zaliczonego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT (tzw. najem prywatny) mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej (lub podatkiem liniowym) albo zgodnie z wolą podatnika ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określonym w ustawie o ryczałcie.

W niniejszym przypadku lokal mieszkalny przy ulicy x został nabyty poza prowadzoną działalnością gospodarczą z majątku prywatnego, a ponadto nie został włączony do składników majątkowych prowadzonego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca wskazał, iż w 2011 r. rozpoczął wynajem przedmiotowego lokalu mieszkalnego zawierając stosowną umowę poza zakresem prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na cele mieszkalne dla osób fizycznych. Zawarta z osobami fizycznymi umowa najmu generuje przychody poza prowadzoną w formie Kancelarii Adwokackiej działalnością gospodarczą, a zatem stanowią przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. W chwili obecnej przychód z tego najmu jest opodatkowany zgodnie z art. 27 ustawy o PIT, czyli na zasadach ogólnych.

Konkludując powyższe rozważania, zdaniem wnioskodawcy jeżeli przedmiotowa nieruchomość (tj. lokal mieszkalny przy ulicy x), nie jest składnikiem majątku związanym z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą (nie został wprowadzony do Ewidencji Środków Trwałych przedsiębiorstwa) - to najem tejże nieruchomości stanowić będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o ryczałcie, o ile w terminie określonym w art. 9a ust. 6 ustawy o PIT złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według jego miejsca zamieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Stosownie natomiast do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik może osiągać jednocześnie przychody z obu ww. źródeł przychodów, tj. z najmu prowadzonego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z tzw. najmu prywatnego.

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątku a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. A zatem aby rozpatrywać możliwe zasady opodatkowania osiąganych z tytułu najmu przychodów w pierwszej kolejności należy ustalić, czy dana umowa najmu generująca przychody jest zawierana w ramach prowadzonej przez podatnika działalności w tym zakresie, czy generuje przychody poza tą działalnością

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca oprócz usług prawniczych świadczonych w ramach Kancelarii Adwokackiej prowadzi także działalność gospodarczą w zakresie najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, które stanowią majątek jego przedsiębiorstwa i są wykazane w ewidencji środków trwałych. Oprócz ww. lokali użytkowych i mieszkalnych wnioskodawca jest właścicielem także lokalu mieszkalnego mieszczącego się przy ul. x, który nabył poza prowadzoną działalnością gospodarczą i ze środków pochodzących z prywatnego majątku. Powyższy lokal mieszkalny nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa wnioskodawcy i nie stanowi majątku tego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca w 2011 r. rozpoczął wynajem przedmiotowego lokalu mieszkalnego zawierając stosowną umowę poza zakresem prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na cele mieszkalne dla osób fizycznych. Dochód osiągany z prywatnego najmu lokalu mieszkalnego (lokal przy ulicy x) jest opodatkowany zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca przychody uzyskane z prywatnego najmu lokalu mieszkalnego zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Z powyższego wynika zatem, że w przedmiotowej sprawie zawarta przez wnioskodawcę z osobami fizycznymi umowa najmu generuje przychody poza prowadzoną przez wnioskodawcę w formie Kancelarii Adwokackiej działalnością, a zatem będą to przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody uzyskiwane z najmu zaliczonego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej albo zgodnie z wolą podatnika ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określonym w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych z prywatnego najmu w formie ryczałtu nie jest uzależnione od nieuzyskiwania przez podatnika przychodów z najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej. Wprawdzie, jeżeli podatnik świadczy usługi wymienione w załączniku nr 2 do powołanej ustawy, a więc m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, to na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy nie może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wyłączenie to nie dotyczy jednak przychodów z tzw. prywatnego najmu, co wynika z art. 6 ust. 1b ustawy.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że w związku z tym, iż przeznaczony do wynajmu lokal mieszkalny mieszczący się przy ul. x, nie jest składnikiem majątku związanym z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą - najem nieruchomości stanowić będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane - zgodnie z wolą wnioskodawcy - na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile wnioskodawca w terminie określonym w art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl